Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rittensport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nu er staat een startbord naast het cafe waar we moeten inklokken en we gaan ervan uit dat we een starttijd gaan krijgen een paar minuten na dat we dat roadbook krijgen aan dat bord.

    Nope. Het stuk roadbook is een gigantische kaart met een pijlenrit en de start is zodra we die kaart ontvangen. Den otto staat 100m verder op de parking en we hebben drie minuten om naar de volgende TC te rijden, 2km verder! Tegen dat we in de auto zitten en de route naar die TC hebben uitgestippeld zijn die drie minuten al om natuurlijk. Vier minuten te laat aan de TC. Dat stuk vond ik toch wel wat belachelijk eigenlijk...

    Maar goed, we puzzelen de weg naar de volgende TC bijeen en beginnen te rijden. We bollen over pijl 2, we bollen over pijl 3, we bollen over... Wacht dat zou hier een T moeten zijn en het is een kruispunt. We stoppen aan de kant, traceren onze weg terug op de kaart, zijn zeker dat we tot een 200m geleden juist zaten. En dan maken we een gigantische blunder. We beslissen dat de weg voor ons (mooie nieuwe asfalt zelfs) een nieuwere weg is die NIET op de kaart staat. Dus we rijden nog een redelijk stuk verder en merken dat de kaart weer niet klopt. Om een lang verhaal korter te maken, we zijn domweg compleet verdwaald, we vinden niet meer op de kaart waar we zijn! (Bij thuiskomst hebben we uitgevist dat we ergens door een weg gereden waren die niet op de kaart stond die een stuk voor de weg lag waar we dachten dat we gereden waren.)

    We zijn dan beginnen zoeken naar een punt dat we konden terugvinden op de kaart wat een hele tijd niet lukte Uiteindelijk de weg teruggevonden en ingepikt waar we dachten dat we verkeerd gereden waren. Maar dat was een kleine km verder langs de ideale route dan waar we echt fout gereden waren en daar was natuurlijk een stempelcontrole.. Uiteindelijk 28 minuten te laat aan de TC...

    Comment


    • De volgende TC weer een minuut te laat (BWC is echt wel doorrijden...). Ons enig doel is nu nog om de overblijvende RTs zo goed mogelijk te rijden. We komen aan de start, we hebben zelfs eens vier minuten over! Ik stel de tripmaster in met de lengte en de tijd van de RT en... hij crasht weer compleet, niet meer aan de praat te krijgen. Woohoo... Enfin dan maar weer gewoon doorrijden zoals in Nederland en hopen op het beste... Maar de pechduivel had nog meer voor ons in de pet. Zowat halfweg in de RT, ik rem wat vroeg want we denken dat we voor schema zijn en... De auto remt wel, maar veel minder goed dan normaal. Remproblemen! Dan zijn we heel rustig blijven rijden en anderhalve minuut te laat aan de finish gesukkeld. We hebben ons daar aan de kant gezet, om te zien wat nu.

      Op dat punt hebben we dan besloten om traagjes door te rijden over het parkoer naar de regroup in Boezinge om daar dan op te geven. Twee RTs doorgereden aan een slakkegang, terwijl de zon stilletjes aan verdween. Nog een korte pijlenrit daarna waar we wel juist reden, maar de TC op het einde van die rit was zelfs al vertrokken... En voila, bij de regroup in Boezinge waren we nog net net binnen tijd en mochten we een tiental minuten later vertrekken voor de laatste nachtelijke lus, maar met de remmen van de Subaru die niet meer te vertrouwen waren, plus geen extra lichten op de auto en mijn co die niet genoeg ziet in het donker? Dat zou een slecht idee geweest zijn. Dus hebben we aan die controle ons blad ingediend en aangegeven dat we opgeven.

      Comment


      • Fotoke van de Sooby in racemode vrijdagnacht hier: https://jonajofoto.picturepresent.nl/Begian_#4647389

        Comment


        • Bon een goeie week geleden was het nog eens tijd om mijn beest van stal te halen. Hemicuda rally in Koekelare en voor de tweede keer organiseerden ze een Regularity. Mijn co-piloot van in BWC was nu zelf weer piloot in zijn oldtimer, dus ben ik daar gestart met een kersverse copiloot, mijn zus.

