Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwaarste autosport?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Eerlijk gezegd, na het zien van dat filmpje van top gear zou ik zeggen dat F1 het zwaarste is.

Maar als je er vroeg mee begint ( karten etc) en je steeds upgrade naar snellere/krachtigere wagens dat je het uiteindelijk wel '''gewoon''' zult zijn.

Comment

• Baja , rally-raid en co : zware omstandigheden (hitte , stoffig , rotsen ,zandduinen , mijnenvelden ,ravijnen ,... ) terwijl je moet vertrouwen op een roadbook en eventueel wat gps-coordinaten op onbekend terein dat je normaak niet vooraf verkend hebt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gordon Bekijk Berichten

De F1-boys zijn ook sportmannen op topniveau maar dat zijn luxepaarden vergeleken met de Nascar-men.
        Nochtans verdienen de toppers in de Nascar evenveel of meer als een Raikonnen ed.
        Ik denk dat zij er qua luxe ook best wat van kunnen.

Comment

• Dat kan best zijn dat ze evenveel verdienen, maar het gaat hem hier over de sport zelf. Ik zeg niet dat de F1-piloten geen sportmannen zijn, hé, ze hebben ook een uitstekende conditie en moeten daar ook het nodige voor doen.
          Maar wat het racen zelf betreft, kan je F1 niet vergelijken met Nascar.

Een kleine vergelijking :

Nascar-race op 01/06 in Dover. Afstand van oval is 1600m. 400 ronden gereden.
          = een totaal afgelegde afstand van 640 km.

F1-race op 08/06 in Canada, Montreal. Afstand van parcours is 4361m. 70 ronden afgelegd
          = een totaal afgelegde afstand van 305 km.

Da's dus een verschil van 335 km gemiddeld per race... om nog maar te zwijgen over het aantal races per seizoen.

Maar da's dus mijn mening, hé. No offence !

-------------------------------
          Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
          Nochtans verdienen de toppers in de Nascar evenveel of meer als een Raikonnen ed.
          Ik denk dat zij er qua luxe ook best wat van kunnen.

Comment

• nascar is toch ''maar'' rondjes rijden en F1 is toch ongelooflijk snel gaan,remmen, accelereren, remmen,bocht links ,bocht rechts, recht stuk voluit etc. alsof dat niet vermoeiend is

Comment

• Tja, je kan 1,5u snel gaan, remmen, accelereren, remmen, bocht links, bocht rechts, recht stuk voluit, ... nu eenmaal niet vergelijken met 4 à 5u aan een stuk "maar" rondjes rijden aan snelheden van 250 à 300 km/u, hé.
              ; - )

--------------------
              Oorspronkelijk geplaatst door Timo Bekijk Berichten
              nascar is toch ''maar'' rondjes rijden en F1 is toch ongelooflijk snel gaan,remmen, accelereren, remmen,bocht links ,bocht rechts, recht stuk voluit etc. alsof dat niet vermoeiend is

Comment

• Inderdaad, met 'n beetje fysieke oefening kan quasi iedereen rondjes rijden met 'n nascar.. maar met 'n beetje oefening zie ik je in formule 1 geen tijden neerzetten die in de buurt komen van de piloten. Bij f1 komt gewoon veel meer kijken, elke keer denken welke bocht nu komt, hoe snel, wanneer indraaien, altijd die g-krachten die op je lichaam inwerken etc..
                -

