Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motorolie: welk type/welk merk?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motorolie: welk type/welk merk?

Heb hier zitten zoeken maar vind geen enkel topic dat specifiek over motorolie merken gaat. Heb misschien niet goed gekeken?
    En het zou mij verbasen dat we hier niet over merken mogen praten aangezien er uitgebreid over banden merken wordt gediscussieerd.

Dus, als leek vraag ik me af welk merk de beste (vol synthetische) 5W40 zou hebben voor m’n Alfa 156 1.9 JTD (115pk). Tjah, Selenia volgens Alfa zelf, ook zou het 10W40 moeten zijn maar de garage die de wagen heeft onderhouden voor ik de wagen kocht deed er reeds 5W40 in en ik zou dat ook blijven voort doen.

Ben gisteren een busje van 5L Eurol 5W40 gaan kopen. Ik had er nooit van gehoord maar het zou een ‘hoogwaardige’ olie zijn volgens de verkoper. Iemand enige ervaring met dit merk? Ik heb het er nog niet ingekapt, volgende week pas, tenzij er hier iemand roept ‘niet doen!’.

Het zou leuk zijn moesten hier een paar reacties op komen aangezien motorolie misschien wel het meest belangrijke is waarmee je jouw motor kan vertroetelen en er hier nog maar weinig is over geschreven. Dus naast de merken mogen er ook nog weetjes en vragen bij komen.

Hopelijk loopt het gesmeerd.

Castrol zal nooit slecht zijn denk ik

Voor oldtimers is Duckhams ook niet slecht.

Comment

Castrol? En waarom dan geen Agip of Mobil, Marly? Selenia?

Een beetje argumentatie kan geen kwaad, tenzij het puur persoonlijke keuze is zonder meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten
        Castrol? En waarom dan geen Agip of Mobil, Marly? Selenia?
        Omdat Castrol wordt aangeraden door BMW.

Comment

in mijn vorige auto's smeet ik altijd het goedkoopste erin.
          Nooit problemen gehad

Bij mijn huidige zal dat echter nooit gebeuren omdat ik nu dealertrouw blijf. (het merk Rover & MG waren toch failliet, dus op garantie hoefde ik niet meer te rekenen)

Comment

20W50 is da shit.

Comment

Bij ons gebruiken we Unil, 10W40... Ik dacht de variant voor de tranport/bouwmachines... ('k zal morgen eens het type bekijken)

Zeer goede olie maar wordt wel elke 10.000km ververst

Comment

Mijn garagist heeft enkel Elf, dus koop ik ook Elf aangezien ze die olie er ook indoen bij het onderhoud

Elf Solaris 5w30 Full Synthetic

Comment

Vandemoortele.
                  Nora!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk Berichten
                    in mijn vorige auto's smeet ik altijd het goedkoopste erin.
                    Nooit problemen gehad
                    met liefde onderhouden...

Comment

Edit: Sorry, had dubbel gepost
                      Last edited by ; 24/09/2007, 09:21.

Comment

Vreemd dat dit topic zo weinig reacties krijgt. Ik dacht dat regelmatig motorolie verversen en liefst met goed spul ongeveer het beste is wat je voor een motor kan doen. Ofwel weet iedereen er hier echt alles van, ofwel wordt er te weinig aandacht aan geschonken.

Ik heb alvast nog een vraagje. Er wordt beweert dat men het type motorolie mag veranderen maar dan alleen opwaarderen, dus bijvoorbeeld van semi- naar full synthetisch en dus niet omgekeerd. Waarom?

Volgens wat ik dacht te weten is het verschil tussen minerale olie en semi-synthetische een paar toevoegingen (boosters) die aan de minerale olie zou worden toegevoegd. Full-synthetische zou een andere basis hebben dan minerale olie en zou ook een hogere tolerantie hebben aan bepaalde toevoegingen waardoor er ook meer detergenten in aanwezig zijn. Vol-synthetiesch zou de motor dus properder houden, minder afzet enzovoort. Naar mijn weten is er dus een probleem bij het overschakelen van semi naar full (vooral bij wagens met reeds vele kilometers) aangezien de full de motor als het ware gaat reinigen en dus het opgehoopte 'vuil' gaat opnemen. De motorolie gaat dan veel van zijn functies verliezen de kans dat er oliekanalen worden verstopt is reëel. Oplossing is een flush (motor met een detergent 'spoelen') door te voeren alvorens over te gaan naar full of na een paar honderd kilometers de olie opnieuw verversen. Wat is het betere van beide? En zijn er zoveel meer voordelen aan full om dit allemaal te doen en het risico op verstopping te lopen? Zijn er andere voordelen aan full dan het feit dat de motor properder blijft en dat de olie langer zijn smerende functie blijft houden?
                        Heeft het verwijderen van afzetting op de cilinderwanden geen neveneffecten? Logisch zou de olie/motor beter koelen maar gaat er geen hoger olieverbruik zijn?

