Met de allereerste testsessie van 2011, met bijhorend een heleboel 'teampresentaties' (lees: fotoshoots in de pits), is de start voor het nieuwe F1-seizoen gezet. Het ziet er naar uit dat dit seizoen alle ingrediënten heeft om minstens even spannend te worden als dat van vorig jaar. Een antwoord geven op de vraag in de topictitel is dus quasi onmogelijk ...
Als er één zekerheid is in het F1-leven, is het wel dat Red Bull de referentie is. Iedereen kijkt naar Red Bull, dat niet alleen het F1-kampioenschap binnenhaalde, maar zich ook via het WK Rally én de Dakar aardig in de kijker zette. Het Oostenrijkse team is met ontwerp-genie Adrian Newey (ex-Williams, ex-McLaren, jawel) vrijwel zeker van een competitieve wagen. Het bewijs ? Quasi élk team rijdt dit jaar met een hoge neus, vergelijkbaar aan die van de RB-bolide van vorig jaar. Treffend voor de aerodynamica suprematie van de energiedrankfabrikant. Ook aan het eind van de rit van vorig jaar, als alle wagen sterk zijn doorontwikkeld, had Red Bull overduidelijk de beste wagen.
Dat laatste is echter niet noodzakelijk door te trekken naar dit jaar. De reglementen zijn immers weer aangepast. Zo is dit jaar het gebruik van een beweegbare achtervleugel toegelaten. Als een coureur minder dan 1 seconde achter een andere auto rijdt, heeft hij de mogelijkheid om de vleugel te verstellen. Op die manier wordt minder drag gegenereerd, en moet dit het inhalen bevorderen.
Ook KERS wordt weer gebruikt. Na een halve introductie in 2009, lijkt de consensus over dit systeem toch groter geworden. Het blijf uitkijken naar de exacte implementatie én het concrete gebruik ervan. Verder wordt de dubbele diffusor verboden, alsook de 'blown' diffusor, waarbij de uitlaatgassen in de diffusor terechtkwamen.
Dat alles maakt dat er toch weer voldoende onzekerheden zijn om het moeilijk te maken om zich aan voorspellingen te wagen. Bij reglementswijzigingen verandert de pikorde quasi altijd, getuige de onverwachte titels voor Brawn in 2009, of de dominantie van McLaren in 1998. Welk team staat er nu het beste voor ?
Zoals hierboven gezegd, is Red Bull de referentie, om duidelijke redenen. Bovendien hebben ze met Vettel de regerende wereldkampioen in hun team. Algemeen wordt verwacht dat hij nu volwassener is geworden. Zijn pure snelheid en talent worden nu gecombineerd met een iets verstandigere houding, waardoor één van de beste coureurs nóg beter is geworden. Zoals Hamilton na z'n wereldtitel nog efficiënter werd ... Webber zal zich dit jaar willen tonen, al vrees ik dat hij nu toch iets meer in de schaduw van Vettel zal staan.
De nieuwe McLaren is nog niet gepresenteerd. Da's relatief laat, zeker voor het Britse team. Het kan een bewuste strategie zijn om meer tijd te steken in de ontwikkeling van de nieuwe wagen. De eerste tests zeggen immers toch niet zoveel. Het is echter wel verbazend, want het team kon relatief vroeg beginnen met de nieuwe auto. Verder hebben ze vorig jaar getoond dat ze hun coureurs perfect onder controle hebben, getuige de weinige spanningen tussen Button en Hamilton. Me dunkt echter dat Hamilton enorm gebrand is op een nieuwe titel ...
De nieuwe Ferrari is duidelijk een doorontwikkeling van die van vorig jaar, waarbij wel naar Red Bull gekeken werd: zie ook hier de RB-neus. De wagen is echter meer aangepast aan de rijstijl van Alonso. Bovendien geldt de Spanjaard als een echte 'ontwikkelaar': hij stuurt de ingenieurs in een bepaalde richting. De nieuwe Ferrari zou dus wel eens erg snel kunnen zijn in handen van Alonso. Bovendien kent hij nu het volledige team. Da's voor Massa ook het geval. Bovendien staat hij nu onder druk: hij moet presteren na een matig seizoen. In het verleden is gebleken dat hij net op dat moment zeer sterk uit de hoek kan komen. Het wordt afwachten, maar als hij geen goede resultaten behaalt, zou Vettel of Kubica wel eens in zijn plaats kunnen komen ...
