Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VW Funcup: Nuttige info

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Denk dat dit nog interesanter is:

    Logan Endurance Cup

    Op het Circuit van Zolder bezochten de makers van het FAN.tv raceprogramma RaceXperience een wedstrijd van de Logan Endurance Cup van het DNRT. Bij deze lange afstand races wordt gereden met de Dacia Logan. De Logan is niet alleen zeer betaalbaar voor beginnende racers, maar is in de bochten ook nog één van de meest snelle toerwagens. En bij racen gaat het toch vooral om de bochten




    Binnen de klasse is de auto voor iedereen gelijk en is de competitie doorgaans hevig. Toch wordt er slechts zelden schade gereden en je deelt de kosten met een team van 4 man. Daardoor zijn de running costs opmerkelijk laag. Via de DNRT zijn er nieuwe auto's te koop voor zo'n ? 12.000), en rr is ook de mogelijkheid voor Arrive en Drive. In 2008 vonden er 8 wedstrijden van 4 uur tot 24 uur plaats. Ook in 2009 zal er weer met Dacia's gestreden worden op diverse circuits.

    En de aankoop en de kosten worden gedeeld door 4
    3000 Euro per man voor de auto...
    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
    2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
    2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
    2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

    Comment


    • #22
      3000 voor de aankoop he, maar zoals gezegd is al wat er bij komt kijken ook niet van de poes.

      Die 'arrive & drive' zal een pak duurder uitvallen...



      @ Porker: Hillclimb? Slalom? Is het om het competitie-aspect te doen of moet het circuit zijn?
      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
      Bestelt
      1995 Mazda MX-5 1.8

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Al de rest (funcup, dunlop, en zeker nog duurdere series als de Clio Cup e.a.) kost een veelvoud daarvan per seizoen. Da's voor het zelf dienend op te hoesten groepje amateurfanatici (zoals ik zelf ook er één ben) zonder een groot "verkwistingsgezind" familiekapitaal achter zich, m.i. (helaas!!) onbetaalbaar.
        Om 't even wat kracht bij te zetten: Eén seizoen in de dunlop cup starten kost 5300€. Dat is startgeld, dus ge hebt nog geen meter gereden dan..

        De omloop is, zeker in België, het speelterrein van de rijken.. Sinds begin jaren '80 is 't als gewone mens niet doenbaar om daar aan mee te doen. Al helemaal niet meer als ge een beetje competitief wilt zijn.

        Gelukkig zijn er nog andere mogelijkheden. Mogelijkheden die de topic-opener misschien meer liggen. Ik denk dan in de richting van rallycross op regionaal niveau (VAS) of slalom..

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
          3000 voor de aankoop he, maar zoals gezegd is al wat er bij komt kijken ook niet van de poes.

          @ Porker: Hillclimb? Slalom? Is het om het competitie-aspect te doen of moet het circuit zijn?
          Inderdaad, er zit daar een 24uren koers bij.. Dat wilt dus zeggen: Heel de auto achteraf uiteen trekken. Zelfs standaardmateriaal. Kost zelfs voor een Dacia niet direct weinig..

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
            rallycross op regionaal niveau (VAS)
            Ook wel leuk!

            Ik denk dat je liever eerst iets (je bent toch ook nog een jong veulen he Porkie ) met korte, intensieve wedstrijden doet dan het complexere van endurance (die dacia's, de funcup)
            Last edited by Lotuzzz; 10/12/2008, 22:04.
            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
            Bestelt
            1995 Mazda MX-5 1.8

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
              Ook wel leuk!

              Ik denk dat je liever eerst iets (je bent toch ook nog een jong veulen he Porkie ) met korte, intensieve wedstrijden doet dan het complexere van endurance (die dacia's, de funcup)
              Het is een andere manier van competitie. Je kan de twee niet vergelijken imho

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                Dat kost een veelvoud! Reken op 75K voor een seizoen


                De auto is duurder, je kan 'm niet delen met enkele mensen (sprint vs. endurance voor VW funcup), inschrijvingsgeld lijkt me ook duurder (ze rijden op grotere meetings)
                De mechaniek is minder simpel, je moet slicks en regenbanden kopen (Funcup op straatbanden voor elke omstandigheid die lang meegaan...)

