Oorspronkelijk geplaatst door Atlas
Bekijk Berichten
Zoals in Brundles blog te lezen valt: er is niemand die het WK méér verdient dan Button. Eigenlijk heeft Button een zeer goed seizoen achter de rug, tot dusver. Zuivere overwinningen, en als het er op aan kwam vaak een strijdlust voor 'belangrijke restjes'. Bvb Silverstone, waar Brawn eigenlijk nergens was: Button had op een bepaald moment nog kans op de 4de plek, terwijl hij 7de lag. Maar hij wou er wel degelijk voor gaan.
En stel nog dat Button het WK niét wint: Barrichello is, dit seizoen, ook een waardige kampioen. Hij toonde massa's vechtlust, bleef er in geloven toen Jan en alleman dacht dat hij geen kans meer maakte. Da's óók een eigenschap van kampioenen. Barrichello heeft niet het 'briljante' van Alonso of Hamilton, maar staat er wél op momenten dat het echt nodig is. Bewijs: Valencia. Overtuigend gewonnen, en keihard gepushed op momenten dat het nodig was. Bovendien heeft hij de Brawn-bolide ook vooruit geholpen op technisch vlak, door z'n ervaring. Ergens hoop ik zelfs dat Barrichello kampioen wordt.
Verder: Brundle geeft commentaar op Vettel. Hij zou fouten maken op kritieke momenten. Ik vind dat zever. De enige fout die Vettel dit jaar serieus aangerekend kan worden, is dit foutje in Singapore. En dat valt dan nog te catalogeren onder 'slecht presteren onder druk', iets wat absoluut geen schande is voor een 23-jarige, nietwaar, Lewis ? De rest: eigenlijk 'normaal'. Australië: hij toonde vechtlust, hij ging ervoor, en het ging fout, wat vaker gebeurt tijdens inhaalacties. Crashen in Monaco, da's geen schande, zelfs Schumacher deed het (2000). Turkije: ook zonder dat foutje had Button moeiteloos gewonnen (zelfs Webber geraakte door een betere strategie voorbij Vettel).
De enige die, in mijn ogen, geen terechte titelkandidaat was (en het dus ook niet meer is), is Webber. Maar hij kan het wel worden ...
Verder: terug de topteams aan de top ? Is dat zo ? Ferrari is al lang gestopt met de doorontwikkeling van de huidige bolide. Of dat de correcte beslissing is, durf ik te betwijfelen. Immers: enorme reglementswijzigingen zijn er niet, dus een doorontwikkeling kan ook volgend jaar z'n nut bewijzen. Maar er valt een lans voor te breken.
Het tegenovergestelde is McLaren: blijven doorontwikkelen. Ze mogen de wagen van volgend jaar niet uit het ook verliezen. Maar, ook hier: doorontwikkelen kan goed zijn voor volgend jaar. Er valt ook hier een lans voor te breken ...
De verwachtingen voor volgend jaar zijn eigenlijk minstens even hoog dan die van dit jaar, want:
Voor 2009 dacht men:
-dat BMW zou doorbreken
-dat Ferrari en McLaren zouden heersen
-dat Renault zou kunnen doorgaan op het elan van eind vorig jaar, en dus winnaars-capabel was
-dat Toyota zeer snel was
-dat Honda compleet de mist in zou gaan.
Realiteit:
-BMW zuigt
-Ferrari en McLaren hebben veel moeite moeten steken in - tot nu toe - respectievelijk één en twee overwinning(en)
-Renault stond eigenlijk het hele jaar nergens, verliest waarschijnlijk Alonso, wist aan 't begin van het jaar al dat het een nieuwe hoofdsponsor moest zoeken én werd slachtoffer van een grandioos schandaal
-Toyota was goed de eerste races, en ik dacht dat een Toyota-overwinning niet ver af was, maar blijkbaar was dat toch niet het geval
-Honda wordt in alle waarschijnlijkheid waarschijnlijk kampioen.
En nu denkt men:
-Ferrari is terug
-McLaren is terug
-Red Bull doet mee
-Brawn doet mee
-Williams is goed
-Renault herpakt zich
Anyway, de constructeurskampioen van dit jaar is Brawn, en da's volkomen terecht. En de wereldkampioen bij coureurs komt, naar alle waarschijnlijkheid, uit het Brawn-kamp, en da's niet meer dan logisch.
Comment