          Administratieve en technische controle waren vlotjes in orde en dus naar het startpark. Daar was het precies een beetje chaos. Op het uur dat de eerste Regularity over het podium had gemoeten moesten er nog een redelijke tros echte rally auto's door. Vertraging! Maar bon wij dan maar allemaal netjes gaan aanschuiven en uiteindelijk een goeie 20 minuten na het uur dat op onze controlekaart stond... Een rallypodium! Waar we over mogen rijden! Zelfs met een speaker die ons aankondigt. De max gewoon!

          Roadbook gekregen op het podium, en we waren vertrokken richting RT 1. Om daar te gaan parkeren in een lange file. Een paar rally auto's waren er zwaar afgedonderd en de KP was stilgelegd. Duimen draaien en wachten hebben we toch een paar keer gedaan.. Flink wat later kwam er dan met ondertussen zowat een uur vertraging eindelijk beweging in heel de boel en konden we aan onze RT beginnen. Ze hadden me vooraf gewaarschuwd dat er, door die 150 rally auto's voor ons, wel eens wat modder op de baan zou kunnen liggen. Ja man... Op sommige plekken zag je de baan niet meer onder de smurrie . Mais bon we hebben 4x4 dus dat lukt wel. Met wat glibberen en glijden zijn we netjes door de eerste (en plezantste) RT geraakt.

          Lange verbinding, RT 2, regorup die gewoon binnen en buiten rijden was, lange verbinding, RT 3. Tot hier voelde alles okee aan. De wegen waren aan het opdrogen en de Subaru deed zijn job perfect. We komen terug in het service park, nog altijd een klein uur later dan voorzien en hebben heel even de tijd om uit te vissen hoe goed we bezig zijn. Tot mijn eigen stomme verbazing stond onze nummer 17 voorlopig als 10de geklasseerd! Groot succes, we hadden gehoopt om bij de top 20 te zitten ergens.

          De tweede ronde met RTs 4, 5 en 6 werden vlotjes afgemalen, ook de organisatie ging nu veel vlotter met veel minder wachten aan RTs. Ik begon ook veel beter aan te voelen hoe de auto rijdt, dus we gingen vlotter door de bochten, en rustiger op de rechte stukken, want we hadden minder tijd goed te maken na een meer technisch stuk. Vooruitgang!
          We hadden nu ook meer tijd om eens rond te kijken met dat we vaak gewwon aan 49.5 konden cruisen, en oh cool zoveel publiek . En oh kijk, hier ligt een Regularity BMW in de gracht...

          Terug in het servicepark bekijken we onze tijden en... We staan nog steeds negende maar, we waren op de 3 RTs 9s te rap, 6s te rap en ook 3s te rap. En waarom? We hadden VOOR de start onze tripmaster geprogrammeerd voor een gemiddelde van 49.9km/u denkende dat dat juist genoeg zou zijn, en hadden die niet voor elke RT apart juist gezet. Een beetje wskunde nadien toonde dat dat inderdaad ongeveer dat aantal seconden te rap rijden betekent tegenover de snelheden van 49.4, 49.5 en 49.6 die we hadden moeten aanhouden. Dat weten we dan ook weer.

          We hebben nog 1 lus van 2RTs te gaan en nu nemen we ons voor om het allemaal juist te doen. We komen aan RT 8 en.. De boel ligt weer stil. Er zijn weer een paar rally auto's van de baan gegaan, en er moest een bewoner dringend op of af het parkoer. Ondertussen tikt de klok verder en begon er een ander probleem aan te komen... Deze Regularity was verondersteld om volledig in daglicht gereden te worden, maar aan dit tempo zou het wel heel nipt worden om nog licht te hebben voor de laatste RT, en daar waren de meesten niet op voorzien. Ik heb wel een leeslamp, maar die is nog niet geinstalleerd. Weinig van de deelnemers hebben ook extra lichten, EN dreigende wolken die komen aanzetten. Een paar mensen in de rij waren al aan het zeggen, als het nat ligt op de laatste RT en de zon is al onder, dan gaan wij gewoon naar huis...

