Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorbestaan BMW Sauber onzeker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Lady 911 Bekijk Berichten
    Hierbij moet ik gTa toch gelijk geven, denk je nu echt dat dit een beslissing is die BMW overhaast neemt? Ik denk het niet hoor, BMW weet ook wel dat die een bepaalde reflectie heeft op hun status als merk, maar in tijden van crisis kan je beter drastische beslissingen nemen die je op lange termijn meer ademruimte geven. Daarnaast denk ik ook dat het enorme budget dat hiernaar ging gebruikt kan worden voor R&D voor straatmodellen, en daar kan toch niemand tegen zijn? Who cares als je BMW minder verbruikt, is mooi meegenomen, zolang hij zijn performantie maar behoudt ... Ik denk dat BMW en Porsche laatste jaren duidelijk bewezen hebben dat weinig uitstoot en verbruik wel degelijk hand in hand kunnen gaan met performantie en snelheid.

    Ik vind het een verlies voor het hele F1 gebeuren, maar komaan, ik denk dat iedereen langzamerhand toch wel inziet dat die zaak zwaar aan het doodbloeden is. Ikzelf ben ook veel grotere fan van Belcar en dergelijke zaken, waar je toch de gewone straatmodellen lekker tegen elkaar ziet racen, volgens mij zit daar meer toekomst in commercieel gezien dan, dan in de F1. Misschien dat BMW ook een gedeelte van het vrijgekomen budget gaan investeren in hun waterstofmodellen, waar ik dan weer erg benieuwd naar ben.
    Belcar bestaat al 2 jaar niet meer! Van een toekomst gesproken!

    Ik hoor bepaalden hier zeggen dat F1 aan het doodbloeden is, maar dat vind ik toch echt serieus overroepen! Vorig jaar zijn we allemaal getuige geweest van het meest waanzinnige seizoensslot in de geschiedenis van de F1. Nu zijn we slechts half weg het seizoen en we hebben al vier verschillende GP-winnaars gehad. Zo slecht gaat het toch allemaal niet?

    Ik ga akkoord dat BMW wel niet over 1 nacht ijs is gegaan bij hun beslissing maar dan stel ik mij opnieuw de vraag waarom ze nog die dure investeringen hebben gedaan om dit seizoen mee te rijden? Ze moesten (zoals iedereen) volledig van nul herbeginnen bij de ontwikkeling van hun F1.09, wat op zich dus een heel dure investering is geweest. En dan beslist men half weg het seizoen om er al mee te stoppen...

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Uiteraard, m'n kop eraf als dit een overhaaste en impulsieve beslissing is. Zal zeker al langer over beraadslaagd zijn geweest.
      Misschien gaan ze voor een nieuwe Le Mans avontuur om zo een 2e zege binnen te halen.
      Ik denk wel dat het in Beieren een beetje zuur is om te horen dat Audi al zovele jaren op rij Le Mans gewonnen hebben en dit jaar winnen zelfs de Fransozen

      Zou leuk zijn.

      En dan als motorleveranciers in de F1 blijven.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Lady 911 Bekijk Berichten
        Ik vind het een verlies voor het hele F1 gebeuren, maar komaan, ik denk dat iedereen langzamerhand toch wel inziet dat die zaak zwaar aan het doodbloeden is. Ikzelf ben ook veel grotere fan van Belcar en dergelijke zaken, waar je toch de gewone straatmodellen lekker tegen elkaar ziet racen, volgens mij zit daar meer toekomst in commercieel gezien dan, dan in de F1. Misschien dat BMW ook een gedeelte van het vrijgekomen budget gaan investeren in hun waterstofmodellen, waar ik dan weer erg benieuwd naar ben.
        Je kent er toch duidelijk niet al te veel van want als er nu echt kampioenschappen zijn waarin het niet al te best gaat, dan zijn het wel die waarvan jij denkt dat meer commercieel potentieel in zit!

