Silverstone is het decor voor de komende grand prix, dit weekend. Dit is het circuit waar de àllereerste F1-race werd gereden, in 1950, op een toenmalig oud vliegveld. De race werd gewonnen door de Italiaan Farina en was het begin van een competitie die uit zou groeien tot de grootste tak van de autosport.
Anno 2007 is Silverstone minder snel, minder spannend, maar daarom niet minder geliefd. Het circuit staat - net als Spa - bekend om de iets minder goede infrastructuur, maar de baan zelf is wel dik in orde. Na Copse Corner (met de V8 zeker volgas, vroeger met de V10 was dat niet zo) volgt er Maggot's en Beckett's, geliefd omwille van de snelheid. Deze twee combinaties zijn belangrijk voor de snelheid die je haalt op het rechte stuk erna, Hangair Straight. Net voor Stowe heb je kans om je voorligger uit te remmen. De daaropvolgende Club en Vale zijn weinig opwindend, net als de chicane Abbey. Hierna duiken ze echter bijna volgas naar rechts, dalend, onder een brug door. Dat is Bridge, een uitdagende bocht. Volgas nemen is zoals Eau Rouge voluit gaan: een kick! De meeste coureurs 'liften' even. Priory, Brooklands en Luffield vormen het infield-gedeelte. Een aantal jaar geleden gingen stemmen op om hier een banking te maken.
Plan van het circuit:
Silverstone ligt in Engeland, en daar durft 't wel eens te regenen ... De kans op een regenrace is nergens zo groot als hier. En àls 't regent, levert dat gegarandeerd spektakel op! Iemand die zich '98 herinnert? Door de regen kon Michael Schumacher zich naar voren werken, maar hij kreeg een stop-and-go omwille van te snel rijden in de pitlane. De FIA lichtte Ferrari té laat in, waardoor Schumacher in de allerlaatste ronde, nét voor het afvlaggen, de pits in dook en 10 seconden mocht stilstaan. McLaren protesteerde, Schumacher behield echter z'n overwinning, want de FIA was simpelweg te laat. Voor 't kampioenschap maakte het weinig uit, Hakkinen haalde dat jaar z'n eerste titel binnen.
In '99 had de Duitser echter minder geluk. Hij kwalificeerde zich als 2de, maar startte slecht. Toen hij Irvine wou inhalen, blokkeerden z'n remmen en ging hij rechtdoor in Stowe. Balans: gebroken been, en out tot 2 races voor het einde van het seizoen. Byebye titelhoop ...
De laatste jaren is Silverstone 'minder spannend', maar nog altijd boeiend. Dit is een thuisrace voor bijna alle teams. Zeker Honda en McLaren zijn hier thuis.
Voorts kent ook iederéén het circuit, omdat hier vaak getest wordt. Het is zoals Barcelona: iedereen kent het: de ingenieurs, de coureurs, de monteurs, ... Kortom, alle -eurs.
BijDeWeg: Mika Hakkinen won hier in '01 één van z'n allerlaatste races, op magistrale manier. De Fin haalde Schumacher in en reed autoritair naar de zege. Vervlogen tijden ...
Foto uit 2004:
Omdat de race direct na die van Frankrijk wordt verreden, is er bijna geen kans om de wagens verder te ontwikkelen, te testen, nieuwe onderdelen te ontwerpen, nieuwe aero-elementen te introduceren, ... De kans is daarom reëel dat de verhoudingen tussen de teams hetzelfde zullen zijn als in Frankrijk. En vermits Ferrari tijdens het testwerk net voor de GP van Frankrijk hier ook al goed presteerde, lijkt het erop dat het wel eens terug een Ferrari-overwinning kan worden.
We mogen echter niet vergeten dat dit een thuisrace is voor Lewis Hamilton ! De Hamiltonmania zal hier zeker en vast een hoogtepunt bereiken en het zou leuk zijn als een Brit nog eens z'n thuisrace zou winnen (iets wat velen van Button verwachtten, maar wat dus niet gebeurde).
Verder boekt ook Renault duidelijk progressie en is BMW zeker niet slecht bezig.
