Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Runflat banden op de BMW of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
    Als ik jou was zou ik de banden allemaal op dezelfde druk zetten en het systeem resetten. Als het lampje terug begint te branden heb je het wss zitten.
    heb ik gedaan en 650 kilometer later geen melding meer gekregen. loos alarm waarschijnlijk.
    toch vreemd dat het rood lampje van bandenpech ging branden...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Hoe zit het eigenlijk met de wegligging als je gewone banden monteert i.c.m. de standaardophanging van BMW (in mijn geval de M-ophanging)? Voelt de wagen dan niet te zacht aan?
      Nog voor ik mijn wagen bestelde, informeerde ik al of ze de wagen niet konden leveren op non-RFT's, maar ze raadden mij dat af. En niet alleen omwille van de prijs.
      M.a.w. moeten de dempers herafgesteld of vervangen worden i.c.m. gewone banden?
      Raar zenne,bij mijn bmw garage word er regelmatig bij nieuwe,gewone banden gemonteerd.Rijdt idem zachter,maar wel in alle opzichten beter.Afstellen heeft hier niks te zien met runflat of niet. Wegligging is zelfs stukken beter als met runflat

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BOM Bekijk Berichten
        toch vreemd dat het rood lampje van bandenpech ging branden...
        Bij bandendrukverschil is dat toch de taak van dat lampje?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Bij bandendrukverschil is dat toch de taak van dat lampje?
          Heb ik deze week gehad op de E40 richting Brussel, nog naar Verstraeten kunnen rijden in Lochristi.

Comment

• De raad van tante Kaat

Voor al wat nuttig is hierna het residu van een eigen inforonde.
            Twee bronnen: BMW zélf vs....zes bandencentrales.

BMW zélf (Bornem/3 dealers)

Geven zélf toe dat rijden met gewone banden (uiteraard!) zonder meer comfortabeler is.
            Zij zijn er wel geen voorstander van om de vanaf 18" standaard RF(achteraf) te vervangen door gewone.
            Reden: het zou de baanvastheid/wegligging nadelig beïnvloeden: vnl. bij een wat performantere rijstijl bv. in snel genomen bochten (rolneiging).
            Nochtans wordt de f10 standaard met 17" velgen (type236) geleverd met ...gewone banden.Heb je dan een minder goede wegligging ? Met dezélfde ophanging ?

Bij het overwegen van RF valt het trouwens op dat àlle dealers zélf voorstellen om dit te doen icm de Dynamic Damping Control-optie (1500 euro). Eén verkoper stond erop het mij persoonlijk te demonstreren tijdens een korte proefrit op een betonbaan. En inderdaad: in de comfort-stand waren lawaai én gewaarwording in de wagen bij het rijden over naden/oneffenheden/verkeersplateau's duidelijk zachter mét DDC.

De (6) bandencentrales

Liefst 5 van de 6 raden aan om -als comfort primeert- géén RF te nemen, zelfs niet op 18".
            Een advies dat zeker niet in hun voordeel is. Méér zelfs: ze raden (op één na) aan om gelijk te kiezen voor de standaard 17" velgen met gewone banden: want waarom 1000 euro meer betalen voor 18"-velgen met RF banden die je achteraf dan toch laat vervangen door gewone? Bovendien: RF zijn sowieso gemiddeld 20 tot 25% duurder dan de gewone en
            bandenmaat 245 (voor 18") is op zijn beurt nog eens ministens 20% duurder dan bandenmaat 225 (voor 17").
            Wat wegligging betreft: unanimiteit: bij 'gewoon' rijgedrag: geen énkel probleem. Reeds hierboven aangehaald:' BMW levert de f10 tenslotte toch zélf standaard met 17" en gewone banden? Heeft die dan een slechte wegligging ?'

Einde verhaal ?