          Maar dan plots, weer beweging. De rij schuift op, we zijn weer vertrokken! Voor de derde keer dezelfde RT rijden op 1 dag maakt het wel weer iets makkelijker, ik herinner me het grootste deel van de bochten en afslagen van de eerste twee ronde, weet nog waar het het verraderlijkste lag met modder en kiezels ook. We rijden vlot nu, ergvlot en komen over de streep van deze RT op volgens ons de juiste seconde. Gejuich in onze vroem want dit ging nu echt wel goed, dachten we toch.

          Dan was er weer de ellenlange verbinding naar Houthulst en wat we gevreesd hadden leek te gaan gebeuren. De zon zakt zienderogen naar de horizon, EN we kregen plots druppeltjes op de voorruit. Het zag er naar uit dat de Hemicuda het ons nog moeilijk zou maken helemaal op het einde. We komen aan de start van de laatste RT en wat zien we, hier ligt het nog poederdroog.

          En jawel hoor de laatste RT was gelukkig droog. Wat de zaken wel bemoeilijkte was de zon die nu oogverblinded nog net boven de horizon lag. Vaak met 1 hand voor de ogen moeten rijden om te zien waar de weg lag, want de zon zat laag genoeg om onder de zonnekleppen door te schijnen! Maar toch, we geraken door de RT zonder zotte momenten en volgens ons ook weer op tijd.

          En dat was het dan eh, alle RTs zijn gereden. Bij aankomst terug in Koekelare trekken we de site open om te zien hoe we het ervan af gebracht hadden, en...

          Negende plaats algemeen! Maar nog interessanter, in die laatste lus met de trip correct geprogrammeerd hadden we het derde minste strafpunten van iedereen, EN mijn zus is de eerste vrouw in de eindstand, in haar eerste regularity ooit.

          Dat was nu eens een plezante dag zie. Ons heel de dag goed geamuseerd met de auto, de RTs en babbelkes met de piloten rond ons tijdens de vele en lange wachtpuases, en vooral een resultaat gereden waar we heel erg content mee zijn.

          Nu op naar de volgende!

          Comment


          • Oi ne Like! Misschien ga 'k de volgende twee dan ook eens posten Maar 't gaat vandaag niet zijn...

            Comment


            • Even iets posten waar ik me niet zo populair mee ga maken.
              ik hou wel van rittensport, vind dit zeer leuke discipline in de autosport maar vraag me af of dit goed is om te combineren tijdens een rally event.
              Ik deed zelf service voor de rally en heb de regularity 1 keer zien passeren op houthulst.
              Wat ik zag was voornamelijk BMW's die goed doorreden, handrem trokken en dwars door de bocht gingen. (wat ik ook zeer zeker kan apprecieren, ik zou hetzelfde proberen.)
              Echter stel ik me dan wel de vraag hoe het gesteld is met veiligheid, daar geen enkele deelnemer een helm moet dragen, brandvrije kleren, ....
              Op 1 kp wordt gele vlag gezwaaid omdat de organisatie wss geen tijd heeft om de deelnemer uit de gracht te trekken, daardoor moet iedereen trager rijden.
              Wat met inschrijvings geld? De rally piloten moeten veel meer betalen om te mogen meedoen terwijl er enkele regularity deelnemers bijna aan hetzelfde tempo de parcours afhaspelen.

              Let op, ik heb ook genoten van die passages, vind ik ook allemaal zeer leuk en moest ik meedoen zou ik dat ook allemaal proberen maar vraag me soms af hoe veilig het is.
              en wat er zou gebeuren moest er iets mis gaan.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door alexen Bekijk Berichten
                Even iets posten waar ik me niet zo populair mee ga maken.
                ik hou wel van rittensport, vind dit zeer leuke discipline in de autosport maar vraag me af of dit goed is om te combineren tijdens een rally event.
                Ik deed zelf service voor de rally en heb de regularity 1 keer zien passeren op houthulst.
                Wat ik zag was voornamelijk BMW's die goed doorreden, handrem trokken en dwars door de bocht gingen. (wat ik ook zeer zeker kan apprecieren, ik zou hetzelfde proberen.)
                Echter stel ik me dan wel de vraag hoe het gesteld is met veiligheid, daar geen enkele deelnemer een helm moet dragen, brandvrije kleren, ....
                Op 1 kp wordt gele vlag gezwaaid omdat de organisatie wss geen tijd heeft om de deelnemer uit de gracht te trekken, daardoor moet iedereen trager rijden.
                Wat met inschrijvings geld? De rally piloten moeten veel meer betalen om te mogen meedoen terwijl er enkele regularity deelnemers bijna aan hetzelfde tempo de parcours afhaspelen.

