Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitektBekijk Berichten
En toch blijf ik ervan overtuigd dat een gewone band die krachten niet even goed had kunnen opvangen.
Geen klapband bij die nagel, maar er zat geen druk meer op de band. Bij die nagel hebben ze de RFT gewoon hersteld, die band heeft het nog 40.000 km uitgehouden.
Dat je kan doorrijden is inderdaad het enige voordeel, maar dat is ook juist de bedoeling van deze banden. Maar wat voor een voordeel ! Als ik op de autosnelweg een leeglopende band of een klapband heb en ik kan doorrijden tot de volgende afrit of zelfs de bandencentrale, dan vind ik dat al fantastisch. Ik blijf de pechstrook levensgevaarlijk vinden.
Maar of je nu RFT's wil of niet, da's elk zijn persoonlijke voorkeur en prioriteiten.
Het is natuurlijk altijd beter als je de volgende afrit haalt.
Hoever ben je nog doorgereden met die lekke band?
Mijn bezorgdheid is,als je er te lang mee doorrijdt,je toch zou denken dat op een bepaald moment de karkas toch schade moet oplopen.
Dat het veiliger is, is boven elke twijfel verheven.
Kwestie van prioriteiten/voorkeur idd.
Bij het doobladeren van BMW (Z) forums en topics,die ik nu toch regelmatiger bezoek,valt het mij op dat bij de 2de montage toch meestal gekozen wordt voor gewone banden.
Bij jou ook als ik het goed voorheb?
Is er trouwens een gewichtsverschil tussen beide?
Moet haast wel,maar is dit te verwaarlozen,of toch meer dan ik verwacht.
Nope. Gaande van 16" tot 19" weegt een runflat gemiddeld 3/4 à 1,5 kg meer dan een non-runflat.
(of ik moet dat ergens serieus verkeerd gelezen hebben )
Edit :
Bei den ersten Run-Flat-Pneus hat man noch mit 30 Prozent mehr Gewicht und größeren Komforteinbußen rechnen müssen. Doch heute beträgt das Mehrgewicht nur noch 10–15 Prozent, und bei entsprechend modifizierten Fahrwerken fällt der geringere Komfort kaum mehr ins Gewicht.
Eén van de eerste auto's met standaard runflats was de BMW Z8. Die had gegoten lichtmetalen velgen die al niet erg licht waren, en de Goodyear runflats die daarop lagen waren zo gigantisch zwaar dat de wielen van de Z8 (eenmaal ze roteerden) de klappen zo gigantisch hard doorgaven aan de structuur, dat die bij hard gereden Z8 zelfs tot het verbuigen van het aluminium frame/chassis kon leiden.
Bij de Alpina V8 Roadster kwam dat vreemd genoeg niet voor, alhoewel die auto op 20" rijdt ... en nadat BMW is gaan onderzoeken hoe dat kwam bleek dat het gewicht van de wielen (+ de onmiskenbaar harde/droge reactie van de first.gen. runflats) de grootste boosdoener was. BMW heeft dan een 'Performance Package' ontwikkeld voor de Z8 (versteviging van voorste chassis) en heeft bij de eerste eigenaren waar de schade zich voordeed (zichtbaar aan een niet evenwijdig / niet even brede koetswerknaad tussen motorkap en voorvleugel: zeer nauw vooraan, maar naarmate je verder richting voorruit gaat steeds breder wordend tot in extreme gevallen zelfs bijna een volledige centimeter breed) zeer dure garantiewerken moeten doen.
Ondertussen zijn de runflats beter, uiteraard. Maar b.v. die Z8 rijdt, zeker met een aftermarket of de Alpina ophanging, 20 keer zo goed als standaard als 'ie niét op runflats rolt.
Vroeger tot 30% zwaarder, nu 10 à 15% zwaarder. Afhankelijk van de bandenmaat dus vroeger 1 à 2,5 kg, nu tussen 1/2e en 1 kg ongeveer.
Ik heb toch al verschillende gevallen gezien waarbij een originele 19" BMW velg kapot was gereden met een runflat band. De velgen waren gewoon gebroken aan de binnenste ring... Of dit door de runflatbanden komt weet ik niet zeker maar het lijkt toch logisch dat zo'n band door zijn stuggere wangen de schokken veel minder absorbeert dan een niet run flat.
Uiteraard, en dat is de reden waarom die BMW's (zeker in het begin, toen runflats écht baggerdingen waren) maar "zozo" reden (bij manier van spreken). Om dezelfde dynamiek te verkrijgen van een auto waar elk wiel makkelijk 1 à 1,5 kg (toen) méér weegt én de band ook nog eens veel minder dempende eigenschappen heeft en dus klappen onnoemelijk veel harder doorgeeft aan de rest van de auto, da's geen sinecure. Gaandeweg verbeteren die runflats wel en BMW zal ook door verloop van tijd wel leren hoe hun karren beter af te stemmen. Gelukkig.
