Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
GLPK start morgen vanuit pole voor de Belcar First Race in Francorchamps. Met hun Corvette C5.R, voorzien van Michelin-rubber, waren Kumpen-Longin tijdens de kwalificaties een halve seconde sneller dan de SRT C5.R van Bleekemolen-Hart.
De 2:15.203 van Anthony Kumpen in de finale van de sessie is een nieuw Belcar-ronderecord voor Francorchamps. Kumpen verbeterde de vorige recordtijd met liefst 1.2 seconde!
De kloof tussen de Corvettes en de rest is groot geworden. Marc Goossens verloor in de Eurotech Marcos LM600 bijna 6 seconden op de GLPK Corvette, terwijl Maes-Mollekens in de PSI Porsche meer dan 7 seconden toegaven op de pole. De broers Wauters werden in hun AD Porsche biturbo op een dikke 11 seconden gereden.
Markus Palttala, PSI Experience: "Wat Belcar betreft zijn we niet gelukkig. Het is niet normaal dat je 5 seconden verliest door een reglementswijziging. We verwachten dan ook een reactie van de organisatie.”
De Porsches biturbo starten het seizoen met kleinere vleugels en dito restrictoren, maar het reglement voorziet wel strafgewicht voor auto's die domineren. Als ze ook morgen het veld overklassen, dan krijgen de Corvettes binnenkort extra lood aan boord.
In klasse 2 ging de pole naar de BMW V8 van Severich-Josten, terwijl Fred Bouvy de CEO Porsche 996 Supercup op de pole parkeerde in klasse 3.
Mja, ik vind het niet normaal dat de corvettes minstens 5 seconden sneller zijn dan de rest van het veld. Daar moet wel iets aan gedaan worden.
Als je dan ook nog ziet dat de vorige Belcar-recordtijd op Spa met 1.2 seconde verbeterd wordt... De prestaties van de top GT1 wagens leunt inderdaad dicht aan bij de top van de Fia GT, maar door die reglementen worden andere GT1 wagens wel benadeeld (Vooral de Porsche Biturbo's).
Er is wel sprake van extra gewicht, maar dat is altijd maar tijdelijk: stel GLPK wint 2 races en krijgen daarom x kg lood aan boord. Dan worden ze de volgende race 3de, wat lood weg en ze winnen de volgende weer.
Moet toch iets aan gedaan worden denk ik, of de Belcar verliest zijn charme.
*verwart*
Jeroen Bleekmolen rijdt morgen gewoon in Franchorchamps op de SRT-Corvette samen met Hart maar zijn naam staat ook in de kwalificatie-uitslag van de LMS in Istanbul morgen
Naar het schijnt gaan ze van de belcar een kampioenschap uitsluitend voor GT's maken. En de Touringcars gaan dan naar de BTCS. Dat stond in het nieuwsblad gisteren of eergisteren.
EDIT:
Niet alleen zit België opgezadeld met twee identieke circuitkampioenschappen, ze hanteren ook nog eens elk hun eigen kalender. ,,Terwijl we grote problemen hebben om voldoende marshalls en stewards te vinden'', jammert Wijckmans. ,,De KACB heeft de twee partijen rond tafel gezet om te proberen een cohabitatie uit te werken, maar dat is niet gelukt.'' Om mercantiele redenen, uiteraard. Maar er zit ook een communautair aspect aan vast. Belcar, afkomstig uit Zolder, draagt een Vlaamse stempel, BTCS wordt georganiseerd door Franstaligen.
In 2007 moet er een einde komen aan deze ridicule situatie. Dan wordt Belcar uitsluitend GT en BTCS uitsluitend toerisme. Op gezag van de KACB. Om haar vaste voornemen kracht bij te zetten, bekroont de KACB dit jaar twee kampioenen: een GT uit de Belcar en een toerisme uit de BTCS. Maar tot zolang heeft het buitenland weer een reden om zich vrolijk te maken over ons.
Jup was al een tijdje sprake van. 2 min of meer gelijkaardige kampioenschappen in een klein land als België gaat gewoon niet. Daarom ook dat de Belcar zijn regels meer heeft afgesteld op de Fia GT regels. Zo is er al een kleine onderscheiding.
Daarom ook dat er geen tourisme klasse meer is in de Belcar.
GLPK heeft in Francorchamps vanmiddag de eerste race van de MVD Belcar Original gewonnen. Met de groene Corvette C5.R reden Kumpen-Longin de SRT Vette van Hart-Bleekemolen op ruim een minuut. Goossens-Van Dongen werden derde met de Eurotech Marcos LM600.
De suprematie van de Corvettes bleek al tijdens de kwalificaties en het was niet anders tijdens de race, die zonder neutralisaties verliep. Anthony Kumpen schoot als een speer weg vanuit pole en zag na een paar ronden enkel nog Sebastiaan Bleekemolen in zijn spoor. Bleek hield stand, tot de stuurbekrachtiging op zijn C5.R nukken kreeg.
