Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Runflat banden op de BMW of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    ik volg deze dicussie hier al een tijdje , en zijn dus zowel voordelen als nadelen aan runflat banden , maar kan er mij soms iemand zeggen wat zo het prijsverschil in banden is ?
    Ik heb dus onlangs ook een nieuwe BMW besteld met orgineel runflat banden en vraag mij dus af of het niet te overwegen zou zijn om gewone banden te laten plaatsen , zeker al voor het comfort .

    thx alvast voor reacties

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door grm Bekijk Berichten
      ik volg deze dicussie hier al een tijdje , en zijn dus zowel voordelen als nadelen aan runflat banden , maar kan er mij soms iemand zeggen wat zo het prijsverschil in banden is ?
      Ik heb dus onlangs ook een nieuwe BMW besteld met orgineel runflat banden en vraag mij dus af of het niet te overwegen zou zijn om gewone banden te laten plaatsen , zeker al voor het comfort .

      thx alvast voor reacties
      Deze zal wel helpen ,
      Banden voor auto's, bedrijfswagens en motorfietsen, tegen zeer lage prijzen. Plaats nu uw bestelling, comfortabel vanuit thuis, en hebt uw banden aan u snel geleverd, voor bestellingen vanaf 2 of meer banden, kosteloos bij autobandenmarkt.be


      Maar rond bellen doet ook wonderen.
      vb. bij autobandenmarkt voor ne 245/40/18 van dunlop
      vragen ze 186€ en voor dezelfde band in RF 242€ dat is veel,
      Maar ik heb rondgebeld en heb in Vreren dezelfde Rf aan 190€ gevonden.
      Last edited by TheStraffe; 08/03/2008, 15:41.

      Comment


      • #43
        Ik heb toch de indruk dat de runflats op de vlakken van comfort al sterk verbeterd zijn. (vgl. van een 2003 E60 met een 2007 E60 facelift).

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door BMW RULES Bekijk Berichten
          Ik heb toch de indruk dat de runflats op de vlakken van comfort al sterk verbeterd zijn. (vgl. van een 2003 E60 met een 2007 E60 facelift).
          Ja, maar er zit ook verschil tussen de bandenmerken. Zoals gTa zei, Bridgestone en Michelin zijn de beteren in RF banden.

          Ik reageer niet heel veel, maar ik volg wel alles wat iedereen zegt. Ik apprecieer het al dat jullie ervaringen uitdelen en helpen
          Volvo V60 D3 R-design

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Roox Bekijk Berichten
            Ja, maar er zit ook verschil tussen de bandenmerken. Zoals gTa zei, Bridgestone en Michelin zijn de beteren in RF banden.

            Ik reageer niet heel veel, maar ik volg wel alles wat iedereen zegt. Ik apprecieer het al dat jullie ervaringen uitdelen en helpen
            Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het al dan niet een ander merk is, maar het is toch al verbeterd (in mijn ogen).

            Je hebt natuurlijk altijd een voordeel van de runflats, de vraag is of ze voor jou opwegen tegen de minder positieve punten.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door BMW RULES Bekijk Berichten
              Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het al dan niet een ander merk is, maar het is toch al verbeterd (in mijn ogen).

              Je hebt natuurlijk altijd een voordeel van de runflats, de vraag is of ze voor jou opwegen tegen de minder positieve punten.
              Toch raar he,
              De grootste troef dat RF heeft is toch zijn veiligheid.(Toch vinden sommige dat niet belangrijk)
              Vier stukjes band die de hele wagen in veilige banen moet houden.
              Daar betaal ik toch graag een prijsje voor. Zelfs al moet ik daar een beetje comfort voor inleveren.

              comfort wint tegenover veiligheid ...
              Last edited by TheStraffe; 08/03/2008, 22:53.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                Ik heb je de vraag al gesteld iets hoger, maar een echt antwoord heb ik niet gekregen...
                Waarom zouden RFT's veiliger zijn dan andere banden?
                Het enige veilige aan een RF band is, dat je kan doorrijden als je een platte band hebt. En voor vrouwen en mannen als The Straffe is dat een heel toffe eigenschap!

