Mededeling

Collapse
No announcement yet.

24h Le Mans 2011

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts



  • !!

    Portfolio
    | Dequalized | Geïnteresseerd in een fotoshoot? PM!

    Comment


    • Haha, efkes keihard de mensen aan de kant duwen als de Audi de pit binnenkwam

      Portfolio
      | Dequalized | Geïnteresseerd in een fotoshoot? PM!

      Comment


      • 14 seconden verschil.

        Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

        Comment


        • verdiende overwinning voor Audi. Oh wat ben ik blij dat Peugeot het niet pakte. Straks nog F1

          Comment


          • + YouTube Video
            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

            + YouTube Video
            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door curve Bekijk Berichten
              verdiende overwinning voor Audi. Oh wat ben ik blij dat Peugeot het niet pakte. Straks nog F1
              Wielrennen in mijn geval.

              Comment




              • Oorspronkelijk geplaatst door Dequal Bekijk Berichten
                Haha, efkes keihard de mensen aan de kant duwen als de Audi de pit binnenkwam
                Idd.

                Comment


                • Wat een mooie machines toch, die prototypes.

                  Comment


                  • Iemand al beelden gevonden van de laatste lap(s)?

                    Comment


                    • Here you go:
                      + YouTube Video
                      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                      Comment


                      • Audi is grote winnaar (en verliezer) in Le Mans 2011






                        Audi heeft met z’n laatste overblijvende R18TDI de 24 uren van Le Mans 2011 gewonnen voor de jagende Peugeot #9 met een verschil van een tiental seconden. De Audi #2 reed van pole tot finish foutloos en was nooit ver weg van de kop te vinden. Rebellion Toyota kan je als winnaar van de ‘benzine’ LMP1 klasse beschouwen, de klasse waarin het Belgische Kronos/Marc VDS team als tweede aansluit met hun Lola Aston Martin. De strijd in LMP2 werd al vroeg beslist in het voordeel van Greaves Motorsport. In GTE Pro gaat Corvette met z’n #73 lopen met de overwinning voor een stervende AF Corse Ferrari en de eerste BMW M3. Het hele verslag lezen kan hier

                        Comment


                        • Artikel van AudiSport.be/.nl (vind je altijd ook terug op de startpagina): (zeker het lezen waard!!)

                          In één van de meest spannende en dramatische races in de geschiedenis van de 24h van Le Mans, heeft de Audi R18 TDI (#2) van Audi Sport Team Joest de overwinning behaald met wel een heel nipt verschil op de Peugeot die volgde, namelijk 13,5 seconden.


                          Voor de 10e maal in Le Mans behaalde Audi de overwinning tijdens de 24h van de gelijknamige race. Tijdens een beklijvende endurance race bleven de 250.000 toeschouwers op het Circuit de la Sarthe en de miljoenen kijkers voor TV tot op de laatste minuut in spanning om dan te zien hoe André Lotterer met zijn Audi R18 TDI met ultra lightweight technologie als eerste na 24 uren over de streep kwam.

                          Het drama op deze 79e editie van de 24h van Le Mans was nauwelijks te overtreffen. Nadat Audi twee van haar R18's verloren had in hevige crashes tijdens het eerst derde van de race, was alle hoop gericht op de Audi nummer 2 van Marcel Fässler (Zwitserland), André Lotterer (Duitsland) en Benoît Tréluyer (Frankrijk) die van polepositie startte zaterdagmiddag om 15u. 16 uur lang streden deze mannen heftig tegen de drie Peugeots die niets aan het toeval overlieten en alles op alles zette op deze mythische race te winnen.

                          Zondagochtend waren de vier snelste op een paar seconden van elkaar aan het rijden, telkens afwisselend op de eerste plaats. Fässler, Lotterer en Tréluyer hielden stand met hun uitmuntende prestaties, in hun op diesel rijdende wagen, die zelfs na het eerste jaar van downsizing inzake de motoren toch de snelste lap tijd kon neerzetten. André Lotterer klokte na de 229 ronde af op 3 minuten en 25,289 seconden.

                          De betrouwbaarheid van de nieuwe Audi R18 TDI was minstens ook even indrukwekkend. Gedurende de hele race hoefde de #2 nooit binnen komen voor een ongeplande pitstop. Alleen zorgde een probleem met de brandstoftank voor wat hoofdpijn voor het hoofd (letterlijk en figuurlijk) van Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullricht en de technisch directeur van Audi Sport Team Joest, Ralf Jüttner. De capaciteit van de tank, 65 liter, kon niet helemaal benut worden. Daarom moest Lotterer tijdens de moeilijkste omstandigheid van de race, wanneer het regende en daardoor de weg spekglad lag, een voldoende voorsprong nemen om een extra pitstop te doen om te tanken.

                          Dit probleem handelde Lotterer ook perfect af. Na de laatste stop begon deze Duitser aan zijn laatste stint met een 7 seconden voorsprong op de Peugeot. Op het einde stak hij de finish over met een 13,420 seconden voorsprong op de tweede, tot grote vreugde van zijn teammaten en het gehele Audi team.

