1 foorwijf minder in de F1
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
F1 nieuws
Collapse
X
-
Renault zet Briatore en Symonds op straat
16 september 2009
Renault heeft toegegeven dat Nelson Piquet vorig jaar in opdracht van het team is gecrasht tijdens de Grand Prix van Singapore en heeft teambaas Flavio Briatore en hoofdingenieur Pat Symonds ontslagen. Dankzij de safety car-periode die volgde op het incident, kon teamgenoot Fernando Alonso de race winnen.
In een verklaring laat het team van Renault weten: "We zullen de beschuldigingen van de FIA aangaande de Grand Prix van Singapore in 2008 niet aanvechten. Ook delen we hierbij mee dat algemeen directeur Flavio Briatore en uitvoerend directeur Pat Symonds het team hebben verlaten. Het team zal vóór de hoorzitting van de World Motor Sport Council van de FIA op 21 september geen mededelingen meer doen."
Briatore en Symonds zouden Piquet voor aanvang van de race in Singapore de opdracht hebben gegeven om tijdens de dertiende of de veertiende ronde te crashen in bocht zeventien van het stratencircuit. Renault zou die bocht hebben uitgekozen omdat daar geen kranen staan, waardoor een ongeval op die plek vrijwel zeker tot een safety car-periode zou leiden. Alonso, die tijdens de kwalificatie een probleem met de brandstoftoevoer had en daardoor de race van de vijftiende plaats moest beginnen, begon de race ondertussen met een zeer lichte tank en was de eerste die een pitstop maakte. Vlak na de pitstop van de Spanjaard veroorzaakte Piquet een crash die, zoals Renault had gehoopt, tot een neutralisatie leidde, waardoor de tweevoudig wereldkampioen later in de race aan de leiding kwam en won.
Renault moest vandaag (woensdag) een schriftelijke verdediging indienen bij de World Motor Sport Council van de FIA, maar heeft nu dus toegegeven dat het team een coureur met opzet heeft laten crashen. Op maandag 21 september zal het team nog gehoord worden, waarna de Franse fabrieksformatie een straf zal krijgen opgelegd. Wat voor straf dat zal zijn is nog niet bekend, maar FIA-president Max Mosley gaf onlangs nog te kennen dit vergrijp vele malen erger te vinden dan de spionagezaak uit 2007, waarvoor McLaren 100 miljoen dollar boete kreeg en uit het constructeurskampioenschap werd gezet, omdat zij data van Ferrari bezat.
BRON: http://f1.gpupdate.net/
Comment
-
Ik wist het vanaf dat piquet er mee naar buiten kwam. Het klonk allemaal zeer logisch.
Briatore en Symonds zijn dan wel ontslagen, ze kunnen nog steeds vervolgd worden alsook piquet jr. Dat Alonso er van wist zal moeilijk te bewijzen zijn en buiten 'er vanaf weten' heeft hij niet veel verkeerd gedaan. ik denk dus dat er niet veel onderzoek naar hem gedaan zal worden.
Comment
-
De FIA kan Renault nog altijd sanctioneren, maar ik denk dat ze van mening zijn dat het nu niet veel zin meer heeft om sancties op te leggen.
Piquet jr kan inderdaad bestraft worden als hij gerechterlijk wordt vervolgd, maar ik zie het nut daar niet van in aangezien hij gelijk heeft.
Eindelijk Briatore uit de F1, ben er nooit geen fan van geweest. Piquet is ook zeker niet meer favoriet, maar hij heeft in mijn ogen ook nooit een eerlijke kans gekregen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Atlas Bekijk BerichtenIk wist het vanaf dat piquet er mee naar buiten kwam. Het klonk allemaal zeer logisch.
Briatore en Symonds zijn dan wel ontslagen, ze kunnen nog steeds vervolgd worden alsook piquet jr. Dat Alonso er van wist zal moeilijk te bewijzen zijn en buiten 'er vanaf weten' heeft hij niet veel verkeerd gedaan. ik denk dus dat er niet veel onderzoek naar hem gedaan zal worden.
Een van de redenen waarom mclaren ook zo'n zware straf gekregen heeft: ze wisten dat die gegevens van ferrari in 'n werknemer z'n bezit was en ze hebben er niks tegen gedaan of 't niet aan de FIA gemeld.
Comment
-
"Het team vertelde me in welke ronde en welke bocht ik moest crashen. Op het bewuste moment bleef ik maar gasgeven", zei Piquet tegen de FIA. De Braziliaan was op dat moment nog niet zeker van een contractverlenging en dacht zijn positie binnen het team te kunnen versterken door te gehoorzamen.
Piquet en Pat Symonds kregen van de FIA immuniteit indien ze de waarheid zouden vertellen. De radiocommunicatie tussen Renault en haar ex-piloot alsook de telemetriegegevens van de R28 zorgden voor overdonderend bewijsmateriaal. Renault heeft nu een persbericht uitgebracht waarin het team zegt "de beschuldigingen niet te betwisten".
