Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Circuit racen: hoe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Circuit racen: hoe?

    Sinds enkele weken/maanden krijg ik meer en meer goesting om eens op circuit te racen. Na van de rallysport te hebben geproefd, zou ik dolgraag ook eens van het circuitracen proeven.

    Echter, er zijn enkele struikelblokken. Aangezien de rallysport me heel wat vertrouwder is dan het circuitgebeuren, was de stap naar een rallydeelname minder groot dan een race op circuit. Ik ken aardig wat mensen in het rallymilieu die me flink geholpen hebben met mijn deelname. (team, licenties, copiloot, etc etc.)

    Wat moet ik zoal weten voor het circuitracen? Praktische zaken? Verplichtingen...? Enkele vragen die spontaan bij me opkomen zijn bijvoorbeeld:
    -welke licentie moet ik halen?
    -waar kan ik een auto huren?
    -met welk type (klassement) van auto kan/mag ik rijden?
    -wat is het doorsnee budget om een race te rijden? (inschrijving, administratie, huur auto,...)
    -...

    Ik weet dat er hier enkele mensen zijn die al dan niet rechtstreeks vertrouwd zijn met het racen op circuit! Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

  • #2
    Eran clubrace lijkt me een goede formule
    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
    Bestelt
    1995 Mazda MX-5 1.8

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
      Eran clubrace lijkt me een goede formule
      Wat is dat precies?

      Comment


      • #4
        Noemt nu sky limit events dacht ik

        The leading track and drift days organisation in Belgium. Your way to the race track. Located at Circuit-Zolder. Join us on a track or drift day at Circuit Zolder, Spa-Francorchamps, Nuerburgring and more.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
          Noemt nu sky limit events dacht ik

          http://www.skylimitevents.be/
          veel kom je op hun website niet te weten...

          Comment


          • #6



            Maar waarom meteen willen circuit racen, en niet eerst circuit rijden?
            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
            Bestelt
            1995 Mazda MX-5 1.8

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
              http://www.skylimitevents.be/Page_Ge...sp?DocID=10062


              Maar waarom meteen willen circuit racen, en niet eerst circuit rijden?
              Omdat ik hou van een beetje competitie. Circuit rijden (al dan niet met eigen wagen) kan je ieder weekend op de Ring. Ik wil zo echt eens een race rijden!

              Comment


              • #8
                Denk eraan dat ze in Zolder je ook langs rechts mogen passeren he
                Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                Bestelt
                1995 Mazda MX-5 1.8

                Comment


                • #9
                  RACB en VAS zijn 2 organisaties waar je via links aan veel info geraakt.



                  http://vwfuncup.cybernet.be/index.php?lang=_NL ( hier kan je met daglicenties werken)
                  http://www.ad-sport.be/ ( hier ' huurt' Koen Wouters)

                  Budget: vb renault cliocup of toyota yariscup moet je al gauw op min.50.000 euro/jaarbasis rekenen. Soms zijn er 'merkaanbiedingen' of nieuwe series die zo goedkoop mogelijk aangeboden worden om zo jonge piloten te stimuleren.
                  Veel gasten raken in de competitie via het carten, en rijden dan al circuit vanaf hun 15° ( formule 16 bvb)
                  Succes in je poging.

                  Comment


                  • #10
                    Interessant topic, ik wil ook racen op circuit. Maar in die wereld binnen raken is niet simpel denk ik.

                    Comment


                    • #11
                      NineEleven komt hier wel eens 'n pleidooi doen, zijn schoonbroertje in spé is racepiloot.

                      Comment


                      • #12
                        Daarom dat ik met die clubraces afkwam he. Merkencups zijn veel te duur, en de zgn. 'democratische raceklasses' (Belcar sprint of endurance cup) ook.


                        Bedenk me plots wel ooit eens beelden gezien te hebben van een afgeragde E30 cup en de 360-geen-modena cup (heet echt zo). Even wat meer info zoeken.
                        Last edited by Lotuzzz; 24/03/2008, 20:14.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                        Bestelt
                        1995 Mazda MX-5 1.8

                        Comment


                        • #13
                          Volvo 360 cup







                          + YouTube Video
                          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.