                Let op, ik heb ook genoten van die passages, vind ik ook allemaal zeer leuk en moest ik meedoen zou ik dat ook allemaal proberen maar vraag me soms af hoe veilig het is.
                en wat er zou gebeuren moest er iets mis gaan.
                Rittensport heeft niets te maken met regularity.

                Die paar gekken die de boel aan het verzieken waren hebben een schorsing aan hun broek.
                Bedoeling is het parkoers aan een gemiddelde af te haspelen en zo juist mogelijk te ideale tijd te benaderen.
                Dat je een een handrem trekt, dat mag, maar als je wilt driften ga dan ergens anders spelen en in de gracht gaan hangen is al helemaal niet de bedoeling.

                Deelnemers dragen inderdaad geen helm, overall en mogen dat ook niet omdat ze niet onder de wet Peeters vallen.

                Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten

                  Rittensport heeft niets te maken met regularity.

                  Die paar gekken die de boel aan het verzieken waren hebben een schorsing aan hun broek.
                  Bedoeling is het parkoers aan een gemiddelde af te haspelen en zo juist mogelijk te ideale tijd te benaderen.
                  Dat je een een handrem trekt, dat mag, maar als je wilt driften ga dan ergens anders spelen en in de gracht gaan hangen is al helemaal niet de bedoeling.

                  Deelnemers dragen inderdaad geen helm, overall en mogen dat ook niet omdat ze niet onder de wet Peeters vallen.
                  Heb ik idd in het vas boekje zien staan. Tot einde het jaar als ik me niet vergist? (2017)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door alexen Bekijk Berichten

                    Heb ik idd in het vas boekje zien staan. Tot einde het jaar als ik me niet vergist? (2017)
                    Wat die mannen deden had niks met Regularity te maken.

                    Zoals Atenza zei, de bedoeling van wij R rijders is om zo precies mogelijk een gemiddelde van 50km/u aan te houden, niet om het rapst rijden. 50 op afesloten parkoer is niet overdreven, als je weet dat de normale rally gemiddeld van rond de 100 of zo rijdt. Maar dat kwamen die mannen niet doen, die kwamen een beetje de zot afhangen met hun BMWs.

                    Ik weet niet waar je stond op Houthulst maar als je pakweg de eerste 20 auto's van de R ook gezien hebt, dan zag je dat wij aan geen kanten zo rap gaan als de echte rallywagens.

                    De organisatie heeft overigens ook, en volkomen terecht, na de eerste lus 6 van die gasten meteen naar huis gestuurd.

                    Plus, en dat kan Atenza beamen, Koekelare was wat dat betreft inderdaad veel te zot. Het is niet overal zo. Ik ben vorig jaar naar Zuid-Limburg gaan kijken, en dan vooral naar de Regularity. Het ging er ginder belange zo zot niet aan toe.

                    Koekelare Regularity gaat dit jaar trouwens ook niet door. Het lokale gemeentebestuur heeft die pipos met hun BMWs ook gezien...

                    Comment


                    • Mijn mening is gewoon dat het niet zo slim is om dit samen te organiseren met een rally.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door alexen Bekijk Berichten
                        Mijn mening is gewoon dat het niet zo slim is om dit samen te organiseren met een rally.
                        Ik vind dit net een goed idee. Ik zou zelfs willen zien dat meer rallies hetzelfde deden.

                        De wegen zijn toch al afgezet en je hebt stewards ter plaatse. Typisch wordt elke KP ook meerdere keren gereden EN is er wel wat tijd tussen de doortocht van de laatste deelnemer van de eerste lus en de eerste deelnemer in de volgende lus. Het toch al afgesloten parkoer ook gebruiken voor een regularity is dan een goed idee. Op die manier kunnen wij regularity op afgesloten parkoer rijden en dan nog op echte KPs van een rally wat best wel cool is.

                        Er zijn regularities op afgesloten parkoer ook die niet samenliggen met een gewone rally. Zie de Kempenrally bijvoorbeeld.