Bleekemolen: "Na de eerste ronde zat ik al zonder stuurbekrachtiging. En tegen dat ik het gewoon was om zo te sturen, was Kumpen al gaan vliegen."
Kumpen: "De baanligging van onze Corvette was goed, maar we moeten toch nog werken aan de afstelling, nu we met Michelin rijden. Die band reageert toch anders en we moeten alles nog beter afstemmen op de band. We staan nog te zacht, want op de Raidillon raakte ik zelfs de grond. In ieder geval wordt Michelin ook voor de Belcar onze bandenpartner."
Regerend Belcar-kampioen Marc Goossens, die afgelopen seizoen met de SRT Corvette de successen aan elkaar reeg, tikte vanmiddag aan de zijde van Danny Van Dongen als derde aan, op 2 ronden van de winnende Corvette. Toch relativeert Goossens de kloof met de C5.R.
Goossens: "Hier reden we nog met onze basis-motor, dezelfde motor uit de Corvette trouwens. We wachten met onze andere motor, want eerst moeten we nog werken aan het chassis. Het heeft weinig zin om 100 pk meer te hebben, als je die toch niet aan de grond krijgt. Bovendien hadden we tijdens de race een probleem met de remmen. Onze Marcos heeft echt wel potentieel."
Ruben Maes en Kurt Mollekens kwamen als vierde over de streep in de Porsche biturbo van PSI. Op dit moment is de Porsche kansloos tegen het Corvette-geweld. In zijn snelste ronde draaide Maes een kleine 8 seconden trager dan Kumpen, die de snelste wedstrijdronde klokte in 2:17.916.
Het Duitse duo Severich-Josten won in klasse 2 met de BMW V8, nadat Penders-Lamot de handdoek hadden gegooid met een geblokkeerde versnellingsbak op hun Porsche GT3 RS.
Penders: "De bak zat vast in derde. Het had geen zin om door te gaan. Geblokkeerd in vierde of vijfde had ik kunnen verder rijden, maar vast in derde is gevaarlijk hier. Ik heb dit nooit meegemaakt."
In klasse 3 gooide Fred Bouvy kort voor het einde nog de zege te grabbel, toen hij moest pitten voor een splash-and-dash. Met Bert Van Rossem zakte Bouvy op de CEO Porsche naar de derde plek, ten voordele van Chris Mattheus en Stefanie Boden die de klasse wonnen met een knappe zesde plaats algemeen.
De uitslag is wel nog onder voorbehoud, tot de technische controle is afgelopen.
Blijkbaar was er onenigheid over de comformiteit van de diffusor van de GLPK Corvette.
Het is nogal moeilijk uit te leggen, maar feitelijk komt het erop neer dat de tekst uit de FIA GT reglementen verkeerd zijn vertaald in de Belcar reglementen. Hier toch een poging.
Voor alle duidelijkheid een foto van een diffusor en een schema:
Het gaat dus om het aangeduide deel:
In de FIA GT reglementen staat dat geen enkel deel van het hellend vlak meer dan 150mm boven de vlakke bodem mag uitsteken. Bij de recente Corvette C5R van GLPK (niet bij die van SRT) is er echter nog een kleine rand die daarboven steekt. Deze rand hoort echter niet meer bij het hellend vlak en valt dus buiten dat reglement. Ook omdat die rand geen effect heeft op de werking van de diffusor.
In de Belcar reglementen staat echter dat de hele diffusor niet meer dan 150mm boven de vlakke bodem mag uitsteken, daar hoort die "gurney" dus bij. Daarom dat er onenigheid was: GLPK die de FIA reglementen hanteerde, de reglementen waarop de Belcar reglementen gebaseerd zijn, en de RACB die de Belcar reglementen hanteerde.
Het rare is ook dat de C5R van GLPK, die vorig jaar FIA GT reed en daarvoor ook in de ALMS, verschillende keer geïnspecteerd is geweest op basis van de FIA en ACO reglementen en altijd goedgekeurd is geweest.
Uiteindelijk is dan beslist, na overleg met Mr. Vinatier (technisch verantwoordelijke FIA) om de wagen dan toch conform te verklaren, ook omdat die rand geen effect heeft op de werking van de diffusor in het algemeen.
Dit heeft eigenlijk blootgelegd dat dat artikel verkeerd geïnterpreteerd kon worden en daarom wordt dit een punt op de agenda van eerstvolgende GT-vergadering van de FIA.
Anthony Kumpen en Bert Longin voelen zich echter geviseerd door de RACB: ze hebben het gevoel dat ze al een paar jaar nauwkeurig op de vingers worden gekeken en daarom willen ze zelfs een schadevergoeding eisen van de RACB, waarvan Paul Kumpen zelfs lid van is.
Wat een randje van 15mm wel niet allemaal kan in gang brengen
Comment