Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tuning 320d E90

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ik moet wel toegeven dat ik al altijd een klein beetje roetuitslag heb gehad op mijn bumper achteraan , echt miniem hoor ...( zonder tuning dus)
    als ik ùijn auto kuis moet ik daar altijd iets meer poetsen

ik heb dit al eens verteld in de garage en daar vertelden ze mij dat het is van
    1 - geen DPF
    2 - zeer sportief rijden

klopt dit ?

Comment

• wow vet 200pk

Comment

• Neen, onze 1 dampte totaal niet meer dan normaal. Zelfs toen ik in Zolder ben gaan rijden dampte de wagen niets meer. Ook de 525d van mijn vader is getuned. Ook hier geen extra roetuitstoot. Zo'n extra roetuitstoot vind ik als goedkope tuning overkomen. Vreselijk...
        OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
          Neen, onze 1 dampte totaal niet meer dan normaal.
          Ah, dan roette 'ie standaard al redelijk wat?
          Vorig jaar met de meeting in Borsbeek reed ik achter je (en kon totaal niet volgen ) en toen doempte 'ie toch wel behoorlijk fel vond ik

Comment

• Nice 100 pk per liter voor een diesel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
              ik moet wel toegeven dat ik al altijd een klein beetje roetuitslag heb gehad op mijn bumper achteraan , echt miniem hoor ...( zonder tuning dus)
              als ik ùijn auto kuis moet ik daar altijd iets meer poetsen

ik heb dit al eens verteld in de garage en daar vertelden ze mij dat het is van
              1 - geen DPF
              2 - zeer sportief rijden

klopt dit ?
              Roet op je bumper? Met een uitlaat naar beneden gericht?
              Ik heb een rechte uitlaat op m'n E46 318d zonder roetfilter en ik heb nog nooit roet op m'n bumper opgemerkt.

Comment

Ook de 525d van mijn vader is getuned. Ook hier geen extra roetuitstoot.
                Hebben die 525d's standaard een roetfilter?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                  Ah, dan roette 'ie standaard al redelijk wat?
                  Vorig jaar met de meeting in Borsbeek reed ik achter je (en kon totaal niet volgen ) en toen doempte 'ie toch wel behoorlijk fel vond ik
                  Dat een diesel dampt is normaal hé. Onze 118d dampte zeker niet meer na dan voor de tuning. Ik heb zelf meermaals achter deze wagen gereden en zelfs bij plankgas vertrekken was er niet meer roetuitstoot.

Let op. Elke diesel zonder dpf blaast een beetje roet bij het intrappen van het gaspedaal. Je herkent extra roetuistoot bij een diesel door tuning als de wagen feller begint te dampen hoe hoger deze in toeren gaat. Dat deed onze 118d dus niet...
                  OO 00 OO

Comment

Hebben die 525d's standaard een roetfilter?
                    Ja...
                    OO 00 OO

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Roet op je bumper? Met een uitlaat naar beneden gericht?
                      Ik heb een rechte uitlaat op m'n E46 318d zonder roetfilter en ik heb nog nooit roet op m'n bumper opgemerkt.
                      Daar heb je een punt...
                      OO 00 OO

Comment

Dat een diesel dampt is normaal hé. Onze 118d dampte zeker niet meer na dan voor de tuning. Ik heb zelf meermaals achter deze wagen gereden en zelfs bij plankgas vertrekken was er niet meer roetuitstoot.

Let op. Elke diesel zonder dpf blaast een beetje roet bij het intrappen van het gaspedaal. Je herkent extra roetuistoot bij een diesel door tuning als de wagen feller begint te dampen hoe hoger deze in toeren gaat. Dat deed onze 118d dus niet...
                        Welja, dus rookte hij al voor de tuning ook redelijk
                        Het was inderdaad wel niet zo schandalig als gTa's ex of Mercedeske's Golf

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                        Ja...
                        Awel ja, logisch dat 'ie niet roet eh

Comment

Awel ja, logisch dat 'ie niet roet eh
                          Zou zo'n DPF alles tegenhouden? Straf...
                          OO 00 OO

Comment

• Misschien eens het mengsel ietske minder rijk laten afstellen kan ook helpen.

anders riskeer je problemen op de keuring

Comment

• Probeer http://www.dieseltuning.nl/

Comment

Dat is toch de bedoeling

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                  Misschien eens het mengsel ietske minder rijk laten afstellen kan ook helpen.

anders riskeer je problemen op de keuring
                                  Bij PPE zullen ze wel weten wat ze doen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Remko_BMW Bekijk Berichten
                                    Waarom deze post?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                      Bij PPE zullen ze wel weten wat ze doen.
                                      Juist daarom, ben er vroeger zelf geweest met mijn E46 320d

Comment

• Mijn E46 320d was gechipt van 126(150)pk naar 188pk, en die rookte ook zeer hard. Ik heb drie keer 'n mail gestuurd naar Heinz om binnen te mogen gaan om daarnaar te laten kijken, en heb toen nooit antwoord gehad erop (blijkbaar wordt het mail-adres info@autotuneheinz.be niet vaak gecontroleerd). Toen ik met m'n auto binnen ging om de originele software te laten terugzetten, maakte ik melding van bovenstaande, en toen zei men mij dat dat vrij makkelijk kan worden aangepast, voornamelijk door de inspuitduur een tikje te verkorten. Dat roeten is voornamelijk "onverbrande diesel", en door het tijdstip waarop de dieselinspuiting eindigt, wat vroeger te leggen, vermindert dat roeten al behoorlijk, met nauwelijks prestatieverlies. Als dat nog niet voldoende helpt, kan men ook de inspuithoeveelheid minimaal verminderen, met wederom wat vermogensverlies.
                                        Volgens Bruno bij Heinz zou ik geen 5 pk zijn kwijtgespeeld en zou m'n auto dan niet meer hebben geroet dan standaard zonder chip. Had ik 't geweten, ik had meteen gebeld in plaats van gemaild, dan had ik dat uiteraard laten aanpassen. Die aanpassing is trouwens gratis, da's service.

