Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vaartuigen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk Berichten
    Ik vertrek morgenavond naar Malta voor het WK Powerboat dat we daar moeten filmen.
    Tis de eerste keer datk naar zo'n botenrace ga dus weet totaal niet aan wat ik me mag verwachten maar het schijnt wel eens de moeite te zijn.
    Ik ga hoogstwss mee op zee met de start- en finishboot en binnenkort mag ik ook eens meevaren met zo'n powerboat

Hier alvast een klein filmpje:

+ YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
    2 maand geleden ofzo volgden ze een wedstrijd op Exqi, onder andere ook een Belgisch team! Zeer vet!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
      Die gasten bedoel ik!
      Ze zitten ook in Malta

Edith doet er mij aan denken dat die vriendin nog achter mij heeft gelopen... Miljaar, ik had in Malta kunnen zitten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
        Vaart dat Belgisch team nog mee?
        Ja er doen zelfs twee of drie belgische teams mee geloof ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
          Hip hoi !

+ YouTube Video
          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
          Is dit door de erg onrustige zee of heeft dit nog andere oorzaken ?

Comment

• De zee lijkt me daar toch wel vrij wild te zijn...

Powerboats

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Thebiemerke Bekijk Berichten
              Ze zitten ook in Malta

Edith doet er mij aan denken dat die vriendin nog achter mij heeft gelopen... Miljaar, ik had in Malta kunnen zitten
              Kzou toch de draad weer eens opnemen

Ik heb ook al n paar keer naar uitzendingen gekeken met verslagen over hun races. Ze zijn het best als er wat golven op zee zijn
              Last edited by ; 10/06/2010, 18:17.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Petrol Bekijk Berichten
                'k Vond super, ook al ken ik niks van gijpen, scherp varen, afvallen, winchen, of een lijntje leggen. Zeemanstaal
                Gijpen = scherp draaien
                scherp varen = in een kleine hoek tov de wind?
                Afvallen = met de wind meegaan?
                winchen = zeil aanspannen gok ik
                lijntje leggen = totaal geen idee

Dat is geen zeemanstaal, da's wannabe-zeemanstaal

Hier zat ik vorig jaar op en hoop ik volgend jaar nog eens terug op te mogen:
                93m lang, 12 breed

In september wordt het misschien dit:
                200m lang, 31m breed
                De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
                1990 Volvo 344
                1991 Mercedes W124 230CE
                2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
                1980 Volkswagen Derby CLS
                1990 Mercedes W124 230CE
                2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Pablo Bekijk Berichten
                  Zeegang, wind, slechte stabiliteit
                  De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1990 Volvo 344
                  1991 Mercedes W124 230CE

Verkocht
                  1990 Mercedes W124 230CE

Comment

• Neenee, lijntje leggen was nodig om het voorzeil en hoofdzeil vast te maken. Gewoon de zeilen vastknopen dus, maar 'k vond het ook al raar toen ie erover begon.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                      Gijpen = scherp draaien
                      scherp varen = in een kleine hoek tov de wind?
                      Afvallen = met de wind meegaan?
                      winchen = zeil aanspannen gok ik
                      lijntje leggen = totaal geen idee

Dat is geen zeemanstaal, da's wannabe-zeemanstaal

klopt niet allemaal wat je daar zegt

Om maar een voorbeeld aan te halen... gijpen kan je zelfs in rechte lijn

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                        klopt niet allemaal wat je daar zegt

Om maar een voorbeeld aan te halen... gijpen kan je zelfs in rechte lijn
                        Jij ervaren kapitein

Comment

• De beste stuurman staat aan wal!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                            De beste stuurman staat aan wal!
                            momenteel wel maar na de examens begeef ik me terug op het water!

Comment

• Wind vanachter en giek overtrekken naar andere kant wss?

Tegenovergestelde van voorzeil bak te zetten.

Comment

• 'k Zeg het jullie, zeilen boeit mij totaal niet dus ken ik er niets van
                                Vorig jaar heb ik een weekje gezeild en deed ik gewoon de rest na

1990 Volvo 344
                                1991 Mercedes W124 230CE

Verkocht
                                1990 Mercedes W124 230CE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                  Hoe gijp jij in een rechte lijn???
                                  oké, quasi in rechte lijn, je boot zal altijd wel even kwispelen. Voor de wind varen, zeil bak en een tikje richting de leizijde sturen... en je zeil slaat over naar stuurboord (eventueel na een handje te helpen). En omgekeerd idem uiteraard.
                                  Door de slag zal je boot altijd een paar graden doordraaien (in dit voorbeeld naar links) maar grosso modo is dat in rechte lijn hé.

Da's net ook het risico van perfect voor de wind te varen hé. Met een surfplank zal je daar niet zoveel last van hebben omdat je je zeil letterlijk in de hand hebt, maar als jij recht voor de wind vaart en de wind draait een paar graden kan je zeil overslaan, zonder dat je je roer moet aanraken. En met wat pech zonder dat je het verwacht had.

Het vervolg daarop is 'man overboord'-oefening
                                  Last edited by ; 10/06/2010, 18:33.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Pablo Bekijk Berichten
                                    Ik dacht dat de stabilisatorvinnen (die enorme beweegbare vinnen aan de bodem die gyroscopisch gestuurd zijn om ervoor te zorgen dat niet iedereen begint te kotsen op zo'n ding ) van dat cruiseschip stuk waren. Vandaar dat die zoveel kantelt in onrustige zee.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                      Hoe gijp jij in een rechte lijn???
                                      Met een surfplank voor de wind varen en je zeil laten draaien over de neus denk ik

Comment

• Voor de wind varen is sowieso trager dan onder een hoek zeker?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk Berichten
                                          Voor de wind varen is sowieso trager dan onder een hoek zeker?
                                          ik denk van wel maar eigenlijk geen idee meer van de verschillen in absolute cijfers.... op de boten waar ik op zeilde had ik sowieso meestal geen apparatuur aan boord, en het subjectieve gevoel op het water kan bedriegen (tegen golven/wind in of er mee mee)

Halve wind, spi op en planerend moet zowat het snelste zijn. Al is dat ook boot-afhankelijk

Comment

Working...
                                          X