Wie gaat er naar Francorchamps dit weekend?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Belcar 2007
Collapse
X
-
Ik twijfel nog
Wat komt er allemaal op zondag?
Sprint
Historic
Original
FR1600
Nog iets? BTCS?
Comment
-
Ik zal er zijn ...
Dit is de volledige timing:
Francorchampagne
27-28-29-30 septembre / september 2007
BTCS : Belgian Touring Car Series
MVDB : Mediagroep Van Dyck Belcar
Formula Renault 1.6
VW Fun Cup
BEC : Belcar Endurance Cup
BSC : Belcar Sprint Cup
BHS : Belcar Historic Sprint
Jeudi/Donderdag 27 septembre / september
08.00 – 20.00 Welcome open (Racing Hôtel)
08.15 Paddock open
10.00 – 20.00 Michelin MVDB and BTCS
16.00 – 20.00 Technical control VW Fun Cup (F1 stands)
10.00 – 15.00 Technical control MVDB (TC Endurance)
15.00 – 20.00 Technical control BTCS (TC Endurance)
12.00 – 20.00 Administration BTCS, VW Fun Cup (F1 1st floor)
13.00 – 14.20 BTCS Practice 190 € iVAT 80’
14.20 – 15.40 VW Fun Cup Practice 190 € iVAT 80’
15.40 – 17.00 MVDB, BHS, BEC, BSC Practice 190 € iVAT 80’
17.00 – 18.00 Formula Renault 1.6 Practice 140 € iVAT 60’
Vendredi/Vrijdag 28 septembre / september
07.00 – 18.00 Welcome open (Racing Hôtel)
07.15 Paddock open
07.30 – 09.00 Administration BTCS (F1 1st floor)
07.30 – 10.30 Administration VW Fun Cup (F1 1st floor)
09.00 – 15.00 Michelin MVDB and BTCS
08.00 – 09.15 Technical control BTCS (TC Endurance) if special authorization
08.00 – 10.30 Technical control VW Fun Cup (F1 stands)
09.15 Briefing BTCS F1 1st floor
10.15 Briefing Formula Renault 1.6 F1 1st floor
11.00 Briefing VW Fun Cup F1 1st floor
11.30 Briefing MVDB F1 1st floor
13.30 Briefing Belcar Endurance Cup F1 1st floor
09.20 – 10.05 MVDB Free Practice (45’)
10.20 – 11.05 BTCS Free Practice (45’)
11.20 – 11.45 Formula Renault 1.6 Qualifying 1 (25’)
12.00 – 14.30 VW Fun Cup Qualifying (150’)
14.45 – 15.45 Belcar Endurance Cup Qualifying 1 (60’)
16.00 – 16.45 MVDB Qualifying 1 (45’)
17.00 – 18.00 BTCS Qualifying 1 (60’)
Samedi/Zaterdag 29 septembre / september
07.00 Paddock open
07.30 – 15.00 Welcome open
09.00 Briefing Belcar Historic Sprint, Belcar Sprint Cup
09.00 – 09.45 MVDB Qualifying 2 (45’)
10.00 – 10.30 Belcar Sprint Cup & Historic Qualifying 1 (30’)
10.40 – 11.40 BTCS Qualifying 2 (60’)
12.00 – 14.05 Belcar Endurance Cup Race (125’)
14.05 – 14.25 VW on Tour
14.35 – 15.00 Formula Renault 1.6 Qualifying 2 (25’)
15.10 – 15.40 Belcar Sprint Cup & Historic Qualifying 2 (30’)
16.00 – 22.00 VW Fun Cup Race (360’)
Dimanche/Zondag 30 septembre / september
07.00 Paddock open
07.30 – 12.00 Welcome open
09.00 – 09.15 MVDB Warm Up (15’)
09.35 – 10.05 Belcar Sprint Cup & Historic Race (30’)
10.05 – 10.25 Audi on Tour
10.45 – 12.15 BTCS Race 1 (90’)
12.35 – 13.00 Formula Renault 1.6 Race 1 (25’)
13.20 – 15.25 MVDB Race (125’)
15.45 – 17.15 BTCS Race 2 (90’)
17.35 – 18.00 Formula Renault 1.6 Race 2 (25’)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door F430 Bekijk BerichtenStrijd voor de titel in Belcar, FIA GT en BTCS in Zolder op 20 en 21 oktober
Comment
-
-
hey, ik ben naar Francorchampagne geweest
was wel de moeite vond ik en ook wel wat spectakel
hier enkele foto's
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door F430 Bekijk BerichtenStrijd voor de titel in Belcar, FIA GT en BTCS in Zolder op 20 en 21 oktober
Comment
-
Peter Baert over de rare beslissingen van de RACB sportcommissie tijdens het laatste weekend:
Waar gaat het in godsnaam nog over …
Peter Baert op 1/10/2007 om 20:07 | video |
Belcar en BTCS hebben afgelopen weekend in Spa een bijzonder trieste beurt gemaakt. Het gezamenlijke weekend van Belcar en BTCS heette protserig Francorchampagne, maar het rook naar flets afwaswater. Goed voor de riool …
In de Belcar stond de Sporza Corvette van PK Carsport in de kijker, maar wel om de verkeerde reden. Anthony Kumpen en Bert Longin reden niet mee in Francorchamps omwille van een race op hetzelfde tijdstip in Nogaro voor de FIA GT. In de plaats van Longin en Kumpen gaven Kurt Mollekens en David Hart de Corvette de sporen.
