Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Algemeen trackday topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door verbeke Bekijk Berichten
    Nee! Stel dat je ze een halve kg 'lichter' zet en je gaat ze warmrijden. Dan heb je enkele km's op banden gereden die te plat staan. Waardoor je dus interne schade zal hebben aan de wangen.

    Doe je dit vaak dan kan de wang zodanig verzwakken dat de kans op een klapband vrij groot zal worden.

    verstuurd vanaf mijn Nokia 3310
    Ben daar niet helemaal mee akkoord. Oke een halve kilo verminderen is om problemen vragen maar aan de andere kant voluit gaan met een te hoge bandenspanning verlaagt het kontakt van de band met de baan drastisch en neemt ook grip weg. Volgens mij gaat het hier om gezond verstand en de gulden middenweg. Indien je weet dat je bv op 2,1 moet zitten kan je koud wel op 1,85 starten. Je gaat de band dan echt niet aan gort rijden... Indien je de mogelijkheid hebt om na enkele ronden binnen te komen kan je natuurlijk gewoon starten en dan je spanning laten zakken.

    Comment


    • Als je banden nog koud staan dan staat de wagen ook meestel nog koud. Je gaat enkele rondes vlot gaan rijden waarna je binnenkomt (banden, motor en remmen zijn 'warm' nu) daarna verlaag je de bandendruk tot 100-150gram onder de gewenste druk. Daarna kan je voluit gaan en is je band binnen de eerste ronde helemaal op temperatuur en druk.

      Ik heb genoeg voorbeelden gezien in de rally/racewereld. Sommige banden warmen zeer veel op (toyo R1R bijvoorbeeld) als je die onmiddelijk op 'racedruk' zet heb je er gegarandeerd vodden mee.

      verstuurd vanaf mijn Nokia 3310

      Comment


      • met R888 steeg de druk soms 1 bar...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door verbeke Bekijk Berichten
          Als je banden nog koud staan dan staat de wagen ook meestel nog koud. Je gaat enkele rondes vlot gaan rijden waarna je binnenkomt (banden, motor en remmen zijn 'warm' nu) daarna verlaag je de bandendruk tot 100-150gram onder de gewenste druk. Daarna kan je voluit gaan en is je band binnen de eerste ronde helemaal op temperatuur en druk.

          Ik heb genoeg voorbeelden gezien in de rally/racewereld. Sommige banden warmen zeer veel op (toyo R1R bijvoorbeeld) als je die onmiddelijk op 'racedruk' zet heb je er gegarandeerd vodden mee.

          verstuurd vanaf mijn Nokia 3310

          Dat is inderdaad met een racewagen zo maar niet in het geval van de TS die naar het circuit komt met zijn wagen, uitstapt, een klapken doet en dan de piste opgaat. Auto niet koud, banden wel...

          Comment


          • dan kan je nog altijd na een paar ronden binnenkomen he :p als uw bandendruk te hoog komt heb je merkbaar gripverlies.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
              dan kan je nog altijd na een paar ronden binnenkomen he :p als uw bandendruk te hoog komt heb je merkbaar gripverlies.

              Heu, ja dat was wat ik zei...

              Comment


              • ahja idd is een beetje verwarrend

                Comment


                • Ik rijd liever met een iets lagere druk rond, ik haat te hoge bandendruk.. voelt de auto zweverig aan. Maar da's iedereen zijn voorkeur natuurlijk.

                  Comment


                  • Stel dat je zoals brechen zijn voorbeeld met een r888 rijdt. Dan ga je de band toch een kg lichter zettzn voor je begint? Bij zo'n extreem geval doe je dat beter in stappen zoals ik zei. Zet je de druk een kg lichter dan is dat vragen om problemen.

                    verstuurd vanaf mijn Nokia 3310

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door verbeke Bekijk Berichten
                      Stel dat je zoals brechen zijn voorbeeld met een r888 rijdt. Dan ga je de band toch een kg lichter zettzn voor je begint? Bij zo'n extreem geval doe je dat beter in stappen zoals ik zei. Zet je de druk een kg lichter dan is dat vragen om problemen.

                      verstuurd vanaf mijn Nokia 3310
                      Een kg op een R888 is toch wel zeer extreem ? Ik heb vandaag de ganse dag gereden met R888 koud 1.9 warm 2,3. Bandenmaat 335/30/ZR18 en vooraan 265/35/ZR18. Auto weegt 1000kg en het was het grootste deel van de dag meer dan 20°.