                Maar voor de rest, veiliger? Als je een klapband krijgt op de snelweg, dan ben je beter af met een RF band, kan je de auto beter onder controle houden.
                Maar in mijn ogen, krijg je juist sneller een klapband met een RF band, want de binnenkant van de band slijt heel snel, zeker in verhouding met de buitenkant. En daar let je meestal ook niet op. Als de band er langs de buitenkant goed uitziet, denken we dat de band nog goed is. Tsja... Bij een RF dus niet...

                En imo is het ook minder veilig als je een bochtje hard neemt. Of toch het gevoel dat je hebt bij een bocht te nemen. De auto springt dan omwille van de harde flanken van de band. Maar met Belgische komt dit fenomeen ook feller voor dan ergens anders
                Volvo V60 D3 R-design

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                  Ik heb je de vraag al gesteld iets hoger, maar een echt antwoord heb ik niet gekregen...
                  Waarom zouden RFT's veiliger zijn dan andere banden?
                  De veiligheid zit hem hier juist meer doordat ie Rf is.
                  Vb. je krijgt ne platte op autostrade of tunnel en je moet aan de kant.
                  Je weet toch zelf dat het levensgevaarlijk is op de pechstrook.
                  Een klapband, het kan altijd gebeuren he, maar met Rf uitgesloten.

                  Ik vind dat toch serieuze voordelen tegenover non-rf.
                  Last edited by TheStraffe; 10/03/2008, 15:24.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Roox Bekijk Berichten
                    Het enige veilige aan een RF band is, dat je kan doorrijden als je een platte band hebt. En voor vrouwen en mannen als The Straffe is dat een heel toffe eigenschap!

                    Maar voor de rest, veiliger? Als je een klapband krijgt op de snelweg, dan ben je beter af met een RF band, kan je de auto beter onder controle houden.
                    Maar in mijn ogen, krijg je juist sneller een klapband met een RF band, want de binnenkant van de band slijt heel snel, zeker in verhouding met de buitenkant. En daar let je meestal ook niet op. Als de band er langs de buitenkant goed uitziet, denken we dat de band nog goed is. Tsja... Bij een RF dus niet...

                    En imo is het ook minder veilig als je een bochtje hard neemt. Of toch het gevoel dat je hebt bij een bocht te nemen. De auto springt dan omwille van de harde flanken van de band. Maar met Belgische komt dit fenomeen ook feller voor dan ergens anders
                    Met Rf krijg je geen klapband in normaal gebruik

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door TheStraffe Bekijk Berichten
                      Met Rf krijg je geen klapband in normaal gebruik
                      Ik weet niet veel van klapbanden (heb nog nooit meegemaakt - gelukkig), maar is het niet zo dat klapbanden ontstaan bij sterk versleten banden, of beschadigde banden.

                      Waarop baseer je je stelling dat je geen klapband kan krijgen met een runflat band? Mij hebben ze altijd verteld dat een (niet-beschadigde) gewone band precies even veilig is als een runflat band. Het voordeel van de runflat is volgens mij enkel het feit dat je geen wiel hoeft te vervangen bij een gewoon lek. Bij een klapband vliegt de hele band uit elkaar, en ik betwijfel of je met zo'n runflat dan nog kan verder rijden.

                      Peter

                      Comment


                      • #51
                        Hier beetje info over RunFlat. Beetje ge"googled"
                        Waar ik mijn Bmw gekocht heb, is mij vertelt dat Run flats niet ontploffen.
                        Zij hadden ergens (Was het nu Zolder) de runflat getest met zelfs 4 platte RFT's en die gasten konden echt zotte dingen doen. Dat de stukken er af vlogen.
                        hier info;
                        Bridgestone bouwt aan de toekomst met Run Flat banden
                        Veiligheid staat boven aan de motorsportagenda. Na gordels, ABS en airbags hebben autofabrikanten actieve systemen voor rijassistentie ontwikkeld, zoals tractieregeling en computergestuurde stabiliteitsprogramma's. Meer recentelijk zijn er tevens optionele controlesystemen voor bandendruk (TPMS) verschenen, die volgens de trends duidelijk tot de standaarduitrusting zullen gaan behoren. Banden met Run Flat Technologie (RFT) zijn nauw aan deze ontwikkeling gerelateerd en vormen de volgende stap op het gebied van autoveiligheid.