Niet helemaal natuurlijk. Blijft over:

- een lekke band: dan zijn RF uiteraard nuttig. De bandencentrales lieten wel opmerken (cfr.relaas op dit forum van een 'ervaringsdeskundige'): alles hangt er van af wààr en wanneer je platrijd. 's Nachts zal je er weinig aan hebben: je zal dan ook wellicht moeten getakeld worden. Bovendien: met een nieuw aangekochte wagen kan je 24/24 beroep doen op interventie via BMW Mobilecare (2j.gratis: vanf het 3ejaar: 1 jaar verlenging nav een oliewissel bij een BMW garage/max.5 jaar. Daarna neem je toch gewoon een goede reisverzekering?) Ik neem aan dat Mobilecare ook geldt als ik lek rijd met gewone banden en het niet hersteld krijg.Waar ligt dan nog het voordeel ?
            Nog een laatste 'insteker' van de bandencentrales: als je echt véél rijd loop je natuurlijk meer kans om lek te rijden. Maar denk eens na in uw éigen geval: hoe vaak ben jij al lek gereden ?

- geld is voor u geen issue: waar geld spreekt zwijgt de waarheid

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door the kid Bekijk Berichten
              Voor al wat nuttig is hierna het residu van een eigen inforonde.
              Twee bronnen: BMW zélf vs....zes bandencentrales.

BMW zélf (Bornem/3 dealers)

Geven zélf toe dat rijden met gewone banden (uiteraard!) zonder meer comfortabeler is.
              Zij zijn er wel geen voorstander van om de vanaf 18" standaard RF(achteraf) te vervangen door gewone.
              Reden: het zou de baanvastheid/wegligging nadelig beïnvloeden: vnl. bij een wat performantere rijstijl bv. in snel genomen bochten (rolneiging).
              Nochtans wordt de f10 standaard met 17" velgen (type236) geleverd met ...gewone banden.Heb je dan een minder goede wegligging ? Met dezélfde ophanging ?

Bij het overwegen van RF valt het trouwens op dat àlle dealers zélf voorstellen om dit te doen icm de Dynamic Damping Control-optie (1500 euro). Eén verkoper stond erop het mij persoonlijk te demonstreren tijdens een korte proefrit op een betonbaan. En inderdaad: in de comfort-stand waren lawaai én gewaarwording in de wagen bij het rijden over naden/oneffenheden/verkeersplateau's duidelijk zachter mét DDC.

De (6) bandencentrales

Liefst 5 van de 6 raden aan om -als comfort primeert- géén RF te nemen, zelfs niet op 18".
              Een advies dat zeker niet in hun voordeel is. Méér zelfs: ze raden (op één na) aan om gelijk te kiezen voor de standaard 17" velgen met gewone banden: want waarom 1000 euro meer betalen voor 18"-velgen met RF banden die je achteraf dan toch laat vervangen door gewone? Bovendien: RF zijn sowieso gemiddeld 20 tot 25% duurder dan de gewone en
              bandenmaat 245 (voor 18") is op zijn beurt nog eens ministens 20% duurder dan bandenmaat 225 (voor 17").
              Wat wegligging betreft: unanimiteit: bij 'gewoon' rijgedrag: geen énkel probleem. Reeds hierboven aangehaald:' BMW levert de f10 tenslotte toch zélf standaard met 17" en gewone banden? Heeft die dan een slechte wegligging ?'

Einde verhaal ?

Niet helemaal natuurlijk. Blijft over:

- een lekke band: dan zijn RF uiteraard nuttig. De bandencentrales lieten wel opmerken (cfr.relaas op dit forum van een 'ervaringsdeskundige'): alles hangt er van af wààr en wanneer je platrijd. 's Nachts zal je er weinig aan hebben: je zal dan ook wellicht moeten getakeld worden. Bovendien: met een nieuw aangekochte wagen kan je 24/24 beroep doen op interventie via BMW Mobilecare (2j.gratis: vanf het 3ejaar: 1 jaar verlenging nav een oliewissel bij een BMW garage/max.5 jaar. Daarna neem je toch gewoon een goede reisverzekering?) Ik neem aan dat Mobilecare ook geldt als ik lek rijd met gewone banden en het niet hersteld krijg.Waar ligt dan nog het voordeel ?
              Nog een laatste 'insteker' van de bandencentrales: als je echt véél rijd loop je natuurlijk meer kans om lek te rijden. Maar denk eens na in uw éigen geval: hoe vaak ben jij al lek gereden ?

- geld is voor u geen issue: waar geld spreekt zwijgt de waarheid
              Goed dat je hier een aanname doet en het niet als waarheid ziet, want voor zover ik weet is het fout. Ik heb hier op het forum al gelezen dat Mobilecare geen ondersteuning geeft bij niet run flats...

Comment

• Nougatbollen !

Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
                Goed dat je hier een aanname doet en het niet als waarheid ziet, want voor zover ik weet is het fout. Ik heb hier op het forum al gelezen dat Mobilecare geen ondersteuning geeft bij niet run flats...
                Beste,

U heeft gelijk. Goed dat u dit vermeldde. Ik vond het ergens 'weggestoken' op een deelsite van BMW.

Terzijde: eigenlijk vind ik dit niet kunnen.
                Je koopt een brandnieuwe wagen en kiest voor de standaard-uitvoering zonder RFbanden.
                Maar als je ergens lek rijdt en het zélf niet hersteld krijgt dan zegt BMW:
                trek uw plan, ge moest maar RF-banden gekocht hebben !
                Anders gezegd: wil je toch geholpen worden dan moét je wel RF banden kopen: bij BMW enkel beschikbaar vanaf 18": meerprijs:1000 euro. Goed gezien van BMW !

Maar goed: ten gronde blijft overeind: wie comfort vooropstelt neemt beter géén RF. En koopt er bv. meteen een reservewiel/noodwiel bij c.q.sluit een goede reisverzekering af.

Trouwens: als je de uitsluitingen leest die BMW Mobile (?) care opsomt, dan neem je sowieso best een bijkomende reisverzekering.

Comment

Beste,

U heeft gelijk. Goed dat u dit vermeldde. Ik vond het ergens 'weggestoken' op een deelsite van BMW.

Je koopt een brandnieuwe wagen en kiest voor de standaard-uitvoering zonder RFbanden.
                  Anders gezegd: wil je toch geholpen worden dan moét je wel RF banden kopen: bij BMW enkel beschikbaar vanaf 18": meerprijs:1000 euro. Goed gezien van BMW !

Maar goed: ten gronde blijft overeind: wie comfort vooropstelt neemt beter géén RF. En koopt er bv. meteen een reservewiel/noodwiel bij c.q.sluit een goede reisverzekering af.

Trouwens: als je de uitsluitingen leest die BMW Mobile (?) care opsomt, dan neem je sowieso best een bijkomende reisverzekering.
                  Goed dat je het hebt nagekeken, want dan weten we het zeker.
                  Je zegt dat je sowieso best een bijkomende reisverzekering afsluit.
                  Kan je nog een opvallende uitsluiting geven?

Comment

• Bij mij gaan de runflats er bij de volgende bandenwissel zeker af; meer comfort, meer grip, minder gewicht, goedkoper: what's not to like? En laat je niet wijsmaken dat je moet runflats steken omdat de ophanging er zou op afgesteld zijn: is niet zo, integendeel, rijdt op alle vlakken beter met echte banden. Je kan misschien in het begin de artificieel directe besturing wat missen maar dat went snel + het tramlinen is weg.
                    2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
                    2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense

Comment

Beste,

ik vraag mij af of ze compleet zeggen "trek uw plan". Er staat dat "uitgebreide diensten" enkel worden aangeboden met RFT-banden wanneer geen vervangbanden binnen de 4 uur beschikbaar zijn.

Mijn (persoonlijke) interpretatie: zelfs als je non-RFT's hebt komen ze je helpen bij een lekke band (standaard diensten). Maar stel bvb. dat de ganse band gescheurd is, zullen ze niet je hotel / repatriëring edm. betalen, daar waar ze dat bij RFT's wel zullen doen. Maar het is dus voor interpretatie vatbaar denk ik ....

Vraag is ook wat ze bvb.doen als je non-RFT's hebt, maar wel een BMW Mobility-Kit ???
                      Freude am Fahren

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fstsven Bekijk Berichten
                        Bij mij gaan de runflats er bij de volgende bandenwissel zeker af; meer comfort, meer grip, minder gewicht, goedkoper: what's not to like? En laat je niet wijsmaken dat je moet runflats steken omdat de ophanging er zou op afgesteld zijn: is niet zo, integendeel, rijdt op alle vlakken beter met echte banden. Je kan misschien in het begin de artificieel directe besturing wat missen maar dat went snel + het tramlinen is weg.