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
          Misschien gaan ze voor een nieuwe Le Mans avontuur om zo een 2e zege binnen te halen.
          Ik denk wel dat het in Beieren een beetje zuur is om te horen dat Audi al zovele jaren op rij Le Mans gewonnen hebben en dit jaar winnen zelfs de Fransozen

          Zou leuk zijn.

          En dan als motorleveranciers in de F1 blijven.
          Volgens mij kan een constructeur als BMW niet anders dan zich te engageren in een ander autosportdiscipline. Nu ze het F1 adieu zeggen, schiet er enkel nog het WTCC over en das echt peanuts in vergelijking met de belangen en return die gemoeid zijn in F1.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Bovendien vloeit er uit het hele F1-gebeuren helemaal niks terug naar de seriewagens, waar de focus inderdaad ligt op milieuvriendelijkheid en kostenbesparingen.
            Vind ik niet. Of toch niet helemaal.
            Er vloeit in vergelijking met vroeger inderdaad minder terug naar de seriewagens, maar je kan niet ontkennen dat er toch wel enige mogelijkheden zijn om een link te leggen.

            Men wil in de F1 iets meer de nadruk gaan leggen op milieuvriendelijkheid. De invoering van KERS (BMW sprong mee op die kar) was daar, zoals eerder gezegd, een aanzet voor. En de teams gooien het weg (deels omdat het te duur was, da's een pijnpunt).

            Ook kostenbesparing wordt belangrijk geacht. Niet alleen om de F1 goedkoper te maken. De voorgestelde budgetlimiet zou de teams verplicht hebben om op een goedkope(re) en zuinigere manier te gaan ontwikkelen en produceren. Dat heeft onrechtstreeks zeker wel impact op de seriewagens.

            Mosley is een aap, maar een aap die af en toe goeie dingen voorstelt. En die zaken zijn dan vooral afgeschoten door de constructeurs.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
              Volgens mij kan een constructeur als BMW niet anders dan zich te engageren in een ander autosportdiscipline. Nu ze het F1 adieu zeggen, schiet er enkel nog het WTCC over en das echt peanuts in vergelijking met de belangen en return die gemoeid zijn in F1.
              Inderdaad, of misschien terug naar de DTM.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
                Volgens mij kan een constructeur als BMW niet anders dan zich te engageren in een ander autosportdiscipline. Nu ze het F1 adieu zeggen, schiet er enkel nog het WTCC over en das echt peanuts in vergelijking met de belangen en return die gemoeid zijn in F1.
                Ik zou wel eens willen weten hoe groot de return-on-investment van de F1 is, waar BMW niet verder geraakt als een goede speler in de middenmoot, in vergelijking met het WTCC waar BMW herhaaldelijk kampioen geweest is...

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                  Ik zou wel eens willen weten hoe groot de return-on-investment van de F1 is, waar BMW niet verder geraakt als een goede speler in de middenmoot, in vergelijking met het WTCC waar BMW herhaaldelijk kampioen geweest is...
                  Ik denk dat middelmatige prestaties in de F1 toch voor een grotere return zorgen dan kampioen zijn in het WTCC. Het is niet eerlijk, maar het is zo (vermoed ik)

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                    Vind ik niet. Of toch niet helemaal.
                    Er vloeit in vergelijking met vroeger inderdaad minder terug naar de seriewagens, maar je kan niet ontkennen dat er toch wel enige mogelijkheden zijn om een link te leggen.

                    Men wil in de F1 iets meer de nadruk gaan leggen op milieuvriendelijkheid. De invoering van KERS (BMW sprong mee op die kar) was daar, zoals eerder gezegd, een aanzet voor. En de teams gooien het weg (deels omdat het te duur was, da's een pijnpunt).

                    Ook kostenbesparing wordt belangrijk geacht. Niet alleen om de F1 goedkoper te maken. De voorgestelde budgetlimiet zou de teams verplicht hebben om op een goedkope(re) en zuinigere manier te gaan ontwikkelen en produceren. Dat heeft onrechtstreeks zeker wel impact op de seriewagens.

