Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jean Graton striptekenaar van Michel Vaillant overleden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Jean Graton striptekenaar van Michel Vaillant overleden

De schepper van een van mijn jeugdidolen is dood. RIP Jean!

MICHEL VAILLANT VERLIEST ZIJN SCHEPPER; JEAN GRATON

De naadloze versmelting van feitelijke autosport en fictief avontuur stond centraal in het omvangrijke oeuvre van Jean Graton, de geestelijke vader van Michel Vaillant. Donderdag overleed de 97-jarige Franse striptekenaar die een racelegende werd met tekenpen en papier.

Welke autosportliefhebber is er niet mee opgegroeid? Complete generaties verslonden tijdens hun jeugd de avonturen van Michel Vaillant en zijn goede vriend Steve Warson. Jean Graton zette Formule 1-legenden als Alain Prost ertoe aan met racen te beginnen en hij inspireerde befaamde designers zoals Luc Donckerwolke tot het bouwen van Lamborghini's. De Michel Vaillant-serie ontstond 63 jaar geleden in het stripweekblad Kuifje en groeide uit tot een stripmatige catalogisering van een halve eeuw autosportgeschiedenis.

Graton werd in 1923 in het Franse Nantes geboren, maar verhuisde na de Tweede Wereldoorlog naar Brussel, de bakermat van de negende kunst. De eerste tekening van Graton werd gepubliceerd in de krant Le Soir toen hij amper 8 jaar oud was. Zijn professionele tekencarrière begon bij het stripweekblad 'Robbedoes'. Niet veel later werd hij opgepikt door het weekblad 'Kuifje' dat toen werd geleid door Hergé, de geestelijke vader van Kuifje en zelf ook een groot autoliefhebber. Zijn gevoel voor compositie en beweging kwam vooral tot uiting als hij covers voor het blad mocht tekenen. Niemand werd zo vaak gevraagd om de voorpagina voor zijn rekening te nemen als Graton en toen was er van Michel Vaillant nog helemaal geen sprake. Eén op de drie covers was van zijn hand!

De figuur van Michel Vaillant dook voor het eerst op in het korte verhaal Bon sang ne peut mentir (vrij vertaald: de appel valt niet ver van de boom) dat op 7 februari 1957 verscheen in het stripweekblad. Er volgden nog vier korte verhalen voor in 1959 het eerste volledige album verscheen. Dankzij Hergé en het al snel groeiende internationale succes van de stripserie krijgt Graton carte blanche om zijn stripkarakter uit te diepen. De Klare Lijn, het strip-ideoom van Hergé, is hem op het lijf geschreven: het heldere realisme, de nauwgezette weergave van de auto's en het circuitdecorum, de onkreukbare helden met stoere kaaklijn. Graton reist met camera en schetsboek de hele wereld over om de internationale racerij zo adequaat mogelijk uit te beelden. In een tijd dat er nauwelijks autosport op televisie wordt uitgezonden, tekent en fotografeert hij alles wat hij op en rond de circuits ziet en tegenkomt, om het later achter zijn tekentafel te bewerken tot een hyperrealistisch verhaallijn.

Juan Manuel Fangio, Jean Graton en Asterix en Obelix-tekenaar Albert Uderzo.

Elke tekening is bijna een popart-kunstwerk, lang voordat die tekenstijl als zodanig wordt erkend. Vrooaarppp. Vroaaammm. Iiiiiii. Shhaa. Bang. Tchak. Die schreeuwerige letters – les bruitages in het Frans – brengen tempo in de prenten en vertalen de trommelvlies-verscheurende soundtrack van het raceparcours naar het stille papier. Hoewel al die fraai getekende bolides stuk voor stuk meesterwerkjes zijn, droomt Jean Graton nooit van een carrière als autodesigner. Daarvoor ligt de creatieve vrijheid van het stripverhaal hem veel te dicht aan het hart.

Na het eerste avontuur van Michel Vaillant volgen er nog 69 andere onder zijn hoede. In tegenstelling tot Hergé, die Kuifje mee in het graf nam en nadrukkelijk verbood om er na zijn dood een vervolgreeks van te maken, had Graton er geen enkele moeite mee dat zijn zoon Philippe in 2004 - Graton was inmiddels 80 - het tekenpotlood van hem overnam. Onder Phillipe Graton verschenen nog eens negen albums met een gemoderniseerde verhaallijn. De originele Michel Vaillant-serie, met 70 albums, eindigde in 2007 na 20 miljoen verkochte exemplaren in 16 landen. Volgens aloude striptraditie werd Michel Vaillant nooit ouder en evolueerde mee met alle ontwikkelingen van de auto- en motorracerij.

