Oorspronkelijk geplaatst door Levi
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vaartuigen
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk BerichtenJa, bij multihulls (catamaran, trimaran) wordt er zelfs niet meer pal voor de wind gevaren (surfers denk ik ook niet). Ze bereiken veel sneller hun bestemming door ruime wind te varen en enkele malen te gijpen, dan om pal voor de wind in rechte lijn er naartoe te varen.
Ik herinner me nog dat ik ooit eens een hobbycat 18 ofzoiets met m'n broer gehuurd had op zee. Je kon daar zo goed als recht tegen de wind in mee varen, moet je met een monohull niet proberen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichtenmonohull's varen sowieso anders dan cat's en trimaran's
Ik herinner me nog dat ik ooit eens een hobbycat 18 ofzoiets met m'n broer gehuurd had op zee. Je kon daar zo goed als recht tegen de wind in mee varen, moet je met een monohull niet proberen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
In september wordt het misschien dit:
200m lang, 31m breed
*stoefmodus off*
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
Probeer tijdens dat maneuver maar eens niet een beetje te draaien... Toch niet als er ietwat wind staat.
Ik vaar trouwens niet zo aangezien je dan niet kan blijven planeren (of toch niet gecontroleerd)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk BerichtenJa, bij multihulls (catamaran, trimaran) wordt er zelfs niet meer pal voor de wind gevaren (surfers denk ik ook niet). Ze bereiken veel sneller hun bestemming door ruime wind te varen en enkele malen te gijpen, dan om pal voor de wind in rechte lijn er naartoe te varen.
Man man ik verlang zo om weer te surfen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichtenik denk van wel maar eigenlijk geen idee meer van de verschillen in absolute cijfers.... op de boten waar ik op zeilde had ik sowieso meestal geen apparatuur aan boord, en het subjectieve gevoel op het water kan bedriegen (tegen golven/wind in of er mee mee)
Halve wind, spi op en planerend moet zowat het snelste zijn. Al is dat ook boot-afhankelijk
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichtenoké, quasi in rechte lijn, je boot zal altijd wel even kwispelen. Voor de wind varen, zeil bak en een tikje richting de leizijde sturen... en je zeil slaat over naar stuurboord (eventueel na een handje te helpen). En omgekeerd idem uiteraard.
Door de slag zal je boot altijd een paar graden doordraaien (in dit voorbeeld naar links) maar grosso modo is dat in rechte lijn hé.
Da's net ook het risico van perfect voor de wind te varen hé. Met een surfplank zal je daar niet zoveel last van hebben omdat je je zeil letterlijk in de hand hebt, maar als jij recht voor de wind vaart en de wind draait een paar graden kan je zeil overslaan, zonder dat je je roer moet aanraken. En met wat pech zonder dat je het verwacht had.
Het vervolg daarop is 'man overboord'-oefening
Maar na een tijdje leer je het wel bij een voor de windse koers met je hoofd nooit hoger te gaan lopen dan de giek
Die van ons staat trouwens nog steeds te koop
En nog een artikeltje uit "Varen" voor de liefhebbers
Als deze verkocht is ga ik trouwens eens op het gemak uitkijken naar iets trailerbaars, denk wel iets met een kajuit.
Bootje mee op de trailer naar Frankrijk, Kroatië,... en dan een weekje met de zeilboot rondtrekken lijkt me wel watLast edited by BlueSkyraider; 10/06/2010, 20:54.1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
www.carfac.be "Driving on experience"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk BerichtenMijn pa doet er van 360 meter.
*stoefmodus off*
Welk schip?De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.
1976 Volkswagen Kever 1200L
1990 Volvo 344
1991 Mercedes W124 230CE
2016 Skoda Octavia van 't werk
Verkocht
1980 Volkswagen Derby CLS
1990 Mercedes W124 230CE
2008 Renault Espace 2.0 dci 130
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk BerichtenNice!
Welk schip?
Comment
-
Het moet niet altijd glitter & glamour zijn he.
Deze zijn van enkele jaren terug na een aanvaring op de Schelde en wil ik jullie niet onthouden:Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenHet moet niet altijd glitter & glamour zijn he.
Deze zijn van enkele jaren terug na een aanvaring op de Schelde en wil ik jullie niet onthouden:
Ik werk bij AET, de kaai van de Grimaldi schepen...
In 2006 is hier trouwens ook de repubblica di genova gekapseist voor de kaai...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk BerichtenHij is loods, dus alles tussen 80 en 360 meter dat naar Antwerpen moet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk BerichtenOei en die nigeria is pertang een jong schip...
Ik werk bij AET, de kaai van de Grimaldi schepen...
In 2006 is hier trouwens ook de repubblica di genova gekapseist voor de kaai...Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk BerichtenScheldeloods of Dokloods?De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.
1976 Volkswagen Kever 1200L
1990 Volvo 344
1991 Mercedes W124 230CE
2016 Skoda Octavia van 't werk
Verkocht
1980 Volkswagen Derby CLS
1990 Mercedes W124 230CE
2008 Renault Espace 2.0 dci 130
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pablo Bekijk BerichtenIs dit door de erg onrustige zee of heeft dit nog andere oorzaken ?Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk BerichtenIk dacht dat de stabilisatorvinnen (die enorme beweegbare vinnen aan de bodem die gyroscopisch gestuurd zijn om ervoor te zorgen dat niet iedereen begint te kotsen op zo'n ding ) van dat cruiseschip stuk waren. Vandaar dat die zoveel kantelt in onrustige zee.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenIk geloof dat je bij zo een zee wel erg veel stabilisatoren op je bootje mag zetten. Uiteindelijk is er ook zoiets als de wetten van de fysica. Ik denk dat Archimedes hier aan het langste eind trekt.
Als je ziet wat een zeilboot met een deftige kiel aankan....daar is het eerder mast afbreken en verzuipen onder de golven, maar kapseizen behoort niet tot de opties
Comment
Comment