Als ik 't goe begrepen heb verliezen ze in Kuala Lumpur 4 liter lichaamsvocht in een race...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zwaarste autosport?
Collapse
X
-
Het H.A.N.S.-systeem
Voor diegenen die het H.A.N.S.-systeem niet kennen ( Head And Neck Support):
Het is een systeem waarbij de helm gefixeerd is, langs beide zijden, aan een nekstuk via riempjes. Helm en nekstuk kunnen losgemaakt worden indien nodig.De hoek van het nekstuk heeft een verschillende hellingsgraad ( aangepast aan de positie in de wagen): in een monozitter bvb meer hellend dan in een rallywagen. Nekstuk is gemaakt in carbon , moet gehomologeerd zijn en kost min. 1.250 euro.
Als voorbeeld hierbij Vincent Vosse met helm en Hans.
De bedoeling van de Hans is de voorwaartse beweging van het hoofd sterk te beperken tot zo'n 10-15 cm, alsook beperking van de zijwaartse beweging. De zijwaardse beperking dient echter wel nog enige rotatie van het hoofd naar links en rechts toe te laten.
Ferrari is het enige F1-team dat een eigen systeem heeft, waarbij helm en hans niet kunnen losgemaakt worden van elkaar, en waarbij de riempjes vast zitten inwendig, achteraan de helm.Bijgevoegde Bestanden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door driver_to_be Bekijk BerichtenDat is juist de enige reden van dat HANS-systeem. Het helpt tegen whiplash bij een crash.
F1 is niet alleen op het gemakske toertjes afmalen. Kijk maar naar de poging tot het besturen van een F1 van Hammond in Top Gear.
Ik onderschat rally zeker niet. Het zijn technisch de meest begaafde rijders. Loeb en Ekstrom bewijzen dat door ook succesvol te zijn op het circuit.
Idd. toprallypiloten gaan zich rapper aan een circuutauto aanpassen dan een circuutpiloot aan een rallywagen....dit is al meermaals bewezen in 't verleden.
Als ik hier sommigen bezig hoor over 't werken aan 't stuur in een f1...dan moeten jullie eens goed naar onboard beelden van rally kijken , das pas car-control!
Natuurlijk dat de gemiddelde mens problemen gaat hebben om een f1 te besturen , maar dachten jullie nu echt dat een moderne rallyauto simpel te besturen valt...............9/10 geraken er geen meter ver mee
btw. Dacht dat 't hier ging over welke tak v/d bovenvermelde autosporten 't zwaartst is & niet over welke gewone mens er met een f1 of een rallywagen kan rijden.........
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McRae Bekijk BerichtenIdd. toprallypiloten gaan zich rapper aan een circuutauto aanpassen dan een circuutpiloot aan een rallywagen....dit is al meermaals bewezen in 't verleden.
Als ik hier sommigen bezig hoor over 't werken aan 't stuur in een f1...dan moeten jullie eens goed naar onboard beelden van rally kijken , das pas car-control!
Natuurlijk dat de gemiddelde mens problemen gaat hebben om een f1 te besturen , maar dachten jullie nu echt dat een moderne rallyauto simpel te besturen valt...............9/10 geraken er geen meter ver mee
btw. Dacht dat 't hier ging over welke tak v/d bovenvermelde autosporten 't zwaartst is & niet over welke gewone mens er met een f1 of een rallywagen kan rijden.........
Sorry, maar dat is echt belachelijk! Je moet maar eens een half uur intensief gaan karten en je voelt al hoe lastig dat is. Wat moet dat dan niet zijn in een F1...
Rallywagens hebben inderdaad ook hun krachten, ik heb ze al zelf mogen ondervinden: copiloot bij Loix in de Polo S2000, gereden met Fiesta Trophy en rally gereden met een 106 gr.N. Oké, deze auto's zijn uiteraard niet te vergelijken met de prestaties van de huidige top-wrc's, maar het zegt toch al iets.
Ik begrijp dat je een hevige rallyfan ben, maar volgens mij stel je je als fanatiekeling een beetje te blind op de rallysport. Ik vermoed dat de G-krachten die een F1-piloot te verwerken krijgt, nergens anders te beleven zijn... of je moest al met een F16 gaan vliegen. (bij manier van spreken natuurlijk!)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McRae Bekijk BerichtenIdd. toprallypiloten gaan zich rapper aan een circuutauto aanpassen dan een circuutpiloot aan een rallywagen....dit is al meermaals bewezen in 't verleden.