                        Bridgestone was pionier op het gebied van de Run Flat Technologie, en voorzag de Porsche 959 al in 1986 van RFT. Sindsdien heeft Bridgestone de technologie geperfectioneerd en werden de BMW Z8, Lexus SC430 en BMW 7 serie voorzien van originele RFT uitrusting. Nu, in 2003, zijn de nieuwe BMW Z4 (links) en BMW 5 serie voor 100% uitgerust met de RFT versie van Bridgestones nieuwe paradepaardje, de Potenza RE050, en in de nabije toekomst zullen nog meer uitrustingen volgen.


                        De veiligheid, het comfort en het gemak van de Run Flat Technologie
                        Het is niet moeilijk te begrijpen waarom steeds meer autofabrikanten RFT banden op hun nieuwe modellen monteren. Het eerste veiligheidsvoordeel bestaat hieruit dat wanneer een voertuig dat in beweging is te maken krijgt met een snelle afname van de banddruk, RFT de bestuurder in staat is de controle te behouden en mogelijk een potentieel fatale situatie kan voorkomen. In de tweede plaats kan de bestuurder dankzij RFT banden het risicogebied verlaten, zijn reis voortzetten en hoeft hij zijn voertuig niet langs de weg te parkeren, wat gevaarlijk is.



                        RFT biedt ook de motorrijder meer comfort en gemak. Binnen de aangegeven snelheids- en afstandsgrenzen (meestal 80 km/u voor maximaal 80 km), kan de bestuurder zijn reis voortzetten of naar het eerstvolgende erkende servicestation rijden, zonder dat hij een lekke band hoeft te verwisselen. Een ander voordeel is dat RFT meestal gewicht bespaart, aangezien het niet langer nodig is een reservewiel mee te nemen. Uiteraard biedt de ruimte die vrijkomt door het ontbreken van het klassieke reservewiel de autofabrikant extra designmogelijkheden en de eindgebruiker meer opbergruimte.Een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) aan boord is verplicht voor alle RFT onderdelen.


                        De geavanceerde Run Flat Technologie van Bridgestone
                        Twee van de gebieden waarop de Run Flat Technologie gericht is, zijn de stijfheid en de hittebestendigheid, zodat de band gewicht kan dragen terwijl deze draait met totaal luchtverlies. Bridgestones nieuwe Potenza RE050 RFT voldoet aan deze eis door een combinatie van veranderingen in design, materialen en constructie die de locatie, de vorm en de fysieke kenmerken van iedere bandcomponent optimaliseren:



                        - De wang is gebouwd met versterkt rubber, dat het gewicht van het voertuig draagt bij nuldruk;
                        - Terwijl de vormconfiguratie van de hiel zelf onveranderd is, zodat de Bridgestone RFT band compatibel is met conventionele velgen, is de hieldraad breder en versterkt, wat, zelfs bij nuldruk, een betrouwbare passing op de velg garandeert, en bovendien wordt een speciale hielvulling met geringe warmteopwekking gebruikt






                        DSST staat voor Dunlop Self Supporting Technology. Dunlop banden met DSST bieden door hun speciaal geconstrueerde zijkanten de mogelijkheid om bij verlies van volledige bandenspanning:

                        - door te rijden en
                        - niet van de velg te lopen
                        - iedere automobilist de mogelijkheid biedt om met max. 80 km/u verder te rijden over een afstand van 80 km*
                        - een bandenwissel en daardoor een reserveband overbodig maakt

                        Het grote voordeel voor u
                        Geen bandenwissel meer onder slechte weersomstandigheden, in het donker of in gevaarlijke omstandigheden.


                        Belangrijk
                        Als een band met DSST gemonteerd wordt, dan moet het voertuig uitgerust zijn met een bandenspanningscontrolesysteem (bijv . Dunlop WARNAIR), daar anders het spannigsverlies van de band niet opgemerkt wordt. DSST banden mogen uitsluitend op daarvoor gehomologeerde auto´s gemonteerd worden.











