Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie wordt wereldkampioen ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wie wordt wereldkampioen ?

Jarenlang werd de strijd om het wereldkampioenschap in de F1 telkens gevoerd door twee grote tenoren. Senna-Prost, Hill-Schumacher of Alonso-Schumacher, telkens was reeds vroeg in het seizoen duidelijk dat 2 heren het onder elkaar zouden uitmaken. Vaak waren dan ook de teamgenoten vrij tot zeer gedienstig voor hun kopmannen. De overwinningen werden netjes verdeeld onder de titelkandidaten, met enkel her en der wat kruimels voor de anderen.

De laatste jaren zien we echter een iets meer open strijd. Méér dan 2 coureurs (Alonso/Hamilton/Raikkonen, Hamilton/Massa/Kubica, Button/Barrichello/Vettel) die vechten voor de titel, en veel meer verschillende winnaars in één seizoen. Dat maakt het de laatste jaren weer meer interessant. Een kentering, als het ware.

Het seizoen 2010 is de overtreffende trap van die kentering. Bij aanvang van het seizoen werd al duidelijk dat meerdere teams aanspraak konden maken op de titel, met Red Bull en Mercedes als winnaars van vorig jaar en Ferrari en McLaren die weer terug waren. Mercedes is ondertussen afgevallen, en ook Massa doet niet echt meer mee voor de titel, maar verder zijn er nog altijd 5 coureurs die goede kansen hebben op de titel. En alle vijf hebben ze wel hun redenen om te hopen op die ultieme bekroning ...

Mark Webber is dit jaar boven zichzelf uit gestegen. Frank Williams zei het in Monaco nog: "toen hij voor mij reed, dacht ik wel dat hij goed was, maar geen echte kampioen." Sinds hij vorig jaar z'n eerste race won, is hij vreselijk efficiënt en snel. Toch schat ik hem niet hoger in dan pakweg Jenson Button. Hij is goed, maar niet supergoed. Hij past niet in het rijtje van de grootsten, maar wel in dat van de groten. Hij is gerijpt, is een verstandig coureur, en maakt weinig fouten. Bovendien zit hij in de snelste auto van het veld. In dat opzicht verdient hij de wereldtitel. Als de titel naar de sterkste coureur gaat, wint Webber hem.

Sebastian Vettel zit in dezelfde auto en wordt algemeen aanvaard als één van de snelste, zoniet de snelste man van het veld. Puur op snelheid hoeft hij niemand te vrezen. De jonge Duitser geldt als een supertalent, en zelf had hij waarschijnlijk verwacht de numero uno te zijn van het Red Bull team. Daar stak Webber echter een stokje voor, waardoor Vettel onder druk kwam te staan. Daardoor maakte hij fouten in Turkije, Silverstone, Duitsland, Hongarije en Spa. Hij is dan misschien wel de snelste, op basis van z'n prestatie maakt hij echter weinig aanspraak op de titel. Als de titel naar de snelste coureur gaat, wint Vettel hem.

Lewis Hamilton is echter eveneens een supertalent. Een talent dat ondertussen rijper is geworden, na z'n eerste wereldtitel en het desastreus seizoen van vorig jaar. De Brit is snel en haalt alles uit z'n McLaren wat er in zit. Bovendien maakt hij zeer weinig fouten. Halverwege het seizoen leek het er op dat Hamilton het kampioenschap naar zich toe aan het trekken was, maar niets is minder waar, na 2 DNF's in Hongarije en Monza. Hij staat echter nog altijd tweede in het kampioenschap, en heeft dus een goede kans op de titel. Als de titel naar de beste coureur gaat, wint Hamilton hem.

Jenson Button valt te vergelijken met Webber: goed, maar niet groots. Hij is echter al wereldkampioen, en dat levert hem iets van interne rust op. Hij aardt goed bij McLaren en weet z'n mannetje te staan in een team dat volledig rond Hamilton is gebouwd. Bovendien is het een erg slimme coureur. Button kan de race 'overzien', en neemt de juiste beslissingen op het juiste moment. Bovendien heeft hij een erg rustige, precieze rijstijl die hem toelaat de banden vrij goed te sparen. Als de titel naar de slimste coureur gaat, wint Button hem.

