Hoe staan jullie tegenover de steeds harder opstekende trend van downsizing in motorsport?
De lijst is eindeloos, ik krijg het gevoel dat de snelheid overal uitgehaald wordt, autosport is ondertussen relatief veilig gebleken en toch blijven er maatregelen getroffen worden om de wagens trager te houden (objectief voor Le Mans is blijkbaar 3'30'', de organisatie is pissed omdat de Peugeots in staat zijn 3'24" te draaien tijden de 24u).
Doet dat geen afbreuk aan de sport, dat alles door middel van restricties opgehouden wordt? Akkoord dat dat de strijd tussen de rijders ten goede komt, maar waar is de tijd dat de techniek en de mogelijkheden tot het uiterste werden gedreven, +1000pk in proto's e.d.
Autosport draait toch in de eerste plaats rond snelheid, je kan toch niet blijven in downsizen onder het motto "veiligheid" en "economisch/ecologisch verantwoord zijn"?
Ik vind 't zonde, laat die rallywagens toch eens blazen zoals ze vroeger deden, laat die F1's kleven aan de grond en vonkjes maken over oneffenheden, laat proto's aan +400km/h Mulsanne afdonderen, ...
Regelnichterij
- F1 beperkt tot NA 2.4 V8 + terugschroeven aerodynamica
- In 2011 510pk-beperking van de LMP1's op Le Mans, max. 3.4liter NA of 2 liter turbo, verkleining van benzinetanks tot 60liter, ...
- WRC beperkt tot 300pk
- ...
De lijst is eindeloos, ik krijg het gevoel dat de snelheid overal uitgehaald wordt, autosport is ondertussen relatief veilig gebleken en toch blijven er maatregelen getroffen worden om de wagens trager te houden (objectief voor Le Mans is blijkbaar 3'30'', de organisatie is pissed omdat de Peugeots in staat zijn 3'24" te draaien tijden de 24u).
Doet dat geen afbreuk aan de sport, dat alles door middel van restricties opgehouden wordt? Akkoord dat dat de strijd tussen de rijders ten goede komt, maar waar is de tijd dat de techniek en de mogelijkheden tot het uiterste werden gedreven, +1000pk in proto's e.d.
Autosport draait toch in de eerste plaats rond snelheid, je kan toch niet blijven in downsizen onder het motto "veiligheid" en "economisch/ecologisch verantwoord zijn"?
Ik vind 't zonde, laat die rallywagens toch eens blazen zoals ze vroeger deden, laat die F1's kleven aan de grond en vonkjes maken over oneffenheden, laat proto's aan +400km/h Mulsanne afdonderen, ...
Regelnichterij
Comment