Mededeling

Collapse
No announcement yet.

F1 Grote Prijs van België 2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
    goh, klunsrijden zou ik het niet noemen. Eerder geen genoegen kunnen nemen met de 2de stek!

    Zegt ie zelf ook. "Het was alles of niks, ik wilde geen tweede worden".

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
      Kon Raikkonen wel iets anders doen dat wat ie deed ? 'k moet nog es kijken naar de beelden, Hamilton ging wel vol in de remmen (hij moest wel). In ieder geval : inhaalmaneuver, dat is niet relevant in dit geval, dit was een samenloop van omstandigheden
      volgens mij reed Hamilton daar naast het circuit en zal hier niet gesproken worden over een inhaalmaneuver. Anders mocht Hamilton Raikonnen ook niet inhalen tijdens diens spin

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
        DEEL 3: Hamilton laat eerst passeren en haalt toch in.






        Hamilton laat Raikkonen langszij komen.



        Hamilton ligt een paar centimeter achter Raikkonen. Het verschil is enorm klein, daar is geen discussie over mogelijk.



        Idem. Het scheelt paar een paar centimeter. Een groter gat tussen de twee heb ik niet gevonden op deze rechte lijn. Dat mag je zelf checken. En da's duidelijk te weinig om iemand te laten passeren.



        Hamilton hangt vlak achter Raikkonen, en duikt over een seconde of twee naast Raikkonen.


        Conclusie van deze beelden: Hamilton laat Raikkonen eigenlijk amper passeren. Hij gaat gewoon terug in de slipstream hangen. Da's niet wat verstaan wordt onder iemand terug laten passeren nadat je die coureur hebt ingehaald door de chicane af te snijden.

        Dus:

        1. Raikkonen lag voor na de eerste bocht van de chicane.
        2. Er was weinig ruimte.
        3. Hamilton snijdt de chicane af en haalt er voordeel uit.
        4. Hamilton geeft onvoldoende voordeel terug aan Raikkonen


        Dat zijn de feiten, en da's zichtbaar op bovenstaande beelden. Veel hoeft daar eigenlijk niet meer over gediscussieerd te worden. De situatie is zelfs duidelijker dan in Magny-Cours, waar Hamilton een gelijkaardige straf kreeg. Alleen waren er toch geen (publieke) beelden van.

        De sanctie is ronduit belachelijk, het reglement zegt dat de plaats moet worden teruggegeven, wat ook gebeurt en het reglement zegt niets van dat ge geen gebruik moogt maken van slipstream dus ik zie echt de fout er niet van in, hij heeft raikonen terug voorgelaten en heeft dan (net zoals er zovelen het doen ) via de slipstream hem terug ingehaald omdat hij sneller was. Het feit dat hij terug tot bij raikonen is geraakt is ook la het bewijs dat hij sneller was! met dank aan takke
        Last edited by ; 07/09/2008, 21:01.

        Comment


        • Bram s

          Net zoals ge op de screenshots kunt zien, en net zoals jij zegt .. Hij laat hem voor tgaat maaro m centimeters, maar hij laat hem voor.. Terwijl hij eigenlijk naast raikonen zat toen hij eigenlijk " in de fout ging " Raikonen mag dern u nog helemaal voorbij ipv zij aan zij ..

          Straf is onterrecht en buiten proportie idd !

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
            DEEL 3: Hamilton laat eerst passeren en haalt toch in.






            Hamilton laat Raikkonen langszij komen.



            Hamilton ligt een paar centimeter achter Raikkonen. Het verschil is enorm klein, daar is geen discussie over mogelijk.



            Idem. Het scheelt paar een paar centimeter. Een groter gat tussen de twee heb ik niet gevonden op deze rechte lijn. Dat mag je zelf checken. En da's duidelijk te weinig om iemand te laten passeren.



            Hamilton hangt vlak achter Raikkonen, en duikt over een seconde of twee naast Raikkonen.


            Conclusie van deze beelden: Hamilton laat Raikkonen eigenlijk amper passeren. Hij gaat gewoon terug in de slipstream hangen. Da's niet wat verstaan wordt onder iemand terug laten passeren nadat je die coureur hebt ingehaald door de chicane af te snijden.