Ik zou het roet"probleem" melden, Toerke, aan PPE, en vragen of z'n 'm nog lichtjes kunnen finetunen. Ik was reuzetevreden van het vermogen, maar schaamde me altijd rot als ik volgas gaf en een enorm kielzog aan zwarte rook naliet...

Comment

Ja, zelfs te rijk getunede diesels laten bijna geen rook zien omdat die dieselpartikelfilter zo goed als alles tegenhoudt. Maar dat is meteen ook het probleem met die diesels met partikelfilter: je ziet niet of de tuning eerder "zuiver" staat of te rijk. Sommige derderangs chiptuners kunnen dan door de mazen van het net glippen, en slechte tuning afleveren zonder dat 't zichtbaar is (en meestal is de klant zo onder de indruk van de extra powerboost dat een gebrek aan lineariteit of andere zaken die wijzen op slechte tuning, worden "vergeten"), en er zijn gevallen bekend waarbij er zich schade voordoet aan die partikelfilter. Ik las al af en toe dat het afkoppelen van de EGR-klep ook wat soelaas zou bieden, zeker bij gechipte motoren, wat in zekere zin vreemd is omdat alles straight through naar de uitlaat gaat in plaats van deels hergebruikt te worden, maar de cilinders worden dan natuurlijk wel altijd volledig met verse lucht gevuld en niet deels met gerecycleerde uitlaatlucht. Of dat afkoppelen van de EGR-klep echter écht (deels) kan helpen, weet ik niet, 'k ben niet voldoende technisch onderlegd om dat te durven poneren.
                                          Een groter probleem dan dat extra roet (die je sowieso niet hebt als je auto op degelijke manier is gechipt) is echter de soms veel hogere uitlaatgastemperatuur, waar die partikelfilter (soms) niet op is voorzien (zeker niet als die goed dicht bij de motor zit gemonteerd, dus "vooraan" in de uitlaatlijn nog), en waardoor 'ie mogelijks veel te vroeg de geest geeft. Als je niet vaak langdurig volgas rijdt, heb je daar uiteraard weinig last van, maar ikzelf b.v. durf op plaatsen waar dat mogelijk/aanvaardbaar/toegelaten is (en dat is niet in België) soms minutenlang aan topsnelheid rijden, soms zelfs tientallen minuten lang. Op die manier stel je uiteraard je ganse motor danig op proef wat temperatuurbelasting betreft, en dan kunnen (in extreme gevallen) bepaalde problemen de kop opsteken.

Een voorbeeldje van dat laatste is b.v. m'n vorige auto, een E46 320d facelift, maar in Business-versie, dus door BMW zelf teruggetuned van 150pk naar 126pk (koppel bleef 330Nm). Bij die motoren werd deels de inspuiting "toegeknepen" vanaf 3.500 tpm, en ook de turbodruk werd al vanaf 3.500 tpm verminderd, zodat de vermogenscurve vanaf ca. 3.400 tpm bijna vlak verliep tot voorbij de 4.200 tpm. Omdat de turbo dus minder werk moest leveren (lange volgasritten doe je uiteraard aan hoge toeren in hoogste versnelling, en dan moest 'ie veel minder werken), werd in de motorsoftware ook de bewaking van de temperatuur van de turbo nog wat meer opgeschroefd, aangezien die motor dus nog 'n pak minder warm werd bij zo'n topspeednummers dan een gewone 2.0d150.
                                          Door de chiptuning van 126pk (die er in realiteit echter 135 waren, tenzij de dyno liegt) naar 189pk (tenzij de dyno liegt ) steeg natuurlijk de thermische belasting van die motor vrij serieus, nog altijd binnen de limieten want die motor heeft z'n close to 140k km perfect zonder één mechanisch probleem afgelegd (op de silent blocks na dan die 'es moesten vervangen worden omdat de véél krachtiger motor zo hard aan die dingen trok dat ze vroegtijdig versleten), en af en toe triggerde de motorsoftware dus die "te hoge" turbo-temperatuur en ging de motor in noodloop (verminderd vermogen). Beetje vervelend, had daar ook iets aan willen laten doen bij Heinz maar mjah m'n mails bleven dus onbeantwoord.
                                          En toch, je moest al zot doen. De "snelste" noodloopprocedure had ik na 3 hotlaps Zolder op een warme dag met 2 passagiers erbij, en op een ERAN-dag enige tijd daarvoor (toen zelfs meer dan 30°C warm) had ik 't (zonder passagiers in de auto) pas na een hotlap of 5-6. Op de openbare weg heb ik 't twee keer gehad, één keer op de terugweg van Zuid-Frankrijk, na tientallen minuten lang met plankgas gereden te hebben (230 en meer), en één keer in Duitsland na een "zenuwachtige" rit van continu afremmen en weer vollembak accelereren op de Autobahn.
                                          Last edited by ; 04/04/2008, 04:10.

Comment

Working...
                                          X