Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik zou graag rally rijden, maar hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik zou graag rally rijden, maar hoe?

Dag iedereen,

ik zou graag eens deelnemen aan een rally, nu heb ik enkele vraagjes.

• Moet je een race licentie hebben? Indien ja, hoe bekom je dat?
    • Is er nog ander papierwerk waar rekening mee gehouden moet worden?
    • Tips voor beginners?

Alvast bedankt!

Groetjes!
    Ford Focus RS 2010 Mountune MP350
    Online automagazine: AutoJunior.be
    Personal website: Louisvdv.com

tuurlijk moet ge een licentie hebben, anders kunt ge niet rijden he.moet dan ook lid zijn van ne renstal (reken maar op een 125 euro per jaar)

aan uwe leeftijd te zien zult ge pas uw rijbewijs hebben en zult ge met een a4 licentie moeten starten (tenzij ge cursus en al gaat volgen om a3 licentie te bekomen, maar kost ook al 400-500 euro of zo). dan zit ge ook beperkt qua motorinhoud en zo (tot 1300 of 1400cc of divisie 1 of zo)

auto moet ingeschreven , verzekerd en gekeurd (en ook vas keuring)

qua uitrusting is het ook vrij kostelijk (brandwerend ondergoed, overall, helm met hansclips en ook best intercom, hans systeem zelf dat verplicht is sinds 2012, handschoenen)==> reken maar op een 1500 euro als ge van het bestekope neemt

qua inschrijvingskosten: voor ne shortrally zit ge rond de 250-300 euro (deelnamekosten + verzekeringspremie organisatie)

dan moet ge dus ook nog ne auto hebben , want ene huren kost toch wel wat geld (ne c2 met sequentieel boite huren voor ne sprint of shortrally is rond de 2000 euro + 2500 franchise en loopt op tot +10.000 euro voor ne nieuwe evo :d)

dan hebt ge nog niet benzine, banden en andere onderdelen geteld

tis dus een vrij kostelijke zaak

Comment

Vergelijkbaar draadje op een ander forum: http://www.autosportforum.be/showthr...rally%20rijden
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AutoJunior Bekijk Berichten
        Dag iedereen,

ik zou graag eens deelnemen aan een rally, nu heb ik enkele vraagjes.

• Moet je een race licentie hebben? Indien ja, hoe bekom je dat?
        • Is er nog ander papierwerk waar rekening mee gehouden moet worden?
        • Tips voor beginners?

Alvast bedankt!

Groetjes!
        In uw geval, als 18-jarige, moet je zowiezo een cursus volgen, zelfs om een A4-licentie te krijgen.

Om een A4 te bekomen moet je ofwel 3 jaar je defintief rijbewijs hebben of een cursus volgen. (cursus van 1/2 dag)
        Met een A4 ben je eveneen verplicht om met een auto te starten met een motor tot 1600cc.

Met een A3 licentie kan je met een wagen rijden van meer dan 1600cc.
        Kan dit ook als 18-jarige? JA
        Hiervoor moet je de A3-cursus volgen (cursus van een hele dag) bij VOC-Brugge. Kostprijs ±265 euro.

Kostprijs vergunningen: A4 = 70 € en A3 = 80 €.

Aansluiten bij een renstal is ook verplicht. Zelf ben ik aangesloten bij RT Titanic en daar kost dat 25€/jaar.
        Ook moet je naar een erkende dokter om je medisch te laten keuren.

Dan uw rallywagen, die maak je natuurlijk zo duur als je zelf wilt. Verplicht is hierbij een VAS-keuring 50€, privekeuring hiervan is ook mogelijk, maar dan is de kostprijs natuurlijk veel hoger. Met dat VAS-boekje kan je naar de gewone keuring om de wagen te laten, keuren als rally-wagen.

Dan de verplichting kwa persoonlijke uitrusting: overall, helm, HANS-systeem, handschoenen, schoenen, enz... Best aankopen via de club, die wel groepsaankopen doet waardoor de prijs een stuk naar beneden gaat. Dit zijn ook dingen die je aankoopt en jaren meegaan.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Bedankt voor de reacties!
          Toch enkele dingen die ik niet wist

Ik zal er eens voor kijken

Groetjes

Comment

Doe geen moeite als je geen sponsor hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
              Of nen dikke spaarboek hebben en die er in 1 rally-weekend wil doorjagen...

Comment

Wat je kan doen is proberen een rally team te vinden op amateur niveau & naar tests te gaan. Hier id buurt zijn er een paar. Die racen met Evo 5's of 6's.