Mercedes was vorig jaar het vierde team. Achter de grote 3 was het veel te sterk voor de concurrentie. Vergeleken met het indertijd dominante Brawn-team was het echter een zwakkeling. Mercedes GP is echter een project op langere termijn. De Duitsers willen winnen, net als Rosberg én Schumacher. Ik verwacht ze sterker dan vorig jaar, temeer ook omdat de auto totaal anders is dan die van vorig jaar, die duidelijk gebaseerd was op die van 2009. Ze hebben ervaring, geld, technologie en een 7-voudig wereldkampioen.
Renault heeft een halve metamorfose ondergaan. Sinds Renault het team half verkocht heeft, wordt het door Eric Bouiilier geleid als een echt bedrijf. Bouillier is een gewiekst zakenman. Resultaat is de deal met Lotus Group, waardoor er nu twee teams met de naam 'Lotus' op de grid staan. Feit is echter dat Renault vorig jaar een aantal mooie dingen liet zien (ze kostten Alonso zelfs de titel), vooral met Kubica. De nieuwe wagen is bovendien erg 'slim': ze maken gebruik van enkele spitsvondige nieuwigheden (bvb de plaatsing van de uitlaat). De vraag is echter of dat ook een sprong vooruit betekent ...
Williams staat er weer met een erg knappe bolide. Ondanks beperkte middelen en een matige motor slaagden ze er toch in om redelijk succesvol uit de hoek te komen. Williams is een echt raceteam: ze doen het voor de sport. De werknemers zijn dan ook erg gepassioneerd door autosport. Dat maakt dat ze heel bekwaam zijn, en dus in staat zijn om een goeie bolide te ontwerpen. De vraag is echter of Williams geen budgetair probleem heeft, getuige ook de rijderswissel ... Afwachten dus, al hoop ik het beste voor het sympathieke team.
Force India heeft nog geen auto gepresenteerd. Hoewel 2009 sterk werd afgesloten en 2010 sterk werd begonnen, liep het eind vorig jaar een pak minder. Ook budgettair lijkt het niet volledig snor te zitten. Met Sutil en Di Resta hebben ze echter twee goede coureurs in huis. We zullen zien, maar ik verwacht een minder sterk seizoen van het team ...
Sauber is uit een diep dal geklommen. Het stond begin vorig jaar nergens en kende een erg moeilijk seizoensbegin, vooral dankzij betrouwbaarheidsproblemen. Peter Sauber kreeg z'n team echter op orde, en heeft - dankzij een slimme rijderswissel - vele mexicaanse dollars binnen gehaald. Met Kobayashi heeft hij een duivelse coureur. Het team is duidelijk aan de beterhand, en ik verwacht me zeker wel aan een aantal verrassingen van hen. Net als aan overnamenieuws in de komende 2 jaar ...
Scuderia Toro Rosso verrast met een zeer knappe bolide. De rijders zijn alweer dezelfde, wat de nodige continuïteit met zich meebrengt. Het team zoekt meer en meer z'n eigen weg, onafhankelijk van Red Bull, en toont zich steeds vaker in de top 10. Ze maken verstandig gebruik van hun deal met Ferrari, getuige hun KERS-systeem.
Lotus (dus het Lotus van vorig jaar, met de groen-gele bolide maar ook met Renault-motoren) toonde zich vorig jaar duidelijk de sterkste van de nieuwe teams. Het team heeft de nodige know-how om sterk door te groeien, en toont ook die ambities. Met Trulli en Kovalainen hebben ze goede coureurs, wat me doet verwachten dat ze dit jaar sterk naar voor zullen springen.
HRT was het kneusje vorig jaar. Het team kampte met een slecht chassis en geldproblemen. Hoewel ze dit jaar zelf hun chassis ontwerpen en bouwen (ipv Dallara), lijkt het mij dat er nauwelijks verbetering zal zijn. Dit jaar moet er een solide basis opgebouwd worden, om in 2012 de sprong vooruit te wagen. Een laatste plaats in het kampioenschap is mijn voorspelling ...
Virgin is een beetje zoals Lotus, maar dan minder sterk. Er is duidelijk potentieel, getuige het geloof in de CFD-technologie. De groei lijkt me echter minder sterk dan bij Lotus. Glock is echter een bekwame coureur. Misschien her en der een 11e plaats, zoals Force India in 2008, maar meer lijkt me te hoog gegrepen.
