Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dakar-rally 2009

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dakar-rally 2009

    Het is weer zover. Na een jaar afwezigheid trekt de Dakar-karavaan zich 3 januari 2009 terug op gang. Dit jaar ligt het traject jammer genoeg niet meer in Europa en in Afrika. De rally is vanaf nu een volledig Zuid-Amerikaanse aangelegenheid. Dat de organisatoren kiezen om de oude naam te behouden vind ik zelf wat kortzichtig. Er waren genoeg tot de verbeelding sprekende alternatieven. Maar goed:



    Post hier al je bedenkingen, beslommeringen en opmerkingen over het, tot nu toe nog, meest veeleisend en meest tot de verbeelding sprekend evenement op motorisch gebied! Met jaarlijks terugkerende dodelijke incidenten is de geschiedenis niet mals geweest voor de deelnemende teams. Desalniettemin zorgt deze race ieder jaar opnieuw voor spectaculaire beelden in de autosport.

    Officiële site: www.dakar.com.

    Belgische deelnemers:

    Op de moto Eric Palante, Mark Verriest, Stéphane Charlier, Ennio Cucurachi, Jean-Christophe Messiaen, Phillipe Depoorter, Michel Vandendriessche en Dominique Timmermans.

    Met de quad Jos Jansen, Anton Gonnissen en Kurt Dujardin.

    Met de wagen Jean-Paul Forthomme, Stéphane Henrard, Serge Bruynkens, Jean-Marc Fortin, Eddy Chevaillier, Jacky Loomans, Marc Lauwers, Pascal Feryn, Christophe Guille, Albert Michiels, Cedric Legein, Alain Leplat, Pierre Domicent, Albert Vanierschot, Kris Bulens, Francois Beguin, Pascal Dobbelaere, Vincent en Dimitri Messiaen, Werner Zoetaert, Katrien Boussier, Joris Mattijs, Jan De Witte, Werner Nees, Mario Gherardyn, Kurt Keysers en Steve Vandenberghe.

    Met de camion Charly Gotlib, Tom Colsoul, Hugo Duisters, Yvo Geusens, Peter Willemsen, Cornelis Bezemer, Daniel Cnudde, Geert Raes, Francois Verbist, Jurgen Damen, Emmanuel Eggermont, Tom De Leeuw, Dirk Van Obbergen, Arnaud Libois, Yves Rutten, Johan Moons, Noel Essers, Hans De Pauw, Gregorius Bouwens, Roland Hoebeke en Paul Verheyden.

    Je ziet, de Belgische bezetting is alleszins niet weinig te noemen. Ik wens ze van de eerste tot de laatste veel succes en een behouden reis.

    Opvallende afwezigen: Freddy Loix, Koen Wauters, de familie Ramon...

  • #2
    Ik denk wel dat het de moeite gaat zijn om te volgen. Het is eens helemaal iets nieuws en misschien zijn er ook veel verrassingen

    Comment


    • #3
      Rittenschema (bron: www.hln.be).

      * 03/01/'09:
      Buenos Aires - Santa Rosa de la Pampa: 196 km verbinding, 371 km klassementsrit, 166 km verbinding; goed voor een totaal van 733 km. Geen proloog maar een echte klassementsrit op dag 1. Deze rit is de langste op de eerste dag uit de geschiedenis van de Dakar. Een eerste kennismaking met Argentinië.

      * 04/01/'09:
      Santa Rosa de la Pampa - Puerto Madryn: 237 km klassementsrit, 600 km verbinding; goed voor een totaal van 837 km. De tweede rit is meteen 600 km, geen sprake dus van een kalme aanloop van deze wedstrijd. De rijders worden voor het eerst geconfronteerd met zand, navigatie is dus enorm belangrijk.

      * 05/01/'09:
      Puerto Madryn - Jacobacci: 70 km verbinding, 616 km klassementsrit, 8 km verbinding; goed voor een totaal van 694 km. De op één na langste rit van de Dakar. Het landschap in Patagonië is zeer heuvelachtig. De deelnemers moeten zich oriënteren aan de hand van de meren langs de route.

      * 06/01/'09:
      Jacobacci - Neuquen: 4 km verbinding, 459 km klassementsrit, 25 km verbinding; goed voor een totaal van 488 km. Een rotsachtig begin van de rit. Daarna zand en lange stukken off-road. Hier zou wel eens een eerste schifting in het klassement kunnen plaatsvinden.

      * 07/01/'09:
      Neuquen - San Rafaël: 173 km verbinding, 506 km klassementsrit, 84 km verbinding; goed voor een totaal van 763 km. De grootste test van de eerste week is wellicht de etappe naar San Rafael. De eerste echte duinpassages, waaronder één van bijna twintig kilometer.

      * 08/01/'09:
      San Rafaël - Mendoza: 76 km verbinding, 395 km klassementsrit, 154 km verbinding; goed voor een totaal van 625 km. De klassementsrit telt in het begin 60 kilometer aan duinen. Het parcours wordt in het tweede deel van makkelijker, al zullen de deelnemers waarschijnlijk worden afgeremd door een uitgestrekte doorwaadbare plaats die ze moeten zien over te steken zonder te water te raken. Bij aankomst in Mendoza loopt het parcours verder via de uitlopers van de Andes.

