Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dakar 2007

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Na mauretanië zullen de verschillen nog wel aanzienlijk zijn. Dan pas conclusies trekken

    Trouwens, diene Kamaz camion, wa ne zot!
    Hij heeft het zich dan ook mogen bekopen ma alle.

    Comment


    • Koen Wauters heeft vandaag weeral tijd verloren nadat hij in aanvaring kwam met de Hummer (ik vermoed van Gordon) . Dit staat op de AD-sport site.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Tamasius Bekijk Berichten
        Koen Wauters heeft vandaag weeral tijd verloren nadat hij in aanvaring kwam met de Hummer (ik vermoed van Gordon) . Dit staat op de AD-sport site.

        Morgen eens horen wat Koen er zelf over te zeggen heeft

        http://dakar.telenet-esp.be/ -> dagboek

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tamasius Bekijk Berichten
          Koen Wauters heeft vandaag weeral tijd verloren nadat hij in aanvaring kwam met de Hummer (ik vermoed van Gordon) . Dit staat op de AD-sport site.
          Dat was te zien op het Rtfb verslag.

          Zo erg leek de aanrijding mij nie, kweet wel nie of eig schade door was.

          Comment


          • Schade zal ni vet geweest zijn denk ik, Gordon is toch als 15 de of zoiets over de streep gekomen vandaag als ik goed gezien heb op de dakarsite.
            Morgen idd nekeer naar Q proberen te luisteren, als ik op tijd uit mijn bed geraak.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
              Inderdaad niet, ik maak er mij een beetje zorgen bij. Ze hebben nog niet echt iets laten zien en de mechaniek heeft het al op één van de vier Pajero Evo's laten afweten...
              Het echte werk moet nog beginnen hé. Marathon etappes in de duinen, daar zullen de verschillen gereden worden en zullen we zien of VW echt gooi zal kunnen doen naar de overwinning. Al hoop ik van niet .

              Comment


              • Vaticaan voert kruistocht tegen Dakar

                Peter Baert op 10/1/2007 om 22:35 | video | Het Vaticaan heeft vandaag vlijmscherp de Dakar afgemaakt als een evenement dat een bloedspoor trekt in de woestijn. Rome nagelt de Dakar aan het kruis na de dood gisteren van de Zuid-Afrikaanse motard Elmer Symons.
                Volgens L’Osservatore Romano, de officiële spreekbuis van het Vaticaan, is de Dakar niet meer dan een bloederige, onverantwoorde race. De krant meent dat de Dakar weinig van doen heeft met sport en competitie en een gewelddadige poging is om Westerse modellen uit te voeren naar een maatschappij en ecosystemen die niks te maken hebben met het Westen. Wrakken van auto’s, moto’s en trucks in de woestijn zijn roestende overblijfselen van onverantwoord gedrag.
                Het Vaticaan hekelt het cynisme van de organisatie, de deelnemers en de sponsors.

                Dit is grappig. Ze gaan eens hun gedacht zeggen.
                Ze hebben zich er niks in te moeien...
                Slaat op niet veel maar kom...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door X5 Bekijk Berichten
                  Het echte werk moet nog beginnen hé. Marathon etappes in de duinen, daar zullen de verschillen gereden worden en zullen we zien of VW echt gooi zal kunnen doen naar de overwinning. Al hoop ik van niet .
                  Ja ik weet wel, maar ik vind dat de Touaregs dit jaar wel erg sterk zijn. Sainz leert echt wel snel bij!

                  Hopelijk komen Alphand en Peterhansel wat plaatsen vooruit nu we in Mauretanië zijn aanbeland!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Reedsh Bekijk Berichten
                    Dit is grappig. Ze gaan eens hun gedacht zeggen.
                    Ze hebben zich er niks in te moeien...
                    Slaat op niet veel maar kom...
                    Die 3 feiten slaan zowat op alles wat het Vaticaan zegt of doet, of het nu over Dakar gaat, de oorlog in Irak of over Laurent zijn decoratiefactuur. Die mensen in 't Vaticaan leven nog naar de standaarden van een paar eeuwen terug toen ze de heksen nog verbrandden en 'het volk' dom gehouden werd.

