Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy
Bekijk Berichten
Cruise en passagierschepen hebben altijd een lage GM ( metacenter - zwaarte punt verschil ), het is namelijk niet aangenaam om op een schip te varen met een hoog zelf rechtent moment. Dit zorgt er namelijk voor dat het schip heel snel zal bewegen in golven en niet "voorspelbaar" rolt. Elk schip heeft een ladingscomputer waar je de statische gegevens van het schip in hebt en je lading/ballast zelf moet in steken. Dan krijg je de nodige stabiliteits gegevens eruit en moet je desnoods ballast of lading verplaatsen. Container schepen zullen daarom altijd lege of containers met laag gewicht van boven laden. ( schepen met ijzererts zijn daarom niet super prettig om mee te varen bij slecht weer door dat hun zwaartepunt heel laag ligt en hun metacenter vrij hoog).
Cruise schepen en passagier schepen hebben stabilisator vinnen dat klopt, maar deze werken zoals vliegtuig vleugels en werken dus enkel bij een voorwaartse beweging die tevens een minimum snelheid moet hebben om effectief te zijn. Eens een schip dood in het water ligt kan de bemanning niet veel meer doen, als ze nog wel motor vermogen hebben zullen ze het schip met de kop in de golf duwen omdat over de lengte richting de stabiliteit beter is dan over de zij.
Bij ferrie's heb je nog een bijkomend probleem, ze hebben niet alleen een kleine GM maar ook nog eens cargo ( wagens en vrachtwagens ) die bij slecht weer kunnen gaan schuiven. Dit heeft een GROOT negatief effect op de stabiliteit, ook cargo tanks met vloeistoffen in die slechts voor een gedeelte gevuld zijn hebben een nadelig effect op de stabilitiet. In cargo tanks moet je dit in rekening brengen in de berekening door een vrijvloeistof oppervlak en zijn effecten uit te rekenen. Voor ferries wordt er vanuit gegaan dat de cargo vast gemaakt is en niet kan verplaatsen.
Comment