            Dus:

            1. Raikkonen lag voor na de eerste bocht van de chicane.
            2. Er was weinig ruimte.
            3. Hamilton snijdt de chicane af en haalt er voordeel uit.
            4. Hamilton geeft onvoldoende voordeel terug aan Raikkonen


            Dat zijn de feiten, en da's zichtbaar op bovenstaande beelden. Veel hoeft daar eigenlijk niet meer over gediscussieerd te worden. De situatie is zelfs duidelijker dan in Magny-Cours, waar Hamilton een gelijkaardige straf kreeg. Alleen waren er toch geen (publieke) beelden van.
            En deel 4?

            Ik blijf erbij, Kimi week in La Source om onverklaarbare reden van zijn lijn en ging naar rechts waardoor links plaats genoeg was zodat Hamilton voorbij kon. Kimi kon Hamilton anders makkelijk achter zich houden.

            En deel 5 of eventueel 6? Daar waar Kimi met veel geluk en onfair weer de leiderspositie overneemt nadat Hamilton moet uitwijken voor Nakajima die als een hindernis opduikt.

            Dit is een puur race-incident! En hopelijk haalt McLaren hun gelijk in beroep.
            Last edited by ; 07/09/2008, 21:04.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
              DEEL 3: Hamilton laat eerst passeren en haalt toch in.






              Hamilton laat Raikkonen langszij komen.



              Hamilton ligt een paar centimeter achter Raikkonen. Het verschil is enorm klein, daar is geen discussie over mogelijk.



              Idem. Het scheelt paar een paar centimeter. Een groter gat tussen de twee heb ik niet gevonden op deze rechte lijn. Dat mag je zelf checken. En da's duidelijk te weinig om iemand te laten passeren.



              Hamilton hangt vlak achter Raikkonen, en duikt over een seconde of twee naast Raikkonen.


              Conclusie van deze beelden: Hamilton laat Raikkonen eigenlijk amper passeren. Hij gaat gewoon terug in de slipstream hangen. Da's niet wat verstaan wordt onder iemand terug laten passeren nadat je die coureur hebt ingehaald door de chicane af te snijden.

              Dus:

              1. Raikkonen lag voor na de eerste bocht van de chicane.
              2. Er was weinig ruimte.
              3. Hamilton snijdt de chicane af en haalt er voordeel uit.
              4. Hamilton geeft onvoldoende voordeel terug aan Raikkonen


              Dat zijn de feiten, en da's zichtbaar op bovenstaande beelden. Veel hoeft daar eigenlijk niet meer over gediscussieerd te worden. De situatie is zelfs duidelijker dan in Magny-Cours, waar Hamilton een gelijkaardige straf kreeg. Alleen waren er toch geen (publieke) beelden van.

              Je mag niet zomaar zonder de toestemming van de FIA beelden verspreiden van een formule1 race.
              Er heeft al eens een forummember hiervoor een ban gehad.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door GOLF V GTI Bekijk Berichten
                Het feit dat hij terug tot bij raikonen is geraakt is ook la het bewijs dat hij sneller was!
                Het kan wel niet als je de chicane afsnijdt voor je tegenstander komt en die dan, net zoals 2 vrachtwagens elkaar voorbijsteken, dan terug voorbij laat om dan direct in zijn slipstream te duiken en dan nog een inhaalbeweging in te zetten. En dit is waarschijnlijk waar de FIA over valt. Straf is te zwaar, daar heb je wel gelijk in aangezien Raikonnen de finish niet heeft bereikt.

                Comment


                • De racestewards beweren dat Hamilton voordeel gehaald heeft uit die hoek die hij had afgesneden maar hij was gewoon veel sneller, dat is toch duidelijk? Iemand die logisch denkt kan hier toch niet bij.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                    Als Hamilton het reglement had gevolgd, had ie al in de chicane terug post gevat achter Raikonnen en was er nu geen vuiltje aan de lucht. De straf die nu momenteel is uitgesproken, is gewoon buiten proportie!

                    Inderdaad, dat is wat ie had moeten doen. Duidelijk zichtbaar op de beelden. Er was weinig ruimte, maar zijn voorwielen waren slechts ter hoogte van Raikkonens achterwielen. Dan is 't duidelijk wie in het voordeel is voor die bocht.