                        RunOnFlat: een revolutie in de geschiedenis van de band

                        Het is voor iedereen een boze droom: je bent op weg naar de voetbalwedstrijd van je zoon, de diploma uitreiking van je dochter of die belangrijke vergadering waar je carričre van afhangt, en het noodlot slaat toe - een lekke band op de snelweg. Met Goodyear's revolutionaire Run On Flat technologie loopt deze boze droom goed af. Auto's met Run On Flat-banden kunnen met een lek of na een klapband nog 80 kilometer verder rijden. Dus, waar u ook heen moet, Goodyear Run On Flat-banden zorgen dat u er komt.


                        • Waarom Run On Flat-banden?
                        • Voordelen
                        • Run On Flat


                        Waarom Run On Flat-banden?
                        Plotseling spanningsverlies kan één van de gevaarlijkste ervaringen van een automobilist zijn. Stel u een band voor die bestand is tegen materiaalmoeheid en waarmee u door kunt rijden als er geen lucht meer in zit. Een band die vrijwel elke lekkage aankan en u dus veilig thuis kan brengen of naar een bandenserviceplaats op elk moment.






                        Maak uw reis af zonder vertraging

                        De Run On Flat-band doet precies wat hij belooft: hij stelt u in staat nog 80 kilometer te rijden met uw auto met een lekke band of een klapband. Zo vreemd als het ook klinkt, de versterkte zijkanten van de band dragen het gewicht van de auto ook als de lucht uit de band is. Dus of u nu op weg naar huis bent of onderweg naar die belangrijke voetbalwedstrijd van uw zoon, Run On Flat-technologie zorgt ervoor dat u er veilig en zonder vertraging aankomt.





                        Het ultieme in veiligheid en comfort
                        Als uw auto eenmaal is uitgerust met Run On Flat-banden is het gevaar van een klapband op de snelweg volledig verdwenen. En dat niet alleen, ook het verwisselen van een band in de berm zal verleden tijd zijn, evenals het lange wachten op de wegenhulp. Run On Flat-banden houden u op de weg en zorgen ervoor dat u uw bestemming bereikt.






                        Zeg maar dag met het handje tegen lekke banden

                        Run On Flat-banden betekenen een nieuw hoofdstuk in veiligheid. U zult zich niet langer zorgen hoeven maken over het stranden langs de snelweg of te laat komen op een afspraak vanwege een lekke band. Of nog erger, in de levensgevaarlijke situatie van een klapband terecht komen. Banden verwisselen in de berm behoort ook tot het verleden evenals het eindeloos wachten op de wegenhulp. Dus, wat er ook gebeurt, Run On Flat-technologie houdt u op de weg en zorgt ervoor dat u uw bestemming bereikt.





                        Ieders probleem...maar niet dat van u!
                        Meer dan 70 procent van de automobilisten heeft wel eens een lekke band gehad. Meer dan een kwart voelde zich niet in staat om de banden te verwisselen, en we kunnen probleemloos vaststellen dat de anderen er eigenlijk ook niet veel trek in hadden. Nu, met Run On Flat-technologie, behoort het verwisselen van banden langs de snelweg tot het verleden, want u kunt veilig blijven doorrijden naar een servicepunt om de band snel en makkelijk te laten repareren. Bovendien hoeft u nu niet langer een reservewiel mee te nemen, zodat u meer bagageruimte over heeft!



                        Voordelen
                        Run On Flat-banden betekenen een nieuw hoofdstuk in veiligheid. U zult zich niet langer zorgen hoeven maken over het stranden langs de snelweg of te laat komen op een afspraak vanwege een lekke band. Of nog erger, in de levensgevaarlijke situatie van een klapband terecht komen. Banden verwisselen in de berm behoort ook tot het verleden evenals het eindeloos wachten op de wegenhulp. Dus, wat er ook gebeurt, Run On Flat-technologie houdt u op de weg en zorgt ervoor dat u uw bestemming bereikt.






                        Veiligheid

                        Automobilisten vrezen het meest voor een klapband bij hoge snelheid op de snelweg. Met Run On Flat-banden op uw auto, is deze vrees voorbij. Maar Run On Flat-banden bieden ook in andere opzichten meer veiligheid, want het verwisselen van een band in de berm, op een drukke weg, in een tunnel, op een brug of in een andere gevaarlijke situatie is verleden tijd.





