Mededeling

Collapse
No announcement yet.

F1 Grote Prijs van Europa 2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Van 't weekend daagde 't mij dat 'r er precies naar uitziet dat de MS ooit nog teamleider wordt bij de Scuderia Ferrari. Zou dat kunnen?

    't Gerucht ging vorig jaar de ronde, jep. Maar nu zou ik het toch betwijfelen. In 2007, toen de top van Ferrari grondig vernieuwd werd na het vertrek van Schumacher én Brawn, was er sprake dat Schumacher teambaas zou worden binnen afzienbare tijd. Zeker omdat Todt ook aangaf te willen stoppen. Anno 2008 lijkt de kans me zeer klein. De mensen aan de top (Costa, Baldisseri, Almondo en Domenicali) zitten er op hun plaats. Veel meer dan een adviserende rol zal ie dus niet krijgen. Tenzij misschien persoonlijk assistent van Massa, ofzo.

    Comment


    • #62
      Nog ni sebiet, hé, maar over een jaar of 4-5?

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Nog ni sebiet, hé, maar over een jaar of 4-5?
        Het zou kunnen, natuurlijk. De kans dat het gebeurt is allicht groter als Ferrari de komende jaren slecht zou gaan presteren.

        Eerlijk gezegd hoop ik niet dat 't gebeurt.

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
          ie maakt de beginnersfouten van in het begin van zijn carrière weer
          • uit de race spinnen in de opwarmronde (Argentinië 1995)
          • veel te optimistisch in de regen (Aida 1995)
          • tegen de pitmuur knallen (Australië 1995)
          Dat gij dat nog allemaal zo weet
          R.I.P. Murphy 16/06/2003 - 08/07/09
          Mitsubishi Lancer Evo6 RS
          Mercedes-Benz ML 320 CDi

          Comment


          • #65
            't Was idd een saaie race. En de regisseur wist dat ook maar al te goed. Geregeld toonde ie 't plaatselijk schoon ipv de race
            R.I.P. Murphy 16/06/2003 - 08/07/09
            Mitsubishi Lancer Evo6 RS
            Mercedes-Benz ML 320 CDi

            Comment


            • #66
              Kimi had hetzelfde motorprobleem als vorige race bij Massa: een kapotte drijfstang.

              Reactie van Domenicali op mindere prestaties van Kimi de laatste races: "Het is makkelijk als het goed gaat. Als je wint heb je vrienden. Zodra het dan iets minder gaat, krijg je meteen het stempel verveeld en ongeïnspireerd. Dat is gewoon niet het geval. Kimi is de titelhouder, wij zijn een team en wij vertrouwen hem voor honderd procent. En geloof me, Kimi wil net als Ferrari de beste van de wereld zijn. En ik weet zeker dat hij toegewijd is."
              Ze trekken duidelijk nog geen kaart.

              Comment


              • #67
                Toch wel grappig als je dat hier allemaal leest.

                Een spannende race is voor de meeste hier gelijk aan een race waar de brokken in het rond vliegen, anders is het maar een saaie wedstrijd.

                Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                  Toch wel grappig als je dat hier allemaal leest.

                  Een spannende race is voor de meeste hier gelijk aan een race waar de brokken in het rond vliegen, anders is het maar een saaie wedstrijd.
                  O.a, en als ze allemaal achter elkaar rijden als een treintje zonder veel inhaalmaneuvers, dan mag men wel zeggen dat de race best saai was

                  Comment


                  • #69
                    Een aantrekkelijk nieuw circuit! Vooral de 3e sector is snel
                    Spijtig vd saaie race, maar met de nieuwe regels van 2009, gaat dat wel goed komen!
                    Massa is in de vorm van zijn leven, hij snoert alle critici de mond na silverstone!
                    Kimi zit in een dipje, zijn kwalificatiesnelheid is even niet meer wat het geweest is, maar ik tel hem zeker nog niet uit!
                    Nu zal het er op neer komen wie de wagen van 2008 nog het meest wil ontwikkelen. Want McLaren lijkt de 2 laatste wedstrijden een paar tiende in race-trim toe te geven.
                    BMW tel ik niet meer mee, dacht dat zij de ontwikkeling vd 2008-bolide al hadden stopgezet
                    Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

                    Opel Astra ST Sport (sold)