                    Comment


                    • Moest direct aan michell vaillant denken.
                      Daar is leader altijd de "slechterik".
                      Dat zijn ook amerikaanse wagens met agressieve chauffeurs.

                      Ze hebben zelfs een strip gehad waar ze in dakar (of een afgeleide) volk van de weg af moesten rijden voor de kijkcijfers. dat werd dan gefilmd door een helicopter. Zo hadden ze motorrijders en wagens van hun sokken gereden.

                      dit was allemaal een stripverhaal, en nu hoor je dat van koen in realiteit.
                      Ze gingen zelfs op zijn (de amerikaan) gezicht slaan in de bivak, net zoals in het stripverhaal.
                      Beestig.

                      Comment


                      • Er zou een tweede dode zijn, nl de chauffeur van een persauto ?

                        Comment


                        • Dit staat vandaag in De Standaard:

                          De koers achter de koers

                          Rallyraid. De Dakar zou een tweede slachtoffer hebben gemaakt. In een perswagen, zoals de onze.
                          Eerlijk, we zijn niet verwonderd. De koers achter de koers is hels, mochten we ondervinden.


                          HET zou op vraag van de familie van het slachtoffer zijn dat er nog altijd geen officieel bericht over het dodelijke ongeval met de perswagen van de televisie is rondgestuurd. Maar verschillende mensen hebben het ondertussen bevestigd: de chauffeur van de auto zou wel degelijk zijn omgekomen.

                          De auto waarin wij Lisboa-Dakar volgen, wordt bestuurd door Guy Colsoul, ex-rallyrijder met negen Dakars op zijn actief. De afgelopen dagen hebben we onszelf meermaals gefeliciteerd met die keuze. Want in een perswagen rijd je echt een koers achter de koers.

                          Het begon al op zondag, nog in Europa. De wedstrijdwagens maakten de overtocht vanuit Malaga. De volgerskaravaan moest in Algeciras de boot op. Met bestemming Tanger, vlot 500 kilometer ten westen van Nador, waar de start van de eerste kp was getrokken. We wilden per se de boot van 17 uur halen om ons 's avonds nog een aardig stuk op weg te zetten naar de wedstrijd. We haalden die boot, maar dat was dan ook de enige meevaller die dag. Het duurde ruim een uur om de haven uit te raken. Eindeloze controles met altijd maar dezelfde vragen en meer stempels dan onze papieren konden vatten. En dan werden we nog geëscorteerd door een tussenpersoon, belast met de vlotte transfer van de Dakar-voertuigen. Behoorlijk enerverend, in de wetenschap dat ons nog bijna 300 kilometer wachtten tot Meknes, de stad waar een collega een hotelkamer had geritseld.

                          Diesel

                          Van de boot snelden we het eerste benzinestation binnen om de tank van 400 liter vol te gooien. We waren het roadbook aan het bestuderen, toen we Colsoul ineens tot in de auto hoorden vloeken: de bediende had diesel in plaats van benzine getankt. Gelukkig had Colsoul onraad geroken, letterlijk, maar er was wel al 127 liter ingegaan. Gemengd met de 30 liter die nog aan boord waren. De wagen bleek gelukkig over een pomp te beschikken, maar de garage had alleen bidons van 5 liter. Kortom, het was al ruim over tienen toen we ons eindelijk op gang konden trekken.

