Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Superleague Formula

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Superleague Formula

Dit weekend start het nieuwe kampioenschap: Superleague Formula

Het concept is simpel:

Allen hetzelfde chassis ontworpen door Elan Motorsport Technologies.
    Een V12 die 750 bhp levert, onworpen door Menard Competition Technologies.

6 race-weekends oa 5 oktober te zolder
    Shoot-out kwalificatie

De eerste race zal verlopen met de normale startgrid, waarna de omgekeerde volgorde van de uitslag van de eerste race zal bepalen hoe de grid er in de tweede race uit zal zien. Een unieke formule, die ongetwijfeld voor het nodige spektakel zal zorgen.

En natuurlijk, de teams zijn allen voetbalclubs van over heel de wereld, oa:
    Anderlecht, As Roma, PSV, AC Milan, Dortmund, Galatasaray, Sevilla,...

De bekendste rijder zal, voor velen, de Nederlander Robert Doornbos zijn.
    Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

Opel Astra ST Sport (sold)

Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

Rigon opent Superleague-kampioenschap met zege

Davide Rigon heeft namens Beijing Guoan de eerste Superleague-race gewonnen. De Italiaan startte vanaf pole-position en kreeg aanvallen te verwerken van Borja Garcia en Kasper Andersson, maar bleef kalm en opende het kampioenschap zo met de zege. Robert Doornbos viel al in de eerste ronde stil en Yelmer Buurman finishte als vierde.

Het stilvallen van Doornbos bracht de safety car naar buiten en toen de race eenmaal echt onderweg was, hield Rigon de leiding. De aanvallen van Garcia werden al gauw gestaakt, toen de Spanjaard problemen kreeg met de versnellingsbak. Enrico Toccacelo nam de tweede plaats over, maar kon geen bedreiging vormen voor de leider.

Duncan Tappy completeerde het podium, nadat hij Yelmer Buurman had verslagen in een direct gevecht. Opvallend was het aantal uitvallers, zes stuks, die kampten met technische mankementen. Het lijkt te horen bij een klasse die nog in de kinderschoenen staat. Vooralsnog is Davide Rigon dus de gevierde man en mag hij in de tweede race achteraan beginnen.

Garcia wint tweede race op Donington Park

Borja Garcia heeft namens Sevilla de tweede race in de Superleague Formula gewonnen. Op een kletsnat Donington Park finishte de Spanjaard tien seconden voor de Flamengo-bolide van de Braziliaan Tuka Rocha. De Spanjaard Adrian Valles werd derde, met de wagen van Liverpool. In het eerste raceweekend van deze nieuwe raceklasse voor voetbalclubs bleef Nederlands succes uit.

Robert Doornbos, die voor AC Milan uitkomt, had de twijfelachtige eer de alleerste uitvaller te zijn in de Superleague. De Rotterdammer viel al tijdens de eerste ronde van de eerste race stil met een defecte motor. Het probleem kon niet op tijd worden verholpen voor de tweede race, wat erg jammer was omdat hij deze vanwege de volledig omgekeerde startgrid van pole had mogen starten. "Tot de start van de eerste race had ik nog een goed weekend", sprak Doornbos. "Natuurlijk ben ik zeer teleurgesteld. Het had zo mooi kunnen zijn, want ik lag in de eerste bocht al derde. Er was echter een brandstoflek en mijn overall was doordrenkt met benzine, toen opeens mijn wagen in brand stond en het vermogen weg was."

Bij Yelmer Buurman ging het beter. De PSV-coureur werd vierde in de eerste race en startte hierdoor als dertiende in de tweede race. Buurman reed een sterke regenrace en finishte als achtste. "Je zag vanwege de spray helemaal niets meer, maar het is me toch gelukt", zei Buurman. "Vooral de wijze waarop ik Duncan Tappy kon inhalen voor de vierde plaats, was geweldig. Ik had hem al een halve ronde in het vizier en ineens had ik hem bij de kladden." Eenmaal achter Tappy vandaan, kon Buurman snelle rondetijden laten noteren. Hij verloor echter weer terrein toen hij even van de baan schoot. "Met een vrije baan voor me, kon ik ineens een stuk harder. Maar helaas bleken de banden het vele water niet meer aan te kunnen."

De volgende Superleague-races zijn op 21 september in Duitsland.

