Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Iedereen zoekt naar grip en tractie op de bochtige proeven van het verstikkend hete Cyprus. Vooral Loeb heeft het niet onder de markt als de rijder die vandaag de klassementsproeven met zijn Kronos Citroën moet openen. Op de vierde proef verloor Loeb het meest, een kleine 10 seconden op Grönholm, die in het WK een achterstand heeft van 33 punten.
Loeb: "Het was zo moeilijk met heel wat los onverhard. Maar de schade viel nog mee, omdat ik niet al te veel tijd heb verloren. Het was er ook iets breder dan op de vorige proeven."
Grönholm zette op 3 van de 4 chronoritten de besttijd neer aan het stuur van zijn Ford Focus, die even dreigde warm te lopen. De Ford-rijder had na de eerste lus een bonus van 17.9" op Loeb.
Grönholm: "De auto draait goed. Op proef 3 was er even een probleem met de watertemperatuur."
Als hij in Cyprus 8 punten meer pakt dan Grönholm, is Loeb voor de derde opeenvolgende keer wereldkampioen.
Mikko Hirvonen, die kort na de start van de eerste proef al bijna in het decor donderde, was opnieuw de beste achter het topduo Grönholm-Loeb op de derde plaats met een achterstand van 44.5".
Op 5 seconden van Hirvonen stond Toni Gardemeister met de Astra Citroën Xsara vierde, op 7.1" gevolgd door de OMV Peugeot van Manfred Stohl.
Dan kwamen de officiële Subaru's van Chris Atkinson en Petter Solberg, gescheiden door 2 tienden van een seconde, op 1'06" van leider Grönholm. Beide rijders waren ontevreden over de tractie van hun Impreza en keken bevreesd naar de temperatuur van de motor. Toch won Solberg in die omstandigheden verrassend de vierde proef.
Solberg: "De hele proef is de motor oververhit. We hebben bovendien geen tractie en geen rem achteraan!"
De achtste plaats was op 1'14" in handen van Dani Sordo, die op de derde KP geconfronteerd werd met een stilgevallen motor op zijn Citroën Xsara.
Henning Solberg, die op 5 seconden van Sordo stond, werd op de vierde proef gehinderd door een gebroken aandrijfas op zijn OMV Peugeot.
Petter Solberg verliest meer dan 5 minuten op SS7. Loeb pakt op die proef 6 seconden terug op Gronholm en staat in de stand nu op een dikke 10 seconden.
Ook op proef 12 ging de scratch naar Loeb, die 1.6" terugnam op Grönholm. Halfweg de tweede etappe had Grönholm een voorsprong van 8.5" op Loeb.
Loeb: "Ik heb gedaan wat ik kon, we zijn volop in strijd. Om sneller te zijn dan Marcus, moet je hier echt perfect rijden."
Grönholm: "Seb heeft iets op ons teruggenomen. Maar het is nog niet afgelopen."
Mikko Hirvonen controleerde zijn derde plaats op 2'41" van teamgenoot Grönholm, maar de Fin mag na de middag geen steek laten vallen met een Manfred Stohl in de buurt. Stohl stond na 12 proeven vierde op 38.2" van Hirvonen.
Chris Atkinson bleef de hoogst geklasseerde Subaru-rijder met een vijfde plaats, gevolgd door de Citroëns van Toni Gardemeister en Xevi Pons en de Impreza van Petter Solberg, die vanmorgen geen problemen had te melden.
Petters broer Henning kwam weer in koers na zijn crash van gisteren op de laatste proef van de eerste etappe, toen hij verblind door de zon van de baan ging met de OMV Peugeot. Henning was negende algemeen en zevende bij de genomineerde rijders.
Ook Dani Sordo besloot na overleg met Kronos vanmorgen te herstarten in functie van het WK der teams. Sordo had gisteren zijn Xsara aan de kant gezet met een motorprobleem. Op proef 10 vanmorgen leek het weer afgelopen, toen Sordo rolde, maar de Spanjaard kon verder. Na 12 proeven was Sordo elfde algemeen en negende der genomineerden.
In PWRC is Fumio Nutahara de nieuwe leider na een misstap van Nasser Al-Attiyah.
Eigenlijk is het wel triestig om te zien. Loeb en Gronholm strijden om de overwinning, maar daarachter staat Mikko Hirvonen als derde al op meer dan 5 minuten Waar is de tijd dat er nog 5-6 kanshebbers waren voor de zege? En ik zie het er de komende jaren niet echt op verbeteren. Als Gronholm over een paar jaar stopt, blijft er volgens mij alleen Sordo over die nog iet of wat meekan met Loeb, maar die zit dan weer in hetzelfde team dus veel strijd zal er dan ook niet zijn.
De Superspecial in het centrum van Limassol telt niet mee voor het klassement in de WK-rally van Cyprus. Dat heeft de veiligheidsverantwoordelijke van de FIA beslist.
Volgens de FIA-man was de super-KP in de straten van het oude Limassol onveilig wegens de locatie en het hoge aantal toeschouwers. Blijkbaar werd de beslissing vóór de start van de proef aan de rijders en de teams meegedeeld, maar niet aan de media die ervan uitgingen dat de proef gewoon meetelde. De KP werd zelfs live uitgezonden op Eurosport 2.
Hoewel de tijden van de proef niet in rekening worden gebracht, liet Dani Sordo zich verrassen. Hij knalde met zijn Citroën op een rond punt en gaf ter plekke op.
Loeb is gisteren gevallen met zijn VTT-fiets. Hij liep daarbij een viervoudige breuk aan zijn arm op en is vanmorgen geopereerd. De wereldkampioen die na zijn zege in Cyprus afgelopen weekend in het WK op kop staat met 35 punten voorsprong op Marcus Grönholm, dreigt een hele tijd out te zijn.
Marc Van Dalen, Kronos: "Seb is gisteren inderdaad gevallen met een viervoudige breuk in zijn arm tot gevolg. Hij is vanmorgen gedurende 3 en een half uur geopereerd en we moeten nu afwachten hoe de genezing zal verlopen en hoe lang het zal duren. Het is een zware klap voor ons allemaal. Het staat nu al vast dat hij niet in Turkije rijdt."
De valpartij van Loeb kan de WK-campagne van Kronos bij de rijders en de teams om zeep helpen. Kronos Citroën heeft na Cyprus maar 7 punten voorsprong meer op BP Ford.
Turkije wordt van 13 tot 15 oktober gereden. Twee weken erna volgt Australië en van 17 tot 19 november heeft Nieuw-Zeeland plaats. Het WK wordt van 1 tot 3 december afgerond in Wales.
Mist Loeb de proeven in Turkije, Australië en Nieuw-Zeeland en gaat de zege dan telkens naar Grönholm, dan komt Loeb in Wales aan de start met nog maar 5 punten voorsprong op Grönholm.
Duval staat op het lijstje van Kronos, staat er op Sporza.
Hij kent de Xsara behoorlijk goed.
Why not. Als ze hem under gunpoint laten beloven van voor zekere punten te rijden
Loebs titel komt zeker niet in gevaar. Hij heeft nog maar 5 punten nodig.
waren het er geen 6?
anyway, loeb is imo nu al wereldkampioen..
ik denk dat het zowiezo al moeilijk zal zijn voor gronholm om de laatste 4 rally's te winnen, zelfs zonder loeb..
Comment