money talks bullshit walks
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
F1 Grote Prijs van België 2008
Collapse
X
-
Een vreselijke trend dat steeds meer race incidenten bestraft worden, ze doen alle moeite om F1 weer spannend te maken en dan gaan ze elke battle ten gevolge van die inspanningen bestraffen, goed bezig als het hun doel is de race via pitstops te beslechten ipv inhaalmanoeuvres...
Degoutant zo'n beslissing, en een slag in 't gezicht van iemand die op schitterende wijze talent tentoonspreidt in de moeilijkste der omstandigheden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door daan330 Bekijk Berichtenik ben ferrari fan, maar ik zeg niet dat raikkonen niets verkeerd doet, maar hamilton verdient zijn straf
Kimi wijkt uit, waardoor Hamilton naar binnen moet duiken. Als Kimi op zijn lijn blijft en de deur wat dichtdoet kan hamilton er nooit voorbij.
Comment
-
Bon, ik ga hier in een paar posts proberen de feiten te verduidelijken aan de hand van screenshots van het filmpje op YouTube. Toen ik het live bekeek, was ik van oordeel dat Hamilton op een linke manier voordeel haalde uit het dichtgooien van Raikkonen. M'n oordeel is, door deze screenshots, toch iets anders. Volg mee:
DEEL 1: Hamilton's poging om Raikkonen in te halen in de chicane.
http://autoforum.be/attachment.php?a...1&d=1220808480
Dit is de situatie net voor de chicane. Geen discussie mogelijk, lijkt me. Raikkonen zit duidelijk vóór Hamilton, en gaat als eerste de bocht in. Niemand die er op dit moment aan hoeft te twijfelen dat Raikkonen ook als eerste de bocht weer uit zal komen.
Net na de apex. Ook hier: geen discussie mogelijk. Raikkonen ligt een kleine halve wagenlengte voor. Ook op dit moment twijfelt er niemand aan dat Raikkonen als eerste de bocht weer zal uitkomen. Wel ?
Het uitkomen van de bocht. Raikkonen ligt nu duidelijk een dikke halve wagenlengte voor. De Fin vergroot dus zijn voordeel t.o.v. Hamilton. Op dit ogenblik kan er geen sprake van zijn dat Hamilton geen ruimte heeft.
Cruciaal beeld. Het aansnijden van de tweede bocht van de chicane. Geen discussie mogelijk: erg veel ruimte is er niet voor Hamilton. Maar er is er wel, deels met de curbs. Raikkonen is wel overduidelijk in 't voordeel, met meer dan een halve wagenlengte voor op Hamilton.
Een nog crucialer beeld. Net voor de tweede bocht. Het wordt link. Weinig ruimte voor Hamilton, maar ook hier: ze is er wel. Verder: nog meer voordeel voor Raikkonen. Hamilton's voorwielen bevinden zich slechts ter hoogte van de achterwielen van de Ferrari van de Fin.
Deel 2 volgt zo dadelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door daan330 Bekijk Berichtenik ben ferrari fan, maar ik zeg niet dat raikkonen niets verkeerd doet, maar hamilton verdient zijn straf
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk BerichtenProst is een kieken.
Comment
-
DEEL 2: Hamilton snijdt de chicane af.
Hamilton snijdt de chicane af.
Beeld een seconde later. Hier zie je 't beste dat Hamilton hier eigenlijk een enorm voordeel heeft. Zowel qua afgelegde afstand als qua acceleratie. Op dit moment gaat Hamilton waarschijnlijk al op het gas, terwijl dat bij Raikkonen nog niet het geval is.
Raikkonen accelereert. Hamilton ligt voor, maar lijkt z'n gas al ietsje te lossen.
Deel 3 volgt dadelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk BerichtenBon, ik ga hier in een paar posts proberen de feiten te verduidelijken aan de hand van screenshots van het filmpje op YouTube. Toen ik het live bekeek, was ik van oordeel dat Hamilton op een linke manier voordeel haalde uit het dichtgooien van Raikkonen. M'n oordeel is, door deze screenshots, toch iets anders. Volg mee:
DEEL 1: Hamilton's poging om Raikkonen in te halen in de chicane.
http://autoforum.be/attachment.php?a...1&d=1220808480
Dit is de situatie net voor de chicane. Geen discussie mogelijk, lijkt me. Raikkonen zit duidelijk vóór Hamilton, en gaat als eerste de bocht in. Niemand die er op dit moment aan hoeft te twijfelen dat Raikkonen ook als eerste de bocht weer uit zal komen.
Net na de apex. Ook hier: geen discussie mogelijk. Raikkonen ligt een kleine halve wagenlengte voor. Ook op dit moment twijfelt er niemand aan dat Raikkonen als eerste de bocht weer zal uitkomen. Wel ?
Het uitkomen van de bocht. Raikkonen ligt nu duidelijk een dikke halve wagenlengte voor. De Fin vergroot dus zijn voordeel t.o.v. Hamilton. Op dit ogenblik kan er geen sprake van zijn dat Hamilton geen ruimte heeft.