Mollekens en Hart zijn evenwel niet de vaste rijders op de Sporza Vette, wel Kumpen en Longin, die dus afwezig waren. Nu bepaalt een artikel in het Sportreglement van de Belcar 2007 dat een auto in dat geval uit zijn divisie verdwijnt en naar de Guest-klasse verhuist. PK kon afgelopen weekend in Spa geen punten pakken in divisie 1 en dus ook niet voor het algemene kampioenschap.
Het betrokken artikel 11.4 luidt als volgt: “Minimaal één piloot die voorkomt op de lijst “Wagens en piloten toegelaten tot de trainingen” van de eerste deelname van een wedstrijdnummer aan Mediagroep Van Dyck Belcar 2007, moet voor alle volgende meetings op betreffend wedstrijdnummer ingeschreven worden en deelnemen (voor zover in dit reglement verplicht) aan de ganse meeting. Indien hieraan niet wordt voldaan, verhuist dit wedstrijdnummer voor de betreffende meeting naar de Belcar Guests.”
We hebben zelf de woorden “voor alle volgende meetings” en “ganse meeting” vetjes gedrukt.
Mocht er twijfel bestaan over de interpretatie van de tekst in het Nederlands, dan geeft de tekst in het Frans de doorslag.
We lezen in artikel 11.4: “Au moins un pilote figurant sur la liste “Voitures et pilotes admis aux essais” de la première participation d’un numéro de voiture au Mediagroep Van Dyck Belcar 2007, doit être engagé sur le numéro de voiture en question pour tous les meetings suivants et participer (pour autant que ceci est obligé dans ce règlement) à tout le meeting. Si cette condition n’est pas remplie, le numéro de voiture en question sera classé dans la Division Belcar Guests pour le meeting en question.”
Ook in de paragraaf hierboven hebben we zelf een aantal woorden vetjes gedrukt.
Concreet vertaald naar PK Carsport zegt artikel 11.4 dat ofwel Longin ofwel Kumpen na de eerste meeting van het seizoen 2007 voor alle resterende meetings moet ingeschreven zijn en dat ofwel Longin ofwel Kumpen aan de volledige meeting (tout le meeting) moet deelnemen.
Afgelopen weekend heeft PK in Spa niet aan deze voorwaarde voldaan. Kumpen was vrijdag wel in Spa om met de Corvette in de eerste kwalificatiesessie een tijd te zetten, maar na Q1 was noch Kumpen noch Longin in Spa te bespeuren. Noch Kumpen noch Longin heeft dus aan de volledige meeting (tout le meeting) deelgenomen.
Kumpen meent dat zijn optreden in Q1 vrijdag voldoende was om punten te pakken voor het kampioenschap. Volgens de PK-rijder is “ganse meeting” een rekbaar begrip, zoals hij aan pitstop.tv vorige vrijdag vertelde. Uiteraard heeft Kumpen, en met hem PK, het volste recht om het reglement op een eigen manier te interpreteren. Ze hebben het volste recht om de grijze zones van het reglement af te tasten.
Het is dan de taak van de sportcommissie (de scheidsrechters) om het sportreglement te doen respecteren. Dat reglement schept het sportieve kader waarbinnen rijders en teams het Belcar-kampioenschap afwerken. Wie buiten dat kader wil racen, stelt zich bloot aan sancties of aan klachten van rivalen.
In dit geval van flagrante overtreding van artikel 11.4 is het bizar dat de sportcommissie (bestaande uit voorzitter Denis Declercq en leden Marc Janssen en Pascal Notelaers) niet zelf is opgetreden, ook niet na de race, toen het duidelijk was dat noch Kumpen noch Longin had gereden. De sportcommissie besliste zijn eigen reglement niet toe te passen en verklaarde bovendien een klacht van concurrent GPR-Body Coach Racing tegen PK als onontvankelijk. Naar verluidt werden de mensen van Body Coach door de sportcommissie zelfs weggelachen.
