Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Puur Belgisch: Circuit van Spa-Francorchamps

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Puur Belgisch: Circuit van Spa-Francorchamps

[ Voor het volledige artikel: Carblog.be ]

Over een circuit aan de overkant van de taalgrens dat zelfs geen inleiding nodig heeft. Over een racepiloot die België op de F1-kaart zette.
    Over een topdesigner met de Belgische nationaliteit die zijn plek aan het verdienen is in de autogeschiedenis. Over een automerk van eigen
    bodem waar we als klein land fier op mogen zijn. Deze reeks is op en top Belgisch en starten doen we met het circuit van Spa-Francorchamps.

Elke racepiloot kijkt er naar uit om de G-krachten tijdens de “dubbele linkse” te weerstaan en elke autoliefhebber met een passie voor snelheid
    droomt ervan om de Eau Rouge en Raidillon vol gas te bedwingen. Het circuit van Spa-Francorchamps is alles behalve een gewoon circuit:
    het is uniek, snel, legendarisch én…het is puur Belgisch. Genoeg redenen om een artikel te wijden aan het 7 km - en 20 bochtig lange circuit.

[ Voor het volledige artikel: Carblog.be]
    Last edited by ; 07/11/2012, 16:39.

Oorspronkelijk geplaatst door Ward010 Bekijk Berichten

Over een circuit aan de overkant van de taalgrens dat zelfs geen inleiding nodig heeft. Over een racepiloot die België op de F1-kaart zette.
    Over een topdesigner met de Belgische nationaliteit die zijn plek aan het verdienen is in de autogeschiedenis. Over een automerk van eigen
    bodem waar we als klein land fier op mogen zijn. Deze reeks is op en top Belgisch en starten doen we met het circuit van Spa-Francorchamps.

Elke racepiloot kijkt er naar uit om de G-krachten tijdens de “dubbele linkse” te weerstaan en elke autoliefhebber met een passie voor snelheid
    droomt ervan om de Eau Rouge en Raidillon vol gas te bedwingen. Het circuit van Spa-Francorchamps is alles behalve een gewoon circuit:
    het is uniek, snel, legendarisch én…het is puur Belgisch. Genoeg redenen om een artikel te wijden aan het 7 km - en 20 bochtig lange circuit.

[ Voor het volledige artikel: Carblog.be]

ik vraag me wel af met welke auto ze die bochten genomen hebben.
    ik zie hier vaak 2,5 tot 3,5G staan.

als je dan de top 10 van lateral G's bekijkt.
    1. Loren & Toseann Fancy - PVP 250CC SuperKart - 1.39 Lateral-g
    2. Erich Joiner - Williams FW08C F1 racecar - 1.38 Lateral-g
    3. WorldSpeed Motorsports - Pro Formula Mazda - 1.30 Lateral-g
    4. Spoon Sports - Honda S2000 racecar (AP1) - 1.17 Lateral-g
    5. C-West - Honda S2000 racecar (AP1) - 1.15 Lateral-g
    6. Spoon Sports - Honda Fit racecar - 1.09 Lateral-g
    7. ForcedFed Performance - Lotus Elise - 1.08 Lateral-g
    8. SCC - Project Miata - 1.08 Lateral-g
    9. Road/Race Engineering - Mitsubishi Lancer Evo VIII - 1.06 Lateral-g
    10. Calvin Wan - Mazda RX-7 (FD3S) - 1.06 Lateral-g

dus dat moet al bijna gedaan zijn met een F1 auto waarbij de auto volledig afhangt van de downforce die hij creert op hoge snelheid om op de baan te plakken.... anders is zelfs de 2G moeilijk haalbaar.

Comment

Gezien ze 330km/h halen zal dat idd wel een F1 zijn
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
        Gezien ze 330km/h halen zal dat idd wel een F1 zijn
        Ik denk het ook, 297 na de radillion
        Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

Opel Astra ST Sport (sold)

Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lele Bekijk Berichten
          Ik denk het ook, 297 na de radillion
          Even om te bevestigen. Dit is inderdaad een afbeelding die werd gemaakt voor de F1 wedstrijd in Spa.

En 297 na de raidillon moet gewoon zalig zijn!

Comment

Puur Belgisch: Jacky Ickx

bodem waar we als klein land fier op mogen zijn. Deze reeks is op en top Belgisch en vandaag is het de beurt aan Jacky Ickx.

