Oorspronkelijk geplaatst door Karel63AMG
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Drifting & Donuts
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Karel63AMG Bekijk Berichtenmaar nu ik die oude E30 318 gekocht heb ben ik zwaar teleurgesteld, iedereen noemt de E30 dé drifbak, maar ik krijg die ketel onmogelijk dwars, ik heb steeds onderstuur.
je moet een zekere snelheid hebben omdat een drift veel snelheid wegschaaft, maar die snelheid moet je opbouwen. best niet te roekeloos te hard er in gaan (maar toch wel sneller dan het voertuig aankan). probeer eens kort en hard te remmen voor je de bocht ingaat, dat zal gewicht verplaatsen naar je voorwielen en druk wegnemen van de achterwielen. voor een powerslide halfweg de bocht gas bijgeven. met een logge turbomotor iets vroeger. te vroeg gas zal leiden tot onderstuur.
clutch kick op een rond punt, wat langer koppeling inhouden terwijl je gas geeft in plaats van kort te stampen?
bandenspanning ook best even nagaan, met een hogere bandenspanning zal de boel ook sneller loskomen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Karel63AMG Bekijk BerichtenIk heb al met enkele wagens gedrift en donuts kunnen zetten (IS200, C220cdi,) maar nu ik die oude E30 318 gekocht heb ben ik zwaar teleurgesteld, iedereen noemt de E30 dé drifbak, maar ik krijg die ketel onmogelijk dwars, ik heb steeds onderstuur.
Ik weet dat 318 niet voldoende kracht heeft, maar ik hoor hier mannen die een 316 kunnen dwarszetten,
zeer graag, maar hoe
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk BerichtenTeus zoekt 't veel te ver
Met een E30 318i, I mean, wtf? Doe toch gewoon een clutchkick, man!
Comment
-
Daarstraks ff een driftpauze gehouden, het regende en ik kon me niet meer concentreren
Maar het lukt ook mij nog niet echt goed met m'n 190E 2.0. Ik oefen hier op een lege industrieparking, maar de ondergrond bestaat daar uit klinkers. Ik moet echt al veel forceren om de kont een beetje te doen uitbreken (ff naar de verkeerde kant sturen, clutch dump, bocht heel breed nemen en planken), meestal krijg ik daar wat onderstuur icm serieus wat wielspin maar weinig uitbreken. Ik merk precies wel dat op een "effen ondergrond" (gewoon beton of asfalt) dit veel gemakkelijker gaat, zeker in 90° bochten, gewoon iets te veel gas en kont is meteen mooi weg. Ervaren jullie ook dat het op klinkers moeilijker is dan gewoon effen ondergrond, misschien te weinig grip op klinkers? Ik moet nog veel oefenen, in een reflex stuur ik meestal al erg vroeg en bruut tegen, ik heb de ballen niet om hem langer te houden, waardoor het rechtkomen nog niet echt smooth gaat. Maar ik blijf oefenen, al heb ik de indruk dat het zelfs in het droge gemakkelijker is (er staan uniroyals onder, misschien te goed in de regen ofzo?)
Comment
-
Als je wielspin krijgt zonder sideways te gaan, is het omdat je te vroeg op 't gas gaat. Wacht een tik langer tot je kar echt in een draaibeweging zit, dan gaat dat vanzelf. Desnoods gewoon 5 of 10 per uur trager insturen, zodat je minder onderstuur hebt, wachten tot je auto echt "in" de bocht zit en doe dan 'es 'n clutchdumpke. Schuiven ga je zeker.
Met 'n flick dwars zetten voor de bocht is eerder voor hogere snelheden, aan lagere snelheden is dat m.i. niet zo handig, minder nuttig ook. En flicken op 't natte geeft vaak (meer) onderstuur ook, zeker als je bij gewoon insturen al last van hebt.
Beter eerst aan wat lagere snelheden je auto sideways leren kennen, zo leer je ook hoe 'ie reageert en ga je op den duur dat vervelende onderstuur kunnen omzeilen. En dan gaandeweg snelheid opvoeren. Stapje voor stapje. Als je in 2e nog geregeld "ow ow ow!"-momenten hebt (rond punt of bochtje), dan ga je dat in 3e zeker hebben, en hoe hoger de snelheid hoe duurder de brokken.
Comment
-
Te vroeg? Ik zou eerder zeggen te laat. De kar leunt al teveel op de buitenste wielen en zonder sper wordt het binnenwieltje opgerookt.Oorspronkelijk geplaatst door AlexisWas grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichtenondergrond met putten is idd niet zo goed
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenAls je wielspin krijgt zonder sideways te gaan, is het omdat je te vroeg op 't gas gaat. Wacht een tik langer tot je kar echt in een draaibeweging zit, dan gaat dat vanzelf.
Meestal zet ik hem in 2e, ongeveer 40 km/h en stampen maar, en dan gaat het heel moeilijk op zo'n parking. De beste methode is dus eigenlijk genoeg snelheid maken, een bocht insturen dicht bij (maar niet op) de limiet van de auto en dan op een of andere manier een drift proberen in te zetten?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenAh toch? Da's toch eigenlijk raar, want je hebt er toch minder grip dan op gewoon beton ofzo?
Goeie tip, ga ik volgende keer eens proberen! Als ik m'n bocht breder neem gaat het ook beter.
