Aangezien gisteren de belcar party het seizoen 2006 afsloot vond ik het tijd om dit topic te openen. En ik begin meteen met een schitterend bericht:
Oorspronkelijk geplaatst door www.pitstop.tv
Stéphane Ratel Organisation (SRO) wordt vanaf 2007 de organisator en de promotor van de Belcar. Circuit Zolder heeft met Ratel een contract van lange duur afgesloten. Dat is vanavond bekendgemaakt op de Belcar Party in Francorchamps. Mediagroup Van Dyck blijft titelsponsor van de Belcar.
De deal met SRO betekent niet dat alles in de Belcar nu op zijn kop wordt gezet. Er komt een overgangsperiode van een jaar of 2, waarin niet alleen de GT3, maar vanaf 2008 ook de GT4 wordt geïntroduceerd.
Zoals hier eerder al in primeur gemeld, wordt het Belcar-veld voortaan in 4 klassen ingedeeld:
- klasse 1: Belcar GT3
- klasse 2: Belcar Promotion (reglement van promotiecups)
- klasse 3: Belcar Specials, met uitzondering van GT1, maar wel met een normtijd van 1:34 voor Porsche GT3 (RSR), Mosler, BMW V8, Porsche biturbo, …
- klasse 4: guest-klasse
Het definitieve technische reglement wordt komende week naar de teams verstuurd.
Anthony Kumpen die afgelopen seizoen met GLPK kampioen werd, ziet de komst van SRO als een belangrijke troef voor de Belcar.
Kumpen: “Ik denk dat dit voor de toekomst de beste oplossing is. We hebben met Mediagroup Van Dyck een goeie sponsor, er is rots in de branding Circuit Zolder en we hebben een prima promotor en organisator met SRO. Voor ons van GLPK ligt het allemaal wat moeilijk, nu we niet meer met de GT1 kunnen rijden. Die moeten we dus verkopen en vervangen door een GT3.�
“Het is niet makkelijk geweest om 3 partijen samen te brengen die tenslotte tot een goed compromis zijn gekomen. Het toont bij alle partijen de durf aan om te vernieuwen.�
In de normtijd van 1:34 voor de Belcar Specials ziet Kumpen geen graten.
Kumpen: “Als je de Belcar Specials neemt van afgelopen seizoen met de rijders die erop zaten, dan zul je merken dat zeker 95% van hen niet onder 1:34 is gedoken. Het laat die teams nu wel toe om met hun auto verder te rijden. Je moet de normtijd ook zo zien. Het verhindert dat bvb. wij van GLPK de Porsche van ProSpeed kopen en daarmee domineren. Want kijk naar Marc Basseng. Die heeft in de laatste race met de ProSpeed Porsche toch 1:31 gereden.�
Tijdens de kwalificaties voor de Belcar Last Race zijn 2 Belcar Specials onder 1:34 gebleven. Naast Basseng in de ProSpeed Porsche dook Ruben Maes in de Porsche biturbo met 7 tienden onder de pivot.
Voorts werd bekendgemaakt dat de Belcar-umbrella blijft bestaan voor de Endurance Cup, de Sprint Cup en de Historic Sprint.
De deal met SRO betekent niet dat alles in de Belcar nu op zijn kop wordt gezet. Er komt een overgangsperiode van een jaar of 2, waarin niet alleen de GT3, maar vanaf 2008 ook de GT4 wordt geïntroduceerd.
Zoals hier eerder al in primeur gemeld, wordt het Belcar-veld voortaan in 4 klassen ingedeeld:
- klasse 1: Belcar GT3
- klasse 2: Belcar Promotion (reglement van promotiecups)
- klasse 3: Belcar Specials, met uitzondering van GT1, maar wel met een normtijd van 1:34 voor Porsche GT3 (RSR), Mosler, BMW V8, Porsche biturbo, …
- klasse 4: guest-klasse
Het definitieve technische reglement wordt komende week naar de teams verstuurd.
Anthony Kumpen die afgelopen seizoen met GLPK kampioen werd, ziet de komst van SRO als een belangrijke troef voor de Belcar.
Kumpen: “Ik denk dat dit voor de toekomst de beste oplossing is. We hebben met Mediagroup Van Dyck een goeie sponsor, er is rots in de branding Circuit Zolder en we hebben een prima promotor en organisator met SRO. Voor ons van GLPK ligt het allemaal wat moeilijk, nu we niet meer met de GT1 kunnen rijden. Die moeten we dus verkopen en vervangen door een GT3.�
“Het is niet makkelijk geweest om 3 partijen samen te brengen die tenslotte tot een goed compromis zijn gekomen. Het toont bij alle partijen de durf aan om te vernieuwen.�
In de normtijd van 1:34 voor de Belcar Specials ziet Kumpen geen graten.
Kumpen: “Als je de Belcar Specials neemt van afgelopen seizoen met de rijders die erop zaten, dan zul je merken dat zeker 95% van hen niet onder 1:34 is gedoken. Het laat die teams nu wel toe om met hun auto verder te rijden. Je moet de normtijd ook zo zien. Het verhindert dat bvb. wij van GLPK de Porsche van ProSpeed kopen en daarmee domineren. Want kijk naar Marc Basseng. Die heeft in de laatste race met de ProSpeed Porsche toch 1:31 gereden.�
Tijdens de kwalificaties voor de Belcar Last Race zijn 2 Belcar Specials onder 1:34 gebleven. Naast Basseng in de ProSpeed Porsche dook Ruben Maes in de Porsche biturbo met 7 tienden onder de pivot.
Voorts werd bekendgemaakt dat de Belcar-umbrella blijft bestaan voor de Endurance Cup, de Sprint Cup en de Historic Sprint.
Comment