Maar als je ziet hoe de Z8 eigenlijk te lijden had onder z'n runflats, en wat voor 'n consequenties dat had (zeer oncomfortabel, erg zware wielen zodat zelfs veel Z8 problemen krijgen met de structuur van 't alu frame voorin omdat harde klappen gewoon 't geheel verbogen, enz.)... De Alpina V8 roadster (Z8 van Alpina met non-M motor en automaat) reed op 20" wielen (ipv 18" op de Z maar zonder runflats, diens wielen zijn 3 kg lichter dan die van de Z8... en de Alpina is véél comfortabeler en laat zich véél fijner besturen.
De eerste '1 hadden er ook last van, imo. Houterig weggedrag dat leek op sportief weggedrag maar gewoon droog was, en qua dynamiek ook gehandicapt. Nochtans beschikt de '1 over een fantastisch (ingewikkeld en potent) onderstel, maar 't kwam er niet helemaal uit...
Qua veiligheid is het zeker een plus (dat staat buiten kijf), omdat je verder kan rijden naar een plaats waar je veilig kan stoppen, of omdat je wagen niet zo bruusk zal reageren bij een snelle leegloper. Maar 't heeft nog altijd nadelen: (veel) duurder, (veel) minder bandenkeuze, het (nog altijd) hogere gewicht is nadelig op 't vlak van dynamiek, prestaties en comfort, enz.
Het is natuurlijk altijd beter als je de volgende afrit haalt.
Hoever ben je nog doorgereden met die lekke band?
Mijn bezorgdheid is,als je er te lang mee doorrijdt,je toch zou denken dat op een bepaald moment de karkas toch schade moet oplopen.
Vorig jaar platte band gehad. Met runflats weliswaar. Wanneer de melding verscheen op het dashboard, heb ik mij onmiddellijk op de pechstrook gezet. Daar eens elk wiel geïnspecteerd, maar niets gevonden.
Dan maar tegen 90 gereden tot het eerst volgende tankstation (goeie 50 km geloof ik), en daar eens de bandendruk gemeten, en terug bijgepompt. Toen was het duidelijk dat er rechtsvoor problemen waren, maar ondertussen was de wang van de band ook al zodanig uitgezakt dat je het met het blote oog kon zien.
Dan daar BMW Mobility gebeld, maar het duurde te lang naar mijn goesting, dus dan maar zelf gezocht voor een oplossing.
In de GPS de dichtstbijzijnde BMW garage opgezocht. Dat was een serieus eind, daar aangekomen was de scheur al serieus. Maar toch moesten ze de auto eerst mee naar binnen nemen om tot de conclusie te komen dat het onherstelbaar was. Maar helaas hadden zij niets van 17" runflats op stock.
Gelukkig was de receptionist wel zo vriendelijk om ons naar een nabijgelegen bandencentrale door te verwijzen. Toch ook weer een 20 km dacht ik. Je merkte duidelijk dat de wang van de band het moeilijker en moeilijker had om het gewicht te dragen. Na 6 à 7 bandencentrales hadden we gelukkig prijs. Nog maar eens een x-aantal km rijden. De situatie leek een bepaald moment zo uitzichtloos dat m'n vader zo goed als bij onze dealer stond om een gelijkaardige band te kopen en die te brengen want in la Wallonie was de runflatband nog een schaars goed. € 220 euro afgerekend en de reis verdergezet. Ondertussen wel 6u kwijtgespeeld.
heb net van gent naar brussel gereden op een runflat.
ik heb eigenlijk na de melding van een platte band gewoon doorgereden met aangepaste snelheid.
zonder runflats stond ik nu ergens op de pechstrook te leuteren waarschijnlijk.
Vorig jaar platte band gehad. Met runflats weliswaar. Wanneer de melding verscheen op het dashboard, heb ik mij onmiddellijk op de pechstrook gezet. Daar eens elk wiel geïnspecteerd, maar niets gevonden.
Dan maar tegen 90 gereden tot het eerst volgende tankstation (goeie 50 km geloof ik), en daar eens de bandendruk gemeten, en terug bijgepompt. Toen was het duidelijk dat er rechtsvoor problemen waren, maar ondertussen was de wang van de band ook al zodanig uitgezakt dat je het met het blote oog kon zien.
Dan daar BMW Mobility gebeld, maar het duurde te lang naar mijn goesting, dus dan maar zelf gezocht voor een oplossing.
In de GPS de dichtstbijzijnde BMW garage opgezocht. Dat was een serieus eind, daar aangekomen was de scheur al serieus. Maar toch moesten ze de auto eerst mee naar binnen nemen om tot de conclusie te komen dat het onherstelbaar was. Maar helaas hadden zij niets van 17" runflats op stock.