Fernando Alonso rijdt z'n eerste seizoen voor Ferrari, en maakt gelijk kans op de titel. Na enkele goede races in het begin van het seizoen, zorgde een aantal blunders van hemzelf voor een minder goede reeks. Zo was er de jump start in China en de crash in de trainingen in Monaco. Ook de mindere races in Silverstone en Turkije zorgden voor puntenverlies. Winnen deed hij in Bahrein, Duitsland en Italië. Bovendien werden er podiumplaatsen gescoord in Australië, Spanje, Hongarije en Canada, waar hij had kunnen winnen. Bovendien valt de schade altijd nogal mee: zowel in China als in Monaco werden toch nog punten gescoord. Als de titel naar de beste all-rounder gaat, wint Alonso hem.

Met nog 5 races te gaan, en dus nog 125 punten te verdelen, staan de vijf heren op minder dan 25 punten van elkaar. We kunnen ons dus opmaken voor een ongelooflijk seizoenseinde !

Ik hoop Mark Webber!

Dit jaar enorm veel sympathie gekregen voor die gast. Komt altijd zeer vriendelijk over, is down to earth en heeft geen nek zoals bepaalde collega's van 'm.
    Ook op vlak van pilotage vind ik 'm super. Uiterst betrouwbaar en regelmatig, kan goed om met zijn rol van 'tweede' piloot en haalt op de gepaste moment uit met een pole of overwinning om te tonen dat hij niet veel moet onderdoen voor de onstuimige Vettel!

Maw, go Mark!

edit: en als het Mark niet mag zijn, doe dan maar Button. Die gast lijkt mij altijd en overal even vriendelijk en joviaal. Zalige kerel volgens mij!

Comment

Ik hoop tegen beter weten in : Button. Veruit de sympathiekste. Slimste, precieze, snelle (niet ultrasnelle) coureur. Heeft volgens mij nog geen domme fout gemaakt dit seizoen. Correct me if I'm wrong. Er zijn anderen in het circuit. Hamilton, Alonso, Vettel alleszins. Webber weet ik zo niet direct.

Denk Webber WK wordt..
      Mag ook Hamilton.
      Als 't maar Vettel niet is...
      Alonso zie ik niet slagen eigenlijk.
      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Gezien de evolutie van het seizoen:
        1. Webber: snel, intelligent en weet dat punten sprokkelen belangrijk is.
        2. Hamilton: haalt het maximale uit de McLaren. Soms toch nog een paar domme foutjes.
        3. Alonso: laat onovertreffelijke zaken zien in de Ferrari. Overklast zijn teamgenoot en blijft behouden zijn puntjes sprokkelen. Zal aan het einde van het seizoen waarschijnlijk wel tekort komen, mede door domme fouten/beslissingen van zijn team.
        4. Button: verstandig en standvastig. Profiteert maximaal als zijn tegenstanders punten laten vallen. Spijtig van de uitvalbeurt in Spa. Bevestigd seizoen 2009.
        5. Vettel: oersnel maar sinds de aanrijding in Turkije stapelen de fouten zich op. Lijkt de bezwijken onder de druk. Met een ijzersterke seizoensfinale, in de trend van 2009, is de titel nog wel haalbaar.

Comment

Mooi stukje tekst Bram!

Het zal een heel spannende strijd worden, de suprematie van de RB6 is volgens mij ten einde.
          De testen voor de flexwings zijn strenger, en de nieuwe bodem doet er ook niet goed aan. Zie maar naar de 2e sector in spa, waar ze het verschil niet konden maken.
          Al de super wagens worden op het einde vh seizoen meestal bijgebeend.
          (williams 93, 96,97, mclaren 98,99, ferrari 04, renault 05, 06).