Als ik hier sommigen bezig hoor over 't werken aan 't stuur in een f1...dan moeten jullie eens goed naar onboard beelden van rally kijken , das pas car-control!
Natuurlijk dat de gemiddelde mens problemen gaat hebben om een f1 te besturen , maar dachten jullie nu echt dat een moderne rallyauto simpel te besturen valt...............9/10 geraken er geen meter ver mee
btw. Dacht dat 't hier ging over welke tak v/d bovenvermelde autosporten 't zwaartst is & niet over welke gewone mens er met een f1 of een rallywagen kan rijden.........
3G haal je in een rallywagen alleen als het fout gaat, in een F1 gebeurt dat een paar keer per rondje.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McRae Bekijk BerichtenIdd. toprallypiloten gaan zich rapper aan een circuutauto aanpassen dan een circuutpiloot aan een rallywagen....dit is al meermaals bewezen in 't verleden.
Als ik hier sommigen bezig hoor over 't werken aan 't stuur in een f1...dan moeten jullie eens goed naar onboard beelden van rally kijken , das pas car-control!
Natuurlijk dat de gemiddelde mens problemen gaat hebben om een f1 te besturen , maar dachten jullie nu echt dat een moderne rallyauto simpel te besturen valt...............9/10 geraken er geen meter ver mee
btw. Dacht dat 't hier ging over welke tak v/d bovenvermelde autosporten 't zwaartst is & niet over welke gewone mens er met een f1 of een rallywagen kan rijden.........
Die waarbij hij een F1 test en dan die waarbij hij met de Ford Focus WRC rijdt Dan mag jij mij eens zeggen met welke hij het meest moeite heeft... Tzijn gewoon 2 verschillende sporten imo. Ik vind het nog altijd de topklasse van de racerij, deels doordat er slechts 22 zitjes zijn, terwijl boer Teun met zijn manta ook "rally" rijdt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door distinct Bekijk Berichtenas said before: kijk eens naar de filmpjes van Chris Harris
Die waarbij hij een F1 test en dan die waarbij hij met de Ford Focus WRC rijdt Dan mag jij mij eens zeggen met welke hij het meest moeite heeft... Tzijn gewoon 2 verschillende sporten imo. Ik vind het nog altijd de topklasse van de racerij, deels doordat er slechts 22 zitjes zijn, terwijl boer Teun met zijn manta ook "rally" rijdt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk BerichtenJa maar gustaaf van naast de deur rijdt ook formule 1.6 op zolder dusja
met alle respect voor uw sport Stevy I think we even met on circuit (Birel - Biland @ Outdoor poperinge?)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door distinct Bekijk BerichtenFormule 1.6 is nog duurder dan je denkt hoor, boer teun met zijn manta zou failliet zijn. overigens is boer teun dan nog altijd een rallyrijder, gustaaf daarentegen rijdt nog altijd geen F1 hé
met alle respect voor uw sport Stevy I think we even met on circuit (Birel - Biland @ Outdoor poperinge?)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door distinct Bekijk BerichtenFormule 1.6 is nog duurder dan je denkt hoor, boer teun met zijn manta zou failliet zijn. overigens is boer teun dan nog altijd een rallyrijder, gustaaf daarentegen rijdt nog altijd geen F1 hé
met alle respect voor uw sport Stevy I think we even met on circuit (Birel - Biland @ Outdoor poperinge?)
Ja kweetwel, maar met een manta rond de kerk van schuiferskapelle rijden is ook niet de monte carlo rijden hé.
Maar volgens mij zijn de piloten qua stuurvaardigheid in het wrc een stukje beter als die in de F1. Gewoon omdat WRC (rally int algemeen in feite) zoveel diverser is dan F1 (en circuit in het algemeen) waarmee ik zeker niet wil zeggen dat F1 piloten het makkelijk hebben of niet kunnen rijden hé.
Ahja zou goed kunnen, met wat reed jij? Ik idd met een Biland maar op RVF chassis. Kzou m'n kart in feite eens moeten herstellen want ie staat al bijna 2jaar stil...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk BerichtenIdd, ben er van verschoten hoe duur het wel niet is voor 1 wedstrijd (zonder testdag ervoor)
Ja kweetwel, maar met een manta rond de kerk van schuiferskapelle rijden is ook niet de monte carlo rijden hé.
Maar volgens mij zijn de piloten qua stuurvaardigheid in het wrc een stukje beter als die in de F1. Gewoon omdat WRC (rally int algemeen in feite) zoveel diverser is dan F1 (en circuit in het algemeen) waarmee ik zeker niet wil zeggen dat F1 piloten het makkelijk hebben of niet kunnen rijden hé.