Cruciaal beeld. Het aansnijden van de tweede bocht van de chicane. Geen discussie mogelijk: erg veel ruimte is er niet voor Hamilton. Maar er is er wel, deels met de curbs. Raikkonen is wel overduidelijk in 't voordeel, met meer dan een halve wagenlengte voor op Hamilton.
Een nog crucialer beeld. Net voor de tweede bocht. Het wordt link. Weinig ruimte voor Hamilton, maar ook hier: ze is er wel. Verder: nog meer voordeel voor Raikkonen. Hamilton's voorwielen bevinden zich slechts ter hoogte van de achterwielen van de Ferrari van de Fin.
Deel 2 volgt zo dadelijk.
De straf is mss een beetje overdreven maar elke keer als er een besluit valt in het voordeel van Ferrari is het weer dezelfde zever.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door daan330 Bekijk Berichtenlees eens alle posts, hij haalt er nog steeds voordeel uit
Er waren veel meer redenen om Raikkonen te deklasseren dan dit, maar ja Raikkonen heeft door zijn eigen klunsrijden de aankomst niet bereikt, Hamilton wel...
Comment
-
goh, twordt weer een welles-nietes Ferrarispel de komende dagen hier. Ook als Raikonnen-fan klasseer ik dit alles onder race-incident. Straf voor Hamilton is onterecht! Hamilton is net als Schumacher, iemand die in cruciale-fases direct een beslissing kan nemen die hem het beste uitkomt. Schumacher kreeg deze zaken meestal in zijn voordeel (Ferrari weet je wel) en Hamilton krijgt nu veel tegenwind!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk BerichtenRaikkonen heeft door zijn eigen klunsrijden de aankomst niet bereikt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dédé Bekijk BerichtenDe straf is mss een beetje overdreven maar elke keer als er een besluit valt in het voordeel van Ferrari is het weer dezelfde zever.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk BerichtenDEEL 2: Hamilton snijdt de chicane af.
Hamilton snijdt de chicane af.
Beeld een seconde later. Hier zie je 't beste dat Hamilton hier eigenlijk een enorm voordeel heeft. Zowel qua afgelegde afstand als qua acceleratie. Op dit moment gaat Hamilton waarschijnlijk al op het gas, terwijl dat bij Raikkonen nog niet het geval is.
Raikkonen accelereert. Hamilton ligt voor, maar lijkt z'n gas al ietsje te lossen.
Deel 3 volgt dadelijk.
En dat is de normale gang van zaken.
Straf is dus onterecht
Comment
-
Knappe vergelijking adhv die screenshots, wat je zegt is veelal correct.. Raikonen zat elke moment ook voor op hamilton, maar als er een wagen naast je zit kan je niet zomaar het deurtje dichtdoen, wat raikonene toch wel deed, moest hamilton niet uitgeweken zijn dan had hij raikonen in de flank gegrepen, die hoek was te scherp tegen die snelheid de bocht helemaal binnenkant te nemen, deels over de curbs zelfs.. Moest hamilton gewoon zijn weg gevolgt hebben had hij ofwel raikonen geraakt, ofwel had hij er, ook op de slipstream manier toch voorbij gegaan, hij had er sowiso vlak achter uitgekomen en dan waren de rollen nog net hetzelfde.
Het feit dat hamilton gas heeft terug genomen en raikonen terug de leiding heeft laten nemen is een duidelijk gebaar dat hij het reglement naleefde, hetgeen wat van hem verlangt werd!
Comment
-
DEEL 3: Hamilton laat eerst passeren en haalt toch in.
Hamilton laat Raikkonen langszij komen.
Hamilton ligt een paar centimeter achter Raikkonen. Het verschil is enorm klein, daar is geen discussie over mogelijk.
Idem. Het scheelt paar een paar centimeter. Een groter gat tussen de twee heb ik niet gevonden op deze rechte lijn. Dat mag je zelf checken. En da's duidelijk te weinig om iemand te laten passeren.
Hamilton hangt vlak achter Raikkonen, en duikt over een seconde of twee naast Raikkonen.
Conclusie van deze beelden: Hamilton laat Raikkonen eigenlijk amper passeren. Hij gaat gewoon terug in de slipstream hangen. Da's niet wat verstaan wordt onder iemand terug laten passeren nadat je die coureur hebt ingehaald door de chicane af te snijden.
Dus:
1. Raikkonen lag voor na de eerste bocht van de chicane.
2. Er was weinig ruimte.
3. Hamilton snijdt de chicane af en haalt er voordeel uit.
4. Hamilton geeft onvoldoende voordeel terug aan Raikkonen
Dat zijn de feiten, en da's zichtbaar op bovenstaande beelden. Veel hoeft daar eigenlijk niet meer over gediscussieerd te worden. De situatie is zelfs duidelijker dan in Magny-Cours, waar Hamilton een gelijkaardige straf kreeg. Alleen waren er toch geen (publieke) beelden van.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk BerichtenDaar gaat het niet om. Raikkonen ging daar voorbij Hamilton. Da's dus eigenlijk een inhaalmanoevre, en dat mag niet onder geel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenVoor de meerderheid is het toch duidelijk: Hamilton heeft geen reglement overtreden, zelfs vele Ferrari fans geven dit toe, het zijn enkel de echte die hards met oogkleppen die het niet toegeven.
Comment
Comment