Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Er is gewoon niks meer aan van slipstreamen bij de hedendaagse F1-wagens. Die achtervleugels zijn zo ontwikkeld om dat te voorkomen. Stel je maar bv eens de vraag waarom Toyota zo weinig gepasseerd wordt? Juist ja, zij hebben zeer veel geld gestoken in die techniek.
Er is gewoon niks meer aan van slipstreamen bij de hedendaagse F1-wagens. Die achtervleugels zijn zo ontwikkeld om dat te voorkomen. Stel je maar bv eens de vraag waarom Toyota zo weinig gepasseerd wordt? Juist ja, zij hebben zeer veel geld gestoken in die techniek.
Om nu te zeggen dat ze geld gestoken hebben in het ontwikkelen van aero dat verhindert om in te halen is far fetched denk ik....
Ze hebben idd de reputatie om erg storend te zijn voor de achterligger maar dat ligt eerder aan het algemene design denk ik.
Mocht het zo zijn, dan zouden ze beter dat geld investeren om te zorgen dat ze zelf sneller zijn!
Dat is geen reglement, kan dus evenzeer niets van waar zijn.
Een bestraffing voert men uit op basis van een reglement, iets wat zwart op wit staat en niet de kronkels van een journalisten die het waarschijnlijk ook maar van horen zeggen heeft.
Ik heb het voor u eens opgezocht
Penalties of driving through or stopping in pit lanes together with certain penalties specified in FIA Championship regulations where this is expressly stated, are not susceptible to appeal.
Dat laatste half rondje van Raikkonen net voor hij crasht. Volgend jaar willen ze toch full-slicks gebruiken he? Dan zijn die wagens toch nog minder te besturen dan nu? Dus volgend jaar weer regen ergens halverwege tijdens de race van Spa en we gaan een paar serieuze klappen zien ben ik bang. Onder andere aan eau rouge en blanchimont...
herinvoering van grindbakken, Hamilton had nooit de chicane afgesneden hoor en zijn best gedaan om Raikonnen niet te raken en de chicane op de normale manier te nemen
herinvoering van grindbakken, Hamilton had nooit de chicane afgesneden hoor en zijn best gedaan om Raikonnen niet te raken en de chicane op de normale manier te nemen
FIA heeft juist alle grindbakken verbannen om zoveel mogelijk wagens aan de finish te krijgen. En voor de veiligheid te verhogen.
Er is gewoon niks meer aan van slipstreamen bij de hedendaagse F1-wagens. Die achtervleugels zijn zo ontwikkeld om dat te voorkomen. Stel je maar bv eens de vraag waarom Toyota zo weinig gepasseerd wordt? Juist ja, zij hebben zeer veel geld gestoken in die techniek.
Zó éénvoudig mag je het niet stellen. Bij hedendaagse F1-wagens kan je nog zeer efficiënt gebruik maken van de slipstream op rechte stukken. In de bochten is dat een andere zaak aangezien je enorm veel downforce verliest door het ontwerp van de achtervleugel en diffusor (zoals die van Toyota)
Even gTa quoten voor de technische uitleg (komt uit 'De Grote Prijs van Europa')
't Probleem van de afwezigheid van inhalen ligt bij de technische voorschriften van de F1 zelf, met name bij de "vrijheid" die er is inzake de aerodynamische vormgeving van de auto en de addenda. En er zijn ook nog andere factoren uiteraard, zoals het feit dat de combinatie remmen/banden/downforce een zodanig insane vertragingen mogelijk maken zonder blokkerende wielen, dat je je bijna niet meer kan verremmen en dat er dus inzake remtechniek weinig tot geen voordeel meer kan gehaald worden tegenover een concurrent.
Maar vooral aerodynamica, dus. Door de lange, brede en lage diffusor in combinatie met de enorm lange meerdelige achtervleugels (die toestaan dat het laatste element bijna rechtop wordt gezet zonder echt aerodynamische verliezen te maken) is het zo dat achter een F1-auto een gigantische onderdruk ontstaat (alle lucht wordt meteen na de achtervleugel steil naar boven geperst, 3 tot 5 meter hoog), en zeer ongunstige turbiulenties voor de achteropkomende auto. Op een recht stuk is het 'makkelijk' om daar gebruik van te maken (in een knoert van een kielzog kan je easy slipstreamen), maar van zodra het iet of wat bochtig is maakt dat het 'onder de achtervleugel zitten' zo goed als onmogelijk. En als je in de bocht voor het recht stuk niet bijna onder de achtervleugel van je voorligger zit, dan kan je op het recht stuk bijna vergeten van nog te gaan slipstreamen. Blijkbaar zit er ook best wat verschil tussen de auto's wat dat betreft, b.v. de Toyota zou de auto zijn die 't meest van al onderdruk/turbulenties creëert en dus 't moeilijkst van al in te halen op bochtige circuits, je moet er nu écht ver vandaan blijven wil je de downforce van je eigen auto niet volledig verstoord zien. Bij 200 km/u is er maar liefst tot 5 wagenlengtes ver een downforce-vermindering van 33% tot max. 75% bij de achteropkomende auto, binnen de 1 à 2 wagenlengtes zelfs tot 90%.