Ahja zou goed kunnen, met wat reed jij? Ik idd met een Biland maar op RVF chassis. Kzou m'n kart in feite eens moeten herstellen want ie staat al bijna 2jaar stil...
Comment
-
Topic niet doorgelezen, maar ik vermoed dat er fysisch geen zwaardere autosport bestaat dan het F1, da's zo goed als de logica zelve (met die fenomenale G-krachten continu). Qua stuurmanskunst lijkt het me dat de top-rallyepiloten wel bovenaan 't schavotje zullen staan, aangezien rally niet enkel maar een beetje driften is in grind, er zijn ook tarmac-rallyes, zandrallyes, sneeuw- en ijsrallyes, ... En ook psychisch lijkt het WRC mij minstens op hetzelfde niveau te staan als de F1, aangezien er minder veilige omstandigheden zijn, omstaanders, e.d.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenTopic niet doorgelezen, maar ik vermoed dat er fysisch geen zwaardere autosport bestaat dan het F1, da's zo goed als de logica zelve (met die fenomenale G-krachten continu). Qua stuurmanskunst lijkt het me dat de top-rallyepiloten wel bovenaan 't schavotje zullen staan, aangezien rally niet enkel maar een beetje driften is in grind, er zijn ook tarmac-rallyes, zandrallyes, sneeuw- en ijsrallyes, ... En ook psychisch lijkt het WRC mij minstens op hetzelfde niveau te staan als de F1, aangezien er minder veilige omstandigheden zijn, omstaanders, e.d.
Al wil ik toch nog altijd de nuance maken dat de F1 rijders inderdaad enorm G-krachten te verduren krijgen maar:
1. die zijn meestal voorspelbaar waardoor ze zich dus perfect kunnen voorbereiden op de 'inspanning'
2. Het vaak nogal monotone krachten zijn die op hun lichaam inspelen doordat de meeste circuits in wijzerzin draaien
Daartegenover staat de onvoorspelbaarheid en veelzijdigheid van de rallysport die het imho ook op fysiek vlak op dezelfde hoogte brengt. Zeker als je een Loeb afgepijgerd ziet uitstappen na een KP van 50km, dan staat dit op hetzelfde niveau als 4l vochtverlies tijdens de afgelopen GP van Maleisië hoor.
Alles hangt af van het criterium waarmee je wil gaan vergelijken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Subaru555 Bekijk BerichtenIs ongeveer mijn algemeen besluit ook bij deze vraag in dit topic.
Al wil ik toch nog altijd de nuance maken dat de F1 rijders inderdaad enorm G-krachten te verduren krijgen maar:
1. die zijn meestal voorspelbaar waardoor ze zich dus perfect kunnen voorbereiden op de 'inspanning'
2. Het vaak nogal monotone krachten zijn die op hun lichaam inspelen doordat de meeste circuits in wijzerzin draaien
Daartegenover staat de onvoorspelbaarheid en veelzijdigheid van de rallysport die het imho ook op fysiek vlak op dezelfde hoogte brengt. Zeker als je een Loeb afgepijgerd ziet uitstappen na een KP van 50km, dan staat dit op hetzelfde niveau als 4l vochtverlies tijdens de afgelopen GP van Maleisië hoor.
Alles hangt af van het criterium waarmee je wil gaan vergelijken.
& met deze stelling ben ik akkoord ..... buiten de G-krachten is er (bijna) niks zwaar aan f1, de laatste jaren was 't meestal gewoon toertjes rijden ....buiten de start & pitstops was er niks te beleven & was 't gewoon de ideale lijn volgen
Bij rally stopt 't niet na 4 uren racen hoor ....
Btw. je moet wel alles in de context bezien ....voor ne gewone mens zal een f1 besturen zwaar zijn (wegens de G-krachten) , maar voor een f1-piloot mag dit geen probleem zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McRae Bekijk Berichten& met deze stelling ben ik akkoord ..... buiten de G-krachten is er (bijna) niks zwaar aan f1, de laatste jaren was 't meestal gewoon toertjes rijden ....buiten de start & pitstops was er niks te beleven & was 't gewoon de ideale lijn volgen
Bij rally stopt 't niet na 4 uren racen hoor ....
Btw. je moet wel alles in de context bezien ....voor ne gewone mens zal een f1 besturen zwaar zijn (wegens de G-krachten) , maar voor een f1-piloot mag dit geen probleem zijn.