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Raydendj Bekijk Berichten
                  Of nen dikke spaarboek hebben en die er in 1 rally-weekend wil doorjagen...
                  Moest iedereen zo redeneren, er zouden maar weinig piloten zijn.
                  Waar een wil is, is een weg... just do it !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaze Bekijk Berichten
                    Moest iedereen zo redeneren, er zouden maar weinig piloten zijn.
                    Waar een wil is, is een weg... just do it !
                    klopt! Toen ik begon met rally had ik ook geen sponsors. Die krijg je makkelijker als je eens wat wedstrijden gereden hebt.
                    Wij doen nu ook jaarlijks een benefiet. Zonder deze hulpmiddelen is het echt te duur als ge meerdere wedstrijden per jaar wilt rijden.

Een auto kan je al huren vanaf rond de 700€ voor een (short)-rally.
                    Dan heb je een 106 of iets dergelijks.

Je kleding kan je ook huren, of als je geluk hebt kan je wat materiaal lenen of bij de auto krijgen.

Een rallysprint zoals Moorslede kost rond de 125€
                    Een Rally zal eerder 300-400€ kosten. (staden, TBR)

In mijn topic op het oldtimer/classic-forum hier staat meer over ons team.

Comment

Persoon in kwestie heeft geen ervaring met rally anders kwam hij het hier niet vragen. Als je er niets van bakt zul je ook geen sponsors krijgen. Je zult veel moeten testen en je zult ook gegarandeerd veel wagens in de prak rijden . Als je het budget hebt is het natuurlijk geen probleem .
                      Waar een wil is , is een weg maar praatjes vullen geen gaatjes

Comment

Dus je moet eerst lid zijn bij een Renstal...en dan pas mag je je licentie behalen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lepel Bekijk Berichten
                          Dus je moet eerst lid zijn bij een Renstal...en dan pas mag je je licentie behalen?
                          correct

de renstal zal je de nodige documenten bezorgen waarmee je een licentie kan aanvragen

Comment

Je zult veel moeten testen en je zult ook gegarandeerd veel wagens in de prak rijden .
                            ik spreek voor mezelf : quasi niks getest en ook niks in de prak gereden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaze Bekijk Berichten
                              correct

de renstal zal je de nodige documenten bezorgen waarmee je een licentie kan aanvragen

Ok. Bedankt voor de info. Heb een renstal gevonden 'Titanic' en ik denk dat ik het ga doen.
                              Maar voor alle duidelijkheid..het is toch mogenlijk om als amateur (zonder ervaring) een aanvraag te doen hé?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lepel Bekijk Berichten
                                Ok. Bedankt voor de info. Heb een renstal gevonden 'Titanic' en ik denk dat ik het ga doen.
                                Maar voor alle duidelijkheid..het is toch mogenlijk om als amateur (zonder ervaring) een aanvraag te doen hé?
                                Dat hangt er vanaf wat je juist van plan bent.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Ik ben toen ik begon naar Atlantic gegaan en die hebben mij in hun clublokaal allés haarfijn uitgelegd.

Ps, schade rijden zult ge idd. Ik ken denk ik geen piloten die nog nooit schade hebben gereden. Maař of ge daarvoor autos zult prakken...

Zoek u trouwens iemand die u notas kan leren maken want Anders zult ge er op onbekende kp's niet veel van bakken. Laat die persoon u dan ook direct het verloop van een rally leren. Best dus uw eerste rally rijden met een ervaren co.

Comment

Blijkbaar is er vandaag iemand via deze post op mijn website beland, na 6 jaar is het dus nog steeds actueel.
                                    Het is en blijft heel onduidelijk voor mensen die niets afweten van de rallysport om hun weg te vinden naar dat wereldje.

Ondertussen heb ik vorige maand mijn eerste rally gereden. Mijn co-piloot Thomas en ik kwamen op 6 mei aan de start van de Monteberg Short Rally met een gehuurde Peugeot 106.
                                    Daar zijn we uiteindelijk vertrokken met 160 deelnemers. Van de 107 gefinishte auto's waren wij de 84ste en 5de in onze klasse.

Binnenkort komt er een video op ons YouTube-kanaal van ons avontuur.
                                    Daarnaast zullen we in een andere video uitleggen over hoe je zoiets het best aanpakt en wat we geleerd hebben bij onze eerste stapjes in de rallywereld.

YouTube ► http://youtube.com/AutoJuniorBelgium
                                    Onboard beelden ► https://www.youtube.com/channel/UCbS...dT8Xlz965pLuwg

Comment

Proficiat!
                                      5de in uw klasse is een heel goede prestatie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Proficiat!
                                        5de in uw klasse is een heel goede prestatie!
                                        Op voorwaarde dat er toch een tiental gefinisht zijn. Als je 5de en laatste bent zou ik dat nu niet meteen goed noemen toch?
                                        sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Working...
                                        X