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk Berichten
                  Inderdaad, met 'n beetje fysieke oefening kan quasi iedereen rondjes rijden met 'n nascar.. maar met 'n beetje oefening zie ik je in formule 1 geen tijden neerzetten die in de buurt komen van de piloten. Bij f1 komt gewoon veel meer kijken, elke keer denken welke bocht nu komt, hoe snel, wanneer indraaien, altijd die g-krachten die op je lichaam inwerken etc..
                  Nascar is meer dan enkel rondjes draaien.
                  Dat is ook constante concentratie.
                  Dat is ook constante inspanning.
                  Heel de tijd, krijg je bericht wie er voor, naast of achter je rijdt.
                  Daar moet je rekening mee houden want voor je het weet ben je je plaats kwijt of zit je tegen iemand tegen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
                    Nascar is meer dan enkel rondjes draaien.
                    Dat is ook constante concentratie.
                    Dat is ook constante inspanning.
                    Heel de tijd, krijg je bericht wie er voor, naast of achter je rijdt.
                    Daar moet je rekening mee houden want voor je het weet ben je je plaats kwijt of zit je tegen iemand tegen.
                    Zeker en vast, maar ik zeg het, daar kan je je perfect op trainen hé, uithouding etc,.. Maar na veel oefening zou ik en nog vele andere geen f1 tijden kunnen neerzetten hoor.. dat zijn al echte talenten hé
                    -

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk Berichten
                      Zeker en vast, maar ik zeg het, daar kan je je perfect op trainen hé, uithouding etc,.. Maar na veel oefening zou ik en nog vele andere geen f1 tijden kunnen neerzetten hoor.. dat zijn al echte talenten hé
                      Ik denk ook dat F1 moeilijker is maar mij lijkt het dat je Nascar nog steeds onderschat.

Comment

• Ja inderdaad kan wel hoor.. voor de leek (zoals ik) lijkt dat gewoon rondjes draaien 4uur aan een stuk.. (moet je toch maar zin in hebben hehe)
                        -

Comment

• Je moet gewoon eens een F1-race bekijken, en dan ook eens een Nascar-race. Dan zal je zien dat dit toch niet zo "simpel" is dan dat je denkt...

Ik heb ooit nog een Nascar-race gezien waar ze de winnaar na de 500-ronden durende race met een paar man uit z'n wagen moesten helpen omdat ie niet meer op eigen krachten uit z'n wagen kon...

Dat heb ik in de F1 eerlijk gezegd nog niet gezien.

Feit is dat Nascar, zoals Fernand zegt, redelijk onderschat wordt. Da's natuurlijk logisch, aangezien die races hier in Europa jammer genoeg niet worden uitgezonden op TV, terwijl je overal ter wereld wel de F1 kan volgen.

Comment

Dat kan best zijn dat ze evenveel verdienen, maar het gaat hem hier over de sport zelf. Ik zeg niet dat de F1-piloten geen sportmannen zijn, hé, ze hebben ook een uitstekende conditie en moeten daar ook het nodige voor doen.
                            Maar wat het racen zelf betreft, kan je F1 niet vergelijken met Nascar.

Een kleine vergelijking :

Nascar-race op 01/06 in Dover. Afstand van oval is 1600m. 400 ronden gereden.
                            = een totaal afgelegde afstand van 640 km.

F1-race op 08/06 in Canada, Montreal. Afstand van parcours is 4361m. 70 ronden afgelegd
                            = een totaal afgelegde afstand van 305 km.

Da's dus een verschil van 335 km gemiddeld per race... om nog maar te zwijgen over het aantal races per seizoen.

Maar da's dus mijn mening, hé. No offence !

-------------------------------
                            24u van Le Mans op 14 en 15 juni 2008, 381 ronden van 13,65 km = totaal afgelegde afstand van 5200km voor 4 rijders, dus 1300km per rijder.

24u van Spa op 532 ronden van 7,00 km = totaal afgelegde afstand van 3724 km voor 4 rijders, dus 931 km per rijder.

Ik wil gewoon zeggen dat de afstand per race niet echt een maat is voor de moeilijkheid van een autosporttak.

Nascar is mentaal zeer belastend. 4 of 5u dezelfde lijn rijden precies op de 5 cm is helemaal niet makkelijk, maar ik schat formule 1 toch hoger in aangezien daar veel hogere krachten werken.

Ik snap de filosofie van Nascar ook niet echt: welke gezond denkende mens zet 50 auto's in een kom met omtrek 650m zoals het geval is bij de race in Boston? Dat is zeker om crashes uit te lokken? Ga dan naar een destruction derby kijken he.