                      Comment


                      • was warme dag op de nurburgring op een MR2 achteraan, 235/40/17 was 65-35 gewichtsverdeling dus kan er iets mee te maken hebben. was na 1 rondje op de ring. 335 breed op een 1000kg wagen is ook wel extreem breed eigenlijk...

                        Comment


                        • Een kg bij? Dan is die temperatuur 130 graden of zo? Dat is T van de lucht in de banden. Als die lucht opgewarmd wordt door enkel de band dan staat de band nog warmer en gaat hij barsten. Misschien komt de warmte voor een stuk van de remmen die gans het wiel opwarmen?
                          30 jaar Mr Yuge!

                          Comment


                          • dat doet er niet toe hoe, gaat er gewoon over dat de druk zoveel stijgt. en een band gaat niet barsten van 1 kg teveel.

                            Comment


                            • Een band gaat barsten van oververhitting, niet van de druk.
                              30 jaar Mr Yuge!

                              Comment


                              • dat moet dan wel heel erg extreem zijn, want ik rijd mijn banden tot het rubber effectief smelt. (op circuit uiteraard)

                                foto's heb ik niet, maar in het begin van dit filmpje kan je het mooi zien:

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
                                  dat moet dan wel heel erg extreem zijn, want ik rijd mijn banden tot het rubber effectief smelt. (op circuit uiteraard)

                                  foto's heb ik niet, maar in het begin van dit filmpje kan je het mooi zien:
                                  https://www.youtube.com/watch?v=vecjk0SvJL0

                                  Smelten aan de buitenkant is door de bochten maar de temperatuurstijging van de lucht IN de band wordt voor een groot stuk veroorzaakt door het zgn flexing. Het constante vervormen van vlak naar cirkelvormig van de band wanneer die de piste raakt. Hoe sneller je rijdt hoe sneller dit gaat en hoe meer hitte je genereert. Maar als je echt de laatste km van de ring afkomt met +1kg bandendruk dan is die MR toch bijna niet meer om de baan te houden ?

                                  Comment


                                  • had hem op 1.7 gezet ofzo vooraf. en een beetje circuitband heeft een zodanig stijve wang dat die niet veel gaan flexen hoor, heb eens plat gestaan, maar echt niets van druk meer, en die band was bijna niet ingezakt. had het enkel maar gemerkt toendat ik een rondpunt nam en het gat opeens weg was :p misschien met een gewone baanband dat dat een stuk gevaarlijker is, als die te plat staan zakken die een stuk in.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
                                      had hem op 1.7 gezet ofzo vooraf. en een beetje circuitband heeft een zodanig stijve wang dat die niet veel gaan flexen hoor, heb eens plat gestaan, maar echt niets van druk meer, en die band was bijna niet ingezakt. had het enkel maar gemerkt toendat ik een rondpunt nam en het gat opeens weg was :p misschien met een gewone baanband dat dat een stuk gevaarlijker is, als die te plat staan zakken die een stuk in.
                                      Elke band flext. Het is niet omdat je het niet ziet dat hij het niet doet. Uiteraard doet een circuitband het veel en veel minder.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
                                        Elke band flext. Het is niet omdat je het niet ziet dat hij het niet doet. Uiteraard doet een circuitband het veel en veel minder.
                                        ik zeg toch niet veel, staat toch nergens dat die niet flexen?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door #166 Bekijk Berichten
                                          wanneer pas ik m'n bandendruk aan? voor een sessie al verlagen? of binnenkomen, checken en dan aanpassen?

                                          hola, ik dacht 'ns efkes een simpele vraag te stellen ...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X