Hier is het niet onze bedoeling stenen te gooien naar PK. Het team van Kumpen-Longin heeft het volste recht om regels en artikels naar eigen goeddunken te interpreteren.
De vraag is nu of hier nog wel interpretatie mogelijk is. Ja, maar dan geen interpretatie van de woorden “ganse meeting” of “tout le meeting”. Het moge duidelijk zijn dat het dan gaat over de kwalificaties én de race. Wél zijn er vragen bij de tekst tussen haakjes: voor zover in dit reglement verplicht ofpour autant que ceci est obligé dans ce règlement. Waar dat op slaat, mag Joost weten …
We nemen de Franse woorden “ce règlement”. “Ce” verwijst naar iets, in dit geval allicht naar het bijzonder reglement van de meeting “Francorchampagne” van 27-28-29-30 september 2007. Daarin handelt artikel 3.9 over de “duur van de meeting”.
“De meeting start met de technische en/of administratieve controle en eindigt bij het verlopen van een van
de laatste termijnen volgens :
- de termijn van een klacht of een beroep of het einde van een hoorzitting
- einde administratieve en/of technische controle na de wedstrijd, dit conform met de Code
- einde van de prijsuitreiking.”
Of in het Frans:
“Le Meeting commence avec les vérifications techniques et/ou administratives et se termine à l’expiration d’un des délais les plus tardifs suivants :
- délai de réclamation ou d’appel ou fin de l’audition
- fin des vérifications administratives et/ou techniques d’après épreuve entreprises en conformité
avec le code
- fin de la remise des prix.”
In deze omschrijving is de race inbegrepen. Dat lijkt ons ook logisch bij een race-meeting …
Het zou ons niet verbazen, mocht Body Coach tegen de beslissing van de sportcommissie in beroep gaan. Het zou ons evenmin verbazen, mocht Body Coach in geval van ongelijk bij de beroepsprocedure alle mogelijke rechtsmiddelen uitputten om dit onrecht aan de kaak te stellen. Het zou trouwens goed zijn, mocht het Belcar-reglement en andere RACB-reglementen juridisch eens ten gronde getoetst worden. Dumarey en co zouden de Belgische autosport op die manier voorwaar nog een dienst bewijzen.
De volgende vraag is dan waarom de sportcommissie al voor de tweede keer dit seizoen beslist om zijn eigen reglement niet toe te passen. We gaan ervan uit dat het toeval is dat het telkens in het voordeel van PK gebeurde. De eerste keer sloot de sportcommissie de ogen in Donington, toen Longin wegens pech zijn laatste ronde trager aflegde dan tweemaal de snelste wedstrijdronde. Volgens het reglement had PK toen die ronde moeten verliezen en had het Sporza-team niet tweede, maar zesde moeten zijn.
De sportcommissie greep evenwel niet in, ook al omdat de rivalen van PK niet reageerden. Pas toen pitstop.tv de overtreding aan het licht bracht, ging bij bepaalde teams het alarm af. SRO Belgium en RACB schoten wél in actie voor de volgende meeting. Het artikel 8.3, waartegen Longin in Donington gezondigd had, werd geschrapt. We zijn benieuwd of nu ook artikel 11.4 (voor 2008 dan) uit het reglement wordt gehaald …
Autosportliefhebbers (de klanten!), rijders, teams, pers, sponsors, … zijn afgelopen weekend in Francorchamps voor schut gezet. Als de beslissing van de sportcommissie overeind blijft, dan verliest de Belcar al zijn geloofwaardigheid. Dan stelt dit kampioenschap niks meer voor en kunnen we onze tijd en energie beter aan andere dingen besteden. Wat heeft het voor zin om maanden aan een reglement te werken dat dan toch niet wordt toegepast? Nemen ze ons aan de Aarlenstraat in Brussel voor sullen die alles pikken?
De laksheid bij de RACB-sportcommissie zal -vrezen we- kwalijke gevolgen hebben. Het staat zo goed als vast dat Body Coach uit de Belcar verdwijnt en het zou niet verrassen, mocht ook ProSpeed van Luc Goris en Rudi Penders andere oorden opzoeken. Bovendien zorgt ook het totale onevenwicht in de “GT3 balance of power” voor veel misnoegdheid.
PK reageert kribbig op de klacht van GPR van afgelopen weekend. Misschien zijn er op deze site wel een paar leden van PK anoniem actief om reacties te plaatsen onder nieuwsberichten. Daarbij mag PK uiteraard niet vergeten dat het zelf momenteel een beroepsprocedure heeft lopen in de FIA GT. PK meent dat het daar ten onrechte een race (Oschersleben) heeft verloren en probeert nu via de groene tafel alsnog zijn gelijk te halen. Het zou het team nog de titel in FIA GT kunnen opleveren, net zoals Body Coach nog kampioen kan worden in de Belcar.
