Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo 360 (Geen Modena) Cup

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Volvo 360 (Geen Modena) Cup

Er zijn zeker forummers die dit wel zouden zien zitten, denk ik:

Volvo 360: autoracen in een brik

Een dikke BMW, een vette Porsche of een bloedsnelle Ferrari zit er niet in voor garagehouder Dorus Booltink uit Leuth. Maar van zijn oude Volvo 360 krijgt Dorus wel degelijk een racekick. Foto: Do Visser/De Gelderlander

Donderdag, 29 maart 2007 - LEUTH - "Een Volvo 360? Zo'n klein rotding uit Holland? " Dorus Booltink kreeg onlangs de kous op z'n kop toen hij zijn Zweedse vriendin glimmend van trots vertelde dat hij ging racen in een Volvo.

Het is niet de enige smalende reactie die de 32 - jarige garagehouder uit Leuth oogst als hij vertelt over zijn nakende racecarrière. Een dikke BMW, een vette Porsche, een Ferrari? Dat trekt Dorus' portemonnee niet. Dus heeft Booltink zich ingeschreven voor de Volvo 360 - zomeravondcompetitie, een betaalbare raceklasse die bedacht is door directeur en oud - coureur Huub Vermeulen van de Rensportschool op het circuit van Zandvoort.

De Volvo 360 is een van de weinige in Nederland geproduceerde modellen van de Zweedse autofabriek. De 360 was vroeger de surveillancewagen van de politie. Maar ook het boodschappenkarretje van opa en oma.

Dorus Booltink geeft toe: "Het gros van de deelnemers in de 360-klasse tikt zo'n oud ding voor 500 euro via het internet op de kop. Het is inderdaad niet meteen een auto waar je aan denkt als het over autosport gaat."

De crèmewitte blauwgebiesde 360 van Dorus stamt uit 1985, en is bijna twee keer de klok rond geweest. Dorus maalt er niet om: "Toch krijg je met deze auto wel degelijk een racekick. Met 170 op het rechte eind en dan vet in de ankers om binnen drie seconden op 60 kilometer per uur uit te komen voor de Tarzanbocht. Da's écht wel kicken..."

Dorus heeft het afgelopen weekeinde op het circuit van Zandvoort zijn racelicentie behaald en deze zomer staan hem twaalf wedstrijden op 'dikke' circuits te wachten zoals Zandvoort, Assen, Spa-Franchorchamps en Zolder.

Dorus voelt zich thuis in de Volvo-klasse: "In die Renault Clio-Cup gunnen ze elkaar het licht in de ogen niet. Bij ons gaat het gemoedelijk. Ouwe jongens, krentenbrood."Info:www.booltinkmotorsport.nl
    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
    Bestelt
    1995 Mazda MX-5 1.8

Veel informatie in dit artikel:

Oorspronkelijk geplaatst door Autosport.nl
    Racen bij het DNRT is niet alleen leuk maar ook goedkoop. Het allergoedkoopst is racen bij het DNRT in de Volvo 360 Geen Modena Cup. Waarschijnlijk is deze instapklasse van het DNRT zelfs de goedkoopste klasse ter wereld. Alleen betaald krijgen om te racen is goedkoper. En er is goed nieuws, er is ruimte voor nieuwe deelnemers.

Tekst: Remco Scheelings
    Foto's: Gerrie Hoekstra en Chris Schotanus

De Volvo 360 Geen Modena Cup is de ultieme opstapklasse met als doel om rijders daarna te laten doorstromen naar een hoger niveau. De Volvo 360 beantwoordde zo goed aan dit doel dat de uitstroom de laatste tijd groter was dan de instroom. De nieuwe starters moeten de Volvo 360 herontdekken. Cupcoördinator Frank van Rijswijk hierover: “Ik denk dat het de onbekendheid is. Men kent de Volvo 360 onvoldoende. In de Volvo 360 Cup leer je rijden en als we het over low budget hebben, lager kan niet. De Volvo 360 Geen Modena Cup is denk ik de goedkoopste raceklasse ter wereld.”

