Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
RACB Sport gaat vanaf de volgende Belcar-race op 21 mei in Zolder geen uitzonderingen op of interpretaties van het reglement meer toestaan. Er wordt een nultolerantie toegepast.
Tijdens het openingsweekend van de Belcar Original 2006 in Spa werden de bepalingen over de katalysatoren, de tanktorens, het markeren van banden, ... nog niet strikt toegepast. Daar komt nu verandering in. De technische commissie zal nergens nog een oogje dichtknijpen.
De vraag is dan of de Corvette C5.R van GLPK in zijn configuratie van Spa het regime van nultolerantie zal overleven. In Spa kreeg GLPK nog het voordeel van de twijfel in de discussie over zijn diffusor. Dat belangrijke aëro-onderdeel achteraan de auto bleek buiten de normen van het Belcar-reglement te vallen, terwijl GLPK zijn gelijk probeerde te bewijzen met het FIA-reglement.
Op dit moment is GLPK niet van plan zijn diffusor aan te passen en dreigt er opnieuw een confrontatie met RACB Sport, die de Corvette zelfs de start kan weigeren.
Anthony Kumpen, GLPK: "We veranderen niks aan onze diffusor, nee. Die is conform het FIA-reglement. Dit is materiaal van Pratt & Miller. Het gaat om een slechte vertaling hier in België van het FIA GT-reglement."
Kurt Van Campenhout, technisch directeur van RACB Sport, trok afgelopen weekend naar Silverstone voor de eerste FIA GT-race van het seizoen. Daar stelde hij vast dat enkel de diffusor op de Corvette C6.R van GLPK Carsport uitgerust is met een rechtopstaande gurney. En die gurney is in de Belcar het onderwerp van discussie.
GLPK is bereid de diffusor van zijn Corvette C5.R aan te passen, mocht blijken dat het team ongelijk heeft in zijn discussie met RACB Sport. Dat zegt GLPK-teammanager Jorge Segers in een reactie op ons bericht van gisteren. Daarin hadden we het over de nultolerantie die RACB Sport vanaf de Belcar Home Race op 21 mei in Zolder zal toepassen.
"Op zijn excursie naar Silverstone heeft Dhr. Van Campenhout vastgesteld dat wij ook op onze C6R een ‘gurney’ op onze diffuser hebben staan. Klopt inderdaad, als je een Corvette (C5R of C6R) koopt wordt die zo geleverd, en onze auto werd op de technische controles voor en na de wedstrijd conform bevonden, met expliciete vermelding van de diffuser gurney. De lip is niet langer geworden, zoals Dhr. Van Campenhout beweert. Wij hebben in Silverstone gereden met een identieke gurney als in de Belcar First Race. Trouwens, de Aston Martins hebben een identieke constructie op hun diffuser, ook al weer in tegenstelling tot wat er bij de RACB beweerd wordt. Stel nu eens dat bijvoorbeeld BMS Scuderia Italia de intentie heeft om een Belcar race te rijden met hun Astons. Die gaan echt niet de zaag in hun diffuser zetten daarvoor."
"Artikel 3.4.2, waarin de afmetingen van de diffuser vastgelegd worden is gewoonweg slecht vertaald uit het FIA reglement. Dat is alles wat er aan de hand is. Dit artikel is trouwens al geen voorbeeld van duidelijkheid. Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd dat een diffuser verticale vinnen mag hebben die geen aerodynamische invloed mogen uitoefenen. Vraag dan maar eens aan elke aerodynamica specialist waarvoor die verticale vinnen, die je op zowat elke diffuser terugvindt, dienen."
"Uiteindelijk bleek in Spa deze lip zo belangrijk te zijn dat wij hiervoor gediskwalificeerd dreigden te worden. Ik herhaal nog eens: een carbon lip van 10 mm. hoog! Dat in Spa het merendeel van de teams niet in orde was met restrictors, katalysators, tanktorens, enz… weegt daar blijkbaar niet tegenop. Wij hebben afgelopen winter onze best gedaan om met alles in orde te zijn, temeer omdat veel van de aanpassingen in het reglement de veiligheid beogen. Dit ging gepaard met serieuze investeringen. Toen wij vaststelden dat in Spa het merendeel van de teams niet in orde was bevroegen wij ons bij de RACB. ‘Volgende keer beter’, leek het gehanteerde motto. Stel je eens voor dat wij of een ander team dat wel het reglement een keer bestudeerd heeft deze winter een officiële klacht ingediend zou hebben in Spa tegen al deze onregelmatigheden."
"Indien ons ongelijk aangetoond wordt in de diffuser kwestie, zullen wij er niet aan twijfelen om ons in orde te stellen met het Belcar reglement. Dat het Belcar reglement op de GLPK Corvette strikt wordt toegepast is al heel erg duidelijk. Ik wil dan ook hierbij de vraag neerleggen bij de RACB om dit consequent bij de andere teams ook te doen. Ik denk dat er zowel bij de teams, de RACB en de Belcar organisatie voldoende capabele mensen aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat dit ook bewerkstelligd wordt en dat we een eerlijk en aantrekkelijk kampioenschap kunnen neerzetten dit seizoen."
Tijdens de Belcar First Race in Spa kreeg GLPK het voordeel van de twijfel. GLPK won de race vóór de Corvette van SRT en de Marcos LM600 van Eurotech.
allemaal dezelfde kitcar's.
Oldtimerachtig maar heel smal. ideaal om te driften.
Met allemaal dezelfde motor (van een hayabuscha als ik niet verkeerd ben)
allemaal dezelfde kitcar's.
Oldtimerachtig maar heel smal. ideaal om te driften.
Met allemaal dezelfde motor (van een hayabuscha als ik niet verkeerd ben)
Dat is een Yamaha 4 cilinder van 1250 cc. Ongeveer 150pk voor 480 kg. (bron autowereld van 2 juni 2005)
Plezierige karretjes. Vorig jaar hebben ze daar een Belgische All Stars race mee gedaan.
Oorspronkelijk geplaatst door Zonda
1000 km Francorchamps
Het is waarschijnlijk zwaar maar weet er iemand wat het precieze tijdsschema voor de 1000km van morgen is. En is het de moeite om es te gaan kijken?
In het voorprogramma is vooral de Euro GT een aanrader: de heropleving van een legendarisch kampioenschap van eind de jaren '90, maar toen weggeconcurreerd door de fia gt.
Voor ik morgen als een onnozelaar op de open-deur, op het werk, verplicht moet rondlopen, toch, ondanks het slechte weer, richting Zolder getrokken voor de Belcar Home Race.
Comment