Een factor die een rol kan spelen, is de regen. Mocht het regenen tijdens de kwalificatie, kan dat de grid aardig door elkaar gooien. En regen tijdens de race staat garant voor crashes, spanning, en misschien een verrassende winnaar ...
Let's burn some rubber!
Anno 2007 is Silverstone minder snel, minder spannend, maar daarom niet minder geliefd. Het circuit staat - net als Spa - bekend om de iets minder goede infrastructuur, maar de baan zelf is wel dik in orde. Na Copse Corner (met de V8 zeker volgas, vroeger met de V10 was dat niet zo) volgt er Maggot's en Beckett's, geliefd omwille van de snelheid. Deze twee combinaties zijn belangrijk voor de snelheid die je haalt op het rechte stuk erna, Hangair Straight. Net voor Stowe heb je kans om je voorligger uit te remmen. De daaropvolgende Club en Vale zijn weinig opwindend, net als de chicane Abbey. Hierna duiken ze echter bijna volgas naar rechts, dalend, onder een brug door. Dat is Bridge, een uitdagende bocht. Volgas nemen is zoals Eau Rouge voluit gaan: een kick! De meeste coureurs 'liften' even. Priory, Brooklands en Luffield vormen het infield-gedeelte. Een aantal jaar geleden gingen stemmen op om hier een banking te maken.
Plan van het circuit:
Silverstone ligt in Engeland, en daar durft 't wel eens te regenen ... De kans op een regenrace is nergens zo groot als hier. En àls 't regent, levert dat gegarandeerd spektakel op! Iemand die zich '98 herinnert? Door de regen kon Michael Schumacher zich naar voren werken, maar hij kreeg een stop-and-go omwille van te snel rijden in de pitlane. De FIA lichtte Ferrari té laat in, waardoor Schumacher in de allerlaatste ronde, nét voor het afvlaggen, de pits in dook en 10 seconden mocht stilstaan. McLaren protesteerde, Schumacher behield echter z'n overwinning, want de FIA was simpelweg te laat. Voor 't kampioenschap maakte het weinig uit, Hakkinen haalde dat jaar z'n eerste titel binnen.
In '99 had de Duitser echter minder geluk. Hij kwalificeerde zich als 2de, maar startte slecht. Toen hij Irvine wou inhalen, blokkeerden z'n remmen en ging hij rechtdoor in Stowe. Balans: gebroken been, en out tot 2 races voor het einde van het seizoen. Byebye titelhoop ...
De laatste jaren is Silverstone 'minder spannend', maar nog altijd boeiend. Dit is een thuisrace voor bijna alle teams. Zeker Honda en McLaren zijn hier thuis.
Voorts kent ook iederéén het circuit, omdat hier vaak getest wordt. Het is zoals Barcelona: iedereen kent het: de ingenieurs, de coureurs, de monteurs, ... Kortom, alle -eurs.
BijDeWeg: Mika Hakkinen won hier in '01 één van z'n allerlaatste races, op magistrale manier. De Fin haalde Schumacher in en reed autoritair naar de zege. Vervlogen tijden ...
Foto uit 2004:
Omdat de race direct na die van Frankrijk wordt verreden, is er bijna geen kans om de wagens verder te ontwikkelen, te testen, nieuwe onderdelen te ontwerpen, nieuwe aero-elementen te introduceren, ... De kans is daarom reëel dat de verhoudingen tussen de teams hetzelfde zullen zijn als in Frankrijk. En vermits Ferrari tijdens het testwerk net voor de GP van Frankrijk hier ook al goed presteerde, lijkt het erop dat het wel eens terug een Ferrari-overwinning kan worden.
We mogen echter niet vergeten dat dit een thuisrace is voor Lewis Hamilton ! De Hamiltonmania zal hier zeker en vast een hoogtepunt bereiken en het zou leuk zijn als een Brit nog eens z'n thuisrace zou winnen (iets wat velen van Button verwachtten, maar wat dus niet gebeurde).
Verder boekt ook Renault duidelijk progressie en is BMW zeker niet slecht bezig.
Een factor die een rol kan spelen, is de regen. Mocht het regenen tijdens de kwalificatie, kan dat de grid aardig door elkaar gooien. En regen tijdens de race staat garant voor crashes, spanning, en misschien een verrassende winnaar ...
Let's burn some rubber!