Gelukkig was de receptionist wel zo vriendelijk om ons naar een nabijgelegen bandencentrale door te verwijzen. Toch ook weer een 20 km dacht ik. Je merkte duidelijk dat de wang van de band het moeilijker en moeilijker had om het gewicht te dragen. Na 6 à 7 bandencentrales hadden we gelukkig prijs. Nog maar eens een x-aantal km rijden. De situatie leek een bepaald moment zo uitzichtloos dat m'n vader zo goed als bij onze dealer stond om een gelijkaardige band te kopen en die te brengen want in la Wallonie was de runflatband nog een schaars goed. € 220 euro afgerekend en de reis verdergezet. Ondertussen wel 6u kwijtgespeeld.
heb net van gent naar brussel gereden op een runflat.
ik heb eigenlijk na de melding van een platte band gewoon doorgereden met aangepaste snelheid.
zonder runflats stond ik nu ergens op de pechstrook te leuteren waarschijnlijk.
Bij het plaatsen van mijn winterbanden hebben we gezien dat er blijkbaar door de vorige eigenaar een tijdje met een leeglopende of lekke band moet zijn gereden.
De binnenkant is toch beschadigd,ik twijfel zelfs als die nog gebruikt kan worden.
De winterbanden die ik geplaatst heb zijn non-RFT,ik heb wel deze kit in de koffer gelegd,iets meer werk en onmiddelijk uit te voeren.Maar je komt toch ook thuis.
Op die rijcursus van GoodYear heb ik trouwens ervaren dat je niet snel voelt dat je lek bent met RFT,ondanks het feit dat er daar zeer brutaal met die wagens werd omgegaan.
Bij een normale dagelijkse rijstijl en zonder een systeem dat je verwittigd van een lage bandenspanning,kan ik mij voorstellen dat er soms (te) lang mee word rondgereden.
heb net van gent naar brussel gereden op een runflat.
ik heb eigenlijk na de melding van een platte band gewoon doorgereden met aangepaste snelheid.
zonder runflats stond ik nu ergens op de pechstrook te leuteren waarschijnlijk.
En nu, ga je die platte runflat na herstelling nog kunnen gebruiken?
Zéér verwonderlijk en vervelend vind ik het dat zij bij de 5-serie nog slechts één velg aanbieden zonder de RFT's namelijk de standaard 236-velg. Het is precies alsof ze geen lichtmetalen velgen willen verkopen. (alle andere zijn dus steeds met RFT's uitgerust). Hierdoor dwingt men ergens de koper tot replica's natuurlijk....
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Ik ben eigenlijk best tevreden van die run flat banden.
19 duim met run flat en is voor mij wel comfortabel genoeg.
Heb een tijd geleden wel een klapband gehad.
Naar BMW assitent gebeld, ze zeiden dat ik best niet meer verder reed voor de schade aan de band.
Ze zijn me dan komen takelen.
De band bleek kompleet naar de vaantjes, hoewel ik daar niks aan zag.
Dan nog het leuke nieuws gehad dat beide banden moeten vervangen worden i.v.m. De diameter.
Bij BMW belgium had niemand die band op stok, een week met een vervangwagen moeten rijden.
Als compensatie van BMW heb ik maar 1 band moeten betalen,
Voor de mensen die niet met runflat banden rijden: wat voor bijstand hebben jullie en waar?
Ik wil graag bijstand in heel Europa, maar kan niet aan VAB zijn formules uit. De single polis (dekt Europa) is goedkoper dan de gewone pechbijstand, alhoewel deze laatste een kleiner gebied dekt (Benelux)?
Een paar weken later (nu dus) brandt het lichtje plots weer van bandenpech. heb gereset en nu brandt het niet meer . dan bandendruk gecontroleerd. Er zit een halve bar verschil tussen rechtsachter en linksachter. is dat genoeg om niet meer voort te rijden? Of loos alarm?
klein weetje: toen ze banden hebben gewisseld zijn ze vergeten te resetten. weet niet of er veel kilometers afgelegd zijn zonder reset.
Een paar weken later (nu dus) brandt het lichtje plots weer van bandenpech. heb gereset en nu brandt het niet meer . dan bandendruk gecontroleerd. Er zit een halve bar verschil tussen rechtsachter en linksachter. is dat genoeg om niet meer voort te rijden? Of loos alarm?
klein weetje: toen ze banden hebben gewisseld zijn ze vergeten te resetten. weet niet of er veel kilometers afgelegd zijn zonder reset.
Als ik jou was zou ik de banden allemaal op dezelfde druk zetten en het systeem resetten. Als het lampje terug begint te branden heb je het wss zitten.
Hoe zit het eigenlijk met de wegligging als je gewone banden monteert i.c.m. de standaardophanging van BMW (in mijn geval de M-ophanging)? Voelt de wagen dan niet te zacht aan?
Nog voor ik mijn wagen bestelde, informeerde ik al of ze de wagen niet konden leveren op non-RFT's, maar ze raadden mij dat af. En niet alleen omwille van de prijs.
M.a.w. moeten de dempers herafgesteld of vervangen worden i.c.m. gewone banden?
Comment