Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vaartuigen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk Berichten
    Voor de wind varen is sowieso trager dan onder een hoek zeker?
    Ja, bij multihulls (catamaran, trimaran) wordt er zelfs niet meer pal voor de wind gevaren (surfers denk ik ook niet). Ze bereiken veel sneller hun bestemming door ruime wind te varen en enkele malen te gijpen, dan om pal voor de wind in rechte lijn er naartoe te varen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk Berichten
      Ja, bij multihulls (catamaran, trimaran) wordt er zelfs niet meer pal voor de wind gevaren (surfers denk ik ook niet). Ze bereiken veel sneller hun bestemming door ruime wind te varen en enkele malen te gijpen, dan om pal voor de wind in rechte lijn er naartoe te varen.
      monohull's varen sowieso anders dan cat's en trimaran's

      Ik herinner me nog dat ik ooit eens een hobbycat 18 ofzoiets met m'n broer gehuurd had op zee. Je kon daar zo goed als recht tegen de wind in mee varen, moet je met een monohull niet proberen

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
        monohull's varen sowieso anders dan cat's en trimaran's

        Ik herinner me nog dat ik ooit eens een hobbycat 18 ofzoiets met m'n broer gehuurd had op zee. Je kon daar zo goed als recht tegen de wind in mee varen, moet je met een monohull niet proberen
        Jup, catamarans gaan ook een pak sneller he . Ben zelf gestart in de kleinzeezeilerij bij Bloso (opleiding doorlopen van optimist, dan naar 4.20 en uiteindelijk initiator geworden) Tot over enkele weken had ik een Hobiecat 16. Zeer leuke cat, maar ben er uitgegroeid, de bananentechnologie van de Hobiecat 16 is ook te oud, tijd voor iets recenter dus.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten

          In september wordt het misschien dit:
          200m lang, 31m breed
          Mijn pa doet er van 360 meter.

          *stoefmodus off*

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten

            Probeer tijdens dat maneuver maar eens niet een beetje te draaien... Toch niet als er ietwat wind staat.

            Ik vaar trouwens niet zo aangezien je dan niet kan blijven planeren (of toch niet gecontroleerd)
            Tuurlijk, maar dit komt nog uit de periode dat ik een jaar of 13 was en leerde surfen op halve garagepoorten, ik kan me voorstellen dat dit op zinkertjes minder van zelfsprekend is.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk Berichten
              Ja, bij multihulls (catamaran, trimaran) wordt er zelfs niet meer pal voor de wind gevaren (surfers denk ik ook niet). Ze bereiken veel sneller hun bestemming door ruime wind te varen en enkele malen te gijpen, dan om pal voor de wind in rechte lijn er naartoe te varen.
              Als je met een surfplank pal voor de wind planeert sta je redelijk onstabiel (vooral als er chop is) en kan je trouwens ook niet meer in de voetbanden.

              Man man ik verlang zo om weer te surfen...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                ik denk van wel maar eigenlijk geen idee meer van de verschillen in absolute cijfers.... op de boten waar ik op zeilde had ik sowieso meestal geen apparatuur aan boord, en het subjectieve gevoel op het water kan bedriegen (tegen golven/wind in of er mee mee)

                Halve wind, spi op en planerend moet zowat het snelste zijn. Al is dat ook boot-afhankelijk
                hell yeah

                Comment


                • + YouTube Video
                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.



                  Wat een sound
                  632ci

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                    oké, quasi in rechte lijn, je boot zal altijd wel even kwispelen. Voor de wind varen, zeil bak en een tikje richting de leizijde sturen... en je zeil slaat over naar stuurboord (eventueel na een handje te helpen). En omgekeerd idem uiteraard.
                    Door de slag zal je boot altijd een paar graden doordraaien (in dit voorbeeld naar links) maar grosso modo is dat in rechte lijn hé.

                    Da's net ook het risico van perfect voor de wind te varen hé. Met een surfplank zal je daar niet zoveel last van hebben omdat je je zeil letterlijk in de hand hebt, maar als jij recht voor de wind vaart en de wind draait een paar graden kan je zeil overslaan, zonder dat je je roer moet aanraken. En met wat pech zonder dat je het verwacht had.