                        Maar dan liggen alle kosten ook meteen enkel en alleen bij de Regularity en dat maakt een serieus verschil. Een dag Regularity rijden die samenloopt met een rally kost iets boven de 100 Euro aan inschrijving. Een dag Kempenrally was er 750.

                        Zonder Regularities die in de zijkant van een normale rally verreden worden, heb je geen regularity kampioenschap meer.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Baktru Bekijk Berichten

                          Ik vind dit net een goed idee. Ik zou zelfs willen zien dat meer rallies hetzelfde deden.

                          De wegen zijn toch al afgezet en je hebt stewards ter plaatse. Typisch wordt elke KP ook meerdere keren gereden EN is er wel wat tijd tussen de doortocht van de laatste deelnemer van de eerste lus en de eerste deelnemer in de volgende lus. Het toch al afgesloten parkoer ook gebruiken voor een regularity is dan een goed idee. Op die manier kunnen wij regularity op afgesloten parkoer rijden en dan nog op echte KPs van een rally wat best wel cool is.

                          Er zijn regularities op afgesloten parkoer ook die niet samenliggen met een gewone rally. Zie de Kempenrally bijvoorbeeld.

                          Maar dan liggen alle kosten ook meteen enkel en alleen bij de Regularity en dat maakt een serieus verschil. Een dag Regularity rijden die samenloopt met een rally kost iets boven de 100 Euro aan inschrijving. Een dag Kempenrally was er 750.

                          Zonder Regularities die in de zijkant van een normale rally verreden worden, heb je geen regularity kampioenschap meer.
                          Is de aantrekking om iets wilder te gaan rijden dan niet groter?
                          Allé mij stoort het niet, ik vond al die passages wel leuk maar stelde me gewoon de vraag wat als er iets verkeerd gaat.


                          Comment


                          • Probleem is dat het regularity gedeelte binnen de VAS helemaal niets te maken heeft met datzelfde bij de RACB.

                            Ik heb dat samen met een aantal mensen binnen de club opgestart, een aantal jaren gelden, alleen zijn het nu anderen die "denken" dat ze plotseling het warm water hebben uitgevonden en de boel naar de zak helpen. Het rijden met transponders, stop-en-go situaties creëren die de boel alleen maar gevaarlijker maken, dat is allemaal niet nodig. Op de eerste plaats moet 'u amuseren' komen.

                            Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door alexen Bekijk Berichten

                              Is de aantrekking om iets wilder te gaan rijden dan niet groter?
                              Allé mij stoort het niet, ik vond al die passages wel leuk maar stelde me gewoon de vraag wat als er iets verkeerd gaat.

                              Ik rij mij voor een resultaat te halen, niet om zot te doen met de Subaru. En al helemaal niet om er brokken aan te rijden. Als ik ze kapot rijd is het veel te lang gedaan met ritten gaan doen (en dus ook rittensporten en classics en gewone rondritten). Als je enkel keek naar de auto's die voor de tweede BMW E30 kwamen, daar reed niemand echt wild. (Enfin die zotte Silvia wel maar die reed ook de wedstrijd, scheef door de bocht en aan 50 verder).

                              Wij hebben ook meegedaan aan de BWC en daar is de lokroep om wilder te rijden veel groter om eerlijk te zijn.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                                Probleem is dat het regularity gedeelte binnen de VAS helemaal niets te maken heeft met datzelfde bij de RACB.

                                Ik heb dat samen met een aantal mensen binnen de club opgestart, een aantal jaren gelden, alleen zijn het nu anderen die "denken" dat ze plotseling het warm water hebben uitgevonden en de boel naar de zak helpen. Het rijden met transponders, stop-en-go situaties creëren die de boel alleen maar gevaarlijker maken, dat is allemaal niet nodig. Op de eerste plaats moet 'u amuseren' komen.
                                Bwa die transponders heb ik niks op tegen. Maakt het voor de orgnaisatie makkelijker om meer meetpunten op te zetten. En Stop en Gos waren er niet in de Hemi dus daar kan ik nog niks over zeggen. Het punt waar we het meest doorreden om weer op tijd te zijn was natuurlijk wel net na een stempelcontrole.