Voorlopige pronostiek:
1. Ferrari
2. Red Bull
3. McLaren
4. Mercedes
5. Renault
6. Sauber
7. STR
8. Williams
9. Lotus
10. Force India
11. Virgin
12. HRT
Bovenstaande is echter mijn mening, en sowieso dat ik over 10 maanden compléét verkeerd ben.
Als er één zekerheid is in het F1-leven, is het wel dat Red Bull de referentie is. Iedereen kijkt naar Red Bull, dat niet alleen het F1-kampioenschap binnenhaalde, maar zich ook via het WK Rally én de Dakar aardig in de kijker zette. Het Oostenrijkse team is met ontwerp-genie Adrian Newey (ex-Williams, ex-McLaren, jawel) vrijwel zeker van een competitieve wagen. Het bewijs ? Quasi élk team rijdt dit jaar met een hoge neus, vergelijkbaar aan die van de RB-bolide van vorig jaar. Treffend voor de aerodynamica suprematie van de energiedrankfabrikant. Ook aan het eind van de rit van vorig jaar, als alle wagen sterk zijn doorontwikkeld, had Red Bull overduidelijk de beste wagen.
Dat laatste is echter niet noodzakelijk door te trekken naar dit jaar. De reglementen zijn immers weer aangepast. Zo is dit jaar het gebruik van een beweegbare achtervleugel toegelaten. Als een coureur minder dan 1 seconde achter een andere auto rijdt, heeft hij de mogelijkheid om de vleugel te verstellen. Op die manier wordt minder drag gegenereerd, en moet dit het inhalen bevorderen.
Ook KERS wordt weer gebruikt. Na een halve introductie in 2009, lijkt de consensus over dit systeem toch groter geworden. Het blijf uitkijken naar de exacte implementatie én het concrete gebruik ervan. Verder wordt de dubbele diffusor verboden, alsook de 'blown' diffusor, waarbij de uitlaatgassen in de diffusor terechtkwamen.
Dat alles maakt dat er toch weer voldoende onzekerheden zijn om het moeilijk te maken om zich aan voorspellingen te wagen. Bij reglementswijzigingen verandert de pikorde quasi altijd, getuige de onverwachte titels voor Brawn in 2009, of de dominantie van McLaren in 1998. Welk team staat er nu het beste voor ?
Zoals hierboven gezegd, is Red Bull de referentie, om duidelijke redenen. Bovendien hebben ze met Vettel de regerende wereldkampioen in hun team. Algemeen wordt verwacht dat hij nu volwassener is geworden. Zijn pure snelheid en talent worden nu gecombineerd met een iets verstandigere houding, waardoor één van de beste coureurs nóg beter is geworden. Zoals Hamilton na z'n wereldtitel nog efficiënter werd ... Webber zal zich dit jaar willen tonen, al vrees ik dat hij nu toch iets meer in de schaduw van Vettel zal staan.
De nieuwe McLaren is nog niet gepresenteerd. Da's relatief laat, zeker voor het Britse team. Het kan een bewuste strategie zijn om meer tijd te steken in de ontwikkeling van de nieuwe wagen. De eerste tests zeggen immers toch niet zoveel. Het is echter wel verbazend, want het team kon relatief vroeg beginnen met de nieuwe auto. Verder hebben ze vorig jaar getoond dat ze hun coureurs perfect onder controle hebben, getuige de weinige spanningen tussen Button en Hamilton. Me dunkt echter dat Hamilton enorm gebrand is op een nieuwe titel ...
De nieuwe Ferrari is duidelijk een doorontwikkeling van die van vorig jaar, waarbij wel naar Red Bull gekeken werd: zie ook hier de RB-neus. De wagen is echter meer aangepast aan de rijstijl van Alonso. Bovendien geldt de Spanjaard als een echte 'ontwikkelaar': hij stuurt de ingenieurs in een bepaalde richting. De nieuwe Ferrari zou dus wel eens erg snel kunnen zijn in handen van Alonso. Bovendien kent hij nu het volledige team. Da's voor Massa ook het geval. Bovendien staat hij nu onder druk: hij moet presteren na een matig seizoen. In het verleden is gebleken dat hij net op dat moment zeer sterk uit de hoek kan komen. Het wordt afwachten, maar als hij geen goede resultaten behaalt, zou Vettel of Kubica wel eens in zijn plaats kunnen komen ...