                    Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door lele Bekijk Berichten
                      Een aantrekkelijk nieuw circuit! Vooral de 3e sector is snel
                      Spijtig vd saaie race, maar met de nieuwe regels van 2009, gaat dat wel goed komen!
                      Massa is in de vorm van zijn leven, hij snoert alle critici de mond na silverstone!
                      Kimi zit in een dipje, zijn kwalificatiesnelheid is even niet meer wat het geweest is, maar ik tel hem zeker nog niet uit!
                      Nu zal het er op neer komen wie de wagen van 2008 nog het meest wil ontwikkelen. Want McLaren lijkt de 2 laatste wedstrijden een paar tiende in race-trim toe te geven.
                      BMW tel ik niet meer mee, dacht dat zij de ontwikkeling vd 2008-bolide al hadden stopgezet
                      BMW gaat het nog niet opgeven (volgens Mario Theissen) en ik dacht dat ze nog een serieuze update voorzien hadden voor Monza.

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                        BMW gaat het nog niet opgeven (volgens Mario Theissen) en ik dacht dat ze nog een serieuze update voorzien hadden voor Monza.
                        Constructeurstitel blijft BMW Saubers doel

                        Duits team wil zich herpakken na magere reeks

                        [22-08-2008] Er moet snel iets veranderen bij BMW Sauber. Het Duitse team voerde het constructeurs-WK aan, maar het viel binnen een paar Grand Prix’ terug naar de derde plaats. BMW Sauber wil deze plek niet proberen te verdedigen, sterker nog: de Duitsers willen opnieuw de strijd met Ferrari en McLaren aangaan.


                        De Hongaarse race bezorgde Theissen de nodige hoofdpijn.

                        In de eerste fase van het seizoen was BMW Sauber de meest constante factor in de Formule 1. Na elke race stond Nick Heidfeld of Robert Kubica wel op het podium, en de kroon op het werk van de Duitse formatie werd in Canada gehaald. Kubica boekte daar de eerste zege ooit voor BMW Sauber.

                        Sindsdien lijkt het echter steeds minder te gaan met de Duitse autofabrikant. De leiding in het constructeurskampioenschap heeft BMW Sauber verloren aan Ferrari, en sinds enige tijd moet het ook nog eens McLaren voor zich dulden in de titelstrijd.

                        Kortom: het wordt tijd dat BMW Sauber zich herpakt. De Grand Prix van Hongarije verliep dramatisch en daardoor mist het team steeds meer de aansluiting met Ferrari en McLaren. Een herhaling van de tegenvaller in Hongarije is niet aannemelijk, want de oorzaken van de wanprestatie zijn gevonden.

                        ,,In Boedapest schoten we flink tekort, maar in de races daarvoor waren we ook niet sterk”, aldus BMW Saubers teambaas Mario Theissen tegenover Autosport. Of het team zich daarom nu gaat concentreren op het behoud van de derde plaats in het kampioenschap? Nee. ,,We willen nog altijd de twee teams voor ons verslaan.”

                        ,,In Hongarije waren we nergens. Dat kwam door twee of drie problemen. Het lag vooral aan een verkeerde bandendruk. Op dat gebied hebben we het in Hongarije simpelweg verkloot.”

                        Niet verwonderlijk dus dat BMW Sauber daar zijn lering uit heeft getrokken. ,,De banden spelen een cruciale rol in het klokken van een snelle rondetijd”, aldus Theissen. ,,De juiste bandendruk kan, afhankelijk van de weers- en baansomstandigheden en de afstelling van de wagen, heel snel veranderen. Het is een lastig onderdeel en we hebben geleerd dat we er de tijd voor moeten nemen om dat in orde te krijgen.”

                        BMW Sauber kan snel daad bij woord voegen: zondag zal het team de eerste kans krijgen zich te herpakken na een magere reeks.

                        Bron: Formule1.nl

                        Comment


                        • #72
                          Was dus inderdaad maar saai gedoe, wel schoon circuit en omgeving, schoon vrouwvolk (tja, waar veel geld is...)

                          Hopelijk wordt Spa een heel stuk spannender, en ons klimaat kennende, zit dat er wel eens dik in.

                          Zou toch één van de mooiste races van het seizoen moeten zijn, hier in ons apeland.
                          Al denk ik dat die nachtrace ook wel eens spectaculair zou kunnen zijn.

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                            O.a, en als ze allemaal achter elkaar rijden als een treintje zonder veel inhaalmaneuvers, dan mag men wel zeggen dat de race best saai was
                            Wat had je anders verwacht? Waarvoor dient een kwalificatie anders?

