Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Runflat banden op de BMW of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Runflat banden op de BMW of niet?

    We hebben een BMW 320d Limited Edition Sport gekocht. Mijn moeder gaat ermee rijden. En ze komt van een Jag S. Die had 17" en een vrij zachte ophanging. De bmw heeft 18" en een M-sportophanging.

    Dat is onomkeerbaar. Maar ze heeft zich ondertussen verzoend met dat idee. Maar uit ervaring van verschillende forummers (en mijn bandenboer) rijden de run-flat banden enorm hard. Het verschil zou toch vrij groot zijn tussen RFT's en gewone banden.

    Nu is mijn vraag. Zou je run-flats nemen of niet? Zoniet, welke gewone banden zou je in de plaats laten leggen?

    Geef me eens concrete voor- en nadelen. Zodat ik de juiste beslissing neem.
    Want van sommigen hoor ik dat het slecht is omdat de RFT's echt hard zijn en niet fijn rijden. Maar aan de andere kant staat wel een hogere veiligheid garant bij een klapband (aan hogere snelheid) en het gemak van door te kunnen rijden als je een lekke band hebt.

    De RFT's slijten sneller, zijn toch wel een pak duurder en zijn niet te herstellen nadat er een nagel in heeft gezeten...

    BMWMB heeft me wijzer gemaakt door de aankoop van zijn M3. Die blijken geen run-flats te hebben (of was het enkel op die testwagen), maar het is vooral bij meer pk's dat RFT's vooral nadelig zijn.

    Je krijgt, als je gewone banden neemt ipv RFT's, een herstelkit. Dat is een bus met een soort schuim dat je in het gat moet spuiten en het product vulkaniseert zich in de band (hetzelfde als een "stopje").
    Zou het nuttig zijn om ook een kleine compressor mee te nemen dat je de band kan bijpompen in geval van nood??

    Vertel jullie ervaringen! Geef ons hier raad in. Eind maart zou de auto bij geleverd worden, dus tegen dan moeten we het laten weten.

    Alvast bedankt!!
    48
    Run-flat banden laten liggen!
    39,58%
    19
    Gewone banden leggen!! Welke??
    60,42%
    29

    The poll is expired.

    Volvo V60 D3 R-design

  • #2
    De grootste voor- en nadelen haal je zelf al mooi aan.

    Soms hoor je (idem op 't forum hier, een E93 '3 coupé eigenaar die hetzelfde ondervond) dat de BMW's écht wel op die RFT-banden zijn afgesteld, en met gewone banden minder goed zouden rijden. Soms lees je dat de demping te strak zou gaan zijn, soms lees je dat het stuurgevoel te vaag wordt, ...
    Meestal lees je echter positieve commentaren. Vaak wordt gesteld dat het comfort er duidelijk op vooruit gaat (de auto hobbelt niet meer zo "droog" over korte oneffenheden meer, en is ook duidelijk minder hard bij korte harde slagen zoals putdeksels), en het grootste voordeel imo is dat je veel meer keuze hebt inzake banden. En ook het bandenbudget zal duidelijk naar beneden gaan: non-RFT gaan snel 25 tot 50% langer mee, en kosten tussen de 15 en de 15% minder.

    Van RFT naar gewone banden gaan is een mes dat langs twee kanten snijdt. Je hebt inderdaad geen reservewiel meer, en zelfs met bandenkit (waar doorgaans een 12V compressortje bij zit, zodat je je band terug kan oppompen, anders ben je imo met dat bandendichtmiddel helemaal niks) loop je het risisco een lekke band niet ter plaatse te kunnen repareren.

    Ikzelf rijd nu de RFT-banden waarmee de auto van de band liep, op, en ga daarna hoogst waarschijnlijk wisselen voor non-RFT (tenzij er in de komende maanden nog enkele goeie sportieve banden op de markt komen in de maten die ik nodig heb).
    Last edited by ; 04/03/2008, 02:44.