Elk team/rijder heeft het recht om klacht in te dienen. Maar daar is de grens. Als het verhaal van PK klopt, dan is die grens zaterdagnacht in Spa ver overschreden. Volgens PK bleek de deur van de box van het team geforceerd en was er aan de auto geknoeid. Dat bleek tijdens de warm-up zondagmorgen, toen Mollekens met ondermeer een defecte olieleiding en stuurbekrachtiging naar de pits sukkelde. PK denkt dus aan sabotage …
Ook in de BTCS zijn de afgelopen dagen zeer bedenkelijke feiten gebeurd. Daar is het mogelijk dat een promotor (Christian Lahaye) aan een team (Lupant) de toelating geeft om een verboden systeem (ABS) op de auto te monteren. Zelfs Bernie Ecclestone heeft die macht niet in de Formule 1. De betrokken BMW mét ABS pakte voor beide BTCS-races de pole. Een flagrant niet-conforme auto op de pole, zonder dat de sportcommissie ingrijpt. Het mocht namelijk van de promotor … De BTCS is trouwens al het hele seizoen een aanfluiting van een fair kampioenschap, met de bedoeling één merk te laten zegevieren.
Wie zoiets als journalist aan de kaak durft stellen, loopt dan nog het risico gemolesteerd te worden. Olivier de Wilde van La Dernière Heure werd afgelopen weekend in de perszaal afgedreigd door een aandeelhouder van BTCS-promotor PRC. Geldt persvrijheid in de Belgische autosport maar in beperkte mate? Dit is toch niet Myanmar, waar vorige week een Japanse videojournalist op een afgrijselijke manier werd afgemaakt?
Het wedervaren van de Sporza-ploeg tenslotte. Het team onder leiding van Eric Dupain werkte zich ook gisteren uit de naad om op tijd een reportage over de Belcar klaar te stomen voor uitzending op Sporza/Canvas, na het WK wielrennen. Dat de Sporza-ploeg in de pitlane met haperend materiaal moest werken, kunnen we nog door de vingers zien. Een camera of microfoon kan het wel eens laten afweten, zoals een race-auto. Maar dat er geweigerd werd om de tapes van de cameralui op het circuit op te halen, wijst op een boycot tegen Sporza. Zo moest de Sporza-kijker het stellen zonder beelden van de finish.
SRO Belgium beseft blijkbaar niet dat Sporza op dit moment het enige kanaal is, waar de Belcar aan een groot publiek gepresenteerd wordt. Gisteren zaten weer honderdduizenden mensen voor de buis om het WK in Stuttgart te volgen én om daarna de Belcar in Spa mee te pikken. Dit is onbetaalbare promotie, waar geen enkel gespecialiseerd autosport-medium tegenop kan.
We mogen vrezen dat Sporza-topman Dirk Abrams, die autosport al zijn hele loopbaan een zeer warm hart heeft toegedragen, straks bij de evaluatie na het seizoen zal twijfelen over een vervolg in 2008, gezien de slechte ervaringen dit jaar. Bij een negatief report verdwijnt Belcar ook op Sporza van de buis en dan is het kampioenschap nergens nog op een Vlaamse TV-zender te volgen, met uitzondering van enkele gekochte reportages op een regionale zender. Het zou bij Mediagroup Van Dyck een grote bel moeten doen rinkelen.
Waar gaat het in godsnaam nog over, vroegen we ons gisteravond af. Waar zijn sommigen in godsnaam mee bezig?
www.pitstop.tv
Comment
-
Paul Kumpen is ondervoorzitter bij de RACB.
Moeten we hier dan nog een tekeningetje bij maken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk BerichtenToch raar dat ze zeggen dat de nederlandstalige tekst voor interpretatie vatbaar is terwijl de franstalige tekst de doorslag geeft. Het lijkt wel alsof de RACB de autosport in België kapot wil als je dit leest.
De Nederlandse tekst zal een vertaling zijn en daardoor telt bij twijfel de Franstalige.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk BerichtenPaul Kumpen is ondervoorzitter bij de RACB.
Moeten we hier dan nog een tekeningetje bij maken?BMW = Freude Am Fahren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk BerichtenDat is al jaren zo, in dit tweetalig-apenland moet je zo een regel wel inbouwen.
De Nederlandse tekst zal een vertaling zijn en daardoor telt bij twijfel de Franstalige.BMW = Freude Am Fahren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk BerichtenNormaal zou dat toch niet mogen meespelen dat Paul Kumpen ondervoorzitter is of hebben de leden van de sportcomissie schrik om hun functie te verliezen?
Comment
Comment