                                Die die er afgesukkeld is in de Hemicuda regularity met zijn BMW is er overigens afgegaan op een punt waar je onmogelijk veel te laat kon zijn. De voorgaande paar km waren gemakkelijk, met een immens recht stuk net voor waar hij er af lag.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Baktru Bekijk Berichten

                                  Bwa die transponders heb ik niks op tegen. Maakt het voor de orgnaisatie makkelijker om meer meetpunten op te zetten. En Stop en Gos waren er niet in de Hemi dus daar kan ik nog niks over zeggen. Het punt waar we het meest doorreden om weer op tijd te zijn was natuurlijk wel net na een stempelcontrole.

                                  Die die er afgesukkeld is in de Hemicuda regularity met zijn BMW is er overigens afgegaan op een punt waar je onmogelijk veel te laat kon zijn. De voorgaande paar km waren gemakkelijk, met een immens recht stuk net voor waar hij er af lag.
                                  Heel dat systeem maakt het wel gevaarlijker. Bij een stop-en-go sta je stil, moet je opnieuw uw gemiddelde gaan opbouwen, dat wil dus zeggen, extra snel gaan rijden op hopelijk op een meetpunt van die klote transponders zo exact mogelijk te passeren. En troost u, je moet geen 99 meetpunten hebben, een uitslag heb je altijd ook zonder al die last. Trouwens niet iedereen kan die transponder bevestigen aan 'de achterste zijruit'. Mijn broer met de TR7, die heeft niet eens een achterste zijruit.

                                  Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten

                                    Heel dat systeem maakt het wel gevaarlijker. Bij een stop-en-go sta je stil, moet je opnieuw uw gemiddelde gaan opbouwen, dat wil dus zeggen, extra snel gaan rijden op hopelijk op een meetpunt van die klote transponders zo exact mogelijk te passeren. En troost u, je moet geen 99 meetpunten hebben, een uitslag heb je altijd ook zonder al die last. Trouwens niet iedereen kan die transponder bevestigen aan 'de achterste zijruit'. Mijn broer met de TR7, die heeft niet eens een achterste zijruit.
                                    Ja maar wat er ook doen als er maar weinig meetpunten zijn is op een RT rapper rijden om zeker op tijd te komen en dan de laaste 500m naar de finish aan 5 per uur... Ik heb er zo gezien op Youtube ergens van een paar jaar terug. Als er veel meetpunten zijn moet je wel heel de toer netjes aan de opgelegde snelheid blijven. Als pakweg het enige meetpunt de finish is, dat is ook niet echt optimaal.

                                    En ja met een TR7 is dat wel moeilijk... Zeker omdat de rechterruit geregeld open moet voor de co eh..

                                    Comment


                                    • Onze traditionele clubrit, dit jaar van Kasterlee naar Ieper zit er weer eens op.
                                      Het was wel een vettig boeltje onderweg.

                                      En de winnaar van deze editie heeft het 'geluk' om volgend jaar te moeten inrichten.



                                      Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                                      Comment


                                      • Nice, hier in mijn hoek op bezoek komen

                                        Hier is de Subaru laatst nog buitengekomen voor de Tierenteynrit. Ook de eerste keer de Tierenteyn, en ondertussen mijn derde Rittensport (na de Garnalen en de Gapers) en tweede keer voor de co-piloot (na de Gapers). Het doel? Niet compleet verkeerd rijden, verdwalen en buiten tijd eindigen zoals in de Gapers.

                                        Het begon alvast goed met het oppikken van een VAS-vergunning aan de inschrijftafel, zodat ik nu ook echt meetel als we het per ongeluk eens goed doen. Nieuw dit jaar ok is dat ook op Rittensport de papieren van de auto nu gecontroleerd worden. Dat leidde heel even tot paniek want ze staken niet in het handschoenkastje... Die liggen toch altijd in de auto?? Euh ja, nog in de koffer in de goodie bag van een oldtimerrit dus. De controleur van dienst bekijkt de papieren en merkt meteen op... "Huh is dat een Subaru? Die heb ik nog nooit gezien!"