²²²²²²²²²²²²²²²²²²

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          ²²²²²²²²²²²²²²²²²²
                          ²²²²²²²²²²²²²²²²²²² (maar nog met een klein voorbehoud)

ik ben ook het gebrek aan comfort wat beu (vooral de 18" zomerbanden, de 17" winterbanden kunnen er nog wel mee door), maar ik zou langs de andere kant ook niet graag ergens stranden op weg naar het zuiden
                          Last edited by titanliner; 15/01/2012, 22:28.
                          Freude am Fahren

Comment

• 18" rijden en comfort willen.. Sja

RF zijn nuttig voor het geval dat je een platte band rijdt. Zo simpel is het. En voor zover ik heb gemerkt rijdt zo een platte RF-band ook 's nachts, en kan BMW Mobility er niks anders mee doen dan laten takelen als je ze toch belt. Ook weer uit eigen ervaring .

Comment

18" rijden en comfort willen.. Sja

RF zijn nuttig voor het geval dat je een platte band rijdt. Zo simpel is het. En voor zover ik heb gemerkt rijdt zo een platte RF-band ook 's nachts, en kan BMW Mobility er niks anders mee doen dan laten takelen als je ze toch belt. Ook weer uit eigen ervaring .
                              Met non-RFT's is het alvast veel beter, dat comfort. Ik zal wel een reservewieltje in m'n koffer smijten en even langs de kant gaan staan. Bandje wisselen is op 10 minuutjes geklaard hé.

Comment

• Ik had vroeger een Z4 met 18" (255x35 als ik me goed herinner) op RF banden...

Ikzelf zou er nooit meer zelf voor kiezen... keihard en verschrikkelijk duur. Had pas nieuwe banden laten leggen en 10km verder rij ik lek... perfect te maken door er een 'tut' door te trekken, maar nee, dat mag niet en dus moet je in principe opnieuw +350 euro achter laten...

RF heeft voor mij geen enkele meerwaarde... als je plat rijdt, kan je wel doorrijden maar uiteraard ga je toch bij de eerste de beste bandenboer langs om het ding eraf te gooien voor vervanging. Bij gewone banden steek je een reserve wiel en je gaat ook de eerste bandenboer binnen om je volwaadig wiel te laten maken... No difference for me...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
                                  Ik had vroeger een Z4 met 18" (255x35 als ik me goed herinner) op RF banden...

Ikzelf zou er nooit meer zelf voor kiezen... keihard en verschrikkelijk duur. Had pas nieuwe banden laten leggen en 10km verder rij ik lek... perfect te maken door er een 'tut' door te trekken, maar nee, dat mag niet en dus moet je in principe opnieuw +350 euro achter laten...

RF heeft voor mij geen enkele meerwaarde... als je plat rijdt, kan je wel doorrijden maar uiteraard ga je toch bij de eerste de beste bandenboer langs om het ding eraf te gooien voor vervanging. Bij gewone banden steek je een reserve wiel en je gaat ook de eerste bandenboer binnen om je volwaadig wiel te laten maken... No difference for me...
                                  handig als je de ruimte die een reservewiel inneemt in de koffer niet nodig hebt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kenno Bekijk Berichten
                                    handig als je de ruimte die een reservewiel inneemt in de koffer niet nodig hebt
                                    M'n E46 touring had een reservewiel onder de bodemplaat van de koffer met nog wat extra bergruimte. M'n E91 heeft enkel die extra bergruimte onder de bodemplaat en geen reservewiel.
                                    Conclusie: de koffer van de E91 zonder reservewiel is net even groot (in de breedte zelfs iets kleiner) dan die van de E46 touring met reservewiel.

Comment

• Een reservewiel in een Z4...

Ik heb een busje schuim...

Comment

Een reservewiel in een Z4...

Ik heb een busje schuim...
                                        En ik twee neh. Wanneer ik nieuwe auto koop zal een van mijn voorwaarden zijn : ' durft er geen RFT opleggen he'

Comment

• Mijn huidige BMW E61 TOURING 525d (3 liter diesel) bij afhaling nieuw voertuig onmiddellijk naar bandencentrale gereden en omwisseling runflat naar gewone sportband ; tevens nadien een set BBS Challenge 18 " aangeschaft met gewone sportbanden en een klein reservewiel (origineel BMW) in kofferruimte ... Comfort in overvloed en voor mij GEEN runflats meer !
                                          Veel meer rijplezier met een echte gewone sportband ! (zie ook diverse commentaren in BMW CAR MAGAZINE tijdschrift )

Comment

Working...
                                          X