    Comment


    • #3
      Ja, dus wat zou je nu doen als je opnieuw zou bestellen en je kreeg de keuze om voor niks de RFT's te wisselen tegen gewone banden (en je kon de duurste kiezen, omdat die nog altijd goedkoper zijn dan de RFT's), wat zou je dan doen?
      Volvo V60 D3 R-design

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Roox Bekijk Berichten
        Ja, dus wat zou je nu doen als je opnieuw zou bestellen en je kreeg de keuze om voor niks de RFT's te wisselen tegen gewone banden (en je kon de duurste kiezen, omdat die nog altijd goedkoper zijn dan de RFT's), wat zou je dan doen?
        Hangt af van 't model, en van 't feit of ik de auto al zou kunnen testgereden hebben zonder RFT-banden.

        Ik heb al 'n BMW '1 gereden met non-RFT 18", en die reed voelbaar minder bokkig dan de mijne (voor de verlaging). En nu ik de Goodyear Eagle NCT-5 RFT aan den lijve ondervonden heb (en niet tevreden ben): een nieuw bestelde '1 die op die banden komt, zouden ze onmiddellijk mogen omschoeien. Een nieuw bestelde '3 die op RE050A RFT banden zou aankomen, die zou ik zo laten. Idem Michelin Pilot Sport 2 ZP, die zou ik ook laten zitten.

        Comment


        • #5
          Mijn verkoper wist me niet te zeggen welke banden erop kwamen te liggen. Het showroommodel heeft RE050A liggen. Als er geen bridgestone of michelin op zit, ga ik vriendelijk vragen van de banden te wisselen met die van in de showroom Zou dat gaan? Ik ga nog eens overleggen met die gast. Maar ik zal anders afwachten. Als het één van die 2 bandentypes zijn, blijven ze liggen. Merci, gTa!
          Volvo V60 D3 R-design

          Comment


          • #6
            Sommige auto's zijn ontworpen om speciaal op runflats te lopen (Nissan GT-R bvb) en zouden bij een switch naar non-RFT minder goed presteren.

            Wat hiervan waar is weet ik ook niet.

            Comment


            • #7
              Ik heb indertijd mij zot laten lullen door de mensen op e90post.com en heb de RFT's vervangen op m'n 335d (19", M-sport) bij levering door Goodyears F1 Asymetrics.

              De auto reed comfortabeler dan mijn ouders hun Mercedes E, maar bij bochtenwerk nog maar 10-20km/h boven de "adviessnelheid" reed de wagen precies op een spons, hij zwemde echt. Boven de 220km/h reed de wagen alles behalve stabiel.

              Heb alles nog laten nakijken door een onafhankelijke bandencentrale, nog vanalles geprobeerd, maar het mocht niet baten. De originele RFT banden staan er nu onder en de wagen rijdt op rails in de bochten en 250km/h blijft gewoon stabiel aanvoelen. Hij rijdt wel een pak harder, maar dit went ... iedereen die ik meenam voor een ritje vinden mijn auto zelfs nog comfortabel.

              Er zijn veel mensen die veranderen van RFT naar gewone banden met positieve resultaten. Lag het aan de Goodyears? Of ligt het bij mij aan het zware 3 liter blok in het vooronder. Geen idee, maar ik blijf bij RFT's.
              Porsche 997 S

              Comment


              • #8
                Amai, dat vind ik raar. Maar goed... Met een x35d is het misschien beter, maar de slijten sneller met zoveel koppel op de achterwielen. Ik ken iemand met een 535d, die heeft de motor laten chippen. +330pk en 640Nm... Maar hij kan nu wel maar een dikke 15000km doen met zijn banden Hij ging mij eens meenemen als ie tijd had.

                Maar het went inderdaad wel. En het hangt ook wel af van de hardheid van de stoelen. En lederen sportzetels bij bmw zitten wel vrij goed/zacht.
                Volvo V60 D3 R-design

                Comment


                • #9
                  Ik heb zomerbanden 19" BF Goodrich g-force profiler non-rft een wat goedkopere band, mij aangeraden door Bandencentrale Puype. Die rijden net zo soepel als mijn winterbanden 17" Goodyear Eagle Ultra Grip rft. Ik heb geen verstand van banden, ik laat me daarin adviseren door een bandencentrale. Het moeten goede banden zijn, maar ik opteer niet voor de duurste. Deze banden doen het voor mij uitstekend. Rijden met non-rft geeft me wel een wat onzeker gevoel ivm lekrijden. Ik zou het liever niet tegenkomen. Ik denk dat ik BMW bel als dat voor mocht komen. Ik heb de BMW mobility kit met compressor, maar je hoort langs alle kanten dat dit eigenlijk niet zo goed werkt.