Wat imo vast staat is dat de specificaties op een bus olie belangrijker zijn dan het merk zelf.

Alvast bedankt om enige verlichting te brengen en mij eventueel te corrigeren indien ik hierboven een stomiteit heb gezegd.

Comment

Nog altijd geen antwoord op al m'n vragen. Misschien zou dit topic beter in 'techniek' passen? Mods?

Ondertussen heb ik eindelijk die Eurol 5W40 in m'n Bella haar motor gegoten. Was de eerste maal ooit dat ik zelf de olie op een wagen heb ververst en dat liep niet onmiddellijk gesmeerd
                          Had wel het één en ander over gelezen, onder andere over de cartervijs die nogal broos zou zijn of dan toch de schroefdraad van de carterpan doordat het zacht aluminium is en ze dus niet te vast mocht worden aangedraaid. Dus eerst alle materiaal gaan kopen, hydraulische krik en 'chandellen', oliefilter en die tang om de oude oliefilter los te krijgen, trechter, koper ringetje en natuurlijk de olie zelf. Autootje naar boven, carter oké maar voor oliefilter moest de beschermplaat er af, er dan maar af gehaald. Damn, cartervijs gaat los met 6mm inbus, 4mm is 't grootste voorhanden
                          Auto naar beneden (zonder beschermplaat) en inbus gaan kopen. Auto terug naar boven, inbus past perfect maar die vijs zit pokke vast en met dat 'zacht aluminium gedoe' in m'n achterhoofd durfde ik niet te hard te sleuren, misschien had ik een andere 'speciale' sleutel nodig, met Alfa weet je nooit.
                          Dus auto naar beneden en naar een vriend naar de garage, inbus 6mm oké maar er moet inderdaad soms wel aan gesleurd worden voor die los komt. Met zo'n kort inbuske is 'sleuren' niet makkelijk dus even verlengen door een ijzeren buis erover te schuiven, *zoek,zoek,zoek* uiteindelijk gevonden. Auto naar boven en snokken aan die vijs tot ik een soort gekraak hoor en de sleutel eindelijk beweegt *eventjes hart vasthouden, ding toch niet kapot getrokken, moed in beide handen checken* Vijs eindelijk los, olie eruit, oliefilter vervangen, vijs er terug op en nieuwe olie gieten. Ik blij en fier

Het rare is dat in 't boekje staat dat 4.2l olie nodig is. Na 12000km zonder enige olie te hebben toegevoegd was mijn 5liter bus waar ik de olie in heb opgevangen bijna vol Andersom, om aan het max-streepje van de oliepeil te komen was m'n 5l nieuwe olie bijna op.

Heb er ondertussen nog maar 150km mee gereden en alles lijkt in orde. Ik heb de indruk dat de motor iets minder tikt en ook iets minder dat typische dieselstoof geluid maakt. Kan het zijn dat die nieuwe olie de kleppen beter smeert of zit dat gewoon tussen mijn oren?

Als ik tevreden ben over die olie zou ik hem zelf elke 10000km verversen incl oliefilter en wanneer nodig de mazout en luchtfilter ook zelf doen (dan ben ik zeker), de rest zou ik aan een garage overlaten maar gaan die gasten dan niet teveel vloeken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten

Wat imo vast staat is dat de specificaties op een bus olie belangrijker zijn dan het merk zelf.
                            Hier heb je veel mee gezegd.
                            Als de specificaties juist zijn mag je eender welk merk erin kappen.
                            Bij mijn eerste auto (een Peugeot 205 GTI) heb ik de olieverversing altijd zelf gedaan. 130.000 km gereden (eigenlijk gebeuld) op olie (half-synthetische) en benzine van de Makro, en na al die km's bolde dat autooke nog als nieuw en verstookte die geen druppel olie.

Comment

Working...
                            X