                En 't is meteen wel behoorlijk serieus.
                Met 75k toekomen? Vergeet 't maar.

                Een seizoen Fomula renault 1.6 kost al 100k euro all-in. (trainingen, stages, races, etc) Reken dan maar dat je voor zo'n volledig seizoen vw fun cup minstens even veel betaalt.

                Probleem is dat sponsoring hier in België niet zo superbreed gezaaid is, dus je moet al iemand kennen die 't allemaal wil regelen. (krijg zelf zo af en toe advies van zo'n persoon)

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door whispy Bekijk Berichten
                  Met 75k toekomen? Vergeet 't maar.

                  Een seizoen Fomula renault 1.6 kost al 100k euro all-in. (trainingen, stages, races, etc) Reken dan maar dat je voor zo'n volledig seizoen vw fun cup minstens even veel betaalt.
                  't Ging over de Clio's hoor

                  Maak er 80 a 100 van
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                  Bestelt
                  1995 Mazda MX-5 1.8

                  Comment


                  • #29
                    Als je alles in detail wil weten trouwens: contacteer yannick007 op dit forum. Die heeft genoeg ervaring met de prijzen van de verschillende kampioenschappen.

                    Comment


                    • #30
                      't goedkoopste is nog altijd speedway (Oval-racing) of autocross.
                      R.I.P. Murphy 16/06/2003 - 08/07/09
                      Mitsubishi Lancer Evo6 RS
                      Mercedes-Benz ML 320 CDi

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vanni Bekijk Berichten
                        't goedkoopste is nog altijd speedway (Oval-racing) of autocross.
                        Euh, trackdays met gehuurde wagen of outdoor karting? (als je echt kickt op snelheid: KF2 of KF1)

                        Comment


                        • #32
                          Trackdays =/= wedstrijd. Serieus verschil. Je rijdt tegen jezelf, tegen een aap, of tegen de vangrail. En je moet niks rekening houden met verdeling van alles over bepaalde tijd/afstand. Geen druk (of zeer weinig).

                          Outdoor karting =/= "autosport" imo. Da's kartsport. Kart =/= auto, maar kart = kart.

                          Comment


                          • #33
                            Goeie kennis en oud stagiair bij ons heeft dit ooit gedaan.
                            Stond ook op puntje om 25h te doen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
                            De ambitie bestaat om met 'n paar man binnen afzienbare tijd een seizoen VW Funcup te gaan rijden.

                            Probleem is dat er een grote financiële berg moet overwonnen worden, via sponsors, en dergelijke.
                            Daarom, als iemand er ervaring mee heeft, zelf heeft deelgenomen, wat dan ook, shoot!

                            Een snelle zoektocht naar een genre funcup forum heeft niets opgeleverd, 't zou nochtans handig zijn eens te praten met mensen die het reeds achter de rug hebben, zij die van 't bestaan van zo'n forum afweten, shoot!

                            Thx!

                            Comment


                            • #34
                              ik heb zelf 5 keer de 25 hr gereden en daarnaast nog races in Zolder, Monthlery en Dijon.

                              Best is je in te huren in een team met ervaring. Probleem is dat die meestal geen piloten zonder ervaring willen. Reken steeds op een 4000 € per piloot (4 in het totaal) voor een 25 hr race. Vergeet niet dat alles wat je stuk rijdt ook moet betaald worden. Kan veel zijn!!!

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door funcup Bekijk Berichten
                                Best is je in te huren in een team met ervaring. Probleem is dat die meestal geen piloten zonder ervaring willen. Reken steeds op een 4000 € per piloot (4 in het totaal) voor een 25 hr race. Vergeet niet dat alles wat je stuk rijdt ook moet betaald worden. Kan veel zijn!!!
                                En wat heb je dan voor 4000 Eur?
                                Startgeld/Mecaniek/benzine/... ?

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Trackdays =/= wedstrijd. Serieus verschil. Je rijdt tegen jezelf, tegen een aap, of tegen de vangrail. En je moet niks rekening houden met verdeling van alles over bepaalde tijd/afstand. Geen druk (of zeer weinig).