Meestal zet ik hem in 2e, ongeveer 40 km/h en stampen maar, en dan gaat het heel moeilijk op zo'n parking. De beste methode is dus eigenlijk genoeg snelheid maken, een bocht insturen dicht bij (maar niet op) de limiet van de auto en dan op een of andere manier een drift proberen in te zetten?
Beter is gewoon de bocht op 't gemak nemen, koppeling in, gas geven, koppeling laten komen. Dan komt ie zeker
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk BerichtenTe vroeg? Ik zou eerder zeggen te laat. De kar leunt al teveel op de buitenste wielen en zonder sper wordt het binnenwieltje opgerookt.
Gisteren ook nog gehad. Te vroeg op 't gas is veel sneller 'n doorspinnend binnenwiel. Zonder sper is 't zaak om je kar zo snel mogelijk op die maximale hoek te krijgen, als je met een pak opposite lock zit dan ondervind je bijna geen last van een open diff. Hetzelfde voorgehad in 3rd en 4th gear drifts op Brustem : wachten tot de kar zich goed heeft gezet, dan clutchdump en opvangen tegen de limiet, en daar houden, en dan ging het mooi stabiel de bocht door. Vroeger op het gas (clutchdump) = te weinig rotatie = vooras die nog wat meer in onderstuur wordt geduwd = moeilijker op maximale hoek krijgen = sneller doorspinnend binnenwiel.
Als je vroeger op 't gas gaat, dus je kar zit nog niet ten volle in een draaibeweging, dan breekt 'ie niet zo snel uit ... maar zoals je zegt rolt 'ie wel al en dan gaat 't koppel geleidelijk naar 't wiel met de minste weerstand, dus 't binnenste.
't Is gelijk met lijnen rijden : vaak wordt er in 't begin te vroeg ingestuurd (geen geduld). Met driften ook zo, zeker zonder sper : ge moet op weight transfer spelen (zijdelings), en dat gaat niet als ge te vroeg op 't gas gaat.
Is ook mooi te zien op m'n video op Zolder : waar karren met sper al voor de eerste bocht (trage bocht) konden beginnen met de drift, moest ik mooi wachten tot er al rotatie was, en dan ging 'ie meteen mooi in hoek. Ik koppelde daar 5 verschillende bochten mooi aan elkaar, en dat was zuiver op gewichtsterugslag : je moet de maximale hoek blijven houden zonder sper, anders gaat de normale sperwerking roet in 't eten gooien. Te weinig hoek = uit de drift moéten door power naar binnenste achterwiel.
(helaas weinig beelden van buitenaf, slechts 4 stintjes na elkaar ergens in 't begin van de namiddag)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk BerichtenNee! Je auto heeft een te groot gebrek aan koppel om hem door gewoon gas te geven dwars te zetten. Je kan de bocht insturen, zeker niet te snel, dan een flick proberen en gas geven, maar je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.
Beter is gewoon de bocht op 't gemak nemen, koppeling in, gas geven, koppeling laten komen. Dan komt ie zeker
Doen jullie (bvb E30-drifters) dat bijna altijd met clutchdump/kick? Ik heb het zo al een paar keer geprobeerd en meestal krijg ik dan erg veel smoor/stank van m'n banden
Maar ik blijf oefenen
Thanks voor de tips allemaal!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk BerichtenNee! Je auto heeft een te groot gebrek aan koppel om hem door gewoon gas te geven dwars te zetten. Je kan de bocht insturen, zeker niet te snel, dan een flick proberen en gas geven, maar je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.
Beter is gewoon de bocht op 't gemak nemen, koppeling in, gas geven, koppeling laten komen. Dan komt ie zeker
Wat trager beginnen, en niet je kar al vóór de bocht dwars willen hebben. Langere drifts vragen doorgaans meer snelheid. Begin wat trager, zet 'm dwars na 1/3e van de bocht, en leer dan aan die iets tragere snelheid met 't gaspedaal je drifthoek te controleren. In 't begin ga je molenwieken aan je stuur, dat moet eruit. Stuurhoek bepaalt de draaicirkel (en die is constant), gaspedaalstand bepaalt de drifthoek.
En dan gaandeweg beetje bij beetje wat sneller aankomen aan die bocht. Je zal zien dat aan iets hogere snelheid je drift ook wat makkelijker te controleren valt en langer op maximale hoek te houden is.
Maar als je van in 't begin quasi op de limiet van je kar wil insturen, ga je teveel met dat onderstuur geplaagd zitten. Tenzij je wat langer wacht met clutchkick of gas geven.
Nog een tip : begin metéén met het letten op je drift afronden. Geef aandacht aan die "terugslag", en probeer die weg te werken. Dat wil zeggen : vroeg genoeg stuurhoek verminderen, van zodra je voelt dat de kont weer naar binnen komt. Teveel gas en rondgaan is doorgaans weinig schadelijk, te lang tegensturen en een terugslag van jewelste krijgen levert doorgaans een pak meer schade op.
En nog een tip : niet bang zijn van 't gas. Ge moogt behoorlijk wat geven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
En nog een tip : niet bang zijn van 't gas. Ge moogt behoorlijk wat geven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenDoen jullie (bvb E30-drifters) dat bijna altijd met clutchdump/kick? Ik heb het zo al een paar keer geprobeerd en meestal krijg ik dan erg veel smoor/stank van m'n banden
Dat je binnenwiel meteen aan 't slippen gaat zonder dat je drift, is omdat je nog niet genoeg rotatie hebt. Dus iets langer wachten met die clutchkick.
Comment
Comment