26-27-28 en 29 juli is het weer zover: prestigieuze merken zoals Ferrari, Maserati, Aston Martin, Porsche en Corvette gaan 24 uur de strijd met elkaar aan op het mooiste circuit ter wereld.
Tot en met 2000 was dit nog een race voor touring wagens, maar sinds het invoeren van de S2000 reglementen en touring dus meer een sprint kampioenschap werd, besloot de RACB op de GT-toer te gaan. Zeker sinds dat GT populairder begon te worden (en daar hebben games zoals Gran Turismo zeker een rol in gespeeld).
De eerste winnaar van de 24h "new look" was de toen almachtige Viper GTS-R, dat ook de editie van 2002 won. 2003 was het mirakeljaar toen een kleiner broertje uit de NGT (nu GT2) de algemene overwinning binnenhaalde. Een mooi geschenk voor Porsche dat toen ook het 40 jarige jubileum van het 911-concept vierde.
In 2004 was het dan eindelijk de beurt aan Ferrari, dat al sinds 2002 de snelste was, maar nooit het hoogste trapje haalde door ofwel mechanische pech, ofwel het weer. Dit was ook de eerste keer dat een vrouw, in de persoon van de Zwitserse Lilian Bryner, een 24u race won.
2005 en 2006 werden dan weer gedomineerd door de Maserati's MC12 in de kleuren van het Duitse Vitaphone team.
Ook dit jaar belooft weer een mooie editie te worden. Vooral de Belgische teams lijken, meer dan ooit, van deze race hun hoofddoel te hebben gemaakt. Zo maakte PK Carsport al hun volledig Belgische rijderskwartet bekend: Anthony Kumpen, Bert Longin, Kurt Mollekens en Fréderic Bouvy zullen de, voor deze race speciaal in Belgische Tricolo gespoten, C5R besturen.
Ook SRT komt met een volledige Belgische bemanning voor hun C5R afgezakt: Damien Coens, Marc Duez, Maxime Soulet en Steve Vanbellingen.
Ook de Gillet Vertigo van Belgium Racing zal van de partij zijn. Om hun thuisrace te kunnen voorbereiden geven ze zelfs forfait voor de FIA GT race in Monza.
Voor de rest zijn er natuurlijk de vaste FIA GT wagens met de Maserati MC12, Aston Martin DBR9, Corvette C5R en C6R, Ferrari F430 GT2, Porsche 997 GT3-RSR... Eindelijk zal er ook minstens één Lamborghini Murciélago op de entry list staan. Vorige jaren kon deze bolide niet aanwezig zijn wegens budgetaire redenen.
Ook zijn er de gebruikelijke buitenbeentjes. Zo zou de BMW Z4 coupé van Duller Motorsport meedoen, net zoals de Spyker GT2-R en enkele GT3 wagens: Viper Competition Coupé, Porsche GT3 Cup, Aston Martin DBRS9...
Het circuit werd ondertussen nog eens onder handen genomen. De Busstop-chicane is geen busstop meer, maar gewoon een trage rechts-links chicane. Ook de Source werd heraangelegd. Zo overschrijdt het circuit weer de 7 km grens met een totale lengte van 7,003 km.
De bekendste bocht is natuurlijk de Eau Rouge-Raidillon combinatie. In een droge race zal de winnende wagen deze helling ruim 570 keer beklimmen.
Ik kijk in ieder geval ontzettend uit naar deze klassieker en zal uiteraard van de partij zijn
Tot en met 2000 was dit nog een race voor touring wagens, maar sinds het invoeren van de S2000 reglementen en touring dus meer een sprint kampioenschap werd, besloot de RACB op de GT-toer te gaan. Zeker sinds dat GT populairder begon te worden (en daar hebben games zoals Gran Turismo zeker een rol in gespeeld).
De eerste winnaar van de 24h "new look" was de toen almachtige Viper GTS-R, dat ook de editie van 2002 won. 2003 was het mirakeljaar toen een kleiner broertje uit de NGT (nu GT2) de algemene overwinning binnenhaalde. Een mooi geschenk voor Porsche dat toen ook het 40 jarige jubileum van het 911-concept vierde.
In 2004 was het dan eindelijk de beurt aan Ferrari, dat al sinds 2002 de snelste was, maar nooit het hoogste trapje haalde door ofwel mechanische pech, ofwel het weer. Dit was ook de eerste keer dat een vrouw, in de persoon van de Zwitserse Lilian Bryner, een 24u race won.
2005 en 2006 werden dan weer gedomineerd door de Maserati's MC12 in de kleuren van het Duitse Vitaphone team.
Ook dit jaar belooft weer een mooie editie te worden. Vooral de Belgische teams lijken, meer dan ooit, van deze race hun hoofddoel te hebben gemaakt. Zo maakte PK Carsport al hun volledig Belgische rijderskwartet bekend: Anthony Kumpen, Bert Longin, Kurt Mollekens en Fréderic Bouvy zullen de, voor deze race speciaal in Belgische Tricolo gespoten, C5R besturen.
Ook SRT komt met een volledige Belgische bemanning voor hun C5R afgezakt: Damien Coens, Marc Duez, Maxime Soulet en Steve Vanbellingen.
Ook de Gillet Vertigo van Belgium Racing zal van de partij zijn. Om hun thuisrace te kunnen voorbereiden geven ze zelfs forfait voor de FIA GT race in Monza.
Voor de rest zijn er natuurlijk de vaste FIA GT wagens met de Maserati MC12, Aston Martin DBR9, Corvette C5R en C6R, Ferrari F430 GT2, Porsche 997 GT3-RSR... Eindelijk zal er ook minstens één Lamborghini Murciélago op de entry list staan. Vorige jaren kon deze bolide niet aanwezig zijn wegens budgetaire redenen.
Ook zijn er de gebruikelijke buitenbeentjes. Zo zou de BMW Z4 coupé van Duller Motorsport meedoen, net zoals de Spyker GT2-R en enkele GT3 wagens: Viper Competition Coupé, Porsche GT3 Cup, Aston Martin DBRS9...
Het circuit werd ondertussen nog eens onder handen genomen. De Busstop-chicane is geen busstop meer, maar gewoon een trage rechts-links chicane. Ook de Source werd heraangelegd. Zo overschrijdt het circuit weer de 7 km grens met een totale lengte van 7,003 km.
De bekendste bocht is natuurlijk de Eau Rouge-Raidillon combinatie. In een droge race zal de winnende wagen deze helling ruim 570 keer beklimmen.
Ik kijk in ieder geval ontzettend uit naar deze klassieker en zal uiteraard van de partij zijn
Comment