                                  Outdoor karting =/= "autosport" imo. Da's kartsport. Kart =/= auto, maar kart = kart.
                                  Ik denk dat je beter opsplitst in 2 klasses, nml

                                  - Tourwagens (Belcar, Fun Cup, ...): Ik denk dat dit meer jouw "cup of thea" is gTa


                                  - Eenzitters (van karting tot F1): Misschien valt outdoorkarting bij veel forummers niet onder de noemer "autosport", maar het blijft één van de belangrijkste onderdelen als je ambitities hebt om door te gaan naar de Formule-wagens. Er is (bijna) niets vergelijkbaar qua prestaties, pure driving, sensatie,... met karting als je met een beperkt budget zit. Je mag ook niet vergeten dat veel huidige en ex-F1 piloten regelmatig teruggrijpen naar een kartstuurtje. Nog eens voor de duidelijkheid: ik heb het over outdoor karting. Indoor valt hier compleet buiten, dat is eigelijk nog een aparte klasse (grasmachienecross ofzoiets )

                                  Terug On topic: Ik denk dat het Fun Cup verhaal een zo goed als onhaalbare kaart is, met uitzondering als je (zoals gezegd) er veel geld inpompt. Wat de sponsoring betreft idem, er zijn meer mensen die sponsors zoeken dan er sponsors zijn. Het wordt er zeker niet makkelijker op als je in de autosport zo goed als geen ervaring hebt. Je kan misschien op de goodwill rekenen van een lokale carrossier die voor een oprikje herstelt ofzo...

                                  hoe dan ook, ik hoop voor jullie dat het lukt

                                  succes

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door KVG Bekijk Berichten
                                    - Eenzitters (van karting tot F1): Misschien valt outdoorkarting bij veel forummers niet onder de noemer "autosport", maar het blijft één van de belangrijkste onderdelen als je ambitities hebt om door te gaan naar de Formule-wagens. Er is (bijna) niets vergelijkbaar qua prestaties, pure driving, sensatie,... met karting als je met een beperkt budget zit. Je mag ook niet vergeten dat veel huidige en ex-F1 piloten regelmatig teruggrijpen naar een kartstuurtje. Nog eens voor de duidelijkheid: ik heb het over outdoor karting. Indoor valt hier compleet buiten, dat is eigelijk nog een aparte klasse (grasmachienecross ofzoiets )
                                    Sorry dat ik hier even personal offence neem, maar je onderschat indoor karting zeker en vast.

                                    België staat op dat vlak aan de wereldtop en veel top outdoor rijders die indoor komen rijden krijgen toch wel relatief op hun doos. (getuige bv Vervisch die af en toe mee rijdt in kortrijk, maar er niks wint)

                                    Beperkt budget voor outdoor karten is ook 'n lachertje, hoor. Er rijden bv in Duitsland jongeren mee met budgetten van 75000 euro of meer. Reken een seizoen rotax max maar al richting de 20.000 euro voor 10 wedstrijden. (en dan ben je nog niet eens regelmatig gaan trainen) Er zijn dan nog de opstapklassen KF3, KF2 en KF1 waarbij 't steeds duurder wordt.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                      't Ging over de Clio's hoor

                                      Maak er 80 a 100 van

                                      Kzat een paar maand geleden eens op café met wat vrienden, en een kennis van een maat deed in 2008 ook mee aan de Clio cup (gehuurde auto) en we raakten er wat over aan de praat en die sprak eerder over budgetten van rond de 50k € /seizoen..

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk Berichten

                                        Kzat een paar maand geleden eens op café met wat vrienden, en een kennis van een maat deed in 2008 ook mee aan de Clio cup (gehuurde auto) en we raakten er wat over aan de praat en die sprak eerder over budgetten van rond de 50k € /seizoen..
                                        Exclusief of inclusief training? Ben geneigd om het eerste te geloven...

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door funcup Bekijk Berichten
                                          ik heb zelf 5 keer de 25 hr gereden en daarnaast nog races in Zolder, Monthlery en Dijon.

                                          Best is je in te huren in een team met ervaring. Probleem is dat die meestal geen piloten zonder ervaring willen. Reken steeds op een 4000 € per piloot (4 in het totaal) voor een 25 hr race. Vergeet niet dat alles wat je stuk rijdt ook moet betaald worden. Kan veel zijn!!!
                                          thx!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X