Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes-Benz E-klasse of BMW 5 serie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mercedes-Benz E-klasse of BMW 5 serie

Stel, je bent 50jaar en je hebt een gezin met 3 kinderen. Je hebt dus een ruime wagen nodig. Oorspronkelijk dacht je aan de Mercedes E kombi, de BMW 5 touring en de Audi A6 Avant. De laatste valt echter af doordat de middelste plaats op de achterbank zo hard zit als een plank, en dus niet geschikt is voor iet of wat langere afstanden. Een jeep of SUV valt af doordat de persoon in kwestie een SUV maar niets vindt (en ook te duur). Je budget is €55.000 à €60.000. Dus de BMW 5 touring en de Mercedes E Kombi zijn de enige opties.

Nu komt de vraag: welke motorisatie kies je? Een 200CDI en een 520d zijn beiden de instapdiesels en vergelijkbaar qua prijs, maar de 520d is qua vermogen beter te vergelijken met een E220CDI. Echter, met de opties die je neemt, is een 525d dan weer goedkoper dan de E220CDI.
    Er moet wel bijgezegd worden dat de E-klasse er enkel komt in Avantgarde en met sportpack (1,5cm verlaging, 18" velgen, dubbele uitlaat, betere remmen vooraan), terwijl de 5-serie er zou komen zonder M-pakket. Ook is het normverbruik van de 5-serie telkens ongeveer 1,5-2l/100 km lager, wat toch ook niet onbelangrijk is aangezien er veel kms mee gereden zullen worden, en ook de CO2 uitstoot is lager dan bij de E-klasse.

Dus de vraag is: welke auto kies je en met welke motor kies je die?
    De mogelijkheden:

Mercedes E200CDI, met iets meer opties
    BMW 520d, met iets meer opties
    Mercedes E220CDI, met iets minder opties
    BMW 525d, met iets minder opties

Graag ook argumenteren!

Foto van E-klasse (wel geen kombi) met sportpack: http://www.autoforum.be/showthread.php?t=16927
    66
    Mercedes-Benz E200CDI
    9,09%
    6
    BMW 520d
    16,67%
    11
    Mercedes-Benz E220CDI
    21,21%
    14
    BMW 525d
    53,03%
    35

E200 CDI met opties natuurlijk
    Aan dat 200 CDI gedeelte valt iets te doen

Comment

Chiptuning komt er zowiezo niet, Reynaerde.

Comment

Welja, 136 pk en 340nm ofzo is nog altijd vlot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
          sportpack (1,5cm verlaging, 18" velgen, dubbele uitlaat, betere remmen vooraan), Ook is het normverbruik van de 5-serie telkens ongeveer 1,5-2l/100 km lager, wat toch ook niet onbelangrijk is aangezien er veel kms mee gereden zullen worden, en ook de CO2 uitstoot is lager dan bij de E-klasse.
          Is die 1.5cm verlaging nog eens bovenop de verlaging van een avantgarde?
          Dubbele uitlaat is er trouwens niet op een 4 cilinder

En ik denk niet dat zo'n 525d minder gaat verbruiken dan een 200 of 220 CDI, BMW en verbruikscijfertjes...
          En Co2 is uiteraard daaraan gelinkt.

Wat voor verkeer doet jouw vader vooral?

Comment

Toch wel, op het autosalon stond er een E200CDI met dubbele uitlaat.

En hoeveel bedraagt die Avantgarde-verlaging? Die verkoper heeft niets gezegd over extra verlaging of Avantgarde-verlaging. Enkel over de 1,5cm van het sportpack.

En ivm verbruik en CO2: m'n vader en ik verschoten ons een bult toen we de BMW-verbruiken zagen, gigantisch laag! Dik 5l voor de 520d en dik 6l voor de 525d, uiteraard normverbruik. En de auto wordt na 4jaar privaat overgekocht dus er zal naar schatting wel een 6-8 jaar mee gereden worden, dus als er tegen dan een extra belasting is op CO2, is 136g van de 520d op papier toch mooi meegenomen. Hoeveel verbruiken jullie met je E200CDI, Reynaerde?