                                        Dan is er natuurlijk weer het typische wachten op ons eigenlijk startmoment. En uiteindelijk ja hoor we kunnen starten! Copilote stapt in, doet haar gordel aan, we zetten de trips op 0, en we zijn vertrokken. Hier links links meevolgen en "Oei die balpen werkt niet..." Daar konden we niet meteen aan de kant gaan staan zo midden in de bebouwde kom dus ik rij langzaam verder. De co gooit de kapotte balpen op de achterbank, rommelt in haar handtas op zoek naar haar goeie pen, laat het roadbook en controlekaart tussen de zetel en de deur vallen, vindt de juiste pen toch niet en neemt er een uit het pennenbakje, vind dan direct de controlekaart maar niet het roadbook dat onder de zetel gegleden was, en dan duwt ze ook nog per ongeluk het leeslichtje af en krijgt het niet meer in gang. Ondertussen zijn we 500 meter verder en vind ik eindelijk een plaats om de auto aan de kant te zetten.

                                        "Ja euh wacht he, nu ben ik er weer klaar voor" "We zijn ondertussen een paar kruispunten gepasseerd ze, wat was de volgende nota?" "Ene rechts afslaan"

                                        Om die valse start recht te zetten zijn we gewoon weer naar het startpunt gereden, de trips weer genuld en opnieuw vertrokken.

                                        Een paar km verder licht plots iets op in het duister. Onze eerste letter! Een G alstublieft! "Hey aan de start hebben ze al een G ingevuld in het eerste vakje van de controlekaart, moet ik die nu nu opschrijven?" "Euh ja zeker we komen die hier toch tegen?" Bleek inderdaad een valletje van de organisatie. Er zullen er zich daar wel een paar laten vangen hebben...

                                        We rijden verder bolleke pijl zonder problemen en dan, net voor een kaartstuk loopt het mis. De volgende nota is links afslaan en we zien achtereenvolgens een weg links met een omgewaaid bord dat je niet in mag, en nog zo een, en een T. En nu? De auto aan de kant gezet natuurlijk, en samen gekeken. We hebben toen trouwens niet kunnen uitvissen wat er misgelopen was. Na een vijftal andere auto's te hebben zien passeren (en allemaal zonder twijfelen!) denken we eraan om het begin van dat stuk kaart te zoeken op de GPS, want we moeten er toch ergens in de buurt zijn? Na even zoeken zien we dat we al een 800 meter ver op de kaart zijn! En gelukkig juist, maar wat is er misgelopen? Dat hebben we pas de dag erna uitgevist trouwens, door het met Google Maps opnieuw te doen. Probleem was een bolleke pijl niet afgestreept toen we die namen en dus dezelfde nota twee keer gelezen.

                                        Er stond ook in de schriftelijke briefing dat we bij het begin en einde van elk kaart fragment moesten opschrijven op de controlekaart hoeveel km we al hadden (en enkel in de schriftelijke briefing!). In de Gapers waren we dat 1 keer vergeten te doen (daar was het aan het einde van elke lus) maar nu dus niet! Elk beetje vooruitgang helpt.

                                        Ondertussen bolde de rit verder van het ene dorpje naar het andere gehuchtje rond Kortrijk, en begonnen we weer vlot in het ritme te geraken. Op een punt zien we dan plots (met volgens ons als huidige opdracht rechts afslaan) een auto stilstaan aan die afslag, twee auto's stilstaan aan een afslag 50 meter verder, een vierde komt terug gereden uit die weg rechts... Huh? Wij zeker van ons stuk en rechts ingereden wat overigens klopte. Achteraf gehoord van anderen dat ze een doodlopende straat die we moesten overslaan niet hadden zien liggen en zo de kluts kwijt waren.

                                        Uiteindelijk waren we dan voor deel 1 3 minuten te laat ingeklokt en 40 strafpunten. De 40 strafpunten? Je weet nog dat we aan het begin en einde van elk kaartfragment de km stand moesten opschrijven? Er stond vlak aan het einde van het kaartstuk een letterbord en die hadden we in omgekeerde volgorde.

                                        Comment


                                        • Tierenteynrit, die laten we gewoon aan ons voorbij gaan.
                                          Daar is altijd wel iets dat de boel in de soep laat draaien en op een vrijdagavond, no way dat ik en mijn piloot een hele dag opofferen voor een avondrit aan de andere kant van het land.

                                          Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X