                        Controle
                        De reden dat zoveel mensen bang zijn voor een lekke band of een klapband op de snelweg, is dat ze de controle over de auto kwijt raken. Met Run On Flat-banden onder de auto, behoudt u na plotseling spanningsverlies de volledige controle over de auto op snelwegen en zelfs in bochten.






                        Mobiliteit

                        Een lekke band is een boze droom voor elke automobilist, vooral omdat het altijd gebeurt op het slechtst denkbare moment. Niet alleen behoedt Run On Flat-technologie u voor gevaarlijke situaties, het biedt u ook het comfort dat u op tijd op uw bestemming arriveert. Of u nu uw kinderen naar school brengt, te laat bent voor een zakelijke afspraak, een spoedbestelling moet afleveren, of een familielid met spoed naar het ziekenhuis moet brengen, u hoeft zich nooit zorgen te maken over een lekke band. Run On Flat-technologie houdt u op de weg, wat er ook gebeurt.





                        Gemak
                        In plaats van u te dwingen om uw banden te verwisselen op het slechtst denkbare moment, bieden Run On Flat-banden u de mogelijkheid om uw banden te (laten) repareren wanneer het u uitkomt. U hoeft zich geen zorgen te maken over vuile handen of kleren, of stranden in de regen langs de snelweg met een lekke band. Bovendien heeft u flink wat extra bagageruimte, omdat u niet langer een reservewiel bij u hoeft te hebben.



                        Hoe werkt het
                        Goodyear's nieuwe Run On Flat-technologie is gebaseerd op het concept van versterkte zijwanden in de band. Als een gewone band geen spanning heeft, zakt hij in elkaar onder het gewicht van de auto, waardoor de hielen van de band los van de velg komen en de zijkanten in aanraking komen met de weg. Deze druk vernielt de band binnen een paar kilometer. De versterkte zijwanden van de Goodyear Run On Flat-banden houden de band op de velg op zijn plaats en kunnen het gewicht van de auto nog zo'n 80 kilometer dragen bij een lekke band en zonder enige spanning.






                        Bandenspanningscontrole Systeem
                        Omdat u op uw banden zonder spanning gewoon door kunt rijden, is het nodig dat uw auto is uitgerust met een Bandenspanningscontrole Systeem, dat laat weten wanneer een band service nodig heeft. Zonder zo'n systeem zou u niet in de gaten hebben dat uw band lek is geraakt of dat u een klapband heeft gehad.



                        Beschikbaarheid
                        Net als eerdere mijlpalen in de autohistorie,zoals ABS en airbags, geloven we dat Run On Flat-banden op een goed dag standaard zullen zijn op alle auto's. Momenteel zijn ze beschikbaar op bepaalde automerken die speciaal zijn uitgerust met een bandenspanningscontrole systeem en aangepaste wielophanging. Een bandenspanningscontrole systeem is nodig om de bestuurder te waarschuwen voor een lekke band. Anders zou hij er niet achter komen.






                        Technologie

                        Zoals met elke vooruitstrevende technologie wordt Run On Flat nog verder ontwikkeld. Terwijl het basissysteem, bestaande uit versterkte banden samen met een bandenspanningscontrole systeem ontwikkeld, getest en beschikbaar is, zijn verdere technische innovaties en verbeteringen bijna binnen bereik. In de nabije toekomst zal - als uw bandenspanningscontrole systeem ontdekt dat een band service nodig heeft - het dichtstbijzijnde Profile Tyrecenter op de hoogte worden gebracht door het GPS van uw auto en krijgt u instructies hoe u daar moet komen. Getraind personeel staat dan al klaar om u snel weer op weg te helpen.


                        Bandenspanningscontrole systeem
                        Een bandenspanningscontrole systeem is een geavanceerd systeem dat eigenlijk op elke auto aan te bevelen is, maar absoluut onmisbaar is op een auto met Run On Flat-banden. Anders is het niet mogelijk om erachter te komen dat één van uw Run On Flat-banden is lekgeraakt en u service nodig heeft. Daarom zouden Run On Flat-banden alleen op auto's met een bandenspanningscontrole systeem moeten worden gemonteerd.