Een winner
    Van Rijswijk vervolgt: “Wie in de Volvo 360 voorop rijdt kan in elke klasse winnen. Het komt echt op sturen aan, netjes rijden. Onder het gaspedaal heb je met 115 pk niks over dus je moet strak rijden om snelheid te houden. Fouten kun je niet compenseren met vermogen. Je leert alle basisprincipes van het racen. Kijk maar naar de toppers van afgelopen jaren. Peter Popeyus wint nu in de BMW E30, Randall Lawson in de Youngtimers met een niet bepaald makkelijke auto als de Alpine. Meest recente voorbeeld is Suzanne Jager die dit jaar is doorgestroomd naar de Swift Cup.” Wat maakt het rijden in de Volvo 360 zo aantrekkelijk. Van Rijswijk, “Het is één van de weinige achterwielaangedreven auto’s en het maakt niet uit waar je in het veld rijdt, overal in de klasse is strijd. Daarbij is de onderlinge sfeer geweldig. Als er iemand een probleem heeft komt iedereen helpen.”

Low
    Zelfs met een minimaal budget kun je al in de Volvo 360 meedraaien. Van Rijswijk: “De tijd dat in iedere straat wel een paar Volvo’s 360 stonden is wel voorbij, maar op bijvoorbeeld marktplaats.nl kun je er nog genoeg vinden. Een raceklaar exemplaar kopen kan natuurlijk ook. Voor slechts € 1.500,-- tot € 3.000,-- heb je er al één. Mensen die interesse hebben kunnen contact met mij opnemen (frank@frankvanrijswijk.nl). Alles in de klasse is erop gericht om de kosten zo laag mogelijk te houden. Behalve veiligheidsvoorzieningen mag er niets veranderd worden. Ook de running costs zijn minimaal. Ik heb zelf vorig jaar in een heel seizoen maar zes banden versleten. Autoschade Wielhoven modificeert gratis de voorwielophanging waardoor de bandenslijtage minder en de wegligging beter wordt. Om de kosten nog verder omlaag te brengen is het zelfs mogelijk om met twee rijders een auto te delen. Per weekend zijn er twee races en op verzoek kan per race een andere deelnemer worden ingezet. Goedkoper kun je het denk ik niet krijgen.” Binnenkort is alweer de volgende wedstrijd in de Volvo 360 Geen Modena Cup. Wie aan deze goedkoopste raceklasse ter wereld mee wil doen moet er dus snel bij zijn.
    Bestelt
    1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

+ YouTube Video
      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
      Bestelt
      1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Ja, het begint verdorie te jeuken.

Comment

ik wil meedoen!!!!

zalige karretjes btw!

Comment

Moest ik geld teveel hebben ik ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
              ik wil meedoen!!!!

zalige karretjes btw!
              Mss moeten we een autoforum-team beginnen?

Comment

Op de Blauberg staat nog een heel wei vol 340/360

Lotuzzz zal dat wel weten zijn

Comment

Wat kost dat aan deelname?

Moet je een licentie hebben?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                    Op de Blauberg staat nog een heel wei vol

Lotuzzz zal dat wel weten zijn
                    De Blauberg weet ik absoluut zijn, maar een weide met 360s???

Ik weet daar wel een tweedehands Volvo-marchant zijn, nonkel van de vriendin woont daarnaast. Maar dat is geen wei.
                    Bestelt
                    1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                      De Blauberg weet ik absoluut zijn, maar een weide met 360s???

Ik weet daar wel een tweedehands Volvo-marchant zijn, nonkel van de vriendin woont daarnaast. Maar dat is geen wei.
                      moet je maar eens over de poort gluren achterkant garage

en er tegenover staan er ook nog een paar...

een wei vol is natuurlijk wat overdreven: er staat ook 240-740 tussen

Comment

Technisch reglement: http://www.knaf.nl/bestanden/secties...ement_2007.pdf
                        Bestelt
                        1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Zalige cup

Comment

Working...
                          X