Mededeling
Collapse
No announcement yet.
F1 nieuws
Collapse
X
-
De FIA heeft de F1-superlicentie van de Japanner Yuji Ide ingetrokken. Daardoor kan Ide in 2006 niet meer uitkomen voor Super Aguri of voor een ander F1-team.
De sanctie van de FIA is opmerkelijk en vermoedelijk een primeur. Ide had op advies van de FIA al verstek moeten laten gaan voor de GP van Europa vorig weekend, nadat hij in Imola een waarschuwing had gekregen voor een crash met Albers, en nu krijgt de F1-carrière van Ide misschien wel de genadeslag. Ide is zijn superlicentie kwijt.
In een communiqué zegt Super Aguri: "Super Aguri bevestigt dat de FIA de superlicentie van Yuji Ide heeft ingetrokken. Daardoor zal hij niet meer deelnemen aan officiële F1 WK-wedstrijden dit jaar. Met spijt aanvaardt het team de beslissing, hoewel Aguri Suzuki en A.Company (Japan) zullen blijven zoeken naar race-opportuniteiten voor Yuji en hopelijk naar een weg terug naar de F1."
Ide wordt komend weekend in Barcelona en later van de maand in Monaco vervangen door Franck Montagny, die op de Nürburgring al de plaats innam van de nu geschorste Japanner. Over de rest van het seizoen voert het team nog onderhandelingen.
Als vice-kampioen van 2005 in Formula Nippon kreeg Ide zijn superlicentie toegewezen. Zo stak hij van wal in het nieuwbakken F1-team van Aguri Suzuki. Maar Ide begon aan het seizoen in Bahrain zonder noemenswaardige testkilometers in de traagste auto van het veld. In de aanloop naar Bahrain kreeg Ide twee testdagen: 44 ronden op 22 februari in Barcelona en 3 ronden op 28 februari in Silverstone. Sindsdien heeft Ide niet meer getest, terwijl Takuma Sato van 12 tot en met 14 april nog 3 dagen testte in Barcelona. Ide moest het stellen met de vrije trainingen tijdens de GP-weekends.
Elke rijder die debuteert in F1, maakt fouten en beleeft crashes. Het is opmerkelijk dat Ide weinig of geen krediet heeft gekregen en nu zelfs geschorst is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GeorgeNissan QQ driver.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door driver_to_beZoals al aangehaald werd op pitstop.tv: veel krediet heeft hij wel niet gekregen he? 2 fouten en onmiddellijk licentie kwijt.
Hij mocht geen enkele fout maken of hij mocht de F1 vaarwel kussen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door driver_to_beWas Raikkonen ook door druk van de FIA of van het team? Want ik ken dat geval niet echt.
Was onder druk van de FIA, die zeiden dat de F1 geen kinderspeeltuin was.
1 fout en hij zou er uitliggen.
Comment
-
Leuk weetje ... Ide is nièt de eerste die z'n superlicentie kwijtspeelt ... Die eer staat op naam van ... Ayrton Senna!!
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=11525
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bram SLeuk weetje ... Ide is nièt de eerste die z'n superlicentie kwijtspeelt ... Die eer staat op naam van ... Ayrton Senna!!
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=11525
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bram SLeuk weetje ... Ide is nièt de eerste die z'n superlicentie kwijtspeelt ... Die eer staat op naam van ... Ayrton Senna!!
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=11525
Ik vind het zelfs bijna een belediging voor Senna wat je hier nu post.
Comment
-
11-5 - Zijn de voor- en achtervleugel van Ferrari nu wel of niet legaal? De concurrentie twijfelt hier nog altijd aan, maar de FIA is tevreden met de aanpassingen die voor Grand Prix van Australië zijn doorgevoerd. Waarop de overige teams nu van plan zijn om hun vleugels eveneens te modificeren.
Ferrari staat al het hele seizoen onder verdenking met beweegbare vleugels te rijden. Op televisiebeelden vanuit Bahrein was ook duidelijk te zien dat de voorvleugel bewoog. Daarop dienden verschillende teams in Maleisië protest bij de FIA tegen Ferrari. De zaak werd in de doofpot gestopt. Ferrari werd enkel te verstaan gegeven de vleugels aan te passen, voor de eerstvolgende race. Hetzelfde werd McLaren en BMW vriendelijk doch dringend verzocht.
Ferrari claimt nu echter nog altijd dat de aanpassingen puur uit aërodynamisch oogpunt zijn doorgevoerd, niet omdat de autosportbond dit het team heeft opgedragen. Na de Grand Prix van San Marino, die de Scuderia won, laaide de discussie opnieuw op. Vooral het feit dat de topsnelheid van de beide Ferrari-bolides zoveel hoger was, zorgde voor de nodige wroeging. Honda’s Geoff Willis heeft zelfs een brief geschreven naar de FIA, waarin hij opnieuw om opheldering vroeg.
De FIA is echter tevreden over de vleugels van Ferrari, deze voldoen volgens de bond aan de regels. Autosport weet nu te melden dat de overige teams hierop hebben besloten om ook de gok te wagen. Ze hebben nu immers toch niks meer te verliezen, omdat de vleugels van het Italiaanse team telkens goed worden gekeurd. ,,Het is duidelijk wat Ferrari doet, wij gaan nu hetzelfde doen om het zo tegen ze op te nemen. En we zijn niet het enige team dat deze plannen heeft. Let maar op de komende tijd, binnen enkele weken zijn de veranderingen zichtbaar�, voert het magazine een anonieme bron van een team op.
Comment
Comment