                          Wel leuk, die zijn RWD ook he.
                          Ideaal voor de gelegenheidsracer misschien wel. Goedkoop en collegiaal.




                          Plots vind ik dit iets geknipt voor Wannes, weet niet waarom
                          Last edited by Lotuzzz; 24/03/2008, 20:18.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                          Bestelt
                          1995 Mazda MX-5 1.8

                          Comment


                          • #14
                            Damn, krijg er zelf zin in


                            360-cup
                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                            Bestelt
                            1995 Mazda MX-5 1.8

                            Comment


                            • #15
                              Manman, ik krijg al goesting.

                              Comment


                              • #16
                                BMW drivers club



                                Ook niet meteen de meest frisse automobielen, dus misschien ook nog doenbaar:


                                + YouTube Video
                                ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.





                                Nederlandse DNRT E30 cup:




                                De DNRT BMW E30 Cup

                                Volgend seizoen willen we uitkomen in de DNRT BMW E30 Cup. Deze klasse maakt deel uit van de Zomeravondcompetitie (ZAC), waarin ook andere merkenklassen zoals bijvoorbeeld de Volvo 360 Cup, Seat Ibiza Enurance Cup, Mitsubishi Evo8 Cup, en de Porsche 944 Funcup rijden. Daarnaast kent de Zomeravondcompetitie een gemengde klasse Tour, Sport en Supersport, en wordt het Winter Endurance Kampioenschap georganiseerd.

                                De formule van de Zomeravondcompetitie is simpel: zoveel mogelijk racen voor zo weinig mogelijk geld! De inschrijfkosten per evenement zijn laag, en om de kosten verder te drukken worden training, kwalificatie en race op één dag verreden. In de DNRT staat het plezier voor het racen voorop. Toegang tot de races (en de paddock!) is gratis. Iedereen kan dus zomaar komen kijken. De ZAC is vriendelijk en gastvrij, en maakt racen betaalbaar.

                                De BMW E30 Cup is onderverdeeld in een standaard en modified klasse, en rijdt races op bekende circuits in Nederland, Belgie en Duitsland. Dit seizoen wordt er bijvoorbeeld gereden op Zandvoort, Assen, Zolder, Spa en Oschersleben. Stuk voor stuk aansprekende circuits waarop internationaal niveau geraced wordt.

                                Wij hopen dit seizoen al enkele races mee te kunnen doen. Met uw hulp staat onze auto nog dit seizoen aan de start!
                                Last edited by Lotuzzz; 24/03/2008, 20:55.
                                Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                Bestelt
                                1995 Mazda MX-5 1.8

                                Comment


                                • #17
                                  Waarom niet Speedway-rijden in Warneton??
                                  Geen vergunning nodig & plezier gegarandeerd!!
                                  R.I.P. Murphy 16/06/2003 - 08/07/09
                                  Mitsubishi Lancer Evo6 RS
                                  Mercedes-Benz ML 320 CDi

                                  Comment


                                  • #18
                                    Elke piloot die wil deelnemen aan een wedstrijd op omloop waar de VAS of ASAF reglementen van toepassing zijn, dient naast een geldige vergunning te beschikken over een “ Omloopattest “ dit wordt vermeld op de vergunning afgeleverd door VAS of ASAF.

                                    OMLOOPATTEST - VAS

                                    Toekenningmodaliteiten “A2” en “A2-“
                                    · Voldoen aan de vereisten tot het bekomen van een omloopattest, dwz. Slagen in een theoretisch en praktisch examen afgenomen door de VAS/ASAF examencommissie, binnen de termijn van 24 maanden voorafgaand aan de datum van aanvraag.
                                    · Of in het bezit zijn van een geldige internationale, europese, nationale vergunning omloop.
                                    · Of het bewijs leveren van drie deelname of één uitslag in een omloopwedstrijd verreden onder de FIA, NSK, VAS of ASAF reglementering, binnen de termijn van 60 maanden voorafgaand aan de datum van aanvraag.

                                    Theorie en praktijkexamen.