                          Na de race zei Rupert Stadler, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG nog het volgende: "Het was een fantastische overwinning van de Audi ultra-lightweight technologie in extreme omstandigheden. Nadat we een onovertrefbare overwinning vierden vorig jaar (Audi palmde toen met zijn R15 TDI de top drie in op Le Mans, nvdr.) die vooral te danken was aan de betrouwbaarheid en efficiëntie, hadden we nu niet alleen de meest betrouwbare, maar ook nog de snelste auto van dit jaar." Ontwikkelingsdirecteur Michael Dick voegde dit er nog aan toe: "Zowel het team, als de hele Audi groep deed topwerk die veel respect verdiend. Deze tiende overwinning van ons merk was ongetwijfeld ook deze die de zwaarste strijd vereiste - misschien maakte dit ook deze de meest waardevolle. Ook tegelijkertijd, zij het onvrijwillig, hebben we bewezen dat onze ingenieurs zeer veilige wagens hebben ontworpen".

                          Allen McNish en Mike Rockenfeller hebben de extreme chrashes aan hoge snelheid tijdens het eerste deel van de race heelhuids overleefd. Meer hierover vind je in het vorig artikel op AudiSport.be/.nl.

                          Door deze tiende overwinning heeft Audi nog een indrukwekkend hoofdstuk aan zijn succesverhaal in Le Mans toegevoegd. Na het eerste succes van de nieuwe TFSI-motor in 2001 en de eerste overwinning van een diesel-aangedreven racebolide in 2006, zegeviert Audi opnieuw met zijn innovatieve technologie. "Audi ultra technologie heeft dit weekend de loodzware test doorstaan" zei het hoofd van Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich nadat de R18 gefinisht was. "Als je nieuwe wegen betreedt, is dat altijd met risico. Maar dit risico heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. De Audi R18 TDI was een klasse apart op Le Mans. Vooral ten gevolge van de twee zeer ernstige ongevallen was dit de meest emotionele belaste Le Mans race voor ons tot nu toe. Dat ons team er in geslaagd is om de sterke concurrentie op afstand te houden gedurende 16 uur met slechts één wagen is bijna niet te geloven. Iedereen bij Audi kan trots zijn op deze overwinning. Al was het nieuws dat Allen (McNisch) en Mike (Rockenfeller) zonder kleerscheuren na deze zware crashes op eigen kracht uit hun wagens kropen minstens even belangrijk als deze tiende overwinning." Aldus Dr. Wolfgang Ullrich.

                          Ook vanuit AudiSport.be/.nl feliciteren wij Audi Sport en heel hun team van van harte met deze memorabele overwinning!
                          Foto's:





                          Last edited by Spillies; 13/06/2011, 02:58.

                          Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

                          Comment


                          • @ Subaru555, hoe viel dat zo mee voor je eerste LM?

                            Comment


                            • Die laatste stint van Lotterer is toch ook wel één voor in de geschiedenisboeken van Le Mans... Rond de 4u op hetzelfde setje banden, wisselende weersomstandigheden en de Peugeot in z'n nek... Faut le faire!

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk Berichten
                                Die laatste stint van Lotterer is toch ook wel één voor in de geschiedenisboeken van Le Mans... Rond de 4u op hetzelfde setje banden, wisselende weersomstandigheden en de Peugeot in z'n nek... Faut le faire!
                                Die van Treluyer mag daar evengoed bij, die kerel heeft ook 5 stints met 1 set banden gereden en ging verschrikkelijk hard.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                                  Die van Treluyer mag daar evengoed bij, die kerel heeft ook 5 stints met 1 set banden gereden en ging verschrikkelijk hard.
                                  True, had er nog nooit van gehoord eigenlijk. Had z'n emoties niet meer onder controle toen ze direct na de race een micro onder z'n neus staken. Prachtig toch...

                                  Comment


                                  • Ik wist niet dat Capello al op die leeftijd is

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Spillies Bekijk Berichten
                                      Alleen zorgde een probleem met de brandstoftank voor wat hoofdpijn voor het hoofd (letterlijk en figuurlijk) van Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullricht en de technisch directeur van Audi Sport Team Joest, Ralf Jüttner. De capaciteit van de tank, 65 liter, kon niet helemaal benut worden. Daarom moest Lotterer tijdens de moeilijkste omstandigheid van de race, wanneer het regende en daardoor de weg spekglad lag, een voldoende voorsprong nemen om een extra pitstop te doen om te tanken.
                                      Zit daar maar een tank in van 65 liter, is dat het maximum toegelaten ?
                                      Is er trouwens info te vinden over het motorblok dat Audi gebruikt heeft ?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Dequal Bekijk Berichten
                                        Haha, efkes keihard de mensen aan de kant duwen als de Audi de pit binnenkwam

                                        Ook gezien! Ging er enorm hard tegenaan

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                                          Zit daar maar een tank in van 65 liter, is dat het maximum toegelaten ?
                                          Is er trouwens info te vinden over het motorblok dat Audi gebruikt heeft ?
                                          Audi maakte gebruik van een 3.7 V6 met één turbo waarbij de cilinders in 120 graden stonden gekoppeld aan een zesbak. Motor is een pak lichter dan de V10 en geschikt om later uit te breiden met hybride-technologie en energierecuperatie. V6 is compacter dan de V8, waarmee deze uitbreidingen niet mogelijk zullen zijn. Het lijkt dus dat de R18 een goede basis gaat worden voor toekomstige auto's voor Audi in Lemans. Peugeot gebruikte ook een 3.7 maar dan in V8-vorm en met twee turbo's. Op de rechte stukken kwam Audi wel wat power te kort tegenover Peugeot.
                                          Last edited by ; 13/06/2011, 14:00.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X