Denk eraan dat sinds dit seizoen de tractiecontrole en launch control niet meer toegelaten is, hé. Vraag is of je uberhaupt wel kan vertrekken met zo'n wagen. Sinds dit seizoen is de concentratie die de F1-rijders moeten opbrengen ook terug 'n serieus stuk gestegen. (getuige de crashes van Massa)
Ik twijfel er niet aan dat qua rijtechniek je in de rally absolute top moet zijn, maar je maakt weer dezelfde fout: je onderschat de concurrenten. En bij F1 stopt 't ook niet na dat die race van anderhalf uur, hé. Denk je misschien dat die rijders dan rustig terug naar huis gaan om hun inkopen te doen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McRae Bekijk Berichten& met deze stelling ben ik akkoord ..... buiten de G-krachten is er (bijna) niks zwaar aan f1, de laatste jaren was 't meestal gewoon toertjes rijden ....buiten de start & pitstops was er niks te beleven & was 't gewoon de ideale lijn volgen
Bij rally stopt 't niet na 4 uren racen hoor ....
Btw. je moet wel alles in de context bezien ....voor ne gewone mens zal een f1 besturen zwaar zijn (wegens de G-krachten) , maar voor een f1-piloot mag dit geen probleem zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door distinct Bekijk Berichtenzucht. You just don't get it do you?
Hamilton komt zondagvoormiddag toe aan het circuit, springt snel in zijn F1-bolide, rijdt daar een ronde of 60, kruipt er even fris terug uit en spuit snel nog wat champagne! Daarna, stapt hij terug in zijn wagen en rijdt rustig terug naar huis... Voila, 't ventje heeft zich ook weer eens geamuseerd op zondag.
Sorry McRae, dit klinkt belachelijk, maar jij doet ons wel geloven dat het zo is! Ook al ben ik een veel groter rallyfan... ik denk toch dat je het niet goed begrijpt!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door whispy Bekijk BerichtenWel, ik durf wedden dat jij geen 5 rondjes in 'n F1 afgemaald krijgt, ongeacht de G-krachten.
Denk eraan dat sinds dit seizoen de tractiecontrole en launch control niet meer toegelaten is, hé. Vraag is of je uberhaupt wel kan vertrekken met zo'n wagen. Sinds dit seizoen is de concentratie die de F1-rijders moeten opbrengen ook terug 'n serieus stuk gestegen. (getuige de crashes van Massa)
Ik twijfel er niet aan dat qua rijtechniek je in de rally absolute top moet zijn, maar je maakt weer dezelfde fout: je onderschat de concurrenten. En bij F1 stopt 't ook niet na dat die race van anderhalf uur, hé. Denk je misschien dat die rijders dan rustig terug naar huis gaan om hun inkopen te doen?
Nogmaals .....'t gaat niet over mij,'t gaat over welk de zwaarste autosport is met professionele piloten aan 't stuur!!!!
Ik durf wedden dat jij geen 500 m kunt rijden , laat staan vertrekken met een wrc
Oke een f1 piloot komt na 1,5 uur bezweet uit zijn bolide , & dan zeg ik een wrc-piloot komt er ook bezweet uit zijn wagen na iedere kp!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten't Is erg. Blijkbaar is het toch moeilijk te begrijpen voor sommigen...
Hamilton komt zondagvoormiddag toe aan het circuit, springt snel in zijn F1-bolide, rijdt daar een ronde of 60, kruipt er even fris terug uit en spuit snel nog wat champagne! Daarna, stapt hij terug in zijn wagen en rijdt rustig terug naar huis... Voila, 't ventje heeft zich ook weer eens geamuseerd op zondag.
Sorry McRae, dit klinkt belachelijk, maar jij doet ons wel geloven dat het zo is! Ook al ben ik een veel groter rallyfan... ik denk toch dat je het niet goed begrijpt!
Van u had ik anders verwacht (als rallypiloot) .......uw schuin gedrukte tekst komt nochtans kort in de geburen v/d werkelijkheid hoor ( buiten 't "even fris")
Ik heb zelf ook rally gereden , daar ben je 2 of 3 dagen(naargelang de rally) zo intensief mee bezig dat je zelfs geen besef meer hebt van tijd & eten/drinken is rap even tussendoor enz. enz. !!!!
Gebeuren zo'n dingen in de f1.....dacht 't niet.....daar zouden ze "hem" komen vasthouden om te plassen
f1 is dus een 1,5 uur vollen bak & daarna rustig aan , wrc is interval !
Comment
Comment