Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwaarste autosport?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Zwaarste autosport?

Naar aanleiding van een discussie aan tafel, maak ik even dit topic aan.

Wat is de zwaarste/moeilijkste autosport?

(Bij ons thuis was er discussie tussen F1 en Rally (op topniveau).)

M'n tweelingsbroer en ik denken F1, m'n andere broer en m'n vader denken Rally.

Als je denkt, geen van de twee, zeg dan gerust welke volgens u nog zwaarder/moeilijker is.

Zeg ook gerust welke sport in het algemeen volgens u het zwaarste is.
    128
    Formule 1
    50,78%
    65
    Rally (topniveau)
    42,19%
    54
    Andere
    7,03%
    9
    Last edited by nls; 12/01/2008, 10:40.
    nls2000

Die twee vallen moeilijk te vergelijken denk ik.
    Steeds dezelfde snelle rondjes draaien met een bolide die fenomenale krachten op je lichaam loslaat of loeihard raggen op kleine wegen met enkele aanwijzingen over de volgende bochten.
    Ik heb geen idee.

Comment

Formule 1 is de zwaarste sport ter wereld volgens mij.

Met alle respect uiteraard voor Rally en eender welke andere topsport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten

Zo denk ik er dus ook in grote lijnen over.

Zowel mentaal als fysiek moet F1 een enorm zware sport zijn.

2006-2010 '97 VW Golf III TDI
        2010-2012 '98 Mercedes-Benz C250 Turbodiesel Sport
        2012-...
        '07 BMW 118d

Comment

Ik denk rally.
          Fysiek misschien niet maar psychisch zeker wel.
          F1 piloten kennen een pârcours uit hun broekzak en kunnen bijna blind rijden, WRC piloten gaan plankgas over normale wegen waarbij 1001 factoren invloed hebben !
          www.perfectshine.be

Comment

Ik heb F1 gekozen... maar heb er nu al spijt van.

Het zwaarste is volgens mij de F1. Maar het moeilijkste Rally. Waarom ik er zo over denk? Rally crashes >>> F1 crashes

Comment

Moeilijke, maar ik zou toch ook rally zeggen.

Wat Wally zegt ten eerste, ten tweede zijn het inderdaad zware G-krachten in F1. Maar ze kennen welke en het zijn bijna altijd dezelfde ook (wijzerzin circuits). In Rally zijn er zoveel onverwachtse factoren en als je die piloten achter het stuur ziet zitten, dan zie je hen echt werken (nu ook alweer minder dan vroeger... Colin in Tshirtje ofzo...).

F1 heeft de afgelopen teveel technische hulpjes gekregen die het hen iets 'makkelijker' hebben gemaakt tov rally.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Subaru555 Bekijk Berichten
                Moeilijke, maar ik zou toch ook rally zeggen.

Wat Wally zegt ten eerste, ten tweede zijn het inderdaad zware G-krachten in F1. Maar ze kennen welke en het zijn bijna altijd dezelfde ook (wijzerzin circuits). In Rally zijn er zoveel onverwachtse factoren en als je die piloten achter het stuur ziet zitten, dan zie je hen echt werken (nu ook alweer minder dan vroeger... Colin in Tshirtje ofzo...).

F1 heeft de afgelopen teveel technische hulpjes gekregen die het hen iets 'makkelijker' hebben gemaakt tov rally.
                Ja maar die hebben ze weer afgeschaft.

Pfff, moeilijke keuze. Ik heb de neiging om F1 te zeggen maar ik ken te weinig van WRC dus ik kan slecht vergelijken.

Comment

F1 is volgens mij fysiek het zwaarst omwille van de G-krachten die voortdurend op je lichaam werken. Het parcour is gekend en opperste concentratie is wel nodig maar toch zijn de psychische lasten bij rally zwaarder denk ik. In rally zijn de risico's die (moeten) genomen worden véél groter. Het verschil aan aantal crashes is daar wel duidelijk over denk ik. Volgens mij zijn de "overlevingskansen" van een F1 wedstrijd tig maal groter dan die van een rally. Op topniveau welteverstaan.

Dus:

fysiek zwaar(st): F1
                  psychisch zwaar(st): rally

Comment

Beetje appelen met peren vergelijken hé In de F1 sta je wel onder gigantische G's, maar je weet tenminste exact hoe de volgende bocht eruitziet. Misschien is rallyrijden dan toch net iets zwaarder, want loeihard op een of ander modderig achterwegje dat je amper kent, je moet maar durven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nls Bekijk Berichten
                      Naar aanleiding van een discussie aan tafel, maak ik even dit topic aan.

Wat is de zwaarste/moeilijkste autosport?
                      't Ja, er is volgens mij wel een verschil tussen zwaar en moeilijk.

Zwaar... hierbij heb je de G-krachten in de F1 en in rally eerder het parkoers vol putten, mengeling van verschillende soorten ondergrond, ed.