Comment

520d.

Comment

Das toch nieuw dan dat de 4 cilinders ook een dubbele uitlaat hebben, vet!
                Avantgarde op zich is ook 1.5 cm verlaagd dacht ik.

Die verbruiken van de 5 wil ik nog wel eens zien in real life
                De 520d kan wel 5l halen volgens mij mij, maar dan moet je toch al niet te zot doen denk ik
                't Zelfde voor de E trouwens, maar die verbruiken liggen wel véél korter bij de realiteit.

De E zit nu gemiddeld met mijn rijstijl (veel lichten en stadsverkeer, tamelijk weinig autostrade en niet altijd even legaal of rustig) aan zo'n 7.5. Als je al echt zot begint te doen gaat het richting 8, en constant als een achterlijke planken zoals op een meeting... euhm..mja
                Maar als je je gewoon aan de snelheid houdt overal, maar toch niet te zacht omspringt met het gaspedaal dan is 6-6.5 makkelijk mogelijk

Enkel autostrade en je duikt meteen onder de 6l, tijd terug een gemiddelde gehad van 5.5 over 240km autostrade, en daar zijn ook uitschieters van 160 bij geweest

Wordt het overigens automaat of manueel?

Comment

Man, voor 60k kan ik wel een gigantisch toffe 525d smanestellen...

Deze dan ook graag... en rijdt heerlijk en is echt "snel".

Comment

Enkele cijfertjes:

BMW 520d

163 pk @ 4000rpm
                    340 Nm @ 2000rpm
                    topsnelheid: 218km/h
                    0-100: 8,9s
                    verbruik: 6,1l (5,1l)

BMW 525d

197 pk @ 3750rpm
                    400 Nm @ 1300rpm
                    topsnelheid: 232km/h
                    0-100: 7,8s
                    verbruik: 6,4l (6,1l)

Mercedes E200CDI

136 pk @ 3800rpm
                    340 Nm @ 2000rpm
                    topsnelheid: 202km/h
                    0-100: 10,5s
                    verbruik:7,1l

Mercedes E220CDI

170 pk @ 3800rpm
                    400Nm @ 2000rpm
                    topsnelheid: 218km/h
                    0-100: 9,1s
                    verbruik: 7,1l

De verbruiken bij de BMW zijn degene die ik vind op internet, degene tussen haakjes zijn de laatste nieuwe cijfers. Ik vermoed dus MY2007 <-> MY2008.

Comment

Als de E-klasse er enkel komt met avantgarde en sportpakket zal je minimum een E280 CDI moeten nemen, want sportpakket is niet beschikbaar op de 200 CDI en 220 CDI. Maar voor 60k kan je ook al een mooie 280CDI samenstellen, dus ik kies optie 5 een E280 CDI met iets minder opties, dat is direct ook een waardige concurent voor die 525d die je net vernoemt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MPower Bekijk Berichten
                        Man, voor 60k kan ik wel een gigantisch toffe 525d smanestellen...
                        Inderdaad, indien we bij 55k blijven iets minder opties, maar mits onderhandelen en overtuigen moet 60k zeker haalbaar zijn, en dan kan die 525d even goed uitgerust zijn als die 520d normalerwijze. Zowiezo opties als: leder interieur (met sportzetels bij BMW), perkeersensoren, GPS, zetelverwarming, Bi-Xenon, 6cd wisselaar,... Redelijk goed uitgerust dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pirre Bekijk Berichten
                          Als de E-klasse er enkel komt met avantgarde en sportpakket zal je minimum een E280 CDI moeten nemen, want sportpakket is niet beschikbaar op de 200 CDI en 220 CDI. Maar voor 60k kan je ook al een mooie 280CDI samenstellen, dus ik kies optie 5 een E280 CDI met iets minder opties, dat is direct ook een waardige concurent voor die 525d die je net vernoemt.
                          Hmm, op het autosalon staat nochtans een E200CDI met Avantgarde en sportpakket. Misschien enkel nu met het autosalon mogelijk? En inderdaad, de 280CDI is ongeveer gelijk met de 525d, maar dan zal die ofwel boven 60k komen, ofwel moeten er enkele opties geschrapt worden.