                    Mosley is een aap, maar een aap die af en toe goeie dingen voorstelt. En die zaken zijn dan vooral afgeschoten door de constructeurs.
                    Neem nu de V10 uit de M5, daar zit toch een hoop technologie ontwikkeld vanuit de F1 in.
                    Ferrari, alles wat ze nieuw uitvinden daar komt na enkele jaren in hun productiewagens.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                      Ik zou wel eens willen weten hoe groot de return-on-investment van de F1 is, waar BMW niet verder geraakt als een goede speler in de middenmoot, in vergelijking met het WTCC waar BMW herhaaldelijk kampioen geweest is...
                      Te weinig, want ze stoppen ermee.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
                        Ik denk dat middelmatige prestaties in de F1 toch voor een grotere return zorgen dan kampioen zijn in het WTCC. Het is niet eerlijk, maar het is zo (vermoed ik)
                        Absoluut zal de return wel groter zijn maar afgewogen tegen de investeringen die ermee gepaard gaan?

                        Hoe 't ook moge zijn, BMW zal zijn pijlen wel op 'n ander kampioenschap richten. Zoals ge in 't ander topic al zei, 't GT kampioenschap met de Alpina. Dat lijkt me 't meest logisch

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                          Neem nu de V10 uit de M5, daar zit toch een hoop technologie ontwikkeld vanuit de F1 in.
                          Ferrari, alles wat ze nieuw uitvinden daar komt na enkele jaren in hun productiewagens.

                          Die V10 stamt nog uit de tijd dat er geen beperkingen waren op motorontwikkeling. Sinds een aantal jaren zijn de motoren 'bevroren', dus enorme technologische innovatie moet je op dat vlak niet meer verwachten. Tenzij het over bv beperking van verbruik gaat. Daar zal immers aan gewerkt moeten worden, zeker nu men van plan is om volgend jaar het bijtanken te verbieden.

                          Ferrari is inderdaad een zeer goed voorbeeld. Maar Ferrari is dan eigenlijk ook een F1-team met straatmodellen, terwijl BMW een massaconstructeur met een F1-team is.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                            Die V10 stamt nog uit de tijd dat er geen beperkingen waren op motorontwikkeling. Sinds een aantal jaren zijn de motoren 'bevroren', dus enorme technologische innovatie moet je op dat vlak niet meer verwachten. Tenzij het over bv beperking van verbruik gaat. Daar zal immers aan gewerkt moeten worden, zeker nu men van plan is om volgend jaar het bijtanken te verbieden.

                            Ferrari is inderdaad een zeer goed voorbeeld. Maar Ferrari is dan eigenlijk ook een F1-team met straatmodellen, terwijl BMW een massaconstructeur met een F1-team is.
                            En die nieuwe reglementen de reden waarom BMW ermee kapt.
                            Nu moeten ze miljoenen investeren voor wat spoilers en diffusers, waar je als massaconstructeur weinig aan hebt.

                            Ik vind het goed, na Honda ook BMW weg.
                            Hopelijk dringt het bij Bernie en de FIA door dat ze de sport kapotmaken. De echte autoconstructeurs blijven weg buiten enkele en de F1 wordt gedomineerd door privéteams met een energiedrankengigant die alles betaald. Klinkt toch een beetje dwaas voor de top in de autosport
                            Last edited by ; 29/07/2009, 17:11.

                            Comment


                            • #54
                              Ik betreur ten zeerste de beslissing die BMW genomen heeft om deze autosportklasse te verlaten!

                              Als echte BMW fan doet dit pijn!

                              Comment


                              • #55
                                Echt jammer

                                Comment


                                • #56
                                  De FOTA zou BMW op andere gedachten willen brengen en BMW willen ondersteunen?