Ik haat die drang naar spektakel die veel Amerikanen hebben. Ze beschouwen bij wijze van spreken een race niet als geslaagd als er minder dan 5 crashes met minstens 3 betrokken auto's zijn geweest.

Comment

• Ik denk dat Rally moeilijker is dan F1 en bijgevolg zwaarder, alhoewel dat het niet veel zal schelen. Je moet alles relatief bekijken he, Nascar is zwaarder omdat het langer duurt, maar is het zwaarder, laat ons zeggen, per minuut?

Volgens mij is de zwaarste motorsport MotoGP dan.. Zeer veel G's en rijden met gans het lichaam..

Comment

Een paar rondjes...? Neem nu zo'n 400 (afhankelijk van parcours) en gemiddeld 4 à 5u per race , 41 keer per seizoen.

Ik vind F1 gewoon véél te overroepen en so boring, alhoewel de GP van Engeland wel de moeite was, wat voor het grootste deel dan weer aan het slechte weer te danken was.

Ik vind rally trouwens ook zwaarder dan F1.

Jammer dat het steeds dezelfde sporten zijn die hier in Europa op TV te zien zijn...

------------
                                Het is daarmee dat ik zei, een paar UUR rondjes rijden. Je moet wel lezen he.

Comment

• Tja, moeilijk misschien niet (alhoewel), maar het ging hier ook over de zwaarste autosport.

Uw berekeningen kloppen wel, ge gaat mij zeker niet horen zeggen dat 24-uurs races geen zware sport is,

Maar ja, ieder zijn eigen keuze, nietwaar ;-)

Spektakel is nu eenmaal één van de zaken die autosport aantrekkelijk maakt. En je kan dan natuurlijk van de F1 ook zeggen dat het steeds dezelfde teams zijn die kans maken op podiumplaatsen. En moest er geen spektakel zijn in de F1, er kijkt geen kat meer.

--------------------------------------------
                                  Oorspronkelijk geplaatst door driver_to_be Bekijk Berichten
                                  24u van Le Mans op 14 en 15 juni 2008, 381 ronden van 13,65 km = totaal afgelegde afstand van 5200km voor 4 rijders, dus 1300km per rijder.

24u van Spa op 532 ronden van 7,00 km = totaal afgelegde afstand van 3724 km voor 4 rijders, dus 931 km per rijder.

Ik wil gewoon zeggen dat de afstand per race niet echt een maat is voor de moeilijkheid van een autosporttak.

Nascar is mentaal zeer belastend. 4 of 5u dezelfde lijn rijden precies op de 5 cm is helemaal niet makkelijk, maar ik schat formule 1 toch hoger in aangezien daar veel hogere krachten werken.

Ik snap de filosofie van Nascar ook niet echt: welke gezond denkende mens zet 50 auto's in een kom met omtrek 650m zoals het geval is bij de race in Boston? Dat is zeker om crashes uit te lokken? Ga dan naar een destruction derby kijken he.

Ik haat die drang naar spektakel die veel Amerikanen hebben. Ze beschouwen bij wijze van spreken een race niet als geslaagd als er minder dan 5 crashes met minstens 3 betrokken auto's zijn geweest.

Comment

• ik denk dat de zwaarste autosport dragracen is vanaf je onder de 7 secs duikt.
                                    als je nagaat hoeveel g's je dan krijgt te verwerken, hoe snel je niet moet schakelen.

Comment

• 5G, ziekelijk. Die filmpjes, da's echt ongelooflijk om te zien... 480km/h op 400m. Insane.

Comment

• Rally, zonder twijfel. Op zich is F1 fysiek wel zwaarder, maar het is ook enkel dat. De bochten van een circuit liggen daar te liggen. Bij rally is niks 2 keer hetzelfde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                          ik denk dat de zwaarste autosport dragracen is vanaf je onder de 7 secs duikt.
                                          als je nagaat hoeveel g's je dan krijgt te verwerken, hoe snel je niet moet schakelen.

Die 'gasten' rijden wel met een automatische boîte hé, en moeten dus nie schakelen.

Comment

Working...
                                          X