                            Zet ze anders in omgekeerde volgorde van kwalificatie, dan pas krijg je inhaalmaneuvers.

                            Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                              Wat had je anders verwacht? Waarvoor dient een kwalificatie anders?

                              Zet ze anders in omgekeerde volgorde van kwalificatie, dan pas krijg je inhaalmaneuvers.
                              Het moet eerlijk blijven(dat voorstel is al eens voorgesteld geweest door Flavio)

                              Niet elk circuit(zoals deze) legt zich toe om makkelijk in te halen.

                              Regenweer brengt anders ook veel actie met zich mee.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                                Toch wel grappig als je dat hier allemaal leest.

                                Een spannende race is voor de meeste hier gelijk aan een race waar de brokken in het rond vliegen, anders is het maar een saaie wedstrijd.
                                Wie zegt dat? In het rond vliegende brokken zijn meestal spectaculair, maar maken de race niet automatisch spannend. Je verwart twee zeer verschillende dingen, en maakt dan ook een volledig foute conclusie over de mensen die hier komen uiten dat ze 't een saaie race vonden.
                                Overigens, er was spektakel in deze race, met name een rondvliegende monteur bij Ferrari. Da's al meer dan genoeg spektakel, vind ik, want menselijk leed is echt het laatste wat je wil.

                                Ik zei dat het een saaie race was omdat het een saaie race was. Uitgezonderd tijdens de start zijn er zo goed als geen positiewisselingen gebeurd, het was nooit spannend, ook het circuit vond ik saai (Valencia stratencircuit) om naar te kijken, ... Daarom zei ik dus dat 't een saaie GP was. En dat heeft niks met rondvliegende brokken te maken.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                                  Wat had je anders verwacht? Waarvoor dient een kwalificatie anders?

                                  Zet ze anders in omgekeerde volgorde van kwalificatie, dan pas krijg je inhaalmaneuvers.
                                  Het feit dat er kwaliticaties zijn heeft niks te maken met 't feit dat er net geen of net veel inhaalmanoeuvers zijn tijdens een race. Er zijn meer dan voldoende autosporttakken aan te duiden waar er, ondanks de kwalificaties en een startvolgorde volgens snelste tijd in die kwalificaties, weldegelijk enorm veel wordt ingehaald.

                                  Het probleem dat er zo weinig inhaalmanoeuvers zijn ligt zelfs niet in de eerste plaats bij de circuits. Oké, er zijn circuits die zich nauwelijks lenen tot inhalen, of veel minder dan andere, da's waar. Maar als je ziet dat er in de races net voor de F1 (dus op dezelfde dag op hetzelfde circuit) veel meer wordt ingehaald, zegt dat toch al iets.

                                  't Probleem van de afwezigheid van inhalen ligt bij de technische voorschriften van de F1 zelf, met name bij de "vrijheid" die er is inzake de aerodynamische vormgeving van de auto en de addenda. En er zijn ook nog andere factoren uiteraard, zoals het feit dat de combinatie remmen/banden/downforce een zodanig insane vertragingen mogelijk maken zonder blokkerende wielen, dat je je bijna niet meer kan verremmen en dat er dus inzake remtechniek weinig tot geen voordeel meer kan gehaald worden tegenover een concurrent.
                                  Maar vooral aerodynamica, dus. Door de lange, brede en lage diffusor in combinatie met de enorm lange meerdelige achtervleugels (die toestaan dat het laatste element bijna rechtop wordt gezet zonder echt aerodynamische verliezen te maken) is het zo dat achter een F1-auto een gigantische onderdruk ontstaat (alle lucht wordt meteen na de achtervleugel steil naar boven geperst, 3 tot 5 meter hoog), en zeer ongunstige turbiulenties voor de achteropkomende auto. Op een recht stuk is het 'makkelijk' om daar gebruik van te maken (in een knoert van een kielzog kan je easy slipstreamen), maar van zodra het iet of wat bochtig is maakt dat het 'onder de achtervleugel zitten' zo goed als onmogelijk. En als je in de bocht voor het recht stuk niet bijna onder de achtervleugel van je voorligger zit, dan kan je op het recht stuk bijna vergeten van nog te gaan slipstreamen. Blijkbaar zit er ook best wat verschil tussen de auto's wat dat betreft, b.v. de Toyota zou de auto zijn die 't meest van al onderdruk/turbulenties creëert en dus 't moeilijkst van al in te halen op bochtige circuits, je moet er nu écht ver vandaan blijven wil je de downforce van je eigen auto niet volledig verstoord zien. Bij 200 km/u is er maar liefst tot 5 wagenlengtes ver een downforce-vermindering van 33% tot max. 75% bij de achteropkomende auto, binnen de 1 à 2 wagenlengtes zelfs tot 90%.
                                  Daarom is 't goed dat de technische reglementswijzigingen van 2009 er komen. Hogere diffusor (maakt de turbulentie-/onderdrukzone achter de auto korter), kortere en hogere achtervleugel (idem, doordat 'ie korter is kan 'ie niet meer zo middels meerdere elementen zo steil worden gezet, waardoor er dus minder onderdruk onstaat en de turbulenties kleiner zijn), en een hele resem winglets en extra dingetjes die verboden worden. De wijzigingen maken blijkbaar een enorm verschil wat de gevolgen voor de achteropkomende auto's betreft : in plaats van 50 à 90% verlies van downforce binnen de 2 wagenlengtes achter de auto, zou dat maar een verlies van 5 tot 15% betekenen.