Daarom is 't goed dat de technische reglementswijzigingen van 2009 er komen. Hogere diffusor (maakt de turbulentie-/onderdrukzone achter de auto korter), kortere en hogere achtervleugel (idem, doordat 'ie korter is kan 'ie niet meer zo middels meerdere elementen zo steil worden gezet, waardoor er dus minder onderdruk onstaat en de turbulenties kleiner zijn), en een hele resem winglets en extra dingetjes die verboden worden. De wijzigingen maken blijkbaar een enorm verschil wat de gevolgen voor de achteropkomende auto's betreft : in plaats van 50 à 90% verlies van downforce binnen de 2 wagenlengtes achter de auto, zou dat maar een verlies van 5 tot 15% betekenen.
Alvast in theorie lijkt 't dus dat er vanaf volgend jaar, samen met de slicks, weer meer mogelijkheid bestaat om echt kort op elkaar te rijden, en dat kan het inhalen enkel maar vergemakkelijken. M.i. zou men beter op andere vlakken ook nog wat veranderingen doorvoeren.
Hij reed nochtans 6km/u minder snel op de start-finish.
Kimi gaat in de fout door uit te wijken. Bekijk het filmpje eens!
En dan kan je niet anders dan me gelijk geven.
Die 6 per uur maakt op dat stuk niks uit. 't Is daar waar hij Raikkonen voorbij liet. 't Gaat erom dat Hamilton vroeger op het gas kon ...
Trouwens, ik heb dat filmpje al vijfhonderd keer gezien, bij wijze van spreken. Tot in detail, elke seconde. En hoe meer ik het zie, hoe duidelijker het wordt: Hamilton had vrij weinig ruimte, snijdt de chicane af, maar haalt er toch wel duidelijk voordeel uit. Hij kan vroeger op het gas dan als hij achter Raikkonen was gebleven.
Het oordeel van Felipe Massa (akkoord, hij rijdt voor Ferrari, maar hij is een faire en vrij eerlijke coureur):
"Wat Lewis deed kan gebeuren, maar ik denk dat hij wat te optimistisch was toen hij dacht dat hij gewoon de positie gedeeltelijk terug kon geven aan Kimi om hem daarna direct weer te passeren", zei Massa. "Dit soort incidenten zijn vaak besproken tijdens de briefings met de coureurs en het is daarin duidelijk gemaakt dat iedereen die de chicane heeft afgesneden, de positie helemaal moet teruggeven en geen voordeel mag hebben van zijn actie."
Bron: f1racing.nl
Massa gaat niet liegen over dat deel van de briefing, hé. Er zijn immers 19 coureurs die dat kunnen ontkennen.
Die 6 per uur maakt op dat stuk niks uit. 't Is daar waar hij Raikkonen voorbij liet. 't Gaat erom dat Hamilton vroeger op het gas kon ...
Trouwens, ik heb dat filmpje al vijfhonderd keer gezien, bij wijze van spreken. Tot in detail, elke seconde. En hoe meer ik het zie, hoe duidelijker het wordt: Hamilton had vrij weinig ruimte, snijdt de chicane af, maar haalt er toch wel duidelijk voordeel uit. Hij kan vroeger op het gas dan als hij achter Raikkonen was gebleven.
Het oordeel van Felipe Massa (akkoord, hij rijdt voor Ferrari, maar hij is een faire en vrij eerlijke coureur):
Bron: f1racing.nl
Massa gaat niet liegen over dat deel van de briefing, hé. Er zijn immers 19 coureurs die dat kunnen ontkennen.
Welk voordeel? Hij heeft hem doorgelaten, met zelfs nog enkele meters ertussen. In het reglement staat niet dat Hamilton daar een gat van 10s moet laten vallen.
Kimi gaat in de fout in La Source. Als hij daar niet uitwijkt kan hij Hamilton makkelijk afhouden. Bekijk dat meer eens, tot in detail elke seconde. Als Kimi op zijn lijn blijft, kan Hamilton er niet voorbij. Zo simpel is het.
En dan moet Raikkonen ook gestraft worden voor wat gebeurd voor de pifpaf. Door daar op de uitloopstrook te gaan kan hij meer snelheid halen en zit hij vlak achter Hamilton, om dan na het geval Nakajima de leidersplaats in te nemen. En daar ging Raikkonen niet op de rem. En hij haalt ook nog eens in tijdens een gele vlag!
Als er in Fuji (Massa-Kubica) geen straffen werden uitgedeeld, dan mag het nu ook niet. Maar daar was een Ferraririjder al in het voordeel, dus niet nodig om een straf uit te delen.