Dus dat zal het er extra spannend om maken, ik durf voorlopig geen prono te maken.
          Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

Opel Astra ST Sport (sold)

Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

Comment

Webber staat er volgens mij het best voor. De RB6 is de allersnelste auto. Red Bull laat het echter veel te vaak liggen, anders stonden ze nu al mijlenver voor in beide kampioenschappen.
            Hamilton heeft het voordeel dat hij al eens kampioen is geweest en een team heeft dat met die druk ook weet om te gaan.
            Ik denk dat het tussen die twee zal blijven gaan, al zou ik de andere drie niet volledig uitsluiten en vooral Alonso niet. Volgens mij de leepste coureur van allemaal. Plus, die heeft ook twee Ferrari's ter beschikking
            Wie het uiteindelijk haalt maakt me niet veel uit, als het maar tot in de allerlaatste bocht spannend blijft.

Trouwens, zoals al gezegd, een prachtige samenvatting Bram!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blobmeister Bekijk Berichten
              Volgens mij de leepste coureur van allemaal. Plus, die heeft ook twee Ferrari's ter beschikking

Zolang het idd maar spannend blijft, en de Duitsers op het einde niet winnen
              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Ik zou zo graag een battle tussen Hamilton en Alonso zien, volgens mij de beste rijders op dit moment, zelfs al verbrod Lewis het nogal de laatste tijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maxime S Bekijk Berichten
                  Ik hoop Mark Webber!

Dit jaar enorm veel sympathie gekregen voor die gast. Komt altijd zeer vriendelijk over, is down to earth en heeft geen nek zoals bepaalde collega's van 'm.
                  Ook op vlak van pilotage vind ik 'm super. Uiterst betrouwbaar en regelmatig, kan goed om met zijn rol van 'tweede' piloot en haalt op de gepaste moment uit met een pole of overwinning om te tonen dat hij niet veel moet onderdoen voor de onstuimige Vettel!

Maw, go Mark!

edit: en als het Mark niet mag zijn, doe dan maar Button. Die gast lijkt mij altijd en overal even vriendelijk en joviaal. Zalige kerel volgens mij!
                  Ik denk hier 100% hetzelfde over. Webber gun ik het, maar eveneens Button. Maar toch net iets liever Webber, schitterende kerel. Enfin, als het maar niet Hamilton is bennek tevreden

Comment

Hamilton natuurlijk Al vanaf zijn begin in de F1 ben ik al zo hard fan van die pee...

Maar ik vrees dat het dit jaar Webber zal worden en ik kan die gast echt niet hebben in some way
                    Last edited by ; 16/09/2010, 12:47.

Comment

Ik hoop Mark Webber!

Maw, go Mark!(...)
                      100% mee akkoord!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
                        Hamilton natuurlijk Al vanaf zijn begin in de F1 ben ik al zo hard van die pee...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten

Comment

Ik hoop Mark Webber!

Maw, go Mark!

idem, Mark verdient het dit jaar, gezien zijn ouderdom zal het een van zijn laatste kansen zijn.

Comment

Mooie inleidende tekst Bram!

Ikzelf heb het wel voor Vettel: hij heeft nog die onstuimigheid, die verbetenheid om te winnen, en kan het niet af als iemand beter presteert dan hem (ik herken mezelf ). Hij maakt daardoor te veel fouten en werd al fel bekritiseerd ('crash kid'), maar ik zie hem graag winnen. Ondanks zijn stomme vingertje dat hij dan de lucht in steekt .

Als hij het WK nog wil winnen, dan mag hij er nu wel stilaan aan beginnen. Een overtuigende pole en dominante race in Singapore zouden Mark Webber misschien wat pijn doen, nu er zoveel Australiërs naar de race komen kijken.

Ik heb niets tegen de andere coureurs, maar Vettel draagt m'n sympathie weg

Comment

Is het niet zo dat Alonso nu al op zijn laatste motor aan het rijden is? Ferrari zal véél uit hun trukendoos mogen tevoorschijn toveren om hem wereldkampioen te laten worden. Bij gebrek aan beter zie ik het liefst Button of Webber kampioen worden.

Comment

Is het niet zo dat Alonso nu al op zijn laatste motor aan het rijden is?
                                  Vettel zat bij Red Bull vorig jaar, ik dacht in Monza, ook al door zijn 8 motoren heen. Gewoon wat minder rijden in Practice en dan valt dat allemaal wel mee.

Comment

Working...
                                  X