Bron: hbvl
Ik wil die radiocommunicatie wel eens horen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door whispy Bekijk BerichtenMoeilijk te bewijzen, maar als ze 't kunnen dan zit ie ook in serieus nauwe schoentjes, hoor.
Een van de redenen waarom mclaren ook zo'n zware straf gekregen heeft: ze wisten dat die gegevens van ferrari in 'n werknemer z'n bezit was en ze hebben er niks tegen gedaan of 't niet aan de FIA gemeld.
Sterker nog: Ik geloof dat helemaal niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk BerichtenPiquet is ook zeker niet meer favoriet, maar hij heeft in mijn ogen ook nooit een eerlijke kans gekregen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door spg900 Bekijk BerichtenGeen enkele tweede rijder heeft daar ooit een kans gekregen naast Alonso, idem destijds met Schumacher bij Benetton. Hoe goed Schumacher ook was, de verschillen met de andere rijders waren toen steeds verdacht groot. En ik had hetzelfde gevoel oa met Fisichella naast Alonso. Briatore heeft de carriere van een aantal piloten kapot gemaakt, en van Alonso en Schumacher sterren gemaakt. Briatore is een lul.
Idem voor onder andere Verstappen: snel, maar niet snel genoeg om 'n naam te maken in de F1.
Naar mijn mening zijn al die complottheoriën serieuze bullshit. Iemand zoals Briatore neemt die beslissing NOOIT alleen. Hij is de eindverantwoordelijke, maar ie zal altijd z'n medewerkers consulteren.
Comment
-
Pat Symonds: “I can tell you now we are not three-stopping.”
Symonds: “Don’t worry about fuel, because I’m going to get him (Fernando Alonso) out of this traffic earlier than that.”
Piquet: “What lap are we in? What lap are we in?”
Renault engineer: “He just asked ‘what lap are we in?’”
Symonds: “Yeah, tell him that he’s about to complete lap eight.”
Symonds: “No, just tell him, he is about, he’s just completing, he’s about to complete lap eight.”
Symonds: “Right, I’m going to...I think we’re going to stop him just before we catch him (Williams driver Kazuki Nakajima, who was ahead of Alonso) and get him out of it, the reason being we’ve still got this worry on the fuel pump. It’s only a couple of laps short. We’re going to be stopping him early and we’re going to go to lap 40.”
Symonds to engineer following Alonso’s pit-stop: “Okay right, you’ve got to push him really bloody hard now. If he (Piquet) doesn’t get past Rubens Barrichello, he’s going nowhere – he’s got to get past Barrichello this lap.”
Flavio Briatore: “Tell him, push.”
Piquet’s race engineer: “Nelson, no excuses now, you’ve got to get past Barrichello. You’ve got four clicks straight-line advantage. Come on, you’ve got to push now, you must get past him.”
The Brazilian comes into heavy contact with the turn 17 wall a few minutes later.
Multiple voices at the same time: “Nelson’s off. F***ing hell. Nelson’s had a crash. I would say that would be a red flag. It’s huge.”
Piquet: “Sorry guys. I had a little outing.”
Engineer: “Is he alright? Is he alright?”
Symonds: “Ask him if he’s alright.”
Engineer: “Are you okay? Are you okay?”
Engineer: “Fernando’s just gone past it.”
Engineer: “Okay, yellow flag.”
Piquet: “Yeah, I hit my head in the back. I think I’m okay.”
Engineer: “Okay, understood.”
Symonds: “Right (inaudible), stop him.”
Engineer: “Safety car, safety car, safety car, safety car. Fernando, safety car, mixture three.”
Symonds: “Tell him to be careful, turn 17 I think it is.”
Engineer: “F***ing hell that was a big shunt.”
Briatore: “F***ing hell...my every f***ing disgrace, f***ing, he’s not a driver.”
Symonds: “What position is Fernando in?”
Engineer: “Well, we were 20, and we’re first guy to pick the safety car up.”
Symonds: “Yeah, we’re not...”
Engineer: “He will get away past it, but he’s got to wait.”
Briatore: “What position we are now in all this?”
Symonds: “To be honest, I don’t know Flavio. It’s got to have been good for Fernando, but I honestly don’t know where he is.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door steffer234 Bekijk BerichtenBriatore weg bij Renault! Zou dit iets te maken kunnen hebben met Piquet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door steffer234 Bekijk BerichtenBriatore weg bij Renault! Zou dit iets te maken kunnen hebben met Piquet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door whispy Bekijk BerichtenIdem voor onder andere Verstappen: snel, maar niet snel genoeg om 'n naam te maken in de F1.
.
Comment
Comment