                          De eerste honderd kilometer waren autostrade, maar dan gingen we over op een slechte, onverlichte weg. Colsoul stak een tandje bij, terecht, maar in de passagierszetel stond het angstzweet enkelhoog. Het plaatselijke verkeer zwalpt over de weg, slecht of helemaal niet verlicht, waardoor Colsoul soms verplicht was in te halen naast de weg. En tegemoetkomende auto's, vrachtwagens en bussen beschouwden de weg en kruislichten als hun voorrecht. Tegen één uur 's nachts haalden we het hotel. Gelukkig was de bar nog open zodat we een dubbele whisky konden binnengieten tegen het klapperen van de tanden.

                          's Anderendaags stonden 358 km op het menu door de Midden-Atlas. Tussen besneeuwde bergtoppen, door het verrassende Ifrane, tot in Talsinnt, aankomstplaats van de eerste etappe. Schitterend, maar alweer koersen, want die 358 km waren geen autostrade, maar bergpassen. Waarna nog eens 250 km volgden tot Er Rachidia, het eerste bivak. Dinsdag hielden we niet halt in Ouarzazate, waar het gros van de karavaan neerstreek, maar reden 200 km extra tot Foum Zguid, de bivakplaats voor de motoren en startplaats van de volgende rit. Dat betekende wel 200 km in tegengestelde richting van de wedstrijd. In de bergen en net op het moment dat de eerste wagens uit de chronorit kwamen. Schlesser, Sainz, Peterhansel, allemaal hebben we ze gekruist, al dan niet in het midden van de weg in een blinde bocht met het ravijn dichterbij dan ons lief was.

                          Na vier dagen Marokko is het ons zonneklaar: de Dakar in een perswagen volgen is een koers achter de koers rijden. Eigenlijk zijn we gebonden aan een snelheidslimiet van 120 km/u, maar aan die snelheid kom je overal te laat. Probleem is wel dat er bij het binnenrijden van elk bivak wagens worden uitgepikt waarvan de GPS wordt uitgelezen. Die registreert namelijk alle snelheden. Bij een eerste vergrijp volgt een waarschuwing, een tweede kost 500 euro, een derde 1.000 en bij het vierde volgt de uitwijzing. U begrijpt dat we het bivak zo weinig mogelijk aandoen.

                          De snelheidslimiet kwam er om paal en perk te stellen aan de vele, soms dodelijke ongevallen met plaatselijke bewoners bij de doortocht van dorpjes. Daar legt de GPS een snelheidslimiet van 30 km/uur op. Die zeer strikt wordt nageleefd, hebben we met onze eigen ogen kunnen vaststellen.

                          Muur

                          Wat tot behoorlijk ridicule situaties leidt. Een beest van een Mitsu met honderden paarden in het vooronder bijvoorbeeld die wordt voorbijgestoken door een wild toeterende met ijzerdraad aan elkaar geboden Renault 4L van tussen de twee Wereldoorlogen. Maar het is een noodzaak, hebben we in Marokko al kunnen vaststellen. De mensen wandelen doodgemoedereerd in het midden van de straat of steken zonder kijken over. En onder de kinderen is het een spelletje voor wie het dichtstbij de auto durft te komen om te wuiven. Of met stenen te gooien. Want dat blijkt het favoriete tijdverdrijf van de plaatselijke jeugd. Colsoul waarschuwt dan ook telkens we een groepje kinderen ontwaren: ,,Altijd uitkijken of er in die wuivende handen geen katapult zit.'' Want met de katapult schieten ze stenen naar de voorruit. Tot nog toe hebben we nog maar één katapult in een kinderhand ontwaard. Maar het kereltje moet net nieuwe munitie aan het zoeken zijn geweest, want we werden niet beschoten. De carrosserie werd wel al gestenigd.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                            Moest direct aan michell vaillant denken.
                            Daar is leader altijd de "slechterik".
                            Dat zijn ook amerikaanse wagens met agressieve chauffeurs.

                            Ze hebben zelfs een strip gehad waar ze in dakar (of een afgeleide) volk van de weg af moesten rijden voor de kijkcijfers. dat werd dan gefilmd door een helicopter. Zo hadden ze motorrijders en wagens van hun sokken gereden.