Bron: superleague.net

Comment

Ben es benieuwd hoe lang het gaat blijven bestaan.

Comment

Afschaffen die handel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
          Afschaffen die handel...
          Ah en waarom?

Ik vind dit een mooi initiatief om voetbalsupporters kennis te laten maken met de autosport. Meer geinteresseerden betekent een breder publiek voor sponsors en media, dus meer in het nieuws en makkelijker om aan budgetten te komen. Die nieuwe fans zullen ook interesse tonen in andere autosporttakken...

Comment

Moest ge da nu nog e keer kunnen volgen op TV of iets van horen in 't nieuws of zo ja. Maar 'k denk dat de resultaten van hun raceteam wel 't allerlaatste is waar een voetbalsupporter naar gaat omzien. Trouwens, veel nieuwe 'fans' ga je er niet bijkrijgen, de meeste die in autosport geïnteresseerd zijn zullen wel al bezig zijn met het volgen van de bestaande autosporttakken...

Comment

En dan kunt ge u ook afvragen of die nieuwbakke serie wel echt nodig is? Zijn er al geen genoeg reeksen en disciplines? In plaats van te investeren in de huidige competities. En zou het ook wel de moeite zijn om die voetbal"fans" naar de autosport te halen? Maar ja, we zullen wel zien wat er van komt he.

Comment

Voetbal is toch de sport met de meeste supporters, dus een breed publiek. De meeting in Donington was trouwens een succes, ondanks het slechte weer. Alleen de betrouwbaarheid van de wagens staat nog niet op punt, maar dat komt nog wel.

Comment

En niet vergeten, de heerlijke sound vd V12's.

Comment

'k Zie er gewoon het nut niet van in. 'k Hoop echt dat dieje Superleague een stille dood sterft, en zo snel mogelijk. Ze zijn het rijdende bewijs dat autosport meer en meer commerce is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
                      'k Zie er gewoon het nut niet van in. 'k Hoop echt dat dieje Superleague een stille dood sterft, en zo snel mogelijk. Ze zijn het rijdende bewijs dat autosport meer en meer commerce is...

Aan mensen als u heeft de autosport eerlijk gezegd alles behalve behoefte. We zijn 2 races ver en jij roept al dat er niet genoeg media-aandacht voor is. Gaan we de formula 16 ook afschaffen? Of alle formula renault/ford/opel kampioenschappen? Iedereen rechtstreeks laten doorgroeien van de karting naar de F1? Ik denk immers dat jij zelfs niet weet dat de helft van die kampioenschappen bestaat.

Trouwens grappigste statement van al: 't moet voor jou op tv komen. Dat is echter niet 't geval, dus is 't platte commerce.

Comment

Van mij moet dat alleszins niet op TV komen. De voetbalclubs denken daar wellicht anders over, dat is wat 'k bedoel.
                        En 95% van de Formule-kampioenschappen (F3, GP2, Renault,...wees gerust, 'k ken ze wel) hebben een bestaansreden als opstapklasses naar de F1. De Superleague wil een kampioenschap zijn NAAST de F1. En de Superleague is er enkel omdat voetbalteams hopen om autosportliefhebbers warm te maken voor een nog veel grotere commerce dan de hedendaagse autosport...voetbal.
                        Sorry, maar dan zouden ze beter investeren in de bestaande formules (waarom geen talenten steunen in de lokale Formule-kampioenschappen), want zelfs daar rijden tegenwoordig meer rijkeluiszoontjes rond dan echte talenten...

Comment

hopelijk krijgen we binnenkort dan geen hoeligans in de autosport

Comment

Gaat er iemand dit weekend?

Comment

Te duur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                                Te duur.
                                Evenveel als de FIA GT.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
                                  Evenveel als de FIA GT.
                                  Moet werken, anders misschien wel

Comment

Bevestiging gekregen dat accreditatie goedgekeurd is. Zal dan ook komende zondag aanwezig zijn.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
                                      Evenveel als de FIA GT.
                                      Ik dacht dat het 120 euro was, hoeveel is het anders?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                                        Ik dacht dat het 120 euro was, hoeveel is het anders?
                                        Gij zijt ne sjoemelaar zeker ... tickets kopen voor 35 eur en dan verkopen voor 120 eur
                                        Last edited by ; 02/10/2008, 17:59.

Comment

Working...
                                        X