Als er volgende week iemand de eerste chicane in Monza (Rettifilio) mist en afsnijdt, en dat zál meermaals gebeuren, zal die piloot dus ook niet moeten proberen om in de remzone van de Variante della Roggia iemand in te halen, en terecht ook.
Je mag er 'geen voordeel' uit halen, en als het een twijfelgeval betreft lijkt het me logisch dat je, piloot zijnde die zich net verremde of wat dan ook, de weegschaal eerder naar het nadeel dan naar het voordeel doet uitdraaien.
Kimi liet de deur open naar de source, Lewis dook in het gat, en daarom leek hij te weinig geëngageerd om, met zware woorden gezegd, vergeving te vragen voor zijn afsnijden.
Als er volgende week iemand de eerste chicane in Monza (Rettifilio) mist en afsnijdt, en dat zál meermaals gebeuren, zal die piloot dus ook niet moeten proberen om in de remzone van de Variante della Roggia iemand in te halen, en terecht ook.
Je mag er 'geen voordeel' uit halen, en als het een twijfelgeval betreft lijkt het me logisch dat je, piloot zijnde die zich net verremde of wat dan ook, de weegschaal eerder naar het nadeel dan naar het voordeel doet uitdraaien.
Kimi liet de deur open naar de source, Lewis dook in het gat, en daarom leek hij te weinig geëngageerd om, met zware woorden gezegd, vergeving te vragen voor zijn afsnijden.
Exactly. Al zal in Monza daar niemand voordeel aan hebben, want daar liggen zo van die 'bobbelstroken', die de wagen zó uit balans brengen, dat de chicane gewoon nemen voordeliger is.
Exactly. Al zal in Monza daar niemand voordeel aan hebben, want daar liggen zo van die 'bobbelstroken', die de wagen zó uit balans brengen, dat de chicane gewoon nemen voordeliger is.
Je kan ook écht rechtdoor rijden, maar daar staat ook een chicane van bandenstapels denk ik, inderdaad.
Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
Als er volgende week iemand de eerste chicane in Monza (Rettifilio) mist en afsnijdt, en dat zál meermaals gebeuren, zal die piloot dus ook niet moeten proberen om in de remzone van de Variante della Roggia iemand in te halen, en terecht ook.
Je mag er 'geen voordeel' uit halen, en als het een twijfelgeval betreft lijkt het me logisch dat je, piloot zijnde die zich net verremde of wat dan ook, de weegschaal eerder naar het nadeel dan naar het voordeel doet uitdraaien.
Kimi liet de deur open naar de source, Lewis dook in het gat, en daarom leek hij te weinig geëngageerd om, met zware woorden gezegd, vergeving te vragen voor zijn afsnijden.
Hamilton heeft nergens zitten geslipstreamd, bekijk de beelden maar.
En Kimi ging in de fout, waarom moet Hamilton dan zijn plaats weer afstaan? Kimi sneedt zelfs zijn weg af door helemaal naar links te gaan. Hamilton kon niet anders dan in het gat te duiken en krijgt dan nog een tik van Kimi. Op dat moment zou ik ook denken dat ik in mijn recht ben, Hamilton zijnde.
Wat Raikkonen dan doet later is ook niet helemaal juist. En daarom zou ik het net als een race-incident bestempel, zoals Fuji. Maar daar won Massa het duel nog op het einde, dus was het niet echt nodig straffen uit te delen.
Je kan ook écht rechtdoor rijden, maar daar staat ook een chicane van bandenstapels denk ik, inderdaad.
Je kan rechtdoor, maar daar staan zo 'schuimmuren', waar je tussen moet slalommen, met als resultaat dat je nog altijd later op 't gas kan dan iemand die gewoon de chicane neemt ...
Hamilton heeft nergens zitten geslipstreamd, bekijk de beelden maar.
En Kimi ging in de fout, waarom moet Hamilton dan zijn plaats weer afstaan? Kimi sneedt zelfs zijn weg af door helemaal naar links te gaan. Hamilton kon niet anders dan in het gat te duiken en krijgt dan nog een tik van Kimi. Op dat moment zou ik ook denken dat ik in mijn recht ben, Hamilton zijnde.
Wat Raikkonen dan doet later is ook niet helemaal juist. En daarom zou ik het net als een race-incident bestempel, zoals Fuji. Maar daar won Massa het nog op het einde, dus was het niet echt nodig straffen uit te delen.
Weet ik, het slipstreamen vermeld ik dan ook niet. En de straf (vooral de strafmaat eigenlijk) vind ik ook niet volledig terecht hoor. Dit vormt nu natuurlijk wel een precedent...
Ik probeerde slechts voor de grootste zwart-wit denkers (grijs-rood ) een beetje een kader te schetsen, een andere zienswijze (helemaal vanuit Hamilton en zijn boetedoening ) om het in te plaatsen.
Je kan rechtdoor, maar daar staan zo 'schuimmuren', waar je tussen moet slalommen, met als resultaat dat je nog altijd later op 't gas kan dan iemand die gewoon de chicane neemt ...
Comment