Mercedes was vorig jaar het vierde team. Achter de grote 3 was het veel te sterk voor de concurrentie. Vergeleken met het indertijd dominante Brawn-team was het echter een zwakkeling. Mercedes GP is echter een project op langere termijn. De Duitsers willen winnen, net als Rosberg én Schumacher. Ik verwacht ze sterker dan vorig jaar, temeer ook omdat de auto totaal anders is dan die van vorig jaar, die duidelijk gebaseerd was op die van 2009. Ze hebben ervaring, geld, technologie en een 7-voudig wereldkampioen.
Renault heeft een halve metamorfose ondergaan. Sinds Renault het team half verkocht heeft, wordt het door Eric Bouiilier geleid als een echt bedrijf. Bouillier is een gewiekst zakenman. Resultaat is de deal met Lotus Group, waardoor er nu twee teams met de naam 'Lotus' op de grid staan. Feit is echter dat Renault vorig jaar een aantal mooie dingen liet zien (ze kostten Alonso zelfs de titel), vooral met Kubica. De nieuwe wagen is bovendien erg 'slim': ze maken gebruik van enkele spitsvondige nieuwigheden (bvb de plaatsing van de uitlaat). De vraag is echter of dat ook een sprong vooruit betekent ...
Williams staat er weer met een erg knappe bolide. Ondanks beperkte middelen en een matige motor slaagden ze er toch in om redelijk succesvol uit de hoek te komen. Williams is een echt raceteam: ze doen het voor de sport. De werknemers zijn dan ook erg gepassioneerd door autosport. Dat maakt dat ze heel bekwaam zijn, en dus in staat zijn om een goeie bolide te ontwerpen. De vraag is echter of Williams geen budgetair probleem heeft, getuige ook de rijderswissel ... Afwachten dus, al hoop ik het beste voor het sympathieke team.
Force India heeft nog geen auto gepresenteerd. Hoewel 2009 sterk werd afgesloten en 2010 sterk werd begonnen, liep het eind vorig jaar een pak minder. Ook budgettair lijkt het niet volledig snor te zitten. Met Sutil en Di Resta hebben ze echter twee goede coureurs in huis. We zullen zien, maar ik verwacht een minder sterk seizoen van het team ...
Sauber is uit een diep dal geklommen. Het stond begin vorig jaar nergens en kende een erg moeilijk seizoensbegin, vooral dankzij betrouwbaarheidsproblemen. Peter Sauber kreeg z'n team echter op orde, en heeft - dankzij een slimme rijderswissel - vele mexicaanse dollars binnen gehaald. Met Kobayashi heeft hij een duivelse coureur. Het team is duidelijk aan de beterhand, en ik verwacht me zeker wel aan een aantal verrassingen van hen. Net als aan overnamenieuws in de komende 2 jaar ...
Scuderia Toro Rosso verrast met een zeer knappe bolide. De rijders zijn alweer dezelfde, wat de nodige continuïteit met zich meebrengt. Het team zoekt meer en meer z'n eigen weg, onafhankelijk van Red Bull, en toont zich steeds vaker in de top 10. Ze maken verstandig gebruik van hun deal met Ferrari, getuige hun KERS-systeem.
Lotus (dus het Lotus van vorig jaar, met de groen-gele bolide maar ook met Renault-motoren) toonde zich vorig jaar duidelijk de sterkste van de nieuwe teams. Het team heeft de nodige know-how om sterk door te groeien, en toont ook die ambities. Met Trulli en Kovalainen hebben ze goede coureurs, wat me doet verwachten dat ze dit jaar sterk naar voor zullen springen.
HRT was het kneusje vorig jaar. Het team kampte met een slecht chassis en geldproblemen. Hoewel ze dit jaar zelf hun chassis ontwerpen en bouwen (ipv Dallara), lijkt het mij dat er nauwelijks verbetering zal zijn. Dit jaar moet er een solide basis opgebouwd worden, om in 2012 de sprong vooruit te wagen. Een laatste plaats in het kampioenschap is mijn voorspelling ...
Virgin is een beetje zoals Lotus, maar dan minder sterk. Er is duidelijk potentieel, getuige het geloof in de CFD-technologie. De groei lijkt me echter minder sterk dan bij Lotus. Glock is echter een bekwame coureur. Misschien her en der een 11e plaats, zoals Force India in 2008, maar meer lijkt me te hoog gegrepen.
Voorlopige pronostiek:
1. Ferrari
2. Red Bull
3. McLaren
4. Mercedes
5. Renault
6. Sauber
7. STR
8. Williams
9. Lotus
10. Force India
11. Virgin
12. HRT
Bovenstaande is echter mijn mening, en sowieso dat ik over 10 maanden compléét verkeerd ben.
Comment