Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Runflat banden op de BMW of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Een reservewiel in een Z4...

    Ik heb een busje schuim...
    Klopt inderdaad voor de z4... Ik had ook een 'repair kit'...
    Ik wou gewoon een punt maken dat een RF enkel als voordeel heeft dat je stapvoets (70km/h) kan doorrijden naar een bandencentrale... Enige luxe is dat je niet meteen je band dient te vervangen of 'repairen'.

    Comment


    • iemand hier ervaring mee ? Idee van de kostprijs ?

      Freude am Fahren

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door titanliner Bekijk Berichten
        http://www.bmw.be/be/nl/owners/servi...service21.html

        ik vraag mij af of ze compleet zeggen "trek uw plan". Er staat dat "uitgebreide diensten" enkel worden aangeboden met RFT-banden wanneer geen vervangbanden binnen de 4 uur beschikbaar zijn.

        Mijn (persoonlijke) interpretatie: zelfs als je non-RFT's hebt komen ze je helpen bij een lekke band (standaard diensten). Maar stel bvb. dat de ganse band gescheurd is, zullen ze niet je hotel / repatriëring edm. betalen, daar waar ze dat bij RFT's wel zullen doen. Maar het is dus voor interpretatie vatbaar denk ik ....

        Vraag is ook wat ze bvb.doen als je non-RFT's hebt, maar wel een BMW Mobility-Kit ???
        Heb het eens nagevraagd bij mijn dealer. Hieronder het (letterlijk) antwoord van BMW-Bornem

        Ik heb het nog even doorgenomen en hetgeen er men eigenlijk mee bedoeld is dat als je voertuig niet beschikt over runflatbanden de band of banden mogelijks ter plaatste kunnen worden hersteld of vervangen indien er een reservewiel aanwezig is (en er dus geen afsleping en vervangwagen aan te pas dient te komen, indien de band echter volledig stuk is kan de klant wel beroep doen op deze services). Indien je wel RFT banden hebt kan je rekenen op bijkomende services (hiermee bedoeld men een vervangwagen, sleping heb je altijd recht op) indien het voertuig geïmmobiliseerd is en de vervanbanden niet binnen 4u beschikbaar zijn.
        Freude am Fahren

        Comment


        • Bijkomende services als je bij de stealer nieuwe banden koopt zeker. Tegen 300 € per band ...
          Ik rij zelf in feite ook nog op RFT's. Op 1 as runflat en op een andere niet, zal wel niet aangewezen zijn.
          Bij BMW raadde men mij ooit af gewone banden op hun RFT-velgen te monteren. Geen idee waarom. Zal wel zever zijn.

          Sent from my gun metal colored smart mobile device.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
            Bijkomende services als je bij de stealer nieuwe banden koopt zeker. Tegen 300 € per band ...
            Ik rij zelf in feite ook nog op RFT's. Op 1 as runflat en op een andere niet, zal wel niet aangewezen zijn.
            Bij BMW raadde men mij ooit af gewone banden op hun RFT-velgen te monteren. Geen idee waarom. Zal wel zever zijn.

            Sent from my gun metal colored smart mobile device.
            Tuurlijk is dat zever. Ze raden waarschijnlijk RFT aan omdat het maar 1% harder is dan een non-RFT. Dat zei eens zo'n opgekuist verkoperke tegen mij. Ik moest eens goed lachen en die jongen maar serieus blijven.

            De echte reden dat ze 't aanraden is volgens mij dat de boel sneller stuk gaat (lagers, ophanging,...). Dat brengt geld binnen hé.
            Last edited by Jakkel; 23/03/2012, 21:52.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Bijkomende services als je bij de stealer nieuwe banden koopt zeker. Tegen 300 € per band ...
              Ik rij zelf in feite ook nog op RFT's. Op 1 as runflat en op een andere niet, zal wel niet aangewezen zijn.
              Bij BMW raadde men mij ooit af gewone banden op hun RFT-velgen te monteren. Geen idee waarom. Zal wel zever zijn.

              Sent from my gun metal colored smart mobile device.
              wat ze bedoelen is dat wanneer je RFT's hebt je een vervangwagen krijgt als ze binnen de 4 uur geen vervangband vinden. Bij non-RFT's krijg je gewoon geen vervangwagen, maar komt BMW-servicemobiel je wel nog helpen en desnoods afslepen

              300 € bij de dealer .... die vroeg me 2 jaar geleden 560 € voor een 255/35/18 toen ik mijn (RFT) Bridgestone Potenza RE050 had stukgereden. Ik stond rap bij de bandencentrale (waar hij trouwens nog 300 € kostte)
              Freude am Fahren

              Comment


              • Voor dat geld heb je 19" PSS 265-35
                U hoeft dit niet te lezen.