120 gereden F1-races, 13 polepositions, 25 podia, 8 overwinningen en twee maal vice-wereldkampioen. Allemaal op het conto van één Belg?
            Zeer zeker! En er is nog meer… Een zege in de 24 uren van Spa-Francorchamps, een zege in de 24 uren van Daytona, een zege in Parijs-
            Dakar en maar liefst 6 (!) keer de beste in de 24 uren van Le Mans. Jacky Ickx, alias “Monsieur Le Mans”, is zonder twijfel de grootste
            Belgische racepiloot aller tijden.

Jacky Ickx, zoon van motorsportjournalist Jacques Ickx, werd geboren op 1 januari 1945 en begon zijn carrière in de motorsport.
            Maar al snel gaf hij zich over aan zijn liefde voor vier wielen en die keuze zal hij zich nooit beklaagd hebben want in 1966, op amper
            21-jarige leeftijd, is hij de beste in de 24-uren van Spa Francorchamps.

Eén van de vele historische momenten uit de carrière van Jacky. Tijdens de 24 uren van Le Mans in 1969 wandelt hij bij de start naar
            zijn Ford GT40 om als laatste aan de wedstrijd te beginnen. 24 uur later komt hij al eerste over de streep.

Last edited by ; 24/11/2012, 12:18.

Comment

Is het ok om in dit topic wat foto's en filmpjes van Trackdays op Francorchamps te posten? Of is daar al een ander topic over?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arjandeiro Bekijk Berichten
                Is het ok om in dit topic wat foto's en filmpjes van Trackdays op Francorchamps te posten? Of is daar al een ander topic over?
                Doen zou ik zeggen, is volgens mij toch een meerwaarde aan deze topic en ik heb toch niet direct een ander topic toepasselijk gevonden.

Binnekort ga ik zelf voor het eerst in m'n leven op dit prachtige circuit rijden. Ik heb tijdens de feestdagen namelijk een "cadeaubon" gekregen ter waarde van 2 ronden in een VW fun Cup car.
                Kijk er al naar uit Is volgens mij echt de moeite. Ooit zal ik er wel eens een trackday rijden met m'n Clio maar momenteel spendeer ik dat geld liever op de Nordschleife

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philippe_RS Bekijk Berichten
                  Doen zou ik zeggen, is volgens mij toch een meerwaarde aan deze topic en ik heb toch niet direct een ander topic toepasselijk gevonden.

Binnekort ga ik zelf voor het eerst in m'n leven op dit prachtige circuit rijden. Ik heb tijdens de feestdagen namelijk een "cadeaubon" gekregen ter waarde van 2 ronden in een VW fun Cup car.
                  Kijk er al naar uit Is volgens mij echt de moeite. Ooit zal ik er wel eens een trackday rijden met m'n Clio maar momenteel spendeer ik dat geld liever op de Nordschleife
                  Allez here we go!

Als ik het circuit bezoek, doe ik dat meestal tijdens een trackday georganiseerd door RMA.
                  Ik ben nu al verschillende jaren geweest en er zijn steeds dikke bakken, vriendelijke deelnemers en weinig andere toeschouwers, fotografen.
                  Ook de diversiteit aan deelnemers is erg leuk voor autoliefhebbers.

(voor de oplettende toeschouwer, idd worden soms de oude pits gebruikt, soms de nieuwe)

De laatste keer was er ook een RUF CTR. Die ging serieus snel. Ook mooi om te zien dat dit exemplaar alle grote evenementen aandoet. Ik zie dit kenteken steeds weer opduiken.

Deze F50 is er ook elk jaar. Heb er al eens in mogen zitten. Rijdt verschrikkelijk traag, maar had toch de ophanging vooraan kapot gereden.

De trackday erna was hij er echter gewoon weer. Dat moet toch een dure reparatie geweest zijn...

Ik heb ook nog filmpjes, maar ik ga niet overdrijven voor de eerste keer
                  Last edited by Atenza; 10/01/2013, 09:29.

Comment

Ik ga er dit jaar ook nog eens rijden. Ik heb een dagje Bikers School gewonnen met Touring, is dus met de moto weliswaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bjoxx Bekijk Berichten
                      Ik ga er dit jaar ook nog eens rijden. Ik heb een dagje Bikers School gewonnen met Touring, is dus met de moto weliswaar.
                      Eens je er gereden hebt blijf je terug komen.
                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Weet ik wel, heb er al een keer of 4 gereden

Comment

Working...
                        X