Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geschikte auto voor trackday?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Geschikte auto voor trackday?

    Hallo iedereen!

    Als enorm autofanaat zou ik heel graag eens deelnemen aan een trackday, op Zolder bijvoorbeeld.
    Aangezien ik nog studeer en weinig tijd en geld heb om hier een geschikte auto voor te kopen en bouwen, vroeg ik me af of het verstandig is om een keer deel te nemen met mijn Volkswagen Vento.
    1.9 benzine, 90pk, bj 1993.
    Ik weet dat dit alles behalve een race-auto is, maar dat kan ik me voorlopig niet veroorloven. Deze auto gebruik ik nu ongeveer een jaar om op een weiland bij een vriend te crossen, maar is op de uitlaat na echt nog goed om zelfs mee op straat te rijden. (alles werkt, ruiten nog aanwezig)
    Rijd je met een auto van dit kaliber niet te veel in de pad op zo'n circuit? Kunnen de standaard remmen dit bochtenwerk aan? En waar meten ze de decibels die je uitlaat produceert? Want onze zelfgemaakte uitlaat, zonder einddemper maakt wel wat geluid...

    Alvast bedankt!
    Gr, Jip

  • #2
    Zou je beter niet iets huren.

    Comment


    • #3
      Dat is de vraag die ik aan jullie stel is het mogelijk en veilig om met deze auto te doen? Als ik video's van trackday's zie kom ik regelmatig een Golf 3 tegen, wat op de kofferbak na volgens mij niet zo enorm veel verschilt van een Vento. Het is gewoon om eens de circuit-belevenis te hebben en om eens te zien of ik het in de toekomst vaker wil doen. Ik heb gezien dat het ook mogelijk is eerst een sessie met instructeur te doen en daarna vrij te rijden. Is dit een betere optie? Of is het gewoonweg saai met zo'n auto?

      Comment


      • #4
        Geschikte auto voor trackday?

        Snel zal het natuurlijk niet gaan.

        Maar aan uzelf werken, mss deftige banden en een beter ophanging en je kan al ver geraken.

        Ikzelf heb ook enkele trackdays op zolder gedaan met een E36 316i, wat is da 90-100pk?

        Op de rechte stukken maakte die amper snelheid natuurlijk (mss 140-150) maar door veel te oefenen( vooral dat! ), betere banden en verlaging ging die redelijk snel door de bochten waardoor die het vermogenstekort wel wat compenseerde. Ik reed met die auto snellere tijden dan mijn collega's met hun 325i dusja .

        Op zolder valt dat weinige vermogen nog wel mee, op Spa of zandvoort is dat al wat anders.
        Last edited by kefkie; 20/11/2014, 23:19.
        BMW X5 45e

        Comment


        • #5
          Zoek u: saxo vts, mini cooper (S), porsche 944, crx del sol, civic, ...
          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

          Comment


          • #6
            Niet teveel geld en ideale beginnersauto met toch wat power. Als het enkel voor circuit gebruik is neem je de gebruikssporen er maar bij. Heb zelf eigenlijk wel interesse als driftbakje :p

            AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt


            AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
            2014 Bmw 118d Estorill //M
            2000 Bmw 320d
            2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
            2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.)
            https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/

            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
            Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje...
            http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
            Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929

            Comment


            • #7
              Niet gaan naar zolder. Probeer eerst eens Mettet, 60 euro voor 2x25 minuten. Leuk klein circuit. Ben je geen hele trackday kwijt als je auto een probleem heeft na een kwartier.
              Laat een garage de auto bekijken. Vervang zéker je remvloeistof, en zorg dat de remmen in goede staat zijn. Remmerij is een kwestie van veiligheid, en dat primeert.
              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

              Comment


              • #8
                Dan ga ik inderdaad eerst eens proberen om Mettet voordat ik er een hoop spaargeld tegenaan smijt!
                En zorg ik zeker dat de auto in orde is. Ik heb thuis nog eens Sabelt vierpuntsgordel, is het nuttig om die er in te zetten of beter niet als er geen kuipstoel in staat?

                Comment


                • #9
                  Iets wat ik me afvraag. Moet een auto niet ingeschreven zijn (nummerplaat, verzekering) om deel te nemen aan een trackday?

                  Wat ik uit het eerste bericht versta is dat de Vento een crossbak is die niet is ingeschreven.

                  De laatste keer dat ik op Zolder met mijn eigen wagen reed, ondervond ik dat de asfalt heel slijtig is voor de banden. Ooit ben ik ook te weten gekomen dat iemand een Audi had gehuurd en ging daarmee op Zolder rijden. Ging van de baan af, huurwagen kapot, veel kosten en miserie.

                  Comment


                  • #10
                    Op een trackday zo niet.


                    op de touristenfahrten van de Nurburgring dan weer wel.
                    BMW X5 45e

                    Comment


                    • #11
                      doe dan eens een Skylimit super sunday mee en schrijf je in voor een half uur.
                      dan heb je een idee en ben je niet veel geld kwijt.
                      maar ik vrees dat het redelijk zal tegenvallen

                      dat je wagen niet ingeschreven is is dnek ik geen probleem

                      investeren in ophanging/banden ed zou ik niet doen bij dit type wagen
                      dan kan je beter investeren in iets leukere/sportievere wagen

                      een Pug 206 GTI bvb; voor 2000e vind je er zo in goede staat....werken en sparen hé ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                        Op een trackday zo niet.

                        Aha, ok, dat weet ik dan ook weeral.

                        Maar hij moet deze auto dan nog wel daarkrijgen. Als hij geen andere auto heeft met een remork, is dat een serieus probleem.

                        Comment


                        • #13
                          Er staan een hoop 924's te koop voor weinig.
                          In nederland kan je voor +- 1100 à 1500 een redelijk deftig exemplaar oppikken.
                          Is de lak wat minder dan plastidip(budgetoplossing) je.
                          blokje doet 125pk, geen hoog gewicht, 50 50 verdeling, 944 is lastiger en complexer en iets duurder in onderhoud voor een echt laag budget.
                          achterbank eruit, je kuipzetel erin
                          Eens zo een ding oldtimer gekeurd is kan er aan modificeren maar een set verse rubbers en koni's eronder en dat zijn echt heel strak sturende dingen.
                          Is ook geen interferentiemotor dus als distributie knapt heb je geen gekke kosten wat je bij een 944 wel hebt.
                          En je kan die dingen ook als dagelijkse auto gebruiken maar hangt af van hoeveel km je doet. Verbruik bij 924 -944 ligt rond de 10 liter.

                          Comment

                          Working...
                          X