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
                                    Volgens mij kan een constructeur als BMW niet anders dan zich te engageren in een ander autosportdiscipline. Nu ze het F1 adieu zeggen, schiet er enkel nog het WTCC over en das echt peanuts in vergelijking met de belangen en return die gemoeid zijn in F1.
                                    Ze zijn toch al in veel motorsporttakken actief? En belang van de F1, ja. Maar return? I doubt it. Lijkt me vooral een erg dure prestigekwestie te zijn met een moeilijk te meten return, voornamelijk uitstraling van het merk ... maar hoe meet je daarvan de meerverkoop? Mocht daar zo'n fantastische return aan verbonden zijn, alle grote autoconstructeurs zouden hard op de deur staan kloppen om ook een team in de F1 te mogen inzetten. Merken zoals Audi, Porsche, Jaguar of Aston Martin, bijvoorbeeld.

                                    Allez, mijn gedacht.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                      Neem nu de V10 uit de M5, daar zit toch een hoop technologie ontwikkeld vanuit de F1 in.
                                      Supposedly. Mooie marketingpraat, maar verder dan het gelijke aantal cilinders met de tijd toen de V10'en nog heersten in de F1, gaan de gelijkenissen toch niet echt.

                                      En als er links te leggen zijn, dan kan dat net zo goed met de racemotoren uit andere autosportklasses, als met de F1. Die laatste motorsporttak is zo specifiek dat weinig zaken van nut zijn in seriewagens. F1-motoren draaien zodanig veel toeren dat de ontwikkelingen inzake gewicht van bewegende delen en b.v. coatings bestand tegen wrijving, eigenlijk te duur zijn om in te zetten in seriemotoren, en daar bovendien ook weinig of geen nut hebben. En de dag dat gelijk welke serie-auto veel onderdelen zitten heeft die zeer grote gelijkenis vertonen met een F1-auto, houd ik m'n portefeuille alvast angstvallig dicht.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Ze zijn toch al in veel motorsporttakken actief? En belang van de F1, ja. Maar return? I doubt it. Lijkt me vooral een erg dure prestigekwestie te zijn met een moeilijk te meten return, voornamelijk uitstraling van het merk ... maar hoe meet je daarvan de meerverkoop? Mocht daar zo'n fantastische return aan verbonden zijn, alle grote autoconstructeurs zouden hard op de deur staan kloppen om ook een team in de F1 te mogen inzetten. Merken zoals Audi, Porsche, Jaguar of Aston Martin, bijvoorbeeld.

                                        Allez, mijn gedacht.
                                        Aja waar dan? Behalve WTCC en de nieuwe M3 GTR (waarvan ik twijfel of ie wel officieel door BMW wordt ingezet) weet ik niet in welke autosportdisciplines BMW nog actief is.

                                        Edith bevestigt door een kijkje te nemen op www.bmw-motorsport.com

                                        Return is inderdaad moeilijk te meten en ik geloof inderdaad ook wel dat F1 voor een groot deel een prestigeproject is voor een constructeur. Toch moet er effectief (veel) aan te verdienen zijn want anders zou geen enkele autoconstructeur zich officieel engageren, volgens mij. Naast BMW zijn er nog Mercedes, Renault en Toyota.
                                        Moest zo'n F1-team te veel kosten voor een constructeur die zich officieel engageert, dan zou men veeleer gaan werken via privé teams.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                                          Was 't maar zo simpel.

                                          Het draait al lang niet meer om te winnen op één of ander prachtig circuit in Europa. Het is belangrijker om auto's en sponsors te tonen op grote, belangrijke en soms nieuwe markten. Waarom racen we in China, Bahrein, Maleisië, Singapore, Verenigde Arabische Emiraten ?
                                          Gij denkt dat F1 enkel is gemaakt voor Europeanen ofwat? Je kan beter lijsttrekker worden bij het Vlaams Belang dan moderator hier.
                                          Dan ben je tenminste nog wat nuttig .

                                          Comment

                                          Working...
                                          X