                Comment


                • Knoop is doorgehakt: Dunlop SP Sport Maxx non RFT's worden volgende week geplaatst + BMW mobility kit is besteld. Ik ben echt benieuwd naar het verschil t.o.v. de Bridgestone Potenza's RFT
                  Freude am Fahren

                  Comment


                  • Hoi,

                    Ik heb nu sinds ruim een jaar een BMW E91 318D uit 2006 en ben sinds kort overgestapt van RFT naar non-RFT.

                    Op mijn 17 inch zomerset (style 161 breedset) heb ik Michelin Primacy HP non-RFT in de maten 225/45R17 en 255/40R17 laten monteren (was: Pirelli Eufori@). Belangrijkste reden waren voor de overstap naar non-RFT waren comfort, levensduur, geluid en spoorvorming. Met name de extreme slijtage van de Pirelli's (achterbanden in het midden en binnenkant en de voorbanden aan de buitenkant) i.c.m. met de spoorvorming waren voor mij een reden om over te stappen naar non-RFT. Vooral omdat ik ca. 40.000km/jr rijdt. Positief aan de Pirelli's was het stuurgedrag in korte/scherpe bochten. De auto stuurde voor een standaardonderstel opvallend direct (in vergelijking met de Audi A3 met sportonderstel die ik hiervoor reed).

                    Eerste ervaringen met de non-RFT zijn gemixed. Positief is het comfort, geluid (vooral over slecht wegdek) en spoorvorming welke sterk zijn verbeterd. Negatief is het 'vage' stuurgedrag bij kleine stuurbewegingen en 'waggelen' bij scherpe stuurbewegingen welke natuurlijk het gevolg zijn van de zachtere wangen van de non-RFTs. In eerste instantie geeft me dit een wat onveilig gevoel, zeker gezien de anders zo strak sturende BMW. Misschien moet ik hier nog aan wennen, want als je stevig doorzet in een bocht merk je wel dat de auto grip houdt. Overall heb ik wel het idee dat het stuurgedrag op mijn 16 inch RFT winterset (Dunlop Wintersport M3 in 205/55R16) toch net wat strakker is. Hogere snelheden (>140km/u) heb ik nog niet getest. Ik ga de komende periode testen of het toch 'gewenning' is of dat de non-RFT toch niet aan mij besteed zijn. Dat zou jammer zijn, want je went snel aan de rust en het comfort.

                    Paar vragen:
                    1) Wat zijn jullie ervaringen zijn met non-RFT op 17 inch en standaard onderstel onder E90/E91/E92? Herkennen jullie bovenstaand rijgedrag of ligt het evt. aan de gekozen banden?
                    2) Hebben jullie nog alternatieven voor de Michelin Pirmacy HP die passen op de breedset en die mogelijk betere stuureigenschappen hebben?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door tondenouden Bekijk Berichten
                      Hoi,

                      Ik heb nu sinds ruim een jaar een BMW E91 318D uit 2006 en ben sinds kort overgestapt van RFT naar non-RFT.

                      Op mijn 17 inch zomerset (style 161 breedset) heb ik Michelin Primacy HP non-RFT in de maten 225/45R17 en 255/40R17 laten monteren (was: Pirelli Eufori@). Belangrijkste reden waren voor de overstap naar non-RFT waren comfort, levensduur, geluid en spoorvorming. Met name de extreme slijtage van de Pirelli's (achterbanden in het midden en binnenkant en de voorbanden aan de buitenkant) i.c.m. met de spoorvorming waren voor mij een reden om over te stappen naar non-RFT. Vooral omdat ik ca. 40.000km/jr rijdt. Positief aan de Pirelli's was het stuurgedrag in korte/scherpe bochten. De auto stuurde voor een standaardonderstel opvallend direct (in vergelijking met de Audi A3 met sportonderstel die ik hiervoor reed).

                      Eerste ervaringen met de non-RFT zijn gemixed. Positief is het comfort, geluid (vooral over slecht wegdek) en spoorvorming welke sterk zijn verbeterd. Negatief is het 'vage' stuurgedrag bij kleine stuurbewegingen en 'waggelen' bij scherpe stuurbewegingen welke natuurlijk het gevolg zijn van de zachtere wangen van de non-RFTs. In eerste instantie geeft me dit een wat onveilig gevoel, zeker gezien de anders zo strak sturende BMW. Misschien moet ik hier nog aan wennen, want als je stevig doorzet in een bocht merk je wel dat de auto grip houdt. Overall heb ik wel het idee dat het stuurgedrag op mijn 16 inch RFT winterset (Dunlop Wintersport M3 in 205/55R16) toch net wat strakker is. Hogere snelheden (>140km/u) heb ik nog niet getest. Ik ga de komende periode testen of het toch 'gewenning' is of dat de non-RFT toch niet aan mij besteed zijn. Dat zou jammer zijn, want je went snel aan de rust en het comfort.