      * 09/01/'09:
      Mendoza - Valparaiso: 80 km verbinding, 419 km klassementsrit, 317 km verbinding; goed voor een totaal van 816 km. Een echt typische Dakar-rit. Het terrein is heel gevarieerd. Voordat de deelnemers de bergen ingaan, moeten ze eerst een reeks duinen doorkruisen. De bergen vormen de enige klassementsproef met passages op 3.000 m hoogte. Tijdens het rijden kunnen de deelnemers soms een glimp opvangen van de Aconcagua, met 6959 meter het hoogste punt van de Andes.

      * 10/01/'09:
      Rustdag

      * 11/01/'09:
      Valparaiso - La Serena: 245 km verbinding, 294 km klassementsrit, 113 km verbinding; goed voor een totaal van 652 km. Een rustige rit na de rustdag maar wel eentje die voor brokken kan zorgen. Op het ruige parcours hebben de leiders meer te verliezen dan te winnen.

      * 12/01/'09:
      La Serena - Copiapo: 88 km verbinding, 449 km klassementsrit 0 km verbinding; goed voor een totaal van 537 km. Het begin van wellicht een beslissend drieluik. De Atacama-woestijn staat bekend als de droogste ter wereld. Het terrein is opnieuw afwisselend met veel duinen en rotsen. Het is een etappe die typisch is voor de Dakar-editie van 2009.

      * 13/01/'09:
      Copiapo - Copiapo: 20 km verbinding, 666 km klassementsrit, 0 km verbinding; goed voor een totaal van 686 km. De langste rit van deze Dakar. De rit is de langste en moeilijkste van de hele rally. Net als tijdens de negende etappe krijgen de deelnemers aan het einde te maken met een reeks duinen die zich uitstrekt over meer dan honderd kilometer. De extreme hitte in deze regio zal een grote rol gaan spelen.

      * 14/01/'09:
      Copiapo - Fiambala: 20 km verbinding, 215 km klassementsrit, 445 km verbinding; goed voor een totaal van 680 km. De deelnemers keren terug in Argentinië via de pas San Francisco, op bijna 4700 meter hoogte. De dag wordt afgesloten met een zanderig landschap dat veel weg heeft van Mauritanië.

      * 15/01/'09:
      Fiambala - La Rioja: 4 km verbinding, 253 km klassementsrit, 261 km verbinding; goed voor een totaal van 518 km. Tijdens de klassementsproef moet door verschillende duintypes worden gereden, waaronder de geduchte 'witte duinen'. Het klassement kan hier grondig door elkaar worden geschud. Assistentie-wagens hebben geen toegang tot het bivak in Fiambala.

      * 16/01/'09:
      La Rioja - Cordoba: 161 km verbinding, 545 km klassementsrit, 47 km verbinding; goed voor een totaal van 753 km. Deel 2 van de marathonetappe, fysiek enorm zwaar. Deze rit heeft veel weg van het klassementsrit van de WK rally van Argentinië, maar dan wel een heel lange.

      * 17/01/'09:
      Cordoba - Buenos Aires: 224 km verbinding, 227 km klassementsrit, 341 km verbinding; goed voor een totaal van 792 km. Er staat een lang en golvend traject op het programma. De karavaan finisht waar het twee weken geleden van start is gegaan, de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires.

      * 18/01/'09:
      Buenos Aires - Buenos Aires, ceremonie.
      3922 km verbindingsrit, 5652 km klassementsrit, goed voor een totaal van 9574 km in totaal.


      = Veel kilometers, zware duinen en hoge bergen!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
        Ik denk wel dat het de moeite gaat zijn om te volgen. Het is eens helemaal iets nieuws en misschien zijn er ook veel verrassingen
        True, wel jammer dat het in Vlaanderen redelijk moeilijk is om het te volgen.

        Ik herinner me de beperkte verslagen op VTM die uiteindelijk uitdraaiden als het dagboek van Kris Wouters en zijn tegenvallende resultaten...

        Op de franse zender vind ik de verslaggeving van een beter niveau.

        Iemand een idee hoe je het best Dakar volgt?

        Comment


        • #5
          ik heb deze week al een topic gemaakt over de Dakar 2009

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
            ik heb deze week al een topic gemaakt over de Dakar 2009
            Ai, sorry hoor. Ik zag maar de discussies van afgelopen 2 dagen.

            Is het mogelijk om de posts over te brengen naar MS zijn thread en deze te sluiten?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
              True, wel jammer dat het in Vlaanderen redelijk moeilijk is om het te volgen.

              Ik herinner me de beperkte verslagen op VTM die uiteindelijk uitdraaiden als het dagboek van Kris Wouters en zijn tegenvallende resultaten...

              Op de franse zender vind ik de verslaggeving van een beter niveau.

              Iemand een idee hoe je het best Dakar volgt?
              Andere jaren op eurosport, wel niet overal te zien natuurlijk.

              Comment

              Working...
              X