                    Het vervolg daarop is 'man overboord'-oefening
                    De giek heeft zo al eens een paar keer "hallo" gezegd tegen mijn hoofd
                    Maar na een tijdje leer je het wel bij een voor de windse koers met je hoofd nooit hoger te gaan lopen dan de giek

                    Die van ons staat trouwens nog steeds te koop
                    En nog een artikeltje uit "Varen" voor de liefhebbers

                    Als deze verkocht is ga ik trouwens eens op het gemak uitkijken naar iets trailerbaars, denk wel iets met een kajuit.
                    Bootje mee op de trailer naar Frankrijk, Kroatië,... en dan een weekje met de zeilboot rondtrekken lijkt me wel wat
                    Last edited by BlueSkyraider; 10/06/2010, 20:54.
                    1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                    2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                    2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                    -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                    www.carfac.be "Driving on experience"

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
                      Mijn pa doet er van 360 meter.

                      *stoefmodus off*
                      Nice!
                      Welk schip?
                      De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                      1976 Volkswagen Kever 1200L
                      1990 Volvo 344
                      1991 Mercedes W124 230CE
                      2016 Skoda Octavia van 't werk

                      Verkocht
                      1980 Volkswagen Derby CLS
                      1990 Mercedes W124 230CE
                      2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                        Nice!
                        Welk schip?
                        Hij is loods, dus alles tussen 80 en 360 meter dat naar Antwerpen moet.

                        Comment


                        • boot

                          ik wil een 7.4, opgefokt naar ca. 400pk. al heb je niet veel aan snelheid in dat ding....

                          Comment


                          • Het moet niet altijd glitter & glamour zijn he.

                            Deze zijn van enkele jaren terug na een aanvaring op de Schelde en wil ik jullie niet onthouden:
                            Bijgevoegde Bestanden
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Het moet niet altijd glitter & glamour zijn he.

                              Deze zijn van enkele jaren terug na een aanvaring op de Schelde en wil ik jullie niet onthouden:
                              Oei en die nigeria is pertang een jong schip...

                              Ik werk bij AET, de kaai van de Grimaldi schepen...

                              In 2006 is hier trouwens ook de repubblica di genova gekapseist voor de kaai...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
                                Hij is loods, dus alles tussen 80 en 360 meter dat naar Antwerpen moet.
                                Scheldeloods of Dokloods?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
                                  Oei en die nigeria is pertang een jong schip...

                                  Ik werk bij AET, de kaai van de Grimaldi schepen...

                                  In 2006 is hier trouwens ook de repubblica di genova gekapseist voor de kaai...
                                  Weet niet meer wie van de twee "uit den bocht" is gevlogen, euh... gevaren
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk Berichten
                                    Scheldeloods of Dokloods?
                                    Ik dacht aan een zeeloods.
                                    De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                                    1976 Volkswagen Kever 1200L
                                    1990 Volvo 344
                                    1991 Mercedes W124 230CE
                                    2016 Skoda Octavia van 't werk

                                    Verkocht
                                    1980 Volkswagen Derby CLS
                                    1990 Mercedes W124 230CE
                                    2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk Berichten
                                      Scheldeloods of Dokloods?
                                      Zeeloods.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Pablo Bekijk Berichten
                                        Is dit door de erg onrustige zee of heeft dit nog andere oorzaken ?
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk Berichten
                                        Ik dacht dat de stabilisatorvinnen (die enorme beweegbare vinnen aan de bodem die gyroscopisch gestuurd zijn om ervoor te zorgen dat niet iedereen begint te kotsen op zo'n ding ) van dat cruiseschip stuk waren. Vandaar dat die zoveel kantelt in onrustige zee.
                                        Ik geloof dat je bij zo een zee wel erg veel stabilisatoren op je bootje mag zetten. Uiteindelijk is er ook zoiets als de wetten van de fysica. Ik denk dat Archimedes hier aan het langste eind trekt.
                                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                          Ik geloof dat je bij zo een zee wel erg veel stabilisatoren op je bootje mag zetten. Uiteindelijk is er ook zoiets als de wetten van de fysica. Ik denk dat Archimedes hier aan het langste eind trekt.
                                          't zwaartepunt van die dingen ligt idd veel te hoog, en daar werkt de fysica op in.

                                          Als je ziet wat een zeilboot met een deftige kiel aankan....daar is het eerder mast afbreken en verzuipen onder de golven, maar kapseizen behoort niet tot de opties

                                          Comment

                                          Working...
                                          X