                      Paar vragen:
                      1) Wat zijn jullie ervaringen zijn met non-RFT op 17 inch en standaard onderstel onder E90/E91/E92? Herkennen jullie bovenstaand rijgedrag of ligt het evt. aan de gekozen banden?
                      2) Hebben jullie nog alternatieven voor de Michelin Pirmacy HP die passen op de breedset en die mogelijk betere stuureigenschappen hebben?

                      Ik denk dat het aan je band zelf ligt, ik denk dat een michelin Primacy een band is zonder sportieve capaciteiten..
                      Zou eerder zien voor een pilot sport , een bridgestone potenza of dunlop sportmax, deze gaan zowiezo sportievere eigenschappen hebben..

                      Anders kan je altijd eens je bandenmaat intikken in pneusonline.be en daar eens zien wat er voorhanden is.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door tondenouden Bekijk Berichten

                        Herkennen jullie bovenstaand rijgedrag of ligt het evt. aan de gekozen banden?

                        Ik herken sinds enkele maanden dit rijgedrag met non-rft banden heel goed en het heeft wel degelijk te maken met de gekozen band.
                        Ik rij met een E90 uit 2006 en met non-rft sinds de eerste set af-fabriek versleten was.
                        Sinds vorig jaar liggen er 2 Michelin Primacy HP op en sinds enkele maanden zijn daar 2 banden van Kleber bijgekomen (worden door Michelin gemaakt, maar hebben nog zachtere zijwangen dan de Michelins).
                        Sindsdien dweilt de wagen over de weg als er veel wind staat.
                        Wagen is volledig uitgetest en geen enkel probleem met de schokdempers, draagarmrubbers,...
                        Heb jaren gereden met Bridgestone Turanza ER300 en nooit last van gehad.
                        Voor mij dus de beste band op een E90 zonder rft. Bridgestone heeft hardere zijwangen, enig nadeel is iets meer rolgeluid.
                        Bridgestone Potenza zou even goed moeten zijn.
                        Last edited by N-D-D-V-D-B; 26/04/2012, 11:03.
                        For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Davidov Bekijk Berichten
                          Ik denk dat het aan je band zelf ligt, ik denk dat een michelin Primacy een band is zonder sportieve capaciteiten..
                          Zou eerder zien voor een pilot sport , een bridgestone potenza of dunlop sportmax, deze gaan zowiezo sportievere eigenschappen hebben..

                          Anders kan je altijd eens je bandenmaat intikken in pneusonline.be en daar eens zien wat er voorhanden is.
                          Enig idee hoe de levensduur van de Michelin Pilot Sport, Dunlop Sportmaxx en Bridgestone Potenza zich verhoudt tot de Michelin Primacy?

                          Comment


                          • Voor mij is het de meerwaarde niet waard.
                            Hoe vaak rij je nu een lekke band.. Is die meerwaarde (x4 bij elke nieuwe set) echt de moeite..

                            Tel eens uit, hoeveel km's rij je per jaar? Hoeveel jaar rij je al? Hoe vaak heb je al een lekke band gereden..

                            Hoe er dan nog eens rekening mee dat die banden knoerhard rijden..

                            Je kiest uiteindelijk zelf wat je d'r mee doet, Ik zou het wel weten

                            Grt

                            Comment


                            • Mijn non-RFT (Dunlop SportMaxx TT) steken er nu een week onder, wat is nu het verschil met m'n Bridgestone Potenza RE050 RFT's:
                              - rolgeluiden: Dunlops zijn duidelijk stiller. Waar de Bridgestones constant licht leken te "resoneren" op bvb. ruw beton, is dit nu verdwenen. Je hoort de Dunlops wel meer "hameren" op bvb. dwarsrichels, waar het bij de RFT's eerder een "slag" gaf
                              - wegligging: het "messcherpe" stuurgedrag van de vooras is licht afgezwakt, maar zeker niet alarmerend. Het wegcontact op zich vind ik merkelijk beter, het springerige (wat op slechte en vochtige wegen met de RFT's soms tot verrassingen kon leiden) is volledig verdwenen. Algemene balans is dus positief in het voordeel van de Dunlops
                              - comfort: een revolutie moet je niet verwachten, het blijven 18-ers en een sportophanging natuurlijk. Ik kan het best samenvatten als "de scherpe kantjes" zijn eraf. Waar een dwarsnaad vroeger je dashboard deed kraken bij wijze van spreken, hoor je nu de banden de "klap" opvangen. Ook hier een positief resultaat dus, maar verwacht niet plots een "vliegend tapijt"
                              Freude am Fahren

                              Comment


                              • Een korte update na een week sturen op de Michelin Primacy HP non-RFT in 17". In die week zijn de banden uitvoerig getest op zowel A-wegen (stabiliteit op hogere snelheden >120km/u), op B-wegen (bochtengedrag met 60-100km/u) als in stadsverkeer. Conclusie is dat ik mijn mening positief moet bijstellen over de Michelins.