Comment

Makkelijke keuze: de 525d

Beide auto's zijn ongeveer even ruim en qua imago/kwaliteit/prijs ook ongeveer. Dan blijft nog design en rijplezier.
                            Design is persoonlijke smaak. Ik persoonlijk zie geen verschil tussen een Avantgarde E-klasse of een gewone, het zijn beide doordeweekse taxi's. Maar ik kan begrijpen dat je daar voor valt.
                            Qua rijplezier is het 6 in lijn tegenover 4 cilinder. Wel ja, geen uitleg nodig denk ik

Comment

Hmm, op het autosalon staat nochtans een E200CDI met Avantgarde en sportpakket.
                              Zeker dat het een 200CDI was?

En zoiets is nochtans niet mogelijk door een autosalonnetje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                Das toch nieuw dan dat de 4 cilinders ook een dubbele uitlaat hebben, vet!
                                Avantgarde op zich is ook 1.5 cm verlaagd dacht ik.

Die verbruiken van de 5 wil ik nog wel eens zien in real life
                                De 520d kan wel 5l halen volgens mij mij, maar dan moet je toch al niet te zot doen denk ik
                                't Zelfde voor de E trouwens, maar die verbruiken liggen wel véél korter bij de realiteit.

De E zit nu gemiddeld met mijn rijstijl (veel lichten en stadsverkeer, tamelijk weinig autostrade en niet altijd even legaal of rustig) aan zo'n 7.5. Als je al echt zot begint te doen gaat het richting 8, en constant als een achterlijke planken zoals op een meeting... euhm..mja
                                Maar als je je gewoon aan de snelheid houdt overal, maar toch niet te zacht omspringt met het gaspedaal dan is 6-6.5 makkelijk mogelijk

Enkel autostrade en je duikt meteen onder de 6l, tijd terug een gemiddelde gehad van 5.5 over 240km autostrade, en daar zijn ook uitschieters van 160 bij geweest

Wordt het overigens automaat of manueel?
                                Zowiezo manueel, automaat is niet zo geliefd hier. En eigenlijk een zeer wisselend gebruik: zowel naar de bakker als gewestwegen als kleinere baantjes als autosnelweg. Maar voornamelijk autosnelweg.

Comment

Inderdaad, indien we bij 55k blijven iets minder opties, maar mits onderhandelen en overtuigen moet 60k zeker haalbaar zijn, en dan kan die 525d even goed uitgerust zijn als die 520d normalerwijze. Zowiezo opties als: leder interieur (met sportzetels bij BMW), perkeersensoren, GPS, zetelverwarming, Bi-Xenon, 6cd wisselaar,... Redelijk goed uitgerust dus.
                                  Ja, dat zal wel, ik krijg hem volgens de cc naar mijn goesting voor 58k. CC is sowieso al duurder, en nog geen korting...

En waarom bij de 520d de 163pk versie, en niet de 177?

Comment

Zowiezo manueel, automaat is niet zo geliefd hier. En eigenlijk een zeer wisselend gebruik: zowel naar de bakker als gewestwegen als kleinere baantjes als autosnelweg. Maar voornamelijk autosnelweg.
                                    Benz moet automaat, echt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                      Zeker dat het een 200CDI was?

En zoiets is nochtans niet mogelijk door een autosalonnetje
                                      Op de car configurator is het mogelijk.
                                      Ik heb net m'n fototoestel bovengehaald en het is inderdaad een E200CDI, staat zo op de nummerplaat én op de typeaanduiding achteraan.
                                      Last edited by ; 26/01/2008, 20:55.

Comment

Das echt vet dan
                                        Qua looks is de E zeker een heel pak knapper dan die lelijke doos van een 5

Maar qua prijs en motor vrees ik er voor

Comment

Working...
                                        X