Het Europees Kampioenschap Rallycross is terug van weggeweest! Op14 augustus barst de strijd los op het Eurocircuit in Valkenswaard. Dit evenement is de zevende van de tien races die plaats gaat vinden in het kampioenschap.
Het EK Rallycross nam voor het laatst plaats in Nederland in 2008. Die editie was zeer goed verlopen met mooi weer en veel bezoekers! Tijdens de 2 jaren afwezigheid op de Europese kalender is er extra hard gewerkt aan de baan om alles klaar te stomen voor de editie 2011. Het belooft dan ook weer een spetterende editie te worden.
De Rallycross is
.
Rallycross of op z’n Nederlands gezegd Rallyracing, is een zeer snelle autosport met veel close racing. De races worden verreden binnen 3 minuten en er worden hoge snelheden bereikt. Zo acceleren bijvoorbeeld de wagens in de Supercar category op van 0-100 in minder dan 3 seconden en halen ze bij het aanremmen van de eerste bocht bijna 180 km/h! Wat de rallycross verder nog een unieke autosport maakt is dat het deels op asfalt en deels op onverharde gedeeltes word verreden. De baan is ongeveer 1 kilometer lang en bestaat voor 65% uit asfalt en 35% onverhard.
Sinds dit jaar is op het Eurocircuit de verplichte Jokerlap ingevoerd. Dit is een bocht buiten het normale circuit die onverhard is en voor enkele seconden vertraging zorgt. De piloten zijn verplicht om eenmaal per race de Jokerlap te nemen. Deze Jokerlap moet op het tactisch juiste moment genomen worden en dit zorgt voor de nodige spanning tijdens de races. Voor het EK worden er grote schermen geplaatst bij de joker zodat het publiek de race optimaal kan volgen.
Klasse indeling binnen de Rallycross
De rallycross bestaat uit drie divisies ingedeeld type auto’s en de aandrijving daarvan.
SuperCars: Vierwiel aangedreven productie auto's met een turbomotor van max. 2058cc en vermogens tot 550 PK !
Super 1600: Tweewiel aangedreven productie auto's met voorwielaandrijving, maximaal 1600cc.
TouringCars: Achterwiel aangedreven productiewagens, maximaal 2000cc.
Voor meer info en tickets kijk op de website www.ekrallycross.nl
Tot dan!
Bron: www.ekrallycross.nl
*Ik heb de tekst hier en daar een beetje herschreven om het wat kort en simpel te houden*
Comment