                  Gr. Mila
                  2013 BMW F31 330d Touring M-Sportpakket

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Mila Bekijk Berichten
                    Ik heb zomerbanden 19" BF Goodrich g-force profiler non-rft een wat goedkopere band, mij aangeraden door Bandencentrale Puype. Die rijden net zo soepel als mijn winterbanden 17" Goodyear Eagle Ultra Grip rft. Ik heb geen verstand van banden, ik laat me daarin adviseren door een bandencentrale. Het moeten goede banden zijn, maar ik opteer niet voor de duurste. Deze banden doen het voor mij uitstekend. Rijden met non-rft geeft me wel een wat onzeker gevoel ivm lekrijden. Ik zou het liever niet tegenkomen. Ik denk dat ik BMW bel als dat voor mocht komen. Ik heb de BMW mobility kit met compressor, maar je hoort langs alle kanten dat dit eigenlijk niet zo goed werkt.

                    Gr. Mila
                    Amai, dat wijst dan toch al uit hoe hard RFT's tov gewone banden zijn, als 19ers hetzelfde voelen als 17" met RFT's. Ja, het zekere gevoel is weg, natuurlijk. Is het waar? Zou het niet goed werken? Ja, niemand heeft het graag aan de hand. Maar een herstelkit is natuurlijk niet zo handig als een reservewiel of een RFT.

                    Ik weet het nog niet
                    Volvo V60 D3 R-design

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Roox Bekijk Berichten
                      Amai, dat wijst dan toch al uit hoe hard RFT's tov gewone banden zijn, als 19ers hetzelfde voelen als 17" met RFT's. Ja, het zekere gevoel is weg, natuurlijk. Is het waar? Zou het niet goed werken? Ja, niemand heeft het graag aan de hand. Maar een herstelkit is natuurlijk niet zo handig als een reservewiel of een RFT.

                      Ik weet het nog niet
                      Ligt er wel een beetje aan waarvoor je de auto gebruikt. 19" met rft is volgens mij niet te doen als gezinswagen, maar voor een jonge gast in een coupé moet het wel kunnen. Ik heb overigens ook de M-sportophanging.
                      2013 BMW F31 330d Touring M-Sportpakket

                      Comment


                      • #12
                        Laten liggen! Lees posts van gTa en Catscratch maar.

                        Comment


                        • #13
                          Collega van mij heeft een 320d met 17" en dat is zonder RF al wreed hard vindik. Zowel vooraan als achteraan. Als daarmee een kleine borduur opgereden wordt, dan hoor je al direct 'tok', precies of de vering niks meegeeft. Uw ma zal content zijn Ik zou iig non RF kiezen en regelmatig de spanning controleren. Een platte band krijg je niet ineens ...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                            Maar de achterbank is bikkelhard.
                            Ook dat valt nog wel mee. Mijn ouders rijden heel soms mee, en die vliegen meestal spontaan op de achterbank. Nog geen klachten gehad. Maar het voelt achteraan wel wat harder aan idd.

                            Ik heb zo ooit eens een paar vrienden meegenomen langs de Antwerpse haven. En dat bonkte wel lekker ja
                            Porsche 997 S

                            Comment


                            • #15
                              ik heb 18"er's RF op de BMW gehad en daarna 19"er's gekocht met gewone banden , en die reden omzeggens even zacht als niet zachter...

                              bij de mini zit ik nu ook een beetje met dat probleem... die 18"er's rijden echt bikkelhard , en alle 10.000 km zijn ze weg... maar ik heb daar net een paar 1000km 2 nieuwe op gekocht ...en er nu 2 gewone mee mengen gaat misschien de wagen uit ballans brengen??