                                  Alvast in theorie lijkt 't dus dat er vanaf volgend jaar, samen met de slicks, weer meer mogelijkheid bestaat om echt kort op elkaar te rijden, en dat kan het inhalen enkel maar vergemakkelijken. M.i. zou men beter op andere vlakken ook nog wat veranderingen doorvoeren.
                                  Last edited by ; 26/08/2008, 10:20.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Je mag nog zoveel technische dingen veranderen, dat haalt in de F1 niks uit.
                                    Iedereen past zijn wagens aan aan de nieuwe voorschriften en je staat weer even ver als het jaar ervoor. Zolang de snelste wagens vooraan vertrekken is de kans dat een tragere wagen deze gaat inhalen heel klein.

                                    Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Er zijn altijd snellere en tragere. En dan nog de situatie van elke race apart. En het feit dat de auto's nog altijd bestuurd worden door mensen en niet door machines (al leek het eventjes bijna wel zo). En als je een startopstelling maakt, is het m.i. 100% logisch dat degene die 't snelst reed in de kwalificaties, ook vooraan mag starten. Per slot van rekening blijven het wedstrijden, en zijn 't geen vermakelijkheden zonder enige andere bedoeling.

                                      Die technische veranderingen kunnen daar zeer zeker veel toe bijdragen. Kijk maar naar Porsche Cupraces b.v., of ja zelfs andere monoplace-leagues waar er weldegelijk veel ingehaald wordt.

                                      De F1 staat bol van de "spanning-verhogende voorschriften" (zoals die twee compounds rubber die ze in één race moéten rijden, of de kwalificatiestrategie met de laatste 10 die niet meer mogen veranderen aan hun brandstofhoeveelheid, de verplichte pitstops, ...), dat 't allemaal een zootje wordt.

                                      En dan hebben ze m.i. met de nieuwe regulering inzake aerodynamica een goeie zet gedaan : veel van die dingen verbieden, zodat de downforce vermindert (men spreekt tot 20% minder downforce en tot 50% minder aerodynamische efficiëntie) en de onderdrukzone achteraan de auto fel verkleint. Gaat m.i. een hele verbetering zijn, onthoud m'n woorden! (allez ik hoop het alvast vurig )

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Wie zegt dat? In het rond vliegende brokken zijn meestal spectaculair, maar maken de race niet automatisch spannend. Je verwart twee zeer verschillende dingen, en maakt dan ook een volledig foute conclusie over de mensen die hier komen uiten dat ze 't een saaie race vonden.
                                        Overigens, er was spektakel in deze race, met name een rondvliegende monteur bij Ferrari. Da's al meer dan genoeg spektakel, vind ik, want menselijk leed is echt het laatste wat je wil.

                                        Ik zei dat het een saaie race was omdat het een saaie race was. Uitgezonderd tijdens de start zijn er zo goed als geen positiewisselingen gebeurd, het was nooit spannend, ook het circuit vond ik saai (Valencia stratencircuit) om naar te kijken, ... Daarom zei ik dus dat 't een saaie GP was. En dat heeft niks met rondvliegende brokken te maken.
                                        idd, volledig akkoord

                                        Comment

                                        Working...
                                        X