                    Dat de straf buiten proportie is, klopt eigenlijk niet. In soortgelijke gevallen wordt een drive-through gegeven (cfr. Magny-Cours). Het reglement zegt echter dat als zo'n straf gegeven wordt in de laatste 5 ronden van de race, ze automatisch wordt omgezet in een tijdstraf van 25 seconden. De straf is dus maar 'normaal'. (Bovendien: 25 seconden, 't is niet dramatisch veel in deze omstandigheden. Zeker niet als je ziet hoeveel tijd Heidfeld goedmaakte in één ronde. Maar dat doet er niet toe.)

                    't Is een zware straf, omdat er nadien veel meer is gebeurd. Daarmee ben ik wel akkoord.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                      Het kan wel niet als je de chicane afsnijdt voor je tegenstander komt en die dan, net zoals 2 vrachtwagens elkaar voorbijsteken, dan terug voorbij laat om dan direct in zijn slipstream te duiken en dan nog een inhaalbeweging in te zetten. En dit is waarschijnlijk waar de FIA over valt. Straf is te zwaar, daar heb je wel gelijk in aangezien Raikonnen de finish niet heeft bereikt.
                      Het reglement komt van de FIA zelf .

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        De racestewards beweren dat Hamilton voordeel gehaald heeft uit die hoek die hij had afgesneden maar hij was gewoon veel sneller, dat is toch duidelijk? Iemand die logisch denkt kan hier toch niet bij.

                        Of ie sneller is doet er niet toe. Daar gaat de discussie niet over. Wel over dit feit, over die 10 seconden. Meer niet.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                          Het kan wel niet als je de chicane afsnijdt voor je tegenstander komt en die dan, net zoals 2 vrachtwagens elkaar voorbijsteken, dan terug voorbij laat om dan direct in zijn slipstream te duiken en dan nog een inhaalbeweging in te zetten. En dit is waarschijnlijk waar de FIA over valt. Straf is te zwaar, daar heb je wel gelijk in aangezien Raikonnen de finish niet heeft bereikt.

                          Uhuh. That's it. Dààr gaat 't over.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door SilverArrow Bekijk Berichten
                            Ja en wat dan nog? Raikkonen is uiteindelijk toch niet gefinnisht. Deze straf is compleet zinloos.
                            Het had wel invloed op het raceverloop, of ga je dat ook ontkennen?

                            Comment


                            • Erg correcte analyse Bram!
                              Voor zij die toch willen doorgaan op het aantikken van Hamilton door Räikkönen. Lewis heeft daar noch schade noch tijdsverlies door geleden.

                              en de complot theorietjes mogen ook op zak blijven. Ferrari moet dan de slechte verliezer zijn?

                              desalnietemin vind ik het toch ook sneu voor Hamilton. De jongen heeft nog maar eens bewezen dat'ie over geweldige stuurslag beschikt en dat hij volwassener is geworden. Dat Kimi zijn eigen ruiten heeft ingeworpen met zijn alles of niets tactiek lijkt me toch wel een vlaag van paniek bij de anders zo coole Fin.

                              Anyway, ik heb vandaag veruit een van de mooiste F1-wedstrijden ooit gezien. (deze kan in het rijtje bij Francorchamps '98!)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                              Conclusie van deze beelden: Hamilton laat Raikkonen eigenlijk amper passeren. Hij gaat gewoon terug in de slipstream hangen. Da's niet wat verstaan wordt onder iemand terug laten passeren nadat je die coureur hebt ingehaald door de chicane af te snijden.

                              Dus:

                              1. Raikkonen lag voor na de eerste bocht van de chicane.
                              2. Er was weinig ruimte.
                              3. Hamilton snijdt de chicane af en haalt er voordeel uit.
                              4. Hamilton geeft onvoldoende voordeel terug aan Raikkonen


                              Dat zijn de feiten, en da's zichtbaar op bovenstaande beelden. Veel hoeft daar eigenlijk niet meer over gediscussieerd te worden. De situatie is zelfs duidelijker dan in Magny-Cours, waar Hamilton een gelijkaardige straf kreeg. Alleen waren er toch geen (publieke) beelden van.

                              Comment


                              • Maar wat een dikke afrippers pfffff .