                              Comment


                              • #16
                                Ja, hoe kan ik nu weten of de runflats goed zijn. Het verschil in bandenmerken is naar het schijnt zo groot. Sommigen zijn dan vrij comfortabel in het rijden, maar anderen zijn echt hard en slijten heel snel en van die toestanden.

                                Het is zoals gTa zei, als er Bridgestone RE050A op ligt of Michelin (ps2?), dan laat ze maar liggen, anders vervangen. Ja, dat is mijn vertrekpunt.
                                Mensen met deze banden, hebben die er een goede ervaring mee?

                                Ik weet het gewoon niet. Uit de poll blijkt dat de meesten wel een gewone band zouden leggen, maar als ik algemeen aan bmw-rijders vraag of ze de runflats er liever niet af zouden hebben, krijg ik doorgaans het antwoord dat ze dan wel hard mogen zijn, maar het altijd een gemak is als je in de problemen komt te zitten.
                                Volvo V60 D3 R-design

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                                  Bij mij ligt er Michelin Pilot Primacy HP RFT op (af-fabriek, 205/55/16).
                                  Ze hebben nu 43.000 km gebold en de achterste banden zijn bijna op, de voorste kunnen nog een beetje mee (heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ze onder een 318i liggen, onder een 335i zullen ze wel een stuk sneller versleten zijn).
                                  Wat vooral stoort is het steeds harder rijden met deze banden en dat begon reeds na 20.000 km en de spoorgevoeligheid vanaf de 1ste kilometer.
                                  Ik twijfel nog een beetje, maar hoogstwaarschijnlijk komen er geen RFT's meer onder.
                                  Ah oké. Dat zijn nog vrij veel kilometers die je ermee hebt gemaakt! Misschien niet echt een zware voet. De diesel heeft al meer koppel, dus ik denk dat door het vertrekken met een diesel op termijn de banden nog sneller zullen slijten dan bij een benzine.

                                  Welke banden zouden eigenlijk echt goed zijn? Het mogen dus duren banden zijn. Wat mag het dan zijn? Michelin? Bridgestone? Pirelli (wel vrij zacht rubber)? Vredestein?
                                  Volvo V60 D3 R-design

                                  Comment


                                  • #18
                                    Qua duurzaamheid en rijplezier schieten de Michelins er voor mijn part nog steeds bovenuit

                                    De Bridgestones hebben een hogere rolweerstand en gaan dus ook meer verbruiken

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik rij enkel met die dingen, en alles voelt lekker hard aan ja.

                                      Klapband : ja, kan gebeuren ... maar daarvoor zou ik ze zelfs niet nemen. Kans is zo klein .. .en dan zou je juist 200 moeten liggen crossen. Ik kan me niet inbeelden dat een wagen aan 80kmu oncontroleerbaar is met 3 goede banden.

                                      Anyway, mocht ik kunnen kiezen : GEEN runflats, omdat de kwaliteit eronder rijdt, tov een klein voordeel

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                                        Ze hebben nu 43.000 km gebold en de achterste banden zijn bijna op, de voorste kunnen nog een beetje mee (heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ze onder een 318i liggen, onder een 335i zullen ze wel een stuk sneller versleten zijn).
                                        Je haalt daar 'n prachtig punt aan. De Michelin Pilot Premacy is normaal gezien een comfortabele kilometervreterband, die vaak op grotere berlines wordt gelegd. En 'ie gaat normaal gezien veel kilometers mee.

                                        Dat ze bij jou nu al, na "amper" 43.000km, het beste gehad hebben, is treffend. Temeer omdat ik vermoed dat je er een vrij rustige rijstijl op na houdt.
                                        Ter vergelijking: de Michelin Pilot Sport 1 die op mijn 320d lagen, hebben het meer dan 70.000 km uitgehouden, en dat met een sportieve rijstijl en inclusief circuituitstappen.

                                        RFT is dus verre van heilig.



                                        Trouwens, hoe zijn die Premacy RFT qua rolgeluiden? Doorgaans is dat ook een niet al te best punt van die banden...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X