                                Weliswaar is het scherpe struurgedrag bij sportief rijgedrag verminderd, maar er is absoluut geen sprake meer van een onveilig gevoel. Het 'dweilerige' gevoel van voorheen, blijkt niet terecht.
                                * Op hoge snelheden (A-wegen) is de rechtuit stabiliteit prima en is het weggedrag bij o.a. banenwissel voorspelbaar. Bij slecht wegdek blijft de spoorvorming daarnaast minder dan met RFT's en is het comfort in termen van geluid en demping hoger.
                                * Op bochtige wegen (B-wegen) merk je nog steeds een hogere rol door de zachtere wangen. Maar bij stevig stuurwerk (b)lijkt de grip van de Michelins minstens net zo goed (zo niet beter) dan die van de Pirelli's, welke bij slecht wegdek nogal springerig konden zijn.
                                * Bij stadsverkeer merk je het grote voordeel van de non-RFT's welke dwarsrichels en drempels een stuk draaglijker maken.

                                Overall ben ik dus tevreden over de non-RFT's op een standaard onderstel, al blijft het natuurlijk een kwestie van smaak. Bij de volgende set banden ga ik waarschijnlijk weer voor non-RFT, maar wellicht dan wel voor een sportievere band (danwel sportonderstel) om een iets scherper stuurgedrag te krijgen.

                                Tot zover.
                                Last edited by ; 09/05/2012, 16:39.

                                Comment


                                • Hallo,

                                  BMW f10 is in bestelling en krijgt 18 duims velgen af fabriek met rft's. Na alles hier gelezen te hebben twijfel ik serieus om de rft's te laten vervangen door non-rft's.
                                  Iemand een goeie suggestie welke non-rft band te kiezen ?
                                  Ook overweeg ik een nieuw setje (17 of 18 duims) velgen met winterbanden. Ook hier graag jullie advies qua bandenkeuze aub.

                                  Btw, kunnen spare tire kits gewoon bij de dealer worden besteld? Iemand een idee van de kostprijs ?

                                  Thanks
                                  Last edited by ; 22/05/2012, 23:18.

                                  Comment


                                  • Hallo,

                                    Iemand ervaring met 19 duims velgen op BMW f10 ?
                                    Vooraan zouden dat dan 245/40/19 worden en achteraan 275/35/19 !
                                    ik doe 30.000 km /jaar en wil informeren naar impact op comfort, het verbruik en de slijtage.

                                    Thanks

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Spfd Bekijk Berichten
                                      Hallo,

                                      BMW f10 is in bestelling en krijgt 18 duims velgen af fabriek met rft's. Na alles hier gelezen te hebben twijfel ik serieus om de rft's te laten vervangen door non-rft's.
                                      Iemand een goeie suggestie welke non-rft band te kiezen ?
                                      Ook overweeg ik een nieuw setje (17 of 18 duims) velgen met winterbanden. Ook hier graag jullie advies qua bandenkeuze aub.

                                      Btw, kunnen spare tire kits gewoon bij de dealer worden besteld? Iemand een idee van de kostprijs ?

                                      Thanks
                                      Ik heb RFT op 18 en voel daar echt niks van, ik heb nooit eerdere generaties RFT gehad, maar dit is volgens mij hetzelfde als non rft.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Spfd Bekijk Berichten
                                        Hallo,

                                        Iemand ervaring met 19 duims velgen op BMW f10 ?
                                        Vooraan zouden dat dan 245/40/19 worden en achteraan 275/35/19 !
                                        ik doe 30.000 km /jaar en wil informeren naar impact op comfort, het verbruik en de slijtage.

                                        Thanks
                                        Heb er nu 20" RFT onder liggen en kom van 18" RFT, het verschil van 18 naar 20 is niet zo groot dan ik verwacht had.
                                        Bij kleine oneffenheden in de weg voel je wel wat verschil maar vond de 18" ook vrij hard.
                                        Voor mij bij eerst volgende bandenwissel geen RFT's meer.
                                        2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                                        2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                                        2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                                        2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                                        Comment

                                        Working...
                                        X