Moeilijk... F1 is steeds dezelfde rondjes rijden aan hoge snelheid, in een rally kan je nooit het parkoers van buiten kennen, moet je blindelings vertrouwen op je co.
                      In wezen is een rittensport moeilijker dan een rally of F1-race, want wij weten niet op voorhand welk parkoers we gaan rijden.

F1 race duurt maximum 2 uur, bij een rally ben je een paar dagen onderweg.

Dus om op je vraag te antwoorden.... rally.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Hmmm, onlangs es een artikeltje gelezen over F1. Blijkt dat die mannen door de G-krachten niet kunnen ademen bij accelereren en zwaar remmen omdat hun middenrif niet naar boven of onder kan bewegen dan, ofzo. Als ze moeten remmen moeten ze iedere keer meer dan 100kg instampen... Volgens mij is de F1 de zwaarste sport die er is, en moet je daarvoor in perfect shape zijn!
                        Had je Belcar/rally gezegt, ik koos voor rally.

Comment

ALs ik ne circuitdag ga doen, en ik moet 20 min aan 1 stuk rondjes draaien, zo 6 sessies aan een stuk, dan ben ik op het einde van de dag letterlijk een vod , moe, vooral mentaal moe maar ook fysiek een wrak...
                          dus respect aan alle coureurs.... zowel F1 als rally...
                          al denk ik dat MotoGP zwaarste is van allemaal..; zie die maar is werken op hun spel...

Comment

Ik zou dan eerder denken aan rally raid. Die mannen zijn dikwijls uuuuren aan een stuk onderweg op min of meer onbekend terrein, dikwijls in grot ehitte.

Ik schat circuitrijden iets lager in den bv rally omdat die mannen na verloop van tijd elke centimeter asfalt kennen. In rally moeten ze voortdurend luisteren naar hun co, wat niet makkelijk is. De F1 bolides op zich zijn dan wel wee moeilijker te besturen denk ik.

Soit, ik hou het bij "andere".
                            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Voor mij Rally-raid of endurance. 24-uurs races zijn volgens mij zeer vermoeiend vooral 's nachts in een race met veel deelnemers op een vrij klein circuit zoals bij de 24 uren van Zolder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten

hangt maar eens een uur achter een sterke speedboat tegen 160kmu met je ski-kes, ook niet te onderschatten zene...hartslag 180 bpm.
                                Let vooral op de twin inboard Bernico F1onderaan , een 1000Pk sterke 21 voet (met blowers natuurlijik)
                                The AOL.com video experience serves up the best video content from AOL and around the web, curating informative and entertaining snackable videos.

Comment

Iron man triatlon? Petje af voor die gasten....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                    Ik zou dan eerder denken aan rally raid. Die mannen zijn dikwijls uuuuren aan een stuk onderweg op min of meer onbekend terrein, dikwijls in grot ehitte.

Ik schat circuitrijden iets lager in den bv rally omdat die mannen na verloop van tijd elke centimeter asfalt kennen. In rally moeten ze voortdurend luisteren naar hun co, wat niet makkelijk is. De F1 bolides op zich zijn dan wel wee moeilijker te besturen denk ik.

Soit, ik hou het bij "andere".
                                    Rallyraid zou ik niet zeggen. Het kan zwaar en lastig zijn, maar is zeker niet lastiger dan WRC of F1. Hoe verklaar je anders dat veel ex-WRC piloten (gepensioneerde rallyrijders) na hun rallycarrière nog aan rallyraid beginnen...

Deze vergelijking is echter wel moeilijk. F1 is ongetwijfeld de meest physieke sport van de twee. De G-krachten die een piloot ervaart tijdens een race zijn werkelijk fenomenaal.
                                    Maar rally is dan weer de zwaarste sport op vlak van moeilijkheid en op physisch vlak. De piloot kent het parkoer maar heel beperkt en moet volledig op de nota's van zijn co vertrouwen. Andere factoren zoals de onvoorspelbaarheid van het weer, de staat van de weg,... spelen daarnaast zeker ook een cruciale rol.

Als je dan ziet dat Loeb en Gronholm in een rally na 3 dagen racen, op amper 3 seconden van elkaar finishen... dan kun je alleen maar respect hebben voor die mannen!

Comment

Fysiek gezien denk ik vooral F1 en motorcross, dat laatste vooral niet onderschatten.

Technisch gezien Rally.

Ik heb natuurlijk geen ervaring, maar als ik zie dat in bvb de Race of Champions zo goed als altijd een rallypiloot wint, denk ik dat rallypiloten technisch toch begaafder zijn. Zij ondervinden echter niet zo'n G-krachten als de F1-piloten.

Motorcross is gewoon uithouden, vooral de armen krijgen het zwaar te verduren.

Comment

Paris-Dakar?

Comment

Working...
                                        X