Jean Graton en de Franse Ferrari Formule 1-coureur Patrick Tambay op het circuit van Zandvoort in 1983.

Michel Vaillant bleef onsterfelijk, in tegenstelling tot de levensechte coureurs die Graton gespreid over vele generaties als strip-cameo's in zijn verhalen verwerkte. In 2003 werd van de serie een succesvolle film gemaakt door de Franse regisseur Louis-Pascal Couvelaire, met Luc Besson als scenarist en producent. Als tekenaar kreeg Jean Graton verschillende onderscheidingen in zowel Frankrijk als België.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Een paar van mijn favo's destijds, ik heb ze nog altijd

Comment

Heb ze allemaal gelezen. Schitterende reeks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
          Heb ze allemaal gelezen. Schitterende reeks.
          Ahja, toch! Ik dacht dat hij ondertussen bij de jongeren nog weinig aandacht had. Mijn zoon kende 'm ook maar omdat hij vroeger ooit al mijn strips gelezen heeft.

Maja, als autofreak van jongs af kan je er moeilijk langs kijken natuurlijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Ahja, toch! Ik dacht dat hij ondertussen bij de jongeren nog weinig aandacht had. Mijn zoon kende 'm ook maar omdat hij vroeger ooit al mijn strips gelezen heeft.

Maja, als autofreak van jongs af kan je er moeilijk langs kijken natuurlijk
            Als kind gingen we elke zaterdag bij de bibliotheek langs, gezien ze ook altijd de nieuwste toevoegde heb ik ze allemaal gelezen.

Maar zoals je zegt, als autofreak kan je hier niet langs, zeker niet als kind.

Comment

Dat was als kind ook mijn favoriete strip.
              Heb ze zo goed als allemaal.
              Ook een 10 tal gesigneerde exemplaren van de verschillende tekenaars en die deden dat altijd met een handtekening en een ...... tekening.
              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

de dramatiek spatte écht van de covers af

Comment

Fantastische strips vond ik altijd en nog altijd.
                  De nieuwe reeks is ook niet slecht, maar het is toch altijd wennen als een reeks wordt voortgezet door andere tekenaars en scenaristen.

Wat ik altijd knap vond was dat hij Vaillant modellen uit de mouw kon schudden die ook perfect bij dat tijdperk pasten.
                  Zijn stijl evolueerde perfect mee in hoe de straatauto's ook veranderden.

Comment

Schitterend toch! De man heeft veel jongeren autogek gemaakt destijds.

Comment

De Comando en Panamericano zijn mijn favorieten, maar ook de dakar buggy van de Panamericano is prachtig!

Comment

Ik had al snel a crush op Julie Wood, maar die was van Steve Warson hé

Comment

Echt een grootmeester in action strips.

Heerlijk jeugd sentiment.

Comment

Ja, daar moest je afblijven, of het was ambras!

Comment

Comment

Wow, met Steve McQueen. Daar kon je al wat race inspiratie halen imo

Comment

mja, wat gemengde gevoelens bij. Ja leuk als autoliefhebber, maar in stripland eerder de middelmaat. Scenario rammelt soms serieus, of men kwam in paginanood op het einde en moest men rap rap er een einde aan breien.
                                  Concepts waren inderdaad knap en vooruitstrevend. Man met visie over de auto en da's al een verlies op zich.
                                  www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    mja, wat gemengde gevoelens bij. Ja leuk als autoliefhebber, maar in stripland eerder de middelmaat. Scenario rammelt soms serieus, of men kwam in paginanood op het einde en moest men rap rap er een einde aan breien.
                                    Concepts waren inderdaad knap en vooruitstrevend. Man met visie over de auto en da's al een verlies op zich.
                                    Wie maalde er nu om die scenario's LOL... was hem toch vooral om de plaatjes te doen toch?

Maar je hebt daarin wel gelijk, de verhaaltjes waren eerder mager altijd.

Comment

Tja, je kan een autocoureur ook maar zoveel avonturen laten beleven.
                                      Mij hebben de scenario's me eigenlijk nooit gestoord.

Comment

Ik vond het net spannend en spectaculair, met scenario's was ik niet bezig en ik denk weinig kinderen en jongeren die dit lezen.

Comment

Working...
                                        X