Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vaartuigen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
    't zwaartepunt van die dingen ligt idd veel te hoog, en daar werkt de fysica op in.

    Als je ziet wat een zeilboot met een deftige kiel aankan....daar is het eerder mast afbreken en verzuipen onder de golven, maar kapseizen behoort niet tot de opties
    Een schip zijn stabiliteit is afhankelijk van zijn zwaartepunt en zijn metacenter. Hoe hoger het metacenter ligt ten opzichte van het zwaartepunt hoe meer rechtentmoment het schip uit oefent en dus stabieler zal zijn.
    Cruise en passagierschepen hebben altijd een lage GM ( metacenter - zwaarte punt verschil ), het is namelijk niet aangenaam om op een schip te varen met een hoog zelf rechtent moment. Dit zorgt er namelijk voor dat het schip heel snel zal bewegen in golven en niet "voorspelbaar" rolt. Elk schip heeft een ladingscomputer waar je de statische gegevens van het schip in hebt en je lading/ballast zelf moet in steken. Dan krijg je de nodige stabiliteits gegevens eruit en moet je desnoods ballast of lading verplaatsen. Container schepen zullen daarom altijd lege of containers met laag gewicht van boven laden. ( schepen met ijzererts zijn daarom niet super prettig om mee te varen bij slecht weer door dat hun zwaartepunt heel laag ligt en hun metacenter vrij hoog).

    Cruise schepen en passagier schepen hebben stabilisator vinnen dat klopt, maar deze werken zoals vliegtuig vleugels en werken dus enkel bij een voorwaartse beweging die tevens een minimum snelheid moet hebben om effectief te zijn. Eens een schip dood in het water ligt kan de bemanning niet veel meer doen, als ze nog wel motor vermogen hebben zullen ze het schip met de kop in de golf duwen omdat over de lengte richting de stabiliteit beter is dan over de zij.
    Bij ferrie's heb je nog een bijkomend probleem, ze hebben niet alleen een kleine GM maar ook nog eens cargo ( wagens en vrachtwagens ) die bij slecht weer kunnen gaan schuiven. Dit heeft een GROOT negatief effect op de stabiliteit, ook cargo tanks met vloeistoffen in die slechts voor een gedeelte gevuld zijn hebben een nadelig effect op de stabilitiet. In cargo tanks moet je dit in rekening brengen in de berekening door een vrijvloeistof oppervlak en zijn effecten uit te rekenen. Voor ferries wordt er vanuit gegaan dat de cargo vast gemaakt is en niet kan verplaatsen.

    Comment


    • editt

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Thebiemerke Bekijk Berichten


        Vriendin van me haar vader en broer nemen ook deel aan de Powerboat P1 met bovenstaande boot...
        Zonet op't journaal gezien van een crash. Toch deze niet... ?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Quill Bekijk Berichten
          Zonet op't journaal gezien van een crash. Toch deze niet... ?
          Toch wel!
          Waren trouwens grotendeels onze beelden van dit weekend

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk Berichten
            Toch wel!
            Waren trouwens grotendeels onze beelden van dit weekend
            Ik dacht 't al.

            Geen typfout in je familienaam dan op't journaal?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
              Het moet niet altijd glitter & glamour zijn he.

              Deze zijn van enkele jaren terug na een aanvaring op de Schelde en wil ik jullie niet onthouden:
              kHeb ze die nog zien afslepen richting Vlissingen.
              Was toen havenmeester in de jachthaven van Terneuzen.
              Aaaah, the memories!
              1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
              2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
              2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
              -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

              www.carfac.be "Driving on experience"

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Quill Bekijk Berichten
                Ik dacht 't al.

                Geen typfout in je familienaam dan op't journaal?
                Idd, ze hebben der courtnen ofzo van gemaakt

                Comment


                • Die heeft ONGELOOFLIJK veel geluk gehad als ge ziet hoe kort de achterliggers voorbij kwamen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                    linkske?
                    2006 Ford Mondeo Clipper Ghia 2.0 TDCI
                    2009 Porsche Carrera 4S

                    Comment


                    • Ik wist niet dat die daar los inzitten. Gelukkig heeft hij er niks aan overgehouden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Petrol Bekijk Berichten
                        Ik wist niet dat die daar los inzitten. Gelukkig heeft hij er niks aan overgehouden.
                        Ik verschoot daar ook van toen ik daar toekwam dit weekend dat ze geen gordels aanhadden. Heeft blijkbaar te maken met het feit dat die boten open zijn en ze niet direct los zouden zijn moesten ze onderste boven komen te liggen in het water met de boot.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Petrol Bekijk Berichten
                          Ik wist niet dat die daar los inzitten. Gelukkig heeft hij er niks aan overgehouden.
                          als ge goe kijkt naar het filmke ziet ge wel dat hij op een gegeven moment vast hangt met een draad en dan blijft hij zo even hangen. Deze draad schiet dan beetje later los...
                          2006 Ford Mondeo Clipper Ghia 2.0 TDCI
                          2009 Porsche Carrera 4S

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                            damn.
                            Er staat ook ergens zo'n filmpke waar ze alletwee wegvliegen
                            dacht dat er maar 1 uit zijn boot was gevlogen?
                            2006 Ford Mondeo Clipper Ghia 2.0 TDCI
                            2009 Porsche Carrera 4S

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                              Is dat geen dodemansdraad?
                              heb dat eens gegoogled maar niet direct iets gevonden wat mij wijzer maakte. Wat is dat een dodemansdraad?
                              2006 Ford Mondeo Clipper Ghia 2.0 TDCI
                              2009 Porsche Carrera 4S

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Wimpus Bekijk Berichten
                                heb dat eens gegoogled maar niet direct iets gevonden wat mij wijzer maakte. Wat is dat een dodemansdraad?
                                Zoals op een jetski oa.
                                van zodra de draad lost, wordt er meteen van de gas gegaan zodat het ding niet als een onbemand projectiel blijft rond varen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
                                  Zoals op een jetski oa.
                                  van zodra de draad lost, wordt er meteen van de gas gegaan zodat het ding niet als een onbemand projectiel blijft rond varen.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten

                                  Eigenlijk is het een dodemansknop.
                                  Op een jetski, of een sneeuwscooter heb je dat ook. Je hebt een draad aan je enkel, of je pols. Als je eraf valt trekt die draad een pin uit een contactje en valt de motor stil.
                                  merci voor de uitleg . Zou het niet weten of dit inderdaad zo een draad is...
                                  2006 Ford Mondeo Clipper Ghia 2.0 TDCI
                                  2009 Porsche Carrera 4S

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Wimpus Bekijk Berichten
                                    merci voor de uitleg . Zou het niet weten of dit inderdaad zo een draad is...
                                    De draad die je zag was die van de intercom, maar ze hebben inderdaad ook zo'n "man overboard" kabel die de motor direct stil legt als die uitgetrokken is

                                    Comment




                                    • De vader van een vriendin van mij vaart dus met deze... B. Van Riet

                                      Comment


                                      • eerste wat je doet als je een motorboot koopt: dodemansknop ontkoppelen.

                                        Dat zorgt voor niets dan miserie

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Thebiemerke Bekijk Berichten


                                          De vader van een vriendin van mij vaart dus met deze... B. Van Riet
                                          Die heeft in Malta niet meegevaren zeker met de Furnibo, maar in Yalta wel? En de zondag in Malta wel met zo'n boot uit de Supersport klasse als ik mij niet vergis

                                          Comment

                                          Working...
                                          X