                                    Voor deelname aan de examens dient men zich vooraf in te schrijven door middel van het speciaal aanvraagformulier. Dit formulier is te bekomen bij iedere club aangesloten bij de Vlaamse Auto Sportfederatie. Wanneer u zich niet heeft aangemeld voor de examens waarvoor u bent ingeschreven of de verantwoordelijke van de examencommissie niet heeft verwittigt en dit ten minste drie werkdagen voor de dag van het examen, zal er een toeslag van 20,00 euro worden aangerekend.

                                    Theorie-examen

                                    Het examen omvat 16 vragen, type meerkeuzevragen uit het sport en technisch reglement 2008 en bijlage 1 (signalisatietekens). Deze vragen zijn evenredig onderverdeeld in volgende 4 rubrieken, vlaggen (D), veiligheid (V), sportreglement (S) en technisch reglement (T). Elke vraag is één punt waard. Wanneer u echter één foutief antwoord geeft op een vraag aangeduid met de letter D bent u niet geslaagd.
                                    Optelling van de goede antwoorden geeft het totaal aantal bekomen punten. Om te slagen moet men minimum 11 punten op 16 behalen.

                                    Praktijkexamen

                                    Om deel te nemen aan het praktijkexamen dient u geslaagd te zijn in het theorie-examen. Herkansing op dezelfde dag is uitgesloten.

                                    Hoe verloopt het examen?

                                    U dient zich aan te bieden met een geschikt voertuig (toerismewagen), wedstrijdwagen toegelaten doch niet verplicht, en aan de financiële voorwaarden te hebben voldaan. Alle terreinwagens, één volume wagens en cabrioletten zijn uitgesloten. De examencommissie kan een voertuig dat niet geschikt is weigeren. Er zal maximum één kandidaat per voertuig en per sessie worden toegelaten. Gedurende het praktijkexamen dient u alleen in het voertuig te zitten, helm op en veiligheidsgordel aan, er zal worden nagegaan of u over genoeg maturiteit beschikt om een voertuig te besturen in wedstrijdcondities. Tijdens het examen rijdt u 2 opwarmronden gevolgd door 5 examenronden, beoordeeld door verschillende examinatoren opgesteld rondom de omloop.
                                    Na evaluatie worden de resultaten met de deelnemers afzonderlijk besproken.

                                    Volgende belangrijke punten mag u zeker niet uit het oog verliezen!

                                    Het voertuig ingezet bij het afnemen van de examen dient te voldoen aan de geldende geluidsnormen van het circuit, maximum 95 dB.

                                    Rijdt u de ideale lijn? Neemt u de bochten zoals het hoort? Is uw techniek goed?
                                    Inhalen of doorlaten van andere deelnemers. Doet u dit correct?
                                    Gehoorzaamt u nauwkeurig aan de bevelen van de baancommissarissen, vlaggen en dergelijke? Heeft u inzicht op de piste?
                                    Hoe past u uw snelheid aan, aan de omstandigheden, bij een ongeval, het naderen van een hindernis, enz...
                                    Hoe gedraagt u zich tegenover de officials, de baancommissarissen, de andere deelnemers, de eventuele interventie voertuigen op de piste, enz...

                                    Na het behalen van het omloopattest kan een vergunning aanvragen.

                                    Volgend VAS-omloopexamen: 3 april 2008 (circuit Zolder)

                                    Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wat voor race-stijl zoek je eigenlijk? Formula? Eerder productie-wagens?

                                      Als je 'n formula-zitje zoekt en 'n beetje hard cash hebt: http://www.formula16.be/ is 'n spin-off van de formula renault 1.6 van de vorige jaren. Daar heb je veel teams die nog rijders zoeken en mits 'n beetje lobbyen kan je dan voor 'n vrij lage prijs 'n seizoentje meepikken.

                                      Het seizoen begint volgend weekend al, dus je zal toch vrij snel moeten gaan beslissen op dat vlak.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vriend van mij gaat daar mss aan meedoen volgend weekend, maar kgeloof dat het iets van een €5000/race, wat ik toch veel geld vind voor wat het "maar" is. Dat is dan exclusief testen, die nog eens rond de €2000/sessie kosten. Als je dan geen goede sponsor of vader hebt die er veel geld wil/kan inpompen is het bijna niet te betalen die formule 1.6

                                        Comment

                                        Working...
                                        X