Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Downsizing in autosport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Downsizing in autosport

    Hoe staan jullie tegenover de steeds harder opstekende trend van downsizing in motorsport?
    • F1 beperkt tot NA 2.4 V8 + terugschroeven aerodynamica
    • In 2011 510pk-beperking van de LMP1's op Le Mans, max. 3.4liter NA of 2 liter turbo, verkleining van benzinetanks tot 60liter, ...
    • WRC beperkt tot 300pk
    • ...


    De lijst is eindeloos, ik krijg het gevoel dat de snelheid overal uitgehaald wordt, autosport is ondertussen relatief veilig gebleken en toch blijven er maatregelen getroffen worden om de wagens trager te houden (objectief voor Le Mans is blijkbaar 3'30'', de organisatie is pissed omdat de Peugeots in staat zijn 3'24" te draaien tijden de 24u).

    Doet dat geen afbreuk aan de sport, dat alles door middel van restricties opgehouden wordt? Akkoord dat dat de strijd tussen de rijders ten goede komt, maar waar is de tijd dat de techniek en de mogelijkheden tot het uiterste werden gedreven, +1000pk in proto's e.d.

    Autosport draait toch in de eerste plaats rond snelheid, je kan toch niet blijven in downsizen onder het motto "veiligheid" en "economisch/ecologisch verantwoord zijn"?

    Ik vind 't zonde, laat die rallywagens toch eens blazen zoals ze vroeger deden, laat die F1's kleven aan de grond en vonkjes maken over oneffenheden, laat proto's aan +400km/h Mulsanne afdonderen, ...

    Regelnichterij

  • #2
    volledig akkoord! ik begrijp ook niet waarom men altijd alles moet gaan aanpassen als iets goed lijkt te functioneren.

    Er zijn zelfs ideeën/geruchten dat men binnen enkele jaren met 1 uniforme motor wil werken voor zowel F1, rally etc. Het zou gaan om een max 2 liter motor of misschien zelfs 1.6 waarop men dan, naar gelang de autosporttak, een of meerdere turbo's op zou gaan plaatsen. Waarom???

    Het enige dat ik mij kan inbeelden is kostenreductie om zo autosport aantrekkelijker te maken bij meer constructeurs. Maar als je dan ziet dat in het F1 quasi iedereen tegen de budgetlimiet is, vervalt die stelling ook weer.

    Wel ben ik akkoord dat er moet ingegrepen worden als een specifieke autosporttak zijn geloofwaardigheid begint te verliezen, zoals het F1 een paar jaar terug en het WRC vandaag de dag.

    Comment


    • #3
      Sensatie mag niet ingetoomd worden, zo simpel is dat voor mij.
      Maar taferelen zoals met de toeschouwers in Group B zie ik nooit meer terugkeren, spijtig genoeg...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
        Wel ben ik akkoord dat er moet ingegrepen worden als een specifieke autosporttak zijn geloofwaardigheid begint te verliezen, zoals het F1 een paar jaar terug en het WRC vandaag de dag.
        Akkoord, maar er zijn andere manieren om teams dichter bij mekaar te brengen dan steevast het deelnemersveld te vertragen...

        Kijk naar F1, grote inspanningen om F1 weer spannend te maken, wat gebeurt er. We gaan van het beste seizoen ooit, naar een van de meest voorspelbare ooit...

        Overal wordt alle karakter uitgehaald, ik ben nog nooit een petrolhead tegengekomen die staat te kicken op de zuinigheid van een racewagen en toch is dat de grootste bezorgdheid van de FIA, "efficiëntie", wellicht onder maatschappelijke druk, maar dan vind ik dat er vanuit "ons" kamp meer protest moet komen op die perverse ontwikkeling...
        Gaat iedereen zijn bek dichthouden totdat je naar een geruisloze wedstrijd staat te kijken met een vlagje "CO2 is bad" in de hand?

        Verlies de fans toch niet uit het oog...
        Last edited by ; 14/06/2009, 13:16.

        Comment


        • #5
          zo nemen ze ook veel spektakel en sensatie weg.... veel meer vrijheid gvd!

          straks beginnen ze ook met die bullshit CO2 in de racerij

          F1 is echt veel te saai bij momenten..

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
            Sensatie mag niet ingetoomd worden, zo simpel is dat voor mij.
            Maar taferelen zoals met de toeschouwers in Group B zie ik nooit meer terugkeren, spijtig genoeg...
            Maar dat je ergens moest ingrijpen, akkoord, maar er is een moment dat de zaken genoeg gereguleerd zijn en er voldoende marge is voor veiligheid. Behoud die marge, niemand vraagt om gewonden in de autosport, maar hou het daarbij. Laat "efficiëntie" over aan aan de Solar Challenge en laat de racerij racen...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
              Kijk naar F1, grote inspanningen om F1 weer spannend te maken, wat gebeurt er. We gaan van het beste seizoen ooit, naar een van de meest voorspelbare ooit...
              Dat heeft imho niets met de regelwijziging te maken, dat komt door het falen van McLaren en Ferrari..