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                  De racestewards beweren dat Hamilton voordeel gehaald heeft uit die hoek die hij had afgesneden maar hij was gewoon veel sneller, dat is toch duidelijk? Iemand die logisch denkt kan hier toch niet bij.
                                  Laat jij nu net iemand zijn die niet logisch aan het denken is, maar gewoon met uw McLaren-hart deze situatie beleeft.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                    En deel 4?

                                    Ik blijf erbij, Kimi week in La Source om onverklaarbare reden van zijn lijn en ging naar rechts waardoor links plaats genoeg was zodat Hamilton voorbij kon. Kimi kon Hamilton anders makkelijk achter zich houden.

                                    En deel 5 of eventueel 6? Daar waar Kimi met veel geluk en onfair weer de leiderspositie overneemt nadat Hamilton moet uitwijken voor Nakajima die als een hindernis opduikt.

                                    Dit is een puur race-incident! En hopelijk haalt McLaren hun gelijk in beroep.

                                    Er is geen deel 4. Moet ook niet. Op 't moment dat Kimi naar links duikt, maakt ie gewoon gebruik van het reglement dat zegt dat je één keer van je lijn mag afwijken. Hij gokt er op dat hij, door de Source ruim te nemen, er sneller uit kan accelereren, en zo binnendoor Hamilton duiken.

                                    Deel 5 en 6: dat doet hier niet toe. Het is zelfs grotendeels geluk voor Raikkonen, want hij gleed zelf op dat moment. Onfair is het niet, hé.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                                      Bon, ik ga hier in een paar posts proberen de feiten te verduidelijken aan de hand van screenshots van het filmpje op YouTube. Toen ik het live bekeek, was ik van oordeel dat Hamilton op een linke manier voordeel haalde uit het dichtgooien van Raikkonen. M'n oordeel is, door deze screenshots, toch iets anders. Volg mee:



                                      DEEL 1: Hamilton's poging om Raikkonen in te halen in de chicane.

                                      http://autoforum.be/attachment.php?a...1&d=1220808480


                                      Dit is de situatie net voor de chicane. Geen discussie mogelijk, lijkt me. Raikkonen zit duidelijk vóór Hamilton, en gaat als eerste de bocht in. Niemand die er op dit moment aan hoeft te twijfelen dat Raikkonen ook als eerste de bocht weer uit zal komen.




                                      Net na de apex. Ook hier: geen discussie mogelijk. Raikkonen ligt een kleine halve wagenlengte voor. Ook op dit moment twijfelt er niemand aan dat Raikkonen als eerste de bocht weer zal uitkomen. Wel ?




                                      Het uitkomen van de bocht. Raikkonen ligt nu duidelijk een dikke halve wagenlengte voor. De Fin vergroot dus zijn voordeel t.o.v. Hamilton. Op dit ogenblik kan er geen sprake van zijn dat Hamilton geen ruimte heeft.




                                      Cruciaal beeld. Het aansnijden van de tweede bocht van de chicane. Geen discussie mogelijk: erg veel ruimte is er niet voor Hamilton. Maar er is er wel, deels met de curbs. Raikkonen is wel overduidelijk in 't voordeel, met meer dan een halve wagenlengte voor op Hamilton.




                                      Een nog crucialer beeld. Net voor de tweede bocht. Het wordt link. Weinig ruimte voor Hamilton, maar ook hier: ze is er wel. Verder: nog meer voordeel voor Raikkonen. Hamilton's voorwielen bevinden zich slechts ter hoogte van de achterwielen van de Ferrari van de Fin.




                                      Deel 2 volgt zo dadelijk.
                                      Hangt er dus vanaf wat er letterlijk in het reglement staat, hierover. Als er enkel staat : ie moet em voorlaten ... dan is dat dus in orde.

                                      Comment


                                      • En ik ben er vrij zeker van dat, indien Kimi de finish had gehaald, hij ook wel een straf had gekregen. Maar Kimi heeft zichzelf al gestraft.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door GOLF V GTI Bekijk Berichten
                                          Het reglement komt van de FIA zelf .
                                          dan had Hamilton in de chicane al terug achter Raikonnen moeten zitten en niet vlak voor de start-finishlijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X