                            dit was allemaal een stripverhaal, en nu hoor je dat van koen in realiteit.
                            Ze gingen zelfs op zijn (de amerikaan) gezicht slaan in de bivak, net zoals in het stripverhaal.
                            Beestig.
                            Klopt, het is de strip Caïro

                            Comment


                            • idd.
                              Ben strip verzamelaar

                              Comment


                              • Bij CP1:
                                1 303 SAINZ (ESP) 14:11:30 01:30:30
                                2 302 PETERHANSEL (FRA) 14:13:25 01:30:25
                                3 301 DE VILLIERS (AFS) 14:14:12 01:29:12
                                4 300 ALPHAND (FRA) 14:18:57 01:31:57
                                5 305 MILLER (USA) 14:23:33 01:28:33
                                6 304 ROMA (ESP) 14:26:10 01:37:10
                                7 310 SCHLESSER (FRA) 14:27:03 01:25:03
                                8 320 GORDON (USA) 14:28:57 01:24:57
                                9 309 AL ATTIYAH (QAT) 14:29:52 01:28:52
                                10 315 SHMAKOV (RUS) 14:39:14 01:39:14

                                17 318 HENRARD (BEL) 14:56:53 01:45:53
                                18 327 LOIX (BEL) 14:57:25 01:44:25

                                Comment


                                • Knap weer van Sainz. Volgens mij is ie toch een serieuze kanshebber voor de eindoverwinning!

                                  Comment


                                  • Jij hebt de volgorde genomen waaraan ze CP 1 passeren op tijd, niet op hun chrono. Klik eens op 'hours' en dan zul je zien dat Gordon voorlopige leider is.

                                    Niettemin in Sainz zeker een zegekandidaat, maar het moet nu pas beginnen. Mitsubishi mag eens wakker schieten in de duinen!

                                    Comment


                                    • Dakar doet mij ook denken aan Michel Vaillant

                                      Comment


                                      • Gisteren Wauters van de baan gereden, vandaag gewonnen...

                                        1 320 GORDON (USA)
                                        GRIDER (USA) HUMMER 02:58:57 00:00:00
                                        2 310 SCHLESSER (FRA)
                                        DEBRON (FRA) SCHLES-FORD-RAID 02:59:14 00:00:17
                                        3 301 DE VILLIERS (AFS)
                                        VON ZITZEWITZ (ALL) VOLKSWAGEN 03:05:49 00:06:52
                                        4 303 SAINZ (ESP)
                                        PERIN (FRA) VOLKSWAGEN 03:06:14 00:07:17
                                        5 302 PETERHANSEL (FRA)
                                        COTTRET (FRA) MITSUBISHI 03:06:46 00:07:49
                                        6 309 AL ATTIYAH (QAT)
                                        GUEHENNEC (FRA) BMW 03:07:21 00:08:24
                                        7 313 SOUSA (POR)
                                        SCHULZ (ALL) VOLKSWAGEN 03:09:00 00:10:03
                                        8 300 ALPHAND (FRA)
                                        PICARD (FRA) MITSUBISHI 03:09:42 00:10:45
                                        9 305 MILLER (USA)
                                        PITCHFORD (AFS) VOLKSWAGEN 03:11:35 00:12:38
                                        10 329 HOLOWCZYC (POL)
                                        FORTIN (BEL) NISSAN 03:18:40 00:19:43
                                        11 326 JEAN-JOSEPH (FRA)
                                        BOYERE (FRA) BUGGY 03:23:57 00:25:00
                                        12 315 SHMAKOV (RUS)
                                        MESHCHERYAKOV (RUS) BUGGY 03:24:15 00:25:18
                                        13 304 ROMA (ESP)
                                        CRUZ SENRA (ESP) MITSUBISHI 03:27:29 00:28:32

                                        Comment


                                        • Ik peis da VW dit jaar zal winnen!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X