                        Directe of indirecte spanningscontrole
                        Er zijn twee verschillende manieren van bandenspanningscontrole. Indirecte systemen meten niet de daadwerkelijke spanning van een band, maar calculeren die aan de hand van de signalen van het ABS/EPS. Omdat er geen aanvullende sensoren nodig zijn, is deze oplossing goedkoop en tevens functioneel. Het nadeel is dat het systeem niet erg nauwkeurig is. Directe systemen hebben sensoren op het ventiel die een signaal zenden naar de auto. Dit zeer nauwkeurige systeem houdt ook de temperatuur van de banden in de gaten en verschaft u gedetailleerde informatie over de bandenspanning.



                        Reparatie
                        Run On Flat-banden kunnen worden gerepareerd na een lek in het loopvlak, maar niet in de zijwand. Vanwege de unieke versterkingslagen, is het niet mogelijk om reparatiemiddelen aan te brengen op het beschadigde karkas.






                        De Goodyear Run On Flat-band is een band met een opmerkelijke eigenschap: indien nodig kan hij minstens 80 kilometer met een snelheid van 80 km/u met zeer weinig of zelfs zonder spanning functioneren. Dus zelfs met totaal spanningsverlies, biedt de Run On Flat-band zijn berijder de mogelijkheid naar een veilige plaats te rijden om de band te (laten) onderzoeken. In feite presteert het Run On Flat-systeem zo goed zonder lucht, dat een bandenspanningscontrole systeem noodzakelijk deel uitmaakt van het systeem, om vast te stellen dat de band lek is en de bestuurder te waarschuwen. Een 'LEKKE BAND' waarschuwing verschijnt op een display als de spanning onder een vooraf ingesteld minimum zakt. Kijk in het instructieboekje voor meer informatie over dit systeem.


                        Bandenmontage
                        Goodyear/Dunlop beveelt aan om Run On Flat-banden alleen op voertuigen te monteren waaraan de autofabrikant zijn goedkeuringen heeft gegeven.






                        Hoewel de Run On Flat band ontworpen is om 80 kilometer mee te gaan bij snelheden tot 80 kilometer per uur bij lage of geheel geen bandenspanning, kan het zijn dat de band na dit extreme gebruik geheel vervangen moet worden. Om het leven van de band te verlengen raden we aan om zoveel mogelijk een lagere snelheid dan 80 km/u aan te houden en minder dan 80 kilometer te rijden. Daarmee wordt de kans groter dat de band gewoon kan worden gerepareerd. NB: Op sommige auto's kan een Run On Flat-band langer dan 80 kilometer en voor hogere snelheden dan 80 km/u geschikt zijn. Deze uitbreiding is alleen mogelijk in combinatie met specifieke modellen en indien er een bandenspanningscontrole systeem aanwezig is. Het instructieboekje prevaleert boven dit beleid.



                        Onderhoud van RunOnFlat banden
                        Zoals voor elke andere band, moet de bandenspanning regelmatig gecontroleerd en eventueel bijgesteld worden door de eigenaar van het voertuig. Inspectie op beschadigingen, monteren en demonteren en reparatie moet worden gedaan door een erkende bandenspecialist zoals Profile Tyrecenter.



                        Snelheidssymbool
                        De Goodyear/Dunlop Run On Flat-banden die op de auto zijn gemonteerd, moeten zijn voorzien van een minimum snelheidssymbool, zoals dat in de voertuigdocumenten staat. Elke Run On Flat-band moet worden vervangen door een identieke Run On Flat-band in dezelfde maat en met dezelfde snelheidsspecificaties.



                        Bandenslijtage
                        Wettelijke regels voor bandenslijtage gelden ook voor Run On Flat-banden.



                        "LEKKE BAND/LAGE SPANNING" waarschuwing
                        Als de 'LEKKE BAND/LAGE SPANNING' waarschuwing verschijnt op het scherm van het bandenspanningscontrole systeem is het belangrijk om zo spoedig mogelijke de oorzaak op te sporen. De bestuurder moet de spanning van alle banden controleren en als een band onder de aangegeven spanning verkeert, moet dat gecorrigeerd worden. Als de 'LEKKE BAND/LAGE SPANNING' waarschuwing weer optreedt, dan is controle van het bandenspanningscontrole systeem noodzakelijk. Door het ontwerp van de band, zal de bestuurder geen groot verschil voelen tussen een lekke band en een exemplaar met de juiste spanning. Maar als een lekke band wordt aangegeven door het bandenspanningscontrole systeem, dient de snelheidslimiet van 80 km/u te worden aangehouden en snelle bochten moeten worden vermeden.