              Oorspronkelijk geplaatst door bobo
              cc

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP Bekijk Berichten
                Dat heeft imho niets met de regelwijziging te maken, dat komt door het falen van McLaren en Ferrari..
                Het gaat er mij om dat vorig seizoen perfect was binnen de regels die toen bestonden, waarom moet daar dan aan gesleuteld worden? Alles moet altijd veranderd worden en gereguleerd worden...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
                  Het gaat er mij om dat vorig seizoen perfect was binnen de regels die toen bestonden, waarom moet daar dan aan gesleuteld worden? Alles moet altijd veranderd worden en gereguleerd worden...
                  Perfect? De races vorig seizoen waren meestal ook verschrikkelijk saai, het enige verschil is dat er toen niet altijd dezelfde won. De regelwijziging heeft er voor gezorgd dat de wagens dichter achter elkaar kunnen rijden, wat voor spannendere races moet zorgen. Voorwaarde is natuurlijk dat er meerdere teams een even snelle wagen hebben..


                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                  cc

                  Comment


                  • #10
                    In de WTCC is er ook zo'n leuk spelletje regelneukerij aan de hand; echt niet normaal meer.

                    Onlangs keek ik F1 filmpjes van 85-95, wat een gigantisch verschil met nu in zake spanning, sensatie en tv-gekluisterdheid!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                      In de WTCC is er ook zo'n leuk spelletje regelneukerij aan de hand; echt niet normaal meer.

                      Onlangs keek ik F1 filmpjes van 85-95, wat een gigantisch verschil met nu in zake spanning, sensatie en tv-gekluisterdheid!
                      BTCC in de eighties

                      Comment


                      • #12
                        Die 20 km per uur sneller of rapper zie je op tv toch niet..?
                        En je ziet op tv toch ook het verschil niet tussen een 3'30" of 3'24"..
                        Spectakel is er als er verschillende teams en rijders strijden voor de 1ste, 2de,3de plaats. Dat het allemaal wat trager gaat maakt, voor mij, weinig uit. Dat ze terug zonder tractiecontrole rijden was ook een snelheidsbeperkende maatregel en zo'n maatregel kan ik alleen maar toejuigen. Die F1's zijn glijden bij het acceleren maakt het allemaal mooier om te zien. En of ze nu 1 seconde trager tot 100 acceleren maakt mij daarbij weinig uit.
                        Als trager goedkoper betekent en goedkoper betekent meer teams en meer teams betekent meer concurrentie en meer duels, wel dan heb ik daar eigenlijk weinig tot geen problemen mee.
                        En dat downsizing een minder mooi geluid betekent vind ik ook maar een beetje BS. Elke motor die tot het uiterste wordt gepusht heeft op zich wel iets moois. Die V8 in de F1 vind ik even goed klinken als de V10 van vroeger.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                          En dat downsizing een minder mooi geluid betekent vind ik ook maar een beetje BS. Elke motor die tot het uiterste wordt gepusht heeft op zich wel iets moois. Die V8 in de F1 vind ik even goed klinken als de V10 van vroeger.
                          En vergelijk dat eens met de V12's van daarvoor? Vergelijk 't geluid van de winnaars van Le Mans vandaag tov. 10 jaar geleden... 't Geluid in de WRC vandaag ivgl. jaren '80,...

                          Comment


                          • #14
                            de twee fabriekscorvettes van dit jaar in Le Mans: heeeeeeeeeeeeerlijk geluid
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
                              Kijk naar F1, grote inspanningen om F1 weer spannend te maken, wat gebeurt er. We gaan van het beste seizoen ooit, naar een van de meest voorspelbare ooit...
                              Niet vergeten dat Honda al 2 jaar aan die wagen aan het werken was...


                              Ik vind die regelnichterij ook maar niets.
                              Autosport moet zorgen voor alle nieuwe innovaties in de automobielsector en nu gaan ze regels opleggen om ingenieurs tegen te houden, beetje stom.

                              Al zou ik er niets op tegen hebben moest de FIA zeggen: 'Vanaf volgens jaar krijgen jullie slechts een beperkte hoeveelheid brandstof voor de race, zoek dus maar iets om je krachtige motoren zo weinig mogelijk te laten verbruiken.'

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                de twee fabriekscorvettes van dit jaar in Le Mans: heeeeeeeeeeeeerlijk geluid
                                't Is een kwestie van tijd vooraleer een krachtbron van 7 liter gebannen wordt, tenminste als het op z'n huidige elan verdergaat
                                Last edited by ; 15/06/2009, 00:08.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
                                  't Is een kwestie van tijd vooraleer een krachtbron van 7 liter geband wordt, tenminste als het op z'n huidige elan verdergaat
                                  Alles mazoutstoof

                                  Zie maar WTCC, belachelijk.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
                                    En vergelijk dat eens met de V12's van daarvoor? Vergelijk 't geluid van de winnaars van Le Mans vandaag tov. 10 jaar geleden... 't Geluid in de WRC vandaag ivgl. jaren '80,...
                                    Elk zijn karakter toch? Passend bij de tijdsgeest..

                                    Tis mij allemaal een beetje te veel "vroeger was alles beter".

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zolang ze hoogtoerig blijven, zit het geluid snor, zie maar naar motogp.
                                      Dan kan het voor mij geen kwaad.
                                      Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

                                      Opel Astra ST Sport (sold)

                                      Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                        zo nemen ze ook veel spektakel en sensatie weg.... veel meer vrijheid gvd!

                                        straks beginnen ze ook met die bullshit CO2 in de racerij

                                        F1 is echt veel te saai bij momenten..
                                        Straks? Ze zijn al begonnen:

                                        Comment

                                        Working...
                                        X