                        Ik hoop jullie allemaal hier mee van dienst te zijn
                        Jan
                        Last edited by TheStraffe; 10/03/2008, 17:24.

                        Comment


                        • #52
                          Hm, dat is wel allemaal reclametekst van de producenten van die banden. Maar goed, ze zullen niet durven schrijven dat het risico op klapband verlaagd wordt, als daar niets van waar is zeker?

                          Voor mij persoonlijk wordt dat beetje extra veiligheid compleet tenietgedaan door het springerige en harde karakter, waardoor de wegligging en dus ook de veiligheid vermindert. Maar dat is enkel mijn persoonlijke mening...

                          Comment


                          • #53
                            ey Straffe, you've done your homework!! Ik ga het lezen als ik tijd heb.
                            Volvo V60 D3 R-design

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                              @The Straffe: dus jij neemt alle reclameteksten van fabrikanten voor absolute waarheid aan?

                              Neee je moet niet alles geloven,
                              maar ik ga er van uit als dat "de" grote merken iets beweren
                              vb. dat de band niet van de velg loopt... dat die dat ook niet doet.
                              anders hebben ze een serieus probleem, denk ik.

                              Kijk het was allemaal ter "info" hé ... ik verdien daar nieks aan hoor.

                              Maar jullie weten het nu wel denk ik,
                              ik geloof in en voel me goed met die banden en daarmee uit.

                              Probleem is dat je eigenlijk niet zoveel Tests te vinden zijn.



                              Last edited by TheStraffe; 11/03/2008, 14:33.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                                Ik zou eigenlijk wel eens willen weten welke andere merken dan die van de BMW-groep af-fabriek run flats op hun wagens leggen.
                                Als die RFT's toch zo fantastisch en heiligmakend zijn waarom leggen dan niet alle fabrikanten ze op hun wagens?
                                Dat is raar hé.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door TheStraffe Bekijk Berichten
                                  Met Rf krijg je geen klapband in normaal gebruik
                                  Da's m.i. niet correct. De flanken van de RFT-band zijn het enige significante verschil. Als jij dus op/over een scherp voorwerp rijdt, dat de band binnendringt, heb je net zo goed met die RFT een klapband als met een non-RFT band.

                                  Een bijkomend gevaar van die RFT-banden is ook dat, wanneer men niet al te nauwkeurig omspringt met de bandendruk (b.v. niet resetten van de computer na verwisseling van banden), je met te lage druk rondrijdt zonder dat je dat kan zien. Een band met 1 kilo druk zie je zo op 't zicht, een RFT niet. En dat zou kunnen extra gevaar opleveren wanneer je een uitwijkmanoeuver moet doen aan hogere snelheid, b.v.


                                  Desondanks ga ik wel akkoord met de stelling dat RFT-banden veiliger zijn dan non-RFT banden, om wille van de reeds vermelde mogelijkheid om zonder groot gevaar verder te rijden als de druk niet voldoende is (of wanneer de band echt plat is). Maar het veiligheidssurplus is m.i. zeer klein.

                                  Wat mij betreft weegt dit niet op tegen de (nog altijd) mindere dynamische kwaliteiten van zo'n RFT-band. Ze slijten sneller, ze zijn veel gevoeliger voor ongelijke slijtage, ze zijn luider, ze zijn een pak minder comfortabel, ze maken je auto trager (hoger gewicht) en gulziger, ... en vooral: je kan maar een beperkt aantal banden als RFT-versie krijgen (wat de keuze sterk beperkt). Prijs/kwaliteit bekeken, zijn ze door hun minder lange levensduur en hun veel hogere prijs, eigenlijk slecht, zelfs.
                                  Last edited by ; 11/03/2008, 15:08.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                                    Dus herhaal ik mijn vraag: Als die RFT's toch zo fantastisch en heiligmakend zijn waarom leggen dan niet alle fabrikanten ze op hun wagens?
                                    Ik heb nooit gezegd dat ze zo fantastisch en heiligmakend zijn. Ik heb gezegd dat ik akkoord ga met de stelling dat ze iets veiliger zijn dan gewone banden.

                                    Er zijn echter ook nog andere criteria waarop ik banden beoordeel bij m'n aankoopbeslissing. Veiligheid is daar "maar" één punt van, en het criterium veiligheid hangt verre van enkel maar af van 't feit of het RFT-banden zijn of niet.

                                    Nogmaals: op vandaag kunnen RFT-banden me nog niet overtuigen. Misschien dat, wanneer steeds meer bandenfabrikanten RFT-banden gaan maken, en de keuze groter wordt, ik overstag ga. Ik ben behoorlijk benieuwd naar die Michelin Pilot Sport 2 ZeroPressure.




                                    En om deels op je vraag te antwoorden ... volgens een artikel van BusinessWeek van 2006 (!!!) is dit een (onvolledig) lijstje van merken/modellen waarop Runflat-banden beschikbaar zijn :
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BusinessWeek
                                    Toyota Sienna; Mercedes Benz E and S class; Lexus SC430; BMW 3-, 5-, 6-, and 7-Series; BMW Z4 Roadster; Infiniti Q45; and G35; Ferrari 612 Scaglietti; Honda Odyssey; Nissan Quest; Cadillac CTS; Cadillac XLR; Mazda MX-5 Miata; Mazda RX-8; Mini Cooper; Acura RL; Hummer H1; and Audi A8
                                    Geen idee of dat correct is. Wat de laatste van dat lijstje betreft (de Audi A, weet ik dat Audi nog een tijdje heeft geprobeerd het Michelin PAX-systeem te promoten, o.a. door die in optie aan te bieden op de A8. Ze hebben dat pad verlaten, omdat het systeem niet doorbrak (grootste reden = kostprijs, immers de PAX-banden hadden specifieke velgen nodig, terwijl het RFT-systeem op alle gewone velgen past).

                                    Op vandaag staan voor zo goed als alle modellen van Audi de RFT-banden ook in de optielijst, idem bij Mercedes, en er zullen zeker nog andere merken zijn ook. En 't is geen afnemende trend, heb ik de indruk. Dus BMW is niet de enige, zoals jij lijkt te willen suggereren.

                                    Comment


                                    • #58
                                      info@bmw.de

                                      Voor de rest kan je er niet om heen dat het onmiskenbare voordelen biedt (die zeker bij de eerste generatie RFT's met serieuze nadelen kwamen). Ik vermoed dat het iets is dat alleen maar zal toenemen, en misschien zijn zo goed als alle nieuwe wagens over 5 à 10 jaar wel standaard met zo'n banden uitgerust. Het is voor een constructeur immers een behoorlijk voordeel om geen plaats meer te moeten voorzien voor een reservewiel. 't Is overduidelijk dat BMW de kaart van de RFT's trekt, zelfs voor de sportieve modellen! Misschien zien ze 't fout, en is 't een trend van voorbijgaande aard. Misschien zien ze 't juist, en zullen ze later als "de pionier" gezien worden, het merk dat ervoor zorgde dat het systeem doorbrak.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                                        Ja, maar er is een groot verschil tussen ze als optie aanbieden en ze af-fabriek op de wagen leggen, voor zover ik weet in België enkel wagens van de BMW-groep.
                                        Ik denk 't ook. Op de Corvette na, dan, die heeft ook standaard Runflats.

                                        Als je 't zo'n probleem vindt dat BMW de kaart van de RFT-banden trekt, en daar zelfs zo ver in gaat dat ze hun auto's op die banden afstemmen (qua ophanging), dan moet je 'n ander merk kopen. Of, zoals velen, je nieuwe BMW op non-RFT's laten leveren en de eventuele nadelen inzake rijgedrag (wordt door enkelen zo gemeld, maar meestal lees je dat het weggedrag en 't comfort er op verbetert) er dan bij nemen.

                                        Comment


                                        • #60
                                          en runflats maken lawaai